Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Rallijkrosa blīkšķis Latvijas klusumā

Nedēļas nogalē Rīgā, Biķernieku kompleksajā sporta
bāzē, tiks aizvadīts NEZ Ziemeļeiropas zonas rallijkrosa čempionāta trešais
posms. Pieteikušies gandrīz 40 dalībnieki, taču rīkotāji prognozē, ka sportistu
skaits pēdējā brīdī varētu augt. Atraktīvā kontaktu sporta sacīkstēs startēs
dalībnieki no Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Krievijas, Somijas, Norvēģijas,
Polijas un citām valstīm. Šis būs viens no lielākajiem rallijkrosa pasākumiem
Baltijā un gandrīz vienīgās rallijkrosa aktivitātes Latvijā.

 

 

NEZ ierodas Latvijā

NEZ rallijkrosa
čempionāts šosezon notiek piecos posmos – aizvadītas sacīkstes Igaunijā un
Lietuvā, sekos posmi Latvijā, Norvēģijā un Dānijā. Latvija ir vidējais seriāla
posms, kurš atklās galvenās tendences cīņā par Ziemeļeiropas rallijkrosa
čempiona tituliem. Pašlaik labas izredzes ir arī Latvijas sportistiem.

NEZ rallijkrosa posmi
iepriekš notikuši arī Latvijā – vispirms sporta kompleksā Mūsa, bet 2008. gadā arī sporta kompleksā 333. Šogad rallijkrosa entuziastu un sportistu Ilgoņa Krūmiņa un
Uģa Pauriņa vadībā sagatavota Biķernieku kompleksa trase. Tā izvietota šosejas
apļa starta finiša taisnes un stadiona teritorijā – apvienojumā ar lieliskām
tribīnēm skatītājiem būs perfekta visu cīņu pārredzamība.

NEZ rallijkrosa
čempionāts tiek izspēlēts četrās klasēs. NEZ 1600 klase ir priekšpiedziņas
kategorija ar motoru darba tilpumu līdz 1600 kub. cm. NEZ 2000 klase ir vienas
ass piedziņas mašīnu klase ar motora darba tilpumu līdz diviem litriem. NEZ Open klase ir vienas ass piedziņas klase
ar neierobežotu motora darba tilpumu. NEZ 4WD
klase paredzēta mašīnām ar pilnpiedziņu, un tajā pulcējas gan krosa sacīkstēs
ierastā D-1, gan citas pilnpiedziņas automašīnas. Nedēļas nogales sacensībās
startēs arī Latvijas kroskartu čempionāta dalībnieki, kā arī papildklašu
statusā būs divas Lietuvas rallijkrosa čempionāta klases. Nedēļas nogalē
rallijkrosa aktivitātes sāksies jau sestdienas pēcpusdienā. Pēc dokumentu
sakārtošanas plkst. 15 sāksies brīvie treniņi, bet plkst.16.30 sāksies pirmā
kvalifikācijas sērija – braucieni ar kopēju startu. Tomēr izšķirošā diena būs
svētdiena, kad no plkst. 10 sāksies otrā kvalifikācijas sērija. Kopumā
sacensību formātā paredzētas trīs kvalifikācijas sērijas un fināli.

 

Rallijkross. Kā ar iesakņošanos?

Autokross un
rallijkross – radniecīgi sporta veidi. Autokross notiek pa grunts trasi,
rallijkross – pa cietāku segumu, arī asfaltu. Vēsturiski Latvijā, kad dzima
rallijkross, tas bija veids dažādībai, kuru izmantoja tie paši krosa braucēji. Taču
rallijkross attīstījās, Latvijas sportisti ar NEZ palīdzību sāka doties uz
ārzemēm, gūstot pieredzi un izzinot sporta veida nianses. Līdz ar to Latvijā
vairs nav autokrosistu, kuri brauc rallijkrosā. Tagad ir rallijkrosisti.

