twitter facebook instagram

Brāļi Daideri

31.Jūl.2007 - Portāla Administrators

Numurs: 
82
Cilveeks-sportaa-Daideri-IMG_5582.jpg

Trešo sezonu pasaules motokrosa čempionātā blakusvāģu klasē aizvada Latvijas jaunākā ekipāža - brāļi Jānis un Lauris Daideri. Pirmajā sezonā tika pievarēti četri posmi, bet 2006. gadā viņi startēja visos deviņos pasaules čempionāta posmos un divos braucienos Francijā izcīnīja ceturto vietu. 

Biatlons un karatē
Brāļi dzīvo Madonas pusē, kur arī sāka iepazīties ar motosportu. Pirmais atbalstītājs bija tēvs Arvīds Daiders, kuram jaunībā sapnis par motosportu palika nerealizēts. Bērnībā Jānim ar Lauri tika atdota vecā emka, kurai meistari pārveidoja blakusvāģi, un varēja braukāt pa mājas pagalmu. Izglītību Daideri ieguva Priekuļu Valsts lauksaimniecības tehnikumā, kur bija iespējas arī sportot. Trenera Jāņa Mičuļa vadībā notika treniņi slēpošanā, biatlonā un karatē, taču moči patika visvairāk.

„Beidzot tika nopirkts labs motocikls, kuru paši sākām metināt un pilnveidot. Pirmajās sacensībās piedalījāmies 1999. gadā. Stūre bija Jāņa rokās, jo viņam bija bail sēdēt blakusvāģī, taču tagad reizēm arī man paliek bail būt blaķenē", smejoties atceras Lauris.

Sportisti ir pārliecināti, ka sapratne labāk veidojas tieši tāpēc, ka viņi ir brāļi. Vienkāršāk ir ne tikai sadzīvot, bet reizēm bez ļaunuma var pateikt arī skarbāku vārdu. „Abiem braucējiem jājūt vienam otru, citādi nekāda labā braukšana neiznāk. Un ne uz brīdi, piemēram, pēc veiksmīga manevra, nedrīkst atslābt. Uzmanība distancē jānotur no pirmā līdz pēdējam brīdim," stāsta Jānis.

„Šobrīd ģimene jau ir pieradusi, ka mums pirmajā vietā ir motosports. Sākumā mamma nedaudz baidījās, arī  draudzenes nesaprata, kad jābrauc uz ārzemēm un ilgu laiku nevaram būt mājās. Taču tagad ir pierasta lieta, jo brauksim tā vai tā, mūs atrunāt nevarēs," piebilst Lauris.

Dzelži makā nekrīt

Vasarā brīva laika nav. Starp sacensībām lielākoties tiek remontēts motocikls. Sezonas laikā sestdienās un svētdienās vienmēr ir sacensības. Daudz laika prasa pārbraucieni no viena pasaules čempionāta posma uz otru. Brīvāks ir ziemā, taču arī tad notiek fiziskie treniņi.

"Sacensību dienās pēc pamošanās vienmēr pamatīgi paēdam brokastis. Tomēr nedrīkst arī pārēsties, lai nespiestu vēders. Sestdienās pēcpusdienā notiek kvalifikācijas braucieni, bet svētdienās - sacensības. Pirmdienās pēc krosa ir brīvdiena, bet pārējās tiek taisīts motocikls.

Tehnisko darbu veic mehāniķis, bet viņš bez mums nezina, ko remontēt. Braucējs vienmēr pasaka, kas būtu jāuzlabo, lai motocikls būtu stabilāks trasē. Reizēm salūzusi kāda detaļa, kura ir jāmaina.

Ziemā galvenais darbs tiek veltīts jaunas tehnikas sagatavošanai un kopējai fiziskajai sagatavotībai. Motosportistiem īpašu treniņu programmu sagatavojis Ivars Čākurs. Tajā ir skriešana un spēka treniņi svaru zālē," stāsta Lauris Daiders.

