Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Eiroparlamentārietis vai Napoleons?

Šopiektdien, 23. oktobrī, Parīzē
norisināsies Starptautiskās Automobiļu federācijas (FIA) Ģenerālā asambleja,
kurā ievēlēs jaunu prezidentu. Savas kandidatūras FIA prezidenta amatam ir
pieteikuši divi motoru sporta pasaulē pazīstami cilvēki – 1981. gada pasaules
čempions rallijā, nesenais Eiropas Parlamenta deputāts soms Ari Vatanens un
bijušais F-1 Ferrari komandas
direktors Žans Tods. Latvijas Automobiļu federācijai ir viena no divām Latvijas
balsīm šajās vēlēšanās, un tā oficiāli nedēļas sākumā paziņoja, ka atbalstīs
Ari Vatanenu.

 

Latvijai divas balsis

FIA
ir viena no pasaules lielākajām un ietekmīgākajām nevalstiskajām organizācijām,
kura vada un pārrauga gan visu veidu autosportu, gan auto tūrisma un mobilitātes
klubus. FIA biedri ir 132 valstu organizācijas. FIA prezidenta vēlēšanās katrai
valstij ir divas balsis: viena – no sporta puses, otra – no auto klubiem
(automobilistu un tūrisma klubi). Latvijā FIA sporta autoritāti pārstāv
Latvijas Automobiļu federācija (LAF). Savukārt Latvijas Auto Moto biedrība
(LaMB) darbojas FIA kā auto tūrisma un mobilitātes klubs. LaMB gan līdz raksta
nodošanas brīdim savus plānus oficiāli nebija paziņojusi, taču nojaušams, ka
biedrība vēlas balsot par Todu.

Līdzšinējais
FIA prezidents Makss Moslijs FIA vadīja 16 gadus un ir izpelnījies pretrunīgu
reputāciju gan FIA iekšienē, gan globālajā automobilistu sabiedrībā. Abi jaunie
kandidāti savās programmās min nepieciešamību padarīt FIA darbību caurskatāmāku
un demokrātiskāku. Ari Vatanens uz vēlēšanām dodas ar jaunu komandu, kamēr Žans
Tods vēlas strādāt kopā ar lielu daļu esošā prezidenta Maksa Moslija cilvēkiem.
Saspīlējumu priekšvēlēšanu kampaņai piešķir neslēpts Maksa Moslija atbalsts
Žanam Todam.

 

LAF par demokrātu

LAF
prezidents Dainars Dambergs par federācijas izvēli sacīja: „Mēs labi apzināmies, ka mūsu balss šajās
vēlēšanās ir tikpat spēcīga kā, piemēram, Vācijai vai ASV. Tāpēc ar lielu
atbildību vērtējām, kuru kandidātu atbalstīt FIA prezidenta amatam. Esam
nolēmuši atbalstīt Ari Vatanenu, kura galvenais mērķis ir padarīt FIA par
demokrātisku un caurskatāmu automobilistu globālo organizāciju. Mēs piekrītam
Vatanena pozīcijai, ka FIA nav privāts uzņēmums, bet gan milzīga nevalstiska
organizācija, kura ir jāpārvalda demokrātiskā garā. Vienlaikus mēs paužam
cerību, ka arī otra Latviju pārstāvošā organizācija LaMB atbalstīs
demokrātiskās vērtības un savu balsi atdos somam Ari Vatanenam."

LAF
ģenerālsekretārs Andris Berķis: „FIA
ir laiks pārmaiņām. Makss Moslijs FIA vadīja 16 gadus visnotaļ autoritārā un
tipiskas privātas organizācijas stilā. Tieši tāpēc ir jānāk cilvēkam, kurš
pārstāv pretējas vērtības – tikai tā ir iespējams nodrošināt ilgtermiņa
attīstību. Daudzi cilvēki pasaulē FIA pazīst tikai caur F-1, bet šis sacensību
seriāls ir viena neliela daļa no lielās FIA organizācijas. No sporta vadības
pozīcijām raugoties, pēc biznesa dzenoties, ir aizmirsts pats pamats – autosports.
Esošā FIA sporta pārvaldes sistēma ir balstīta, manuprāt, uz ačgārnām vērtībām –
talants ir otršķirīgs, visu izšķir tas, vai jaunajam sportistam ir nauda, par
kuru nopirkt vietu kādā komandā. Šī situācija ir jāmaina, un Ari Vatanens ir
paudis gatavību to darīt. Mēs uzskatām, ka Ziemeļeiropas auto sporta un
mobilitātes klubiem jāturas kopā un jāpauž atbalsts demokrātiskām vērtībām un
arī saviem kaimiņiem – somiem, kuri ir izvirzījuši Ari Vatanena kandidatūru.
Tieši tāpēc mēs aicinām arī otru FIA biedru no Latvijas – LaMB –
atbalstīt Ari Vatanena kandidatūru FIA prezidenta amatam."

