Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Dumpis trīs kroņu karalistē

Kad Latvijas
rallijkrosa braucēji, kuri cīnās par uzvarām FIA NEZ čempionātā, posās uz
Zviedrijas posmu, bija skaidrs – jādodas līdzi, jo šī sacensība būs ļoti
svarīga. Svarīga tāpēc, ka Zviedrija ir Eiropas rallijkrosa karaliste, šī
autosporta paveida virsotne, ar savām leģendām Eiropas čempionātā un izcilo
cīņu nacionālajā čempionātā. Piepildījās visas prognozes, kuras veidojās uz
stāstiem un leģendām par šīs valsts sacensībām. Turklāt kļuva skaidrs – viņi
paši nemazāk spilgti apzinās savu svarīgumu šajā jautājumā.

Sava sula garšīgāka
Zviedrija ir vadošā Eiropas rallijkrosa zeme. Tai ir Eiropas
čempioni, leģendāras trases un sacīkstes. Turklāt zviedru nacionālais
čempionāts ir tik augstā līmenī, ka viņiem pilnīgi pietiek ar šīm 12 sacīkstēm
gadā, lai meklētu ceļu ārpus dzimtenes un startētu, piemēram, tajā pašā NEZ
rallijkrosa čempionātā. Nedēļas nogalē pašapziņas pārpildītā tauta savu
attieksmi demonstrēja jo īpaši. Sestdien Haninges trasē pie Stokholmas notika
nacionālā sacīkstē, bet jau sestdienas vakarā un svētdien – NEZ posms.
Neticēsiet – pēc savām sestdienas cīņām 90 procenti vietējo dalībnieku
(startēja vairāk nekā 70 mašīnas) sakravāja mantas un devās mājās. Tikai
retajam radās vēlme samērīties ar mūsu leģendām Aldi Zēbergu, Jāni Bogdanoviču,
Kristapa Dambja Smart automobili… Viņiem to nevajag.

Mums lepnums, viņiem
ikdiena

NEZ čempionāts Latvijas izpratnē ir seriāls, kurš ļauj
izlauzties no vietējā līmeņa, taču nav tik ģeogrāfiski plašs kā Eiropas sērija,
tālākajiem posmiem atduroties „tepat" Dānijā un Zviedrijā. Turklāt arī
sportiski starp nacionālajām cīņām un Eiropu Baltijā ir tik plata aiza, ka
vienīgais veids, kā to pārvarēt, ir laipiņa NEZ čempionāta veidā. Zviedriem ir
citādi. Viņu nacionālajā čempionātā soms Silvo Vītanens, kurš ir NEZ uzvaru
rekordists un divkārtējs čempions, netiek pat tuvu finālam. Nacionālā sērija ir
tik spēcīga, ka pietiek emociju un cīņu visam gadam. Turklāt tie, kas brauc uz
Eiropas čempionātu, nav fanāti – kā mūsējie, kuri sakasa pēdējo naudu, lai
sanāktu arī šašliks, ne tikai sporta degviela. Eiropas čempionātā daudzi startē
ar līgumsaistībām pret komandām, sacīkšu rīkotājiem. Piemēram, D-1 klasē NEZ
posmā startēja tikai divi zviedri, jo daudziem citiem, kuri to vēlējās, dažādas
līgumsaistības paredz startu tikai Eiropas čempionātā un nekur citur. Pilnīgi
cits līmenis.

Baltijas pērles pret
šrotiem

Ir arī nianse, kas apstiprina – Baltija ar Latviju Lietuvu
priekšgalā nav nekādi nīkuļi. Lai arī gadu desmitiem ilgās tradīcijas un Volvo
un SAAB mašīnbūve radījusi spēcīgu tehniku, tā šķiet salīdzinoši primitīva.
Baltieši, aizbraukuši uz Zviedriju, šokēja funkcionārus ar tehnikas
sagatavotību un konstrukcijām, kuras izmantotas auto būvē. „Kaut ko tādu vēl
nav nācies pētīt," sacīja tehniskās komisijas vadītājs. „Nav šaubu, ka D-1
klases mašīnas Eiropā ir līmenī, par tehnoloģijām sen neviens nebrīnās un šo
tehniku mēs zinām. Taču baltiešu sagatavotība arī mazākajās automobiļu klasēs
pārsteidz. Mašīnas ir skaistas, perfekti uzbūvētas!"

