Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Īstais brīdis Reinim Nitišam

 

Aprīļa pirmajā dienā septiņpadsmitgadīgais Reinis Nitišs Eiropas rallijkrosa čempionāta pirmajā posmā Lielbritānijā Super 1600 klasē izcīnīja sesto vietu. Tas bija Latvijas sportistu labākā rallijkrosa rezultāta atkārtojums. Turklāt sestā vieta nedaudz sarūgtināja, jo latviešu jauneklis varēja kāpt arī uz pjedestāla. Kas ir Reinis Nitišs? Kā viņam izdevies īstajā laikā nonākt īstajā vietā?

LATVIJAS CERĪBU JAUNĀ PAAUDZE

Latvijas autosportā notikusi paaudžu maiņa ārvalstīs startējošo sportistu sektorā. Lielo mērķu ēras beigas pienākušas Andim Neikšānam, Karlīnei Štālai, Haraldam Šlēgelmilham, par kuru gan tuvākajā laikā iespējami interesanti jaunumi. Skumjas beigas, jo skaidrs, ka minētajiem potenciāls lielu virsotņu sasniegšanai bija (ir), taču apstākļi neļāva īstenoties.

Labā ziņa — ir turpinātāji! Pērnais gads Latvijas autosportā starptautisku panākumu ziņā bija kluss, ja neņem vērā autokrosa braucēju cienījamos startus Eiropas čempionātā, atsevišķu drifteru plosīšanos dažādās komercsacīkstēs. Tomēr līdzjutēji uzzināja jaunu vārdu — Konstantīns Calko. Daugavpilietis lieliski startēja autošosejas Radical Eiropas sērijā, gūstot kopvērtējuma uzvaru. Turklāt rudenī Konstantīns šokēja kartinga pasauli, milzīgā konkurencē izcīnot otro vietu Rotax pasaules finālā. Lielā mērā var teikt, ka Calko kļuva par mūsu autosporta galveno varoni ārpus valsts robežām.

Tikmēr ceļu starptautiskā līmenī uzsāka Konstantīna vienaudzis, arī labs paziņa Reinis Nitišs. Abi pazīstami jau kopš mazām dienām, jo paralēli attīstījās viņu kartinga karjera. Turklāt tēvi kopā cīnījušies Latvijas autotreka čempionātā. Nitišs pērn sezonas vidū debitēja Eiropas rallijkrosa čempionātā. Ar automašīnu, kurai ievērojami trūka jaudas, lai konkurētu ar līderiem, Reinis aizvadīja lieliskus mācību posmus Eiropas trasēs, visās sacīkstēs gūstot kopvērtējuma punktus. Jau pērn speciālisti pamanīja Reiņa stabilo un ātro braukšanu, lai gan pievērst uzmanību, atrodoties 12. vietā, it kā nevajadzētu būt viegli.

Tuvāk mājām Nitišs pierādīja, ka ir izcils braucējs — sasniegts Ziemeļeiropas rallijkrosa čempiontituls NEZ 1600 klasē. Pirms tam panākumi Latvijas autokrosā un Igaunijas rallijkrosā.

Īsāk sakot, 2012. gada nogalē Reinis Nitišs nostājās uz robežas, kurā izšķīrās — vai nu autosportā Reinis metas iekšā ar pilnu atdevi, vai turpina spēkoties reģionālā līmenī, ik pa brīdim dodoties uz kādu Eiropas sacīksti.