Dalība pasaules čempionātā prasa arī lielus finansiālus izdevumus. Tomēr brāļi Daideri uzskata, ka ir jārod iespēja braukt pasaulē, lai regulāri sacenstos ar labākajiem sportistiem. "Citādi jau nav jēgas. Varam Latvijā būt pirmie, otrie, bet pasaulē ejam uz starta kā padsmitie. Jāmeklē sponsori, jo nedrīkst izlaist nevienu sezonu, pretējā gadījumā tu izkrīti no aprites. Tēva naudas resursi ir iztukšoti. Viņam vairāk nav, ko dot. Šobrīd ģenerālsponsors ir Latvijas Valsts meži. Ja nebūtu šī finansiālā atbalsta, iespējams, mēs vairs nestartētu. Šajā sezonā ir krietni labāka un pasaulē konkurēt spējīga tehnika. Pagājušā gadā braucām ar lietotu motociklu, bet tagad mums ir pilnīgi jauns motocikls, kuram motorus taisa Igaunijā," piebilst Jānis Daiders.

Pasaules desmitnieks

Šajā sezonā Jānis ar Lauri cer pasaules čempionāta kopvērtējumā cīnīties par labāko desmitnieku. Pagaidām pēc sešiiem posmiem viņi ir desmitajā vietā, devītajai zaudējot septiņus punktus. Pirmajā sezonā 2005. gadā  pasaules čempionātā brāļi Daideri piedalījās četros posmos un kopvērtējumā ierindojās 24. vietā. Gadu vēlāk startēts visos deviņos posmos un izcīnīta 12. vieta.

„Aizvadītajā sezonā startējām apmierinoši. Mums tā bija pirmā pilnā pasaules čempionāta sezona, un punkti, kurus guvām, bija atbilstoši parādītajam sniegumam. Divas reizes Francijas posmos izcīnījām ceturto vietu. Šajā sezonā no piektās līdz desmitajai vietai ir līdzīgi rezultāti. Vācijā mums izdevās iegūt astoto vietu, taču reāli ir pacīnīties par sesto vietu. Sezonas sākumā mēs izvirzījām mērķi - kādā no braucieniem pacīnīties arī par trešo vietu," saka Lauris.

Daideri uzskata, ka vieglāk startēt ir mājas trasēs. Sacensībās vidējais ātrums ir apmēram 50 kilometri stundā, bet taisnēs tas sasniedz apmēram 100. „Mājās ir zināms trases segums, vieglāk izvēlēties riepas, var paredzēt, kā sacensību laikā trase tiks izdauzīta. Savukārt ārzemēs, kad trasē brauc pirmo reizi, ir vajadzīgs laiks, lai to atcerētos. Treniņbraucienus sāk lēnāk, pēc tam aizvien ātrāk, līdz sāc trasi izjust un - aiziet. Ir bijuši gadījumi, kad svešā trasē pirmajā aplī brauc un nesaproti, kā to vispār atcerēties. Šādās reizēs ir vienkārši jābrauc un nedrīkst vainot tehniku," uzskata brāļi Daideri.

Aivars ĶIMSIS

 

Vizītkartes

Jānis Daiders

Dzimis    1986. gada 14. martā.

Dzīvesvieta           Madona

Treneri  Jānis Mičulis, Arvīds Daiders

Izglītība  Priekuļu Valsts lauksaimniecības tehnikums

Sasniegumi          pasaules čempionātā 2005. gadā 24. vieta, 2006. gadā 12. vieta. Nāciju kausa izcīņā Latvijas komandas sastāvā 2005. gadā 1. vieta, 2004. un 2006. gadā 2. vieta. Latvijas čempionātā 2005. gadā 1. vieta.

Lauris Daiders

Dzimis    1984. gada 2. oktobrī.

Dzīves vieta          Madona

Treneri  Jānis Mičulis, Arvīds Daiders

Izglītība  Priekuļu Valsts lauksaimniecības tehnikums

Sasniegumi          pasaules čempionātā 2005. gadā 24. vieta, 2006. gadā 12. vieta. Nāciju kausa izcīņā Latvijas komandas sastāvā 2005. gadā 1. vieta, 2004. un 2006. gadā 2. vieta. Latvijas čempionātā 2005. gadā 1. vieta.