Zviedri atzīst izgāšanos

Līdzīgu viedokli pauda arī FIA NEZ prezidents zviedrs Hakans
Junforss: „Kad ieraudzīju šo tehniku un šo degsmi ciemiņu acīs, man palika
kauns, ka mums nav, ko likt pretī. Man palika kauns, ka baltiešu šodien trasē
ir vairāk nekā mājinieku. Redzot šādu sagatavotību gribu solīt, ka darīšu visu,
lai mūsu braucēji būtu NEZ rallijkrosa trasēs!" Tiesa, solījumi var izrādīties
novēloti – pēc Zviedrijas dalībnieku skaita fiasko un faktiski vietējo braucēju
dumpja rallijkrosa svarīgākajā valstī čempionāta rīkotājiem – Latvijas un
Lietuvas pusei – beidzot nolaižas rokas. Ļoti iespējams, ka zviedriem būs
jāpacenšas, lai NEZ rallijkross ne tikai ierastos vēlreiz pie viņiem „kļūdu
labojumam", bet arī izdzīvotu vispār. Uz zviedriem tika liktas pēdējās
čempionāta izaugsmes cerības, bet ziemeļniekiem neizdevās tās attaisnot.

Rezumējot – par NEZ posma izgāšanu mājinieki jutās vainīgi.
Arī Haninges sacīkstes rīkotājs sacīja: „Šodien mēs izvarojām skatītājus. Taču
nav jūsu – baltiešu vai NEZ vadības – problēma. Tā ir mūsējā. Taču es nevaru
liegt sportistiem doties mājās. Es noklausījos desmitiem versiju, kāpēc katrs
nevar palikt trasē uz vēl vienu dienu."

Kas ir varenības
pamatā?

Kas tad ir šis izcilais zviedru nacionālais čempionāts, kas
nes tikai daudz lepnuma katram zviedram, ka vairāk neko nevajag?

Piecas automobiļu klases, kurās startē jauni un veci Volvo,
SAAB un daži citi automobiļi. Galvenokārt aizmugurējo riteņu piedziņa, taču šo
elementu zviedri neizdala – kopā startē gan priekšpiedziņa, gan aizmugures
piedziņa. Klases sadala motora darba tilpums, zemākā no kategorijām ir junioru
klase, augstākā – virs 2500 kub. cm. Un tam visam pamatīgs pluss: milzīgs
dalībnieku skaits. Lai kļūtu par Zviedrijas čempionu, jāstartē vairāku līmeņu
sacīkstēs, reģionālās cīņās – tikai pēc tām galvenais septiņu posmu seriāls,
kurā tiek noteikts zviedru čempions.

Eiropas čempionāta klases D-1 un D-1A startē atsevišķi no tā
sauktā Supernacionālā klašu seriāla. Lai arī lielākā daļa šo klašu dalībnieku
aizvada visus posmus Eiropas čempionātā, visi – arī Eiropas vadošos zviedru
sportistus ieskaitot – startē nacionālajā seriālā. Te arī rodas kvalitāte:
Eiropas braucēji startē dzimtenē, uzturot sporta veida popularitāti augstākajā
līmenī. Līdz ar to sports ir populārs, paaudžu maiņu veicinošs, turklāt katram
jaunam braucējam jāaug profesionālā ziņā, lai spētu turēt līdzi klases
izcilniekiem. Saprotams, šādu konkurenci diktē arī finanses. Piemēram, Haningē
D-1 klasē startēja zviedrs Magnuss Eriksons, kuram šī bija pirmā sacīkste ar
pilnpiedziņas automobili. Eriksona jaunā Škoda Fabia, rallijkrosam sagatavota
Čehijā, maksājusi nedaudz virs 80 tūkstošiem eiro. Tur to var atļauties, tāpēc
Zviedrijā ir D-1 klases rallijkrosa mašīnas… Līdzīgu (arī ģeogrāfisku)
iemeslu dēļ Zviedrijā ir 23 nacionālā līmeņa rallijkrosa trases. Latvijā ir
viena – sporta komplekss Mūsa – kurā sacīkstes rallijkrosa versijā notiek reizi
gadā NEZ čempionāta ietvaros. Tāpēc viņi ir, mēs neesam Eiropas rallijkrosa.

Atmetot aizvainojumu, ka zviedri necentās stutēt NEZ
rallijkrosa čempionāta posmu savās mājās, tur redzētais bija ar spēcīgu
patiesuma piegaršu. Haningē notika īsts rallijkross, ar tradīcijām, izcilu
organizāciju, saskaņotu tiesnešu un trases darbinieku darbību. Rallijkross ar
trīs kroņu kvalitāti! Tiesa, sava lepnuma dēļ mājinieki pieļāva, ka komandu
cīņā NEZ posmā par labāko Zviedrijā kļuva Latvija. Neticami, bet fakts.