Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

LATVIJAS OLIMPIEŠU KLUBA PILOTPROJEKTS „STĀJAS MĀCĪBA SĀKUMSKOLĀ”

Inese JAUNZEME

Dr. med.

 

Kāpēc radās doma par projektu Stājas mācība sākumskolā"?

1. Novērojumi par lielo skaitu skolēnu ar stājas novirzēm, kas satrauc gan skolotājus, gan trenerus, gan, protams, mediķus.

2. Parādība, ka liels skaits skolēnu dažādu iemeslu dēļ nepiedalās sporta nodarbībās. Vēl vairāk, – dažkārt vecākiem ir noraidoša attieksme pret sporta stundām vispār! Un tas viss – uz nepārprotama sēdoša dzīvesveida fona.

Par stāju, par stipru un veselu muguru, par labiem vingrinājumiem ir vērtīgas atziņas, kas nonākušas līdz mums gan kā vēstures mantojums, gan kā jaunākie atzinumi, ko pielieto mūsu vadošie atlēti, bet visā visumā sabiedrībā kustību kultūras nozīme netiek apzināta pilnā mērā. To apstiprina novērojumi skolās un, diemžēl, arī slimnīcās. Tādēļ projekta moto „Stipra un vesela mugura. Mācīsimies lietot savu kustību aparātu!" ir mēģinājums pievērst uzmanību šīm problēmām.

 

Projektā tika izvirzīti galvenie stājas mācības uzdevumi:

1. Visiem bērniem, arī tiem, kuri nepiedalās sporta stundās, veidot pareizu stājas stereotipu un tādējādi veicināt normālu muguras attīstību.

2. Ar īsām kustību pauzītēm, kas aktivizē asinsriti un elpošanu, pārtraukt ilgstošo sēdēšanas režīmu stundās, atjaunot uzmanību priekšmetam.

3. Iesaistīt Pareizas bērnu stājas veidošanā viņu vecākus, lai akcentētu pareizas stājas un muguras nozīmi bērna veselībā.

4. Praktisko stājas mācības realizēšanu klasē un vecāku iesaistīšanu uzticēt klašu audzinātājiem – priekšmetu skolotājiem.

5. Ar sporta
skolotāju palīdzību daudzveidot kustību pauzītes un veidot skolā pedagogu grupiņas, kas paši nodarbojas ar veselības vingrošanu.

6. Radoši izmantot kustību pauzītes priekšmeta ilustrēšanai, elpošanas vingrinājumiem, stājas estētisko novērtējumu atspoguļot zīmējumos.

 

Rezultāti

Pilotprojekta uzsākšanai bija nepieciešams iepriekš teorētiski un praktiski apmācīt pieteikušos skolotājus. Pateicoties Rīgas Stradiņa universitātes lektoru un Olimpiešu kluba biedru atsaucībai, tika izveidota interesanta un saturā bagāta mācību programma, kurā bija ietverti jautājumi par mugurkaula attīstības posmiem, par iespējamām novirzēm, par kustību nozīmi mugurkaula attīstībā un veselības uzturēšanā, par pareizu stāju un pareizu elpošanu, par līdzsvara vingrinājumu pielietošanas iespējām. Praktiskās nodarbības tika plānotas ar tādiem vingrinājumiem, kurus iespējams izdarīt klasē. Tika ietverta stājas un kustību psiholoģisko aspektu tēma. Visi, kas iesaistījās projektā, saprotot situācijas nopietnību, godprātīgi dalījās savā pieredzē.

Pilotprojekts startēja 2006.gadā. LR Izglītības un zinātnes ministrija atbalstīja mūsu priekšlikumu un apstiprināja sagatavoto mācību programmu. 2009.gadā tika apkopoti trīs gadu darba rezultāti: skolēnu muguras antropometriskie mērījumi un pedagogu pārskati par padarīto darbu (vairāk nekā 100 Latvijas skolu).