SĀKUMS — IEPRIEKŠĒJĀ PAAUDZĒ

Reiņa Nitiša autosportista karjera nav nejauša, tā nesākās pēc autosporta vērošanas pa televizoru vai nejaušu izbraucienu ar īres kartu. Reinis visu mūžu ir bijis autosportā, jo šajā sportā aktīvi darbojās viņa tēvs Aigars Nitišs. Seniors savulaik pamēģinājis gan ralliju, gan krosu, bijis Latvijas autokrosa čempionāta medaļnieks, Eiropas autokrosa čempionāta posmā Mūsā savulaik gūta ceturtā vieta D-1 klasē. Vēlāk Aigaru ar azartu paņēma Daugavpilī tapušais autotreks, kas drīz nonāca līdz Latvijas čempionāta statusam — savu vienīgo Latvijas čempiona titulu Nitišs guva tieši trekā. Deviņdesmitajos gados Jēkabpilī autosports bija lielā cieņā, arī Nitišs un viņa SKN kluba biedri Vilnis Buholcs, Modris Svilis, turpat auga Aldis Kasparovičs, Mārtiņš Svilis un citi. Reinim Nitišam nebija variantu, no autosporta izvairīties nebija iespējams. Turklāt, jau mazam esot, izskatījās, ka viņu tas saista un interesē. Vienmēr līdzi uz sacensībām, vienmēr klāt tēvam viņa startos. Starp citu, vēl cītīgāka fane tēva karjeras laikos bija Reiņa vecākā māsa Lelde — sacensību norises vietās pēc viņas varēja orientēties — būs Nitišs uz starta vai ne.

Reinis paaugās un drīz vien nonāca Latvijas kartinga čempionātā. Noteikti ātrs, labi apgūst mācību procesu. Turklāt viņš trāpījās kartingā laikā, kad auga arī ātrais Mārtiņš Steinerts, kurš noteikti bija laba mēraukla katram kartinga braucējam. Ar Steinertu cīņas bija sarežģītas un smagas, taču noteikti pamācošas. Kartings tika apgūts ne tikai Latvijā — Nitišu rūdīja Baltijas čempionāts un daudzas starptautiskās sacensības.

Paralēli kartingam Reinis sēdās pie mašīnas stūres, aizvadot autosprinta sacensības. Izrādījās, ka jaunietis var braukt gan ātri, gan meistarīgi. Turklāt ārpus trases Nitišs juniors šķita izaudzis par prātīgu, nosvērtu jaunieti, kurš atšķīrās no tiem meistariem, kurus pirmie panākumi sabojā un pārvērš par lecīgiem, ne sevišķi simpātiskiem tipiem.

DEBIJA KROSA CĪŅĀS

2011. gadā Nitišs nonāca savā kroņa disciplīnā — autokrosā un rallijkrosā. Debijas gads bija žilbinošs — tika apvienota dalība Igaunijas rallijkrosa čempionātā un Latvijas autokrosa čempionātā, un, tā kā viens posms abiem seriāliem sakrita, izdevās iegūt Igaunijas čempiona titulu, bet Latvijā debijas sezona tika noslēgta otrajā vietā. Izcīnīts arī Baltijas rallijkrosa kauss, formāli arī Latvijas kauss. Tas viss tika paveikts 15 gadu vecumā! Reinim pat izjuka NEZ 2000 klases Ziemeļeiropas starts — viņš bija par jaunu, lai oficiāli startētu šajā klasē, rezultātā viena sasniegtā uzvara palika bez turpinājuma.

2012. gadā komanda atvēzējās lielākiem plāniem. Vācijā tika noskatīta Peugeot 206 automašīna, kas vēl nesen bija cīnījusies Eiropas rallijkrosa čempionātā — tātad jau sākotnēji noteikumiem un prasībām atbilstoša tehnika. Ar šo mašīnu pilnībā pietika, lai pārliecinoši demonstrētu savu potenciālu Ziemeļeiropā — sīvā cīņā tika iegūts NEZ 1600 klases čempiona tituls. Pirmie posmi Eiropas čempionātā gan parādīja, ka līderu automobiļi ir nesalīdzināmi jaudīgāki un, lai cik labs braucējs Reinis būtu, bija grūti sasniegt augstus rezultātus. To, ka Nitišs pat uz Eiropas fona ir labs, apliecināja tie braucieni, kuri notika slapjā trasē, kad mašīnas jauda vairs nebija tik izšķiroša. Šādos apstākļos Nitišs tūlīt prata uzrādīt Top-5 rezultātus, tādā veidā pievēršot sev uzmanību. Gads noslēdzās ar progresējošiem rezultātiem Eiropā un lielo izšķiršanos, ko un kā darīt tālāk.

LABĀKAJĀ KOMANDĀ

Pēc sezonas bija skaidrs, ka Peugeot bija ļoti laba mācību mašīna, taču, ja mērķis ir augstāki rezultāti, tad nepieciešams kas cits. Rezultātā latviešu rīcībā nonāca viena no jaudīgākajām klases Renault Clio automašīnām.