 

Politiķis – čempions

Ari
Vatanens ir leģendāra personība pasaules autosportā, izcīnījis pasaules rallija
čempiona titulu, bet vēlāk kļuvis slavens ar savām uzvarām un neveiksmēm
Dakaras rallijreidos. Sportista karjerā viņš iemantojis publikas atzinību un
atbalstu, jo skaistas uzvaras mijās ar sirdi plosošām neveiksmēm – avārijām un
tehnikas defektiem, kas pēdējā brīdī atņem panākumus. Turklāt gan uzvarēt, gan
zaudēt viņš allaž mācējis ar godu.

Lai
gan vēl ilgus gadus Vatanens bija redzams sacīkšu trasēs, pēdējā desmitgadē
viņš aizvien aktīvāk darbojās politikā. Divus sasaukumus viņš ir Eiropas
Parlamenta deputāts no Somijas. Atsauksmes pretrunīgas – kolēģi ar sajūsmu pieminējuši
viņa godīgumu un principialitāti, pretinieki – likuši manīt, ka ne viss, kas
bijis Vatanena pienākumos, ticis izdarīts līdz galam.

Interesanta
bija viņa stratēģija pirms FIA prezidenta vēlēšanām. Kamēr Toda birojs apbēra
pasauli ar neskaitāmām vēstulēm un preses ziņojumiem, savu atbalstītāju pulkā
iekļaujot gan Mihaelu Šūmaheru, gan citas ne mazāk spilgtas sporta un politikas
personības, Vatanena kampaņa bija šķietami nemanāma. Taču tas nenozīmē, ka tās
nebija. Soms personīgi telefoniski un klātienē runāja ar saviem vēlētājiem.

Gan
Dambergs, gan Berķis abi aizvadījuši aptuveni stundu garas pārrunas ar
Vatanenu. Soms galvenokārt vēlējās sajust mūsu kā mazas valsts viedokli par FIA
norisēm, kas ir un kas nav pareizi līdzšinējā prezidenta Moslija vadībā.
Pastāvēja iespēja, ka Vatanens apmeklē Rīgu, lai tiktos ar Baltijas valstu
pārstāvjiem, taču vizīte pēc divu termiņu pārcelšanas nenotika, jo tobrīd
pirmsvēlēšanu cīņa kļuva nopietna un Moslijs/Tods sāka politisko apsaukāšanos,
kuras dēļ Vatanenam bija jābūt pēc iespējas tuvāk notikumiem (jā, mēs esam
tālu!). Ļoti iespējams, vizītes atcelšana atņems kādu Baltijas valstu pārstāvju
balsi.

 

Menedžeris – valdnieks

Žans
Tods, protams, vislielāko slavu ieguva kā Ferrari
F-1 komandas šefs, kurš kopā ar Šūmaheru, Rosu Braunu un pārējiem izvilka
leģendāro komandu no rezultātu un morālās bedres, kurā tā bija nonākusi deviņdesmito
gadu pirmajā pusē. Pirms tam ne mazāk spilgti viņš sporta virsotnēs uznesa Peugeot kompāniju – Toda laikā tā
sagrāva konkurentus Lemānas 24 stundu sacīkstēs un pasaules SportsCar čempionātā, vēl pirms tam līdz
pasaules čempiona tituliem aizveda arī Peugeot
WRC
komandu. Nav šaubu, izcils menedžeris ar perfektām dotībām.

Diemžēl,
kā atzinuši daudzi vietējie un starptautiskie speciālisti, Toda problēma ir
viņa kampaņas ciešā saikne ar Mosliju un viņa komandu. Daudzi saka: „Par Todu mēs balsotu, bet par Todu ar šo
komandu un Moslija vingrinājumiem fonā
nē!"

Skaidrs,
ka cīņa par prezidenta amatu būs sīva. Prognoze – ir sajūta, ka svaru kausi,
lai nedaudz, tomēr būs Toda pusē. Andris Berķis uzskata, ka sākotnējie
rezultāti būs tik līdzīgi, ka tiks apstrīdēti.

Tomēr,
ja uzvarēs Vatanens, utopiskais sapnis, ka šā reģiona pārstāvja atrašanās FIA
prezidenta amatā nozīmēs ne tikai demokrātijas ienākšanu FIA, bet arī noteiktu
labumu Ziemeļeiropai un Latvijai, būs reālāks.

Viesturs
SAUKĀNS