Lielākā Latvijas
problēma ir trašu trūkums. Unikāli, ka Igaunijā un Lietuvā ir vairākas rallijkrosa
trases, bet mums vidēji reizi divos gados ir viena, kura ir ierīkota uz laiku.
Regulāri funkcionējošas trases nav nedz Bauskā, nedz 333, nedz arī Biķerniekos, jo šobrīd kompleksā saimniekojošie zemes
īpašnieki ne tikai nepalīdz autosporta attīstībai, bet pat apzināti kavē to,
liekot konkrētās sacīkstes organizatoriem vēl pēdējā brīdī skraidīt pa
instancēm un vākt parakstus.

Līdz ar to
rallijkrosa kults iesakņojas ļoti lēnām. Toties mērķtiecīgi, jo arvien
pārliecinošāk latvieši tuvojas Eiropas rallijkrosa čempionātam. Tikko Reinis
Safonovs aizvadīja debijas sacīksti Zviedrijā, 32 dalībnieku konkurencē
sasniedzot 24. vietu. Sportists ar rezultātu nebija apmierināts, lai gan
debijas sacīkste aizvadīta Eiropas sarežģītākajā trasē gan braukšanas, gan
mašīnas regulēšanas ziņā. Šis bija pirmais latviešu sportistu starts Eiropas
rallijkrosā kopš 2007. gada, kad šajā pašā D-1A klasē cīnījās Jānis Aleksejevs.

 

Rallijkross un autokross Eiropā

Eiropas rallijkrosa
čempionāts ir ļoti prestižs FIA seriāls. Ik pa brīdim pat pavīd Eiropas rallija
sabiedrības bažas: „Ja pasaules
rallija čempionāts (WRC) steidzami
nesāks rūpēties par savu skatāmību, sportisko kvalitāti un pievilcību, tad tā
prestižs var nomirt, bet vietu aizņems Eiropas rallijkross, kas attīstās, ir
ļoti aizraujošs un pieejams skatītājiem, jo viss notiek stadionā līdzjutēju acu
priekšā."

Prognoze varbūt
nedaudz pārspīlēta, un daudzi teiks, ka WRC
ir vērtība, kas savu kvalitāti nezaudē. Tomēr par to varētu diskutēt: pēdējā
laikā pasaules rallija čempionāts ar savu pusotru
ražotāju un vienu čempionu sezonu no sezonas nav īpaši pievilcīgs sporta veids.
Tad mūždien par garlaicīgu dēvētā F-1 ir nesalīdzināmi neprognozējamāks
pasākums. Skaidrs, ka FA aprindās sen valda bažas par WRC kvalitāti. Savukārt rallijkross objektīvi aug. Starp citu, jau
atkal šķiet utopiski, bet – kas zina: Eiropas rallijkrosa grandi jau
darbojas zem lozunga Global Rallycross
un virziens ir… FIA pasaules rallijkrosa čempionāts. Ne velti šosezon
sacīkstēs parādās ASV sportisti: amerikāņi ir uzķēruši rallijkrosa šovbiznesa
elementus.

Ik gadu Latvijā,
Mūsas trasē notiek Eiropas autokrosa čempionāta posms. Kāda ir tā kvalitāte
attiecībā pret Eiropas rallijkrosu?

Eiropas autokross ir
bagiju sporta virsotne, pasaulē ar šādu tehniku nav tik spēcīga seriāla. Šajā
ziņā kvalitāte ir līmenī. Taču salonautomašīnu klase D-1, kuru kāds šogad
pamanījās pārdēvēt par D-TAX, ir tehniski un braukšanas kvalitātes ziņā vāja. Mūsas
trase ir labākā Eiropas autokrosa čempionātā, taču tai būtu daudz jādara, lai
pie sevis dabūtu Eiropas rallijkrosu. Un runa nav tikai par asfalta strēmeļu
izveidi sacīkšu aplī.

Starp citu, Mūsas
saimnieks Edgars Maišelis neslēpj, ka tieši Eiropas rallijkross ir viņa mērķis.
Taču tam nepieciešamas pamatīgas starta investīcijas trases sagatavošanā. Pie
tā tiek strādāts.

Tātad objektīvi
Eiropā rallijkross ir pārāks pār autokrosu, ja šīs vērtības drīkst salīdzināt.