Aizdomas par to, ka Nitišu pērn pamanīja, apstiprinājās gada nogalē — Reinis nokļuva labākās Eiropas rallijkrosa Super 1600 klases komandas Set Promotion sastāvā! Lai cik būtu nospēlējušas veiksmīgas pārrunas un latviešu līdzšinējā darbošanās Eiropā mehāniķu lomā (brāļi Traubergi un citi), diez vai komanda uzņemtos rūpes par braucēju, kurš neko nesola.

Somijas komanda apkalpo četras Super 1600 klases mašīnas — bez Reiņa arī diviem krievu sportistiem un vienam zviedram. Pēc izmēģinājumiem komanda bija ļoti apmierināta ar Nitiša sniegumu un kopīgi ar sportistu Set Promotion vienojās pirmajos posmos mērķēt uz vietām labāko sešniekā, bet sezonas laikā uzdevumu latiņu pacelt vēl augstāk.

Pirmais posms Lielbritānijā bija daudzsološs. Lai gan pirmās dienas kvalifikācijā vajāja tehnikas problēmas un veiksmes trūkums, otrajā dienā Nitišs uzvarēja divās sērijās, kvalifikāciju noslēdzot ceturtajā vietā. Pusfinālā gūta trešā vieta un iekļūts fināla sešu dalībnieku pulkā. Tiesa, pirmais Eiropas fināls Reiņa karjerā atstāja rūgtumu, jo gūta sestā vieta, kas tobrīd vairs netika uzskatīts par tik spožu rezultātu, kā likās vēl diennakti iepriekš. Taču uzdevums tika izpildīts!

LIELBRITĀNIJAS POSMS KĀ MĒRAUKLA

Tā kā britu Lidenhilas trasē sasniegtais bija pirmās cīņas jaunajā līmenī, pirmais posms liek nemitīgi analizēt, kas bija labi, kas ne. Aigars Nitišs pēc šīs sacīkstes ir pārliecināts — dēls var cīnīties par uzvaru un varēja to gūt jau pirmajā sacīkstē: „Protams, ka esam apmierināti ar pirmā posma iznākumu, jo izpildījām plānu būt pirmajā sešiniekā. Arī kvalifikācijas uzvarētās sērijas bija labs notikums, un saprotam, ka varam daudz. Ja par finālu — pietrūka veiksmes, pieredzes un agresijas. Pusfinālā Reinis no starta aizbrauca pirmais, taču komandas biedrs Rahmatuļins viņu sagrieza, līdz ar to labi, ka sanāca trešā vieta un lieta nonāca līdz finālam. Finālā trešā starta rinda, labs starts, un jau pirms izšķirošajiem notikumiem Reinis bija pjedestāla tuvumā. Trases īpatnība rada agru izvēli — doties pamattrasē vai mesties Džokera aplī, kurš ir pirmajam līkumam kreisajā pusē. Reinis apsvēris domu par Džokeru, taču tobrīd viņam blakus pa kreisi bija Linnemans, kurš pavisam noteikti plānoja braukt Džokerā. Tā kā dānis ir agresīvs braucējs, Reinis nolēma ar viņu kopā Džokeru neveikt, jo tas varēja nozīmēt nepatikšanas. Taču šī piesardzība nenostrādāja — pamattrasē palikušie savā starpā pārāk nopietni cīnījās, atņemot viens otram laiku. Tikmēr divi Džokerā iebraukušie brauca tīru braucienu un rezultātā bija visiem priekšā. Reinim bija reāla ceturtā vieta, taču tad atkal palīdzēja Rahmatuļins, kurš pavisam neveikli priekšā sagriezās. Un sagriezās tā, ka Reinim nebija iespēju izvairīties no sadursmes. Arī tur pazuda laiks, un beigās nekas vairāk par sesto vietu nebija iespējams.”

„Reinim ir ļoti labi starti, lielisks ātrums, bet tas, kas šobrīd trūkst, ir kontaktu agresija. Viņš mēģina kā kartinga laikos — atrast tīru apdzīšanas iespēju, ķert kļūdu. Tomēr jāsāk mācīties arī šo kļūdu provocēšanu un sānu berzēšanu, bez tās šajā pasākumā neiztikt,” saka Nitišs seniors. „Ja Reinis finālā būtu riskējis braukt Džokerā, domāju, ka būtu bijušas visas iespējas uzvarēt. Taču viss kārtībā, esam ļoti apmierināti gan ar savu, gan komandas darbu. Paldies mehāniķiem un atbalstītājiem!”