Mūsu pieņēmumi apstiprinājās, un pedagogu interese un pašaizliedzīgais darbs deva ļoti interesantus novērojumus. Kustību pauzītes 2 līdz 5 minūtes mācību stundas vidū uzlaboja bērnu pašsajūtu, mācīšanās kvalitāte pieauga, mazkustīgākie bērni ar lielāku prieku devās uz sporta stundām. Kad pauzītes iegājās, bērni paši atgādināja, ka pienācis laiks pauzītei. Spēja pašiem novadīt pauzīti ar saviem vingrinājumiem veicināja izpratni un vēlēšanos labi apgūt kustības.

Bērnu zīmējumi pirmā pusgada beigās parādīja, ka skolotājiem izdodas pilnībā izskaidrot veselas muguras un pareizas stājas nozīmi. Dažādas pedagogu viltībiņas, piemēram, stājas dežuranta nozīmēšana, veicinot bērnu radošo pieeju un iniciatīvu, labas stājas ievērošanu pārvērš interesantā rotaļā.

2009.gadā, balstoties uz projektā iegūto pieredzi, LR IZM jauno sākumskolu programmu projektā tika ieteikta kustību pauzīšu iekļaušana mācību procesā ar nolūku uzlabot skolēnu stāju.

Varam būt apmierināti par kustību pauzīšu atzīšanu, patiesībā, – par pauzīšu rehabilitāciju. Projekta otrā sastāvdaļa, – stāja, tās novērtēšana, uzmanīšana un apzināšanās pieskaras daudz nopietnākai problēmai, proti: neapstrīdamiem novērojumiem, ka šodienas bērnu fiziskā attīstība caurmērā ir ievērojami vājāka nekā pagājušā gadsimta vidū. Stājas asimetrija var būt slikts paradums no ilgstošas sēdēšanas un vājas muskulatūras. Neatlaidīgi pieprasot labu stāju un daudz vingrinoties, bērnu stāja normalizējās. To novērojām arī atkārtoti, pēc trim gadiem, izmērot to skolēnu stāju, kuri piedalījās projektā. Tomēr ne visiem bērniem šādi izdevās stāju uzlabot. Sliktai stājai par iemeslu var būt ne tikai paradums. Turklāt, jo savlaicīgāk pat sīkas asimetrijas tiks novērotas un labotas, jo labāks būs iznākums.

 

Par vecākiem…

Vecāku loma ir ārkārtīgi liela. Pareiza bērnu agrīna vispusīga fiziskā audzināšana ir nepieciešama no pašiem bērna dzīves pirmajiem mēnešiem un gadiem. Tas liek nopietni domāt par vecāku atbildību un, protams, par viņu izglītošanu šajā jomā. Skola var dot savu ieguldījumu arī vecāku izglītošanā, bet nepārprotami jāmeklē arī citi ceļi šīs informācijas popularizēšanai.

Bērnu muguras veselību neveicina ne mazkustīgais saudzējošais sēdošais dzīvesveids, ne vecāku pārmērīgā aizraušanās, nežēlīgi bīdot savu atvasi uz agrīniem panākumiem tādos asimetriskos sporta veidos kā hokejs, basketbols…

Nav viennozīmīga skaidrojuma par bērnu nepietiekamās fiziskās attīstības cēloņiem. Tomēr šis fakts jāņem vērā visiem, kuri ir saistīti ar augoša organisma fiziskās attīstības vadīšanu. Arī treneriem un sporta skolotājiem. Stājas asimetrijas, nenovērtējot to izcelsmi, bez korekcijas, bez ievērošanas, vēlākā laikā bērnam palielinot fizisko slodzi sporta nodarbībās, var būt par iemeslu traumām. Runa ir gan par atlasi, gan par vispusīgas sagatavošanas sabalansēšanu ar agrīnu specializāciju.

Ceram, ka mūsu darbs arī turpmāk pievērsīs sabiedrības domu mūsu kustību aparāta kā dabas dotu resursu kopuma pareizai lietošanai laikā, kad ilgstoši esam spiesti sēdēt, – turot uz saviem pleciem atmosfēras stabu un stresa slogu.

Žurnāla turpmākajos izdevumos – ieskats par pareizas stājas veidošanas vingrinājumiem bērniem.