 

Baltieši Eiropas rallijkrosā

Kā jau minēju,
Latvijas pārstāvniecība Eiropā pēdējos gados ir minimāla. Kopumā Latvijas
sportisti aizvadījuši 15 sacensības visā čempionāta vēsturē: savulaik
Vladislavs Šlēgelmilhs, pēc tam Ivo Traubergs, tad Jānis Aleksejevs un Reinis
Safonovs.

Toties ar nopietnāku
programmu pēdējā laikā startē kaimiņi lietuvieši. Pērn gandrīz pilnu sezonu D-1
klasē aizvadīja Lins Norkus ar pilnpiedziņas Ford Focus, bet šogad
priekšpiedziņas D-1A 1600 klasē debitē Latvijas sportistu pēdējo gadu galvenais
konkurents NEZ Vaids Navicks.

Izdevās klātienē
vērot kaimiņu cīņu Eiropas rallijkrosa čempionāta posmā Somijā. Secinājums –
tiem, kas ņirgājās, ka baltiešiem seriālā nav ko darīt, daļēji ir taisnība.
Navicks D-1A klasē (tajā savās debijas sacīkstēs startēja arī Aleksejevs un
Safonovs) bija labs, stabils braucējs, taču varēja just tehnikas konkurētspējas
trūkumu. Kamēr starta taisnē izmantojami pirmie divi pārnesumi, Navicks ir uz
viena zara ar konkurentiem. Taisnes vidū pēkšņi visi aizlido uz priekšu,
lietuvietis paliek praktiski pēdējais. Un tā no pirmā brauciena līdz pēdējam.
Taču noteikti jāuzslavē stabilā un kvalitatīvā pilotēšana.

Tieši pretēji sokas
Norkum D-1 klasē. Mašīna, kas pirms pāris gadiem iegādāta no kāda vadoša
Eiropas sportista, ir īsts zvērs. Taču Lins praktiski neveica nevienu apli,
kurā nebūtu kļūda ieejā pagriezienā, bremzēšanā vai duelī ar kādu konkurentu.
Ir divi varianti: vai nu sportistam vajadzētu smagi trenēties, vai nu, saņemot
mašīnu, izmantots klasiskais mēs zinām –
kā!
princips, kaut kas ir pārregulēts tā, ka pilots jau divus gadus netiek
galā ar vadāmību.

Līdzīgu metodi
izmantojuši daudzi bijušās PSRS sportisti, kuri iegādājušies spēcīgu Eiropas
tehniku. Pirmais darbs ir atraut vaļā svarīgākos mezglus un, nedaudz
pārspīlējot, ar plakanajiem skrūvgriežiem sākt regulēt to, ko normālās valstīs speciālisti dara ar
gudrām datorprogrammām. Liekas, Norkus gadījumā ir līdzīgi.

Somijas sacīkstēs uz
starta pirmo reizi stājās arī pretrunīgais igaunis Valdurs Reinsalu, kurš
pretendē uz augstas kvalitātes sporta tehnikas sagatavotāja statusu. Viņa
izmantotā Ford Fiesta bija līmenī,
taču īsto kvalitāti novērtēt nebija iespējams pārāk piesardzīgās braukšanas
dēļ.

 

Latvijai – tikai Safonovs

Šobrīd iespējas
regulāri redzēt Latvijas sportistus Eiropas rallijkrosa trasēs ir minimālas.
Šorīt gatavībā ir tikai Reinis Safonovs, kuram ir atbilstoša tehnika. Visi
pārējie – arī NEZ līderi no Latvijas – nevar pretendēt uz startu Eiropā bez
tehnikas maiņas. NEZ 2000 klasē startējošie atkrīt uzreiz, jo Eiropā nav
priekšpiedziņas klases virs 1600 kub. cm. NEZ 1600 šogad neviena cita bez
Safonova arī nav. NEZ Open, kurā var
pulcēties vienas ass piedziņas mašīnas, ar aizmugures piedziņas BMW startē Ilgonis Krūmiņš, taču viņa
auto ir novecojusi homologācija un Eiropas čempionāta D-2 klasei mašīna
neatbilst.