ĪSTAJĀ LAIKĀ, ĪSTAJĀ VIETĀ?

Reiņa Nitiša ienākšana Eiropas rallijkrosā — šī sporta veida šobrīd augstākajā seriālā — ir ļoti labā laikā. Rallijkrosā ir ievērojama izaugsme. Vislabāk to var raksturot ar speciālistu atzinumu, ka rallijkross tuvākajos pāris gados kļūs par nopietnu konkurentu pasaules rallija čempionātam jeb WRC. Rallijkrosam ir priekšrocības — jaudīgākas mašīnas, dinamiskākas sacensības, cīņas notiek slēgtā trasē un ar vairākām mašīnām vienlaikus, kas ir gards kumoss televīzijām.

Eiropas čempionāts šogad pirmo reizi balstīts uz komerciāliem pamatiem —līdz šim seriāls bija FIA Off Road komisijas pārvaldīts posmu virknējums, bet šogad FIA nodevusi čempionātu rīkotājkompānijas IMG rīcībā. Efekts ir acīmredzams — kompānija nekavējoties slēgusi sadarbības līgumus ar televīzijām (Eurosport, Viasat u.c.), piesaistīts ģenerālsponsors (Monster) un tādas spilgtas zvaigznes kā Peters Solbergs. Attiecības ar sportistiem noteiktas, kā ierasts profesionālā sportā — ar līgumiem visai sezonai. IMG nāk ar spīdveja Pasaules kausa pieredzi, turklāt kompānija darbojas arī NASCAR, IndyCar un citu spilgtu autosporta seriālu vidē, ir atbildīga par (bijušā) F-1 pilota Heiki Kovalainena, tagadējās NASCAR braucējas Danikas Patrikas un leģendārā F-1 čempiona Džekija Stjuarta publiskajām aktivitātēm.

Rallijkrosam pievēršas arvien vairāk WRC personas un auto ražotāji. Citroen allaž bijusi cieši saistīta ar rallijkrosu, Prodrive jau izmēģinājuši Mini WRC rallijkrosa versiju, M-Sport izmēģinājuši Ford Fiesta.

IMGmērķis — pāris gadu laikā tagadējo Eiropas čempionātu pārvērst par FIA pasaules čempionātu, kas ir pavisam reāli. Cik zināms, notiek sadarbība arī ar ASV notiekošo Global Rallycross (rallijkrosu ASV pirms dažiem gadiem ievazāja Eiropas rallijkrosa braucēji). Eiropas čempionāts notiek trijās klasēs — Nitiša pārstāvētajā Super 1600, aizmugures piedziņas Touring Car un centrālajā ieskaitē — 600 zirgspēku jaudīgo pilnpiedziņas monstru Super Car klasē, uz kuru arī tiek likts publicitātes uzsvars.

Nitišs šādā augošā seriālā ieradies īstajā brīdī. Pāris gadu laikā Reinis var izaugt līdz Super Car līmenim un nonākt augstākajā līgā brīdī, kad čempionāts kļūst par pasaules seriālu. Vērts censties!

 

Reinis NITIŠS

Dzimis: 1995. gada 16. decembrī Jēkabpilī

Mācās: Rīgas Valsts Tehnikums, automobiļu nodaļa

Panākumi autosportā:

2009.:Latvijas un Baltijas kartinga čempions, Latvijas Sporta meistars

2011.:Igaunijas un Baltijas rallijkrosa čempions, Latvijas autokrosa vicečempions, Igaunijas Sporta meistars

2012.:NEZ Ziemeļeiropas rallijkrosa čempions NEZ 1600 klasē

2013.:Eiropas rallijkrosa čempionāta pirmā posma Lielbritānijā finālists (6. vieta)

Hobiji ārpus autosporta: visi citi sporta veidi, visi izdodas!

Mīļākais ēdiens: ēd visu, izņemot olīvas

Mīļākā mūzika: sveša tēma

Mīļākās filmas: komēdijas