Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Biķerniekos viss notiek!Gandrīz

Viesturs Saukāns

Melni
mākoņi virs Biķernieku kompleksās sporta bāzes – šāds viedoklis valda jau labu
laiku, arī Sports rakstīja par
sarežģījumiem un iespējām motoru sportam pamest leģendāro trasi. Skaidrības
kļuvis vairāk. Arī problēmu.

Zaļā gaisma privatizācijai

Zināms,
ka Nacionālā sporta padome vienojās atbalstīt Biķernieku sporta bāzes
privatizāciju, izvirzot nosacījumus, ka pircējam, norēķinoties par valsts
kapitāla daļām, visa samaksa jāveic latos, savukārt padome aicinās valdību iegūtos
līdzekļus novirzīt jauna auto un moto kompleksa būvniecībai. Jāatzīst, ka
Latvijas valstij Biķernieku kompleksajā sporta bāzē pieder 47,5 procentu
kapitāla daļu.

Latvijas
Automobiļu federācija (LAF) drīz pēc šīs vēsts izplatīja paziņojumu, ka piekrīt
Biķernieku sporta bāzes privatizācijai ar nosacījumu, ka tās vietā ar valsts
atbalstu tiek izveidots līdzīgas nozīmes universāls sporta un aktīvās atpūtas
infrastruktūras objekts. „Pretējā gadījumā LAF
Biķernieku sporta bāzes privatizācijai nepiekrīt, jo autosporta trases un tās
kompleksa izzušana smagi iedragās Latvijas autosportu, kā arī iznīcinās
kartinga un auto šosejas sporta veidus Latvijā," teikts LAF paziņojumā.

Nacionālās
sporta padomes sēdē 26. aprīlī LAF pauda viedokli, ka, atbalstot privatizāciju,
ir jāuzstāda nosacījumi, kas ļautu šo sporta un aktīvās infrastruktūras objektu
izmantot gan auto sporta pasākumu, gan citu sporta federāciju pasākumu
pilnvērtīgai rīkošanai līdz brīdim, kad ekspluatācijā tiek nodots līdzīgs
alternatīvs objekts Rīgas tuvumā. „Biķernieku kompleksā sporta
bāze, kurai ir arī Latvijas nacionālās sporta bāzes statuss, dod neatsveramu
ieguldījumu Latvijas autosporta izaugsmē un ir unikāls objekts gan Latvijā, gan
Baltijas valstīs. Katru gadu Biķernieku kompleksajā sporta bāzē tiek rīkots
vairāki desmiti Latvijas un starptautiska mēroga sacensību," skaidro LAF.

Vēl rūks!

Lai
arī ilgtermiņā Biķernieku trases liktenis ir izlemts, notikumi liecina, ka
trase darbosies tik ilgi, kamēr auto un moto sportistiem netiks ierādīta jauna
sacīkšu vieta. Biķerniekos rosās SIA Sporta
Aģentūra Biķernieki
(SABi), kas ir sporta, mācību, izklaides un
komercpasākumu producents Biķernieku kompleksajā sporta bāzē. SABi pēdējās
nedēļās cenšas darīt zināmu, ka Biķernieku trase vēl nav mirusi un kompleksam
lielā atslēga pie vārtiem var tikt piekārta vēl pēc daudziem gadiem.

Tiesa,
trasei ir arī cita rakstura likstas. Strauji sāk novecot trases infrastruktūra,
segums. Runā, ka pagājušās nedēļas nogalē ārvalstu sportistu lielā mērā
ignorētais Baltijas čempionāta Rīgas posms bijis vājš tieši igauņu un
lietuviešu klusā boikota dēļ. Par formulu braucēju nevēlēšanos startēt
Biķerniekos runā jau pāris gadu. Taču šobrīd ir saprotams, ka diez vai trase
līdz slēgšanai iegūs jaunus vaibstus.