Arī pilnpiedziņa
Latvijā ir palikusi viena D-1 nosacījumiem atbilstoša mašīna – Alda Zēberga Toyota. Taču sportists apzinās, ka
mašīnai ir daudz darāmā, lai tā būtu konkurētspējīga kaut autokrosā, kur nu vēl
rallijkrosā. Turklāt Zēbergs nav sajūsmā par braukšanu ar slikiem – autokross
tuvāks sirdij.

 

NEZ pirms Latvijas

Šosezon NEZ
rallijkrosa čempionātā aizvadīti divi posmi – Igaunijā, Laitses trasē, un
Lietuvā, tradicionāli Vilkičos. Diskutējams ir abu sacensību dalībnieku skaits,
sevišķi Igaunijas sportistu attieksme. Sestdienā notika Igaunijas rallijkrosa
čempionāta posms, kam sekoja NEZ sacīkstes svētdien. Sestdienas vakarā vesels
lērums igauņu aizbrauca mājās…

NEZ 1600 klasē pēc
divām stabilām sacīkstēm vadībā ir igaunis Stens Oja. Viņa sīvākais konkurents
gan Rīgā, gan sezonas kopvērtējumā, šķiet, būs lietuvietis – šogad pie
jaunas tehnikas tikušais Vains Žulis. Intriga slēpjas faktā – kurš no viņiem
dosies uz tālajiem posmiem Norvēģijā un Dānijā, līdz šim neviens no viņiem nav
aizvadījis NEZ posmus ārpus Baltijas.

NEZ 2000 klasē šobrīd
divvaldība: pēc pirmās un otrās vietas posmos gan Mārtiņam Porietim, gan
lietuvietim Vaidam Vaičekauskam ir pa 35 punktiem. Arī šajā gadījumā visu
izšķirs tālāko posmu apmeklēšana (vai neapmeklēšana). Tas ir finansiāli dārgs
pasākums, taču titula vārdā īstenojams. Katrā gadījumā Porieša koncentrēšanās
uz rallijkrosu šķiet daudzsološa.

Ja neviens no
baltiešiem uz ziemeļzemēm rudenī nebrauks, tad izcilās pozīcijās būs norvēģis
Espens Husviks, kurš šobrīd kopvērtējumā ir trešais. Īpaši tad, ja izdosies
Rīgas posms, Husviks noteikti būs viens no galvenajiem čempiontitula
favorītiem. Šī klase nedēļas nogalē būs patiesi īpaša!

NEZ Open ļoti saspringta situācija: norvēģim
Ūlem Froshaugam ir 28 punkti, somam Jokem Kallio – 27, bet Krūmiņam – 26. Šis
trijnieks arī centīsies sadalīt čempionāta medaļas. Tomēr šīs klases specifika
vēsta, ka Norvēģijā un Dānijā līdz šim nestartējušie braucēji var atņemt
uzvaras šai trijotnei, tādā veidā pamanoties ielauzties pat trijniekā.

NEZ 4WD klase ir neprognozējama, jo
līdzšinējais dalībnieku skaits un sastāvs bijis ļoti īpatnējs. Šajā klasē
titulu sadale noteikti risināsies kādā no pēdējiem posmiem. Šķietami labākās
pozīcijās ir lietuviešu veterāns Kazimiers Gudžjūns, kurš ne tikai cītīgi
apmeklē visus posmus, bet arī fragmentāri demonstrē lielisku sniegumu trasēs.

 

Rīgā ir jābūt

Lai arī NEZ
rallijkross šobrīd Latvijas kontekstā ir pa vidu starp neko un Eiropas čempionātu, sacīkstes ir vērts apmeklēt, jo tā būs
viena no retajām iespējām klātienē redzēt pietiekami spilgtu dalībnieku sastāvu
un interesantus sportistus. Jebkurā gadījumā, pat redzot starptautiskus
rallijus Latvijā vai to pašu Mūsas posmu Eiropas autokrosā, nerodas priekšstats
par to, kas ir starptautisks rallijkross. Tātad – jāredz!

Viesturs SAUKĀNS