Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā
Žurnāls: Nr. 157 Kā tas notiek

Vējdēļa jaunā dzīve

Kopš ar
vindsērfingu nodarbojas tajos zemeslodes apvidos, kurus mēdz apciemot ziema,
tiek radīti dažādi rīki, lai vējdēļa buru varētu izmantot arī tad, kad
iecienītā ūdenskrātuve aizsalusi. Februāra vidū Ķīšezerā risināsies jau 29.
pasaules čempionāts ledus un sniega burāšanā. Turklāt latvieši pasaulei šogad
piedāvā ne tikai ledu, bet arī unikālus, sērijveidā ražotus ledusdēļus.
Latvijas
sērfpionieri burāšanai pa ledu izmantojuši gan vecas tramplīnlēkšanas slēpes,
gan ragaviņām līdzīgas trijslieču konstrukcijas. Visām bijusi viena nelaime.
Lai izdarītu pagriezienu, no braucamā jānokāpj nost.Apvienojot dažādu
autoru idejas, šis trūkums tika novērsts deviņdesmitajos gados, kad Elmārs
Smiltenieks un Uldis Tūtāns cerībā savus dēlus ziemā satrenēt slaloma
sacensībām vasarā uzbūvēja jauna tipa ledusdēļus. Abu cerības piepildījās, bet
pērnajā decembrī, šo ideju vēl krietni uzlabojot, burātāja Ričarda Liepiņa
vadītais uzņēmums Hiberna (ziema – latīņu valodā) sāka rūpniecisku
ledusdēļu ražošanu. Arī tāpēc Ķīšezers šoziem ir burām gandrīz tikpat pilns kā
vasarā.Mūsu gids šajā
mazpazīstamajā sportā ir Eiropas kausa izcīņas līderis ledussērfingā un
Latvijas čempions klasiskajā vindsērfingā Jānis Preiss.Lēnā vēja ātrumāFaktiski tas
ir liels skeitborda dēlis uz slidām," pamatideju paskaidro Jānis.
"Tikai daudz stiprāki tilti un stingrākas bukses, jo ātrumi ir krietni
lielāki. Pats esmu sev fiksējis 64 kilometrus stundā, bet noteikti ir braukts
vēl ātrāk." Turklāt tas noticis nelielā vējā, kas pūtis 6-8 metrus
sekundē. "Stiprākā pūtienā ledusdēlis jau kļūst bīstams," brīdina
Preiss. "Tad ļoti jāpiedomā, ko dara. Nevar vairs tā vienkārši vizināties.
Protams, ceļu un elkoņu sargi, kā arī ķivere vēlama vienmēr. Kaut gan kritieni
nav nemaz tik dramatiski kā varētu gaidīt."Ledusdēlim
sacensībās buru laukums ierobežots līdz 7,5 kvadrātmetriem. "Lielākas arī
nav nepieciešamas," piebilst Jānis Preiss. "Uz ledusdēļa bura strādā citādāk,
jo pretestība mazāka, ātrums lielāks. To nedrīkst novilkt pārlieku
plakanu."Var regulēt dēļa
sagāzuma leņķi un slidu pagrieziena rādiusu. Hiberna ledusdēli, no tā
nekāpjot nost, var apgriezt astoņu metru lokā. Tā ģeometrija gandrīz tāda pati
kā vasaras dēlim. Nav tikai garā priekšgala, un arī ahteris īsāks.

 

Sērfo hokeja
laukumā!

Tikai kupenas,
biezs un blīvs sniegs ledusdēli liek nomainīt pret slēpi.

"Bet hibernai pietiek ar 300
metriem brīva ledus, lai sacenstos slalomā," iebilst Jānis Preiss.
"Tādu laukumu no sniega vienmēr var attīrīt. Izliek divas pagrieziena
zīmes, trīs apļi pa astotnieku un finišs. Cīnās četratā līdz pusfināliem,
fināliem. Visiem viss labi redzams un skaidrs. Turklāt daudz pagriezienu,
sadursmes, situācijas maiņas… Ļoti interesanti! Vindsērfingam tas ir liels
pluss."

Teorētiski šādus
mačus var sarīkot arī uz hokeja laukuma, vēju, kas ledusdēlim nemaz nav
nepieciešams tik ļoti stiprs, radot ar ventilatoriem. Piemēram, arēnā Rīga tas
būtu varens šovs!

Sacensības līdz šim
galvenokārt notikušas klasiskajā kursa braukšanā, bet pasaules čempionātā Rīgā
pirmo reizi medaļas izcīnīs arī slalomā.

Mācies bez
peldēšanas

"Ledusdēlis ir
pat izcils trenažieris," uz vēl vienu kvalitāti norāda Jānis Preiss, kurš
vada arī Burusporta bērnu vindsērfinga skolu. "Iedzen tādu
pagrieziena tehniku, kādu ūdenī noslīcināt vairs nevar." Čempions atzīst,
ka ledusdēlis ir vispiemērotākais rīks, lai mācītos sērfot. "Pirmkārt, tu
esi uz stabilas virsmas un nav jārisina problēma, kā saglabāt līdzsvaru, no
ūdens ceļot ārā buru. Otrkārt, nevajag stipru vēju, lai sajustu, kā tas ir –
braukt ātri. Treškārt, tev visu laiku blakus var būt skolotājs, kas komentē
tavu rīcību. Vasarā iesācējs iegāžas ūdenī un pusstundu kuļas atpakaļ, lai
uzklausītu kļūdas analīzi."

Savukārt hiberna pirms došanās uz
aktīva dzīvesveida izstādi ISPO Minhenē patlaban eksponējas tradicionālajā
Diseldorfas šovā Boat. Kā atzina Ričards Liepiņš, bez tradicionālajiem
klientiem no mūsu ziemeļvalstīm par ledusdēli interesējoties arī holandieši,
beļģi un ungāri. Izstrādāts arī pirmā riteņdēļa modelis, kas savukārt saistot
dienvidnieku uzmanību.

Dainis CAUNE

Foto: Dainis Caune,
Sports

Tik vienkārši. Jānis Preiss palaiž kārtējo audzēkni Ķīšezera
vējā

Kursa
braukšanai.
Jānis Preiss
kursa braukšanai lieto ievērojami garākas slidas, kuras tik viegli neizslīd

Sagāž un griež. Savu ledusdēli Jānis Preiss papildinājis ar
šādu platformu. Ievērojiet, kā iespējams sagāzt korpusu

Liels
skeitbords.
Ledusdēlim ir
zināma konstruktīva līdzība ar skrituļdēli

Sākas! Slidas regulāri jātrin, sacensībās to leņķis
un materiāls nav ierobežots…

Kā koferi. Ledusdēli līdz sasalušam ūdenim aiznest var
pavisam viegli

Piecas slidas. Krišjāņa Tūtāna īpašais ledusdēlis brīvajam
stilam

Vienkārši. Var sērfot arī tā

Pa vējam. Jānis Preiss izpilda klasisko pagriezienu

Foto: Dainis Caune,
Sports