Problēmas samilzt

Pāris
dienu pirms sacensībām atkal jauns skandāls – LAF inscenēja pirmā pagrieziena
tribīņu daļas slēgšanu, bet rīkotāji vēlāk slēdza elkoņa tribīnes pavisam, liedzot skatītājiem vērot labāko trases
daļu. „25. aprīlī, veicot trases licencēšanu 2007. gada
sezonai, LAF eksperti secināja, ka nepieciešams uzlabot skatītāju drošību vienā
no tribīņu sektoriem, kas atrodas aiz starta finiša taisnes (pretī tā dēvētajam
„elkoņa" līkumam)," ziņoja LAF. „Trases
pārbaudes laikā Biķernieku sporta bāzes pārstāvim Indulim Rukutam tika norādīts
uz nepilnībām un nepieciešamību uzlabot sportistu un skatītāju drošību. Rukuts
tika informēts, ka trases 2007. gada licencē būs piezīme par nepieciešamību
uzlabot skatītāju drošību atsevišķiem sektoriem tribīnēs, kas atrodas aiz
starta finiša taisnes. Arī licences sagatavošanas periodā Biķernieku kompleksās
sporta bāzes pārstāvis tika atkārtoti informēts par šādu gaidāmo piezīmi
izsniedzamajā licencē. 2007. gada 3. maijā Biķernieku kompleksās sporta bāzes
auto un moto trasei, kas tiek izmantota arī auto sacensībām, tika izsniegta
licence Latvijas un starptautiskajām sacensībām ar piezīmi: „Pielikumos
atzīmētos tribīņu sektorus šīs licences ietvaros var izmantot tikai, ja tās ir
papildinātas ar skatītāju drošību palielinošu aizsargsietu visā to augstumā. Šī
nosacījuma neievērošanas gadījumā sacensību organizators uzņemas pilnu
atbildību par šo tribīņu sektoru atvēršanu skatītājiem.""

Sacensību
rīkotāji nolēma slēgt tribīnes pavisam, skaidrojot ar to, ka, lai skatītāji
nokļūtu LAF neaizvērtajos tribīņu sektoros, vienalga jāmēro ceļš caur slēgto
sektoru. Aizvērtās tribīnes drīz rotāja uzraksts: „Sakarā
ar LAF drošības prasībām tribīnes slēgtas".

Šāds
vēstījums nešķita korekts LAF ģenerālsekretāram Andrim Berķim: „Tie
ir meli, LAF neslēdza tribīnes, taču atzina, ka vienā sektorā jāuzlabo drošība
un, ja tas netiek izdarīts, sektors jāslēdz. Jau pērn vienā no braucieniem pēc
avārijas auto riepa tikai apstākļu sakritības dēļ neielidoja skatītājos.
Nevēlos, lai tas notiktu. Arguments, ka 20 gadus nekas nav noticis, mani
nepārliecina."

Lūgums nepamest!

Taču,
kā minēju, problēmas nav apturējušas trases darbību. Šogad vienas sacensības
jau notikušas, paredzēti vēl vairāki pasākumi. LAF autosporta līdzjutējiem
sola, ka darīs visu, lai Latvijā nebūtu sezona bez šosejas sacensībām.

Šobrīd
daudz tiek runāts par jaunās trases projektu. LAF un citi speciālisti meklē
zemes platību, kur būvēt jaunu, modernu motoru sporta kompleksu. Lai arī
privātās sarunās tiek minēts pat vairāku F-1 trašu projektētājs Hermans Tilke
kā iespējamais Latvijas jaunā kompleksa autors, nav runa par vēlmi zvanīt
Bernijam Eklstonam ar pieprasījumu iekļaut Latviju F-1 kalendārā. Taču
atvēziens GP2, F-3, DTM, varbūt pat WTCC
čempionāta virzienā būtu jāveic, lai ieguldītajiem līdzekļiem ir saprātīgs
pamatojums. Ekspertu uzdevums – atrast vietu trasei salīdzinoši netālu no Rīgas
(ne vairāk par 150 km).

Saprotams,
Biķernieku sportam izdevīga slēgšana un jaunās trases būve prasīs mežonīgu
dokumentāciju un daudz laika. Tāpēc vēl ilgi saglabāsies pašreizējā situācija
šosejas autosportā un motosportā.

Viesturs
SAUKĀNS