Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā
Žurnāls: Nr. 111 Personība

Smilšu vētrā rūdītais

Šī gada pirmās
sacensības aizvadījis Latvijas vienīgais augstas klases veloprofesionālis
Raivis Belohvoščiks, spāņu komandas Saunier
Duval-Scott
sastāvā cīnoties Kataras daudzdienu velobraucienā. Dažas dienas
pabijis mājās kopā ar ģimeni, Raivis atgriezās komandas bāzes vietā, lai jau
pēc nedēļas būtu daudzdienās ASV. „Pārrodoties no
Dohas, mutē vēl bija jaušama smilšu švirkstoņa," smaida Raivis. „Tomēr
no gaidītās eksotikas nebija ne vēsts. Siltākajās dienās plus piecpadsmit grādu,
bet brauciena priekšpēdējā posmā mūs pārsteidza pat smilšu vētra, jo maršruts
virzījās caur tuksnesi. Kļuva daudz aukstāks. Labi, ka sacīkšu rīkotāji
saīsināja distanci. Savu uzdevumu uzpildīju, komandas līderiem izkārtojot
vieglāku finišēšanu. Tāds ir mans pienākums."

Komandai palīdz Scott un NASA inženieri
Līgumu ar Saunier Duval-Prodir Belohvoščiks
parakstīja uz diviem gadiem. Sākusies otrā sezona. Ar ko atšķiras komanda, kas
startēja pērn, no jaunās? „Vispirms
jau ar nosaukumu, jo mums pievienojies finansiāli un tehniski ļoti spēcīgs
sponsors – amerikāņu velosipēdu firma Scott,
kas ražo riteņbraukšanai visu nepieciešamo, sākot ar pamatinventāru un beidzot
ar velokurpēm un ķiverēm. Firma pasaules veloindustrijā kļuvusi par vienu no
vadošajām. Tās ražotie divriteņi ir vieglākie un izturīgākie pasaulē. Mans
velosipēds pilnā komplektācijā sver 6,4 kilogramus," skaidro Raivis. „Speciāli manam augumam velosipēds nav taisīts,
rāmja izmēri ir standartizēti, kas man piemēroti. Var viegli mainīt arī stūres iznesumu.
Man ir divi šīs firmas velosipēdi, kas allaž kārtībā. Viens – grupas
braucienam, otrs – solo distancei. Protams, braucamais arī treniņiem. Arī Scott ražotie slēpju zābaki ieguvuši
popularitāti pasaulē. Jau šajā pavasarī Scott,
iespējams, spers vēl vienu
nopietnu progresa soli, jo kompānijas labākie inženieri veiksmīgi sadarbojas ar
NASA, izmantojot jaunākās tehnoloģijas un izcilākos metālu sakausējumus. Runa
ir par velosipēdu rāmjiem. Tagad, kad sacensību iznākumu izšķir pat sekundes
simtdaļas, katram jauninājumam ir būtiska nozīme.

Ko nozīmē labs
divritenis kopumā un superrrāmis? Ar teicamu velosipēdu 60 kilometru
solo distancē var iegūt apmēram 50 sekunžu pārsvaru, ar nosacījumu, ja sāncenši
nebrauc ar Scott riteņiem. Tas gan
var notikt līdzenuma trasē, jo kalnainākā maršrutā daudz izšķir arī sportistu
fiziskā sagatavotība. Ja pērn pasaules čempionātā solo distancē man būtu Scott speciālais ritenis, būtu ieguvis
kādu no medaļām, bet finišēju tikai ar 13. rezultātu."

Līderi nāk un aiziet, bet gregari paliek

Kas vēl izmainījies
komandas 2008. gada modelī? „Notikušas
izmaiņas vienības vadošo braucēju vidū. Līgumus ar citām komandām parakstījuši
Džilberto Simoni un Deivids Millers. Šķiet, būs jāšķiras no Ivana Maijo, kuram
UCI (Starptautiskā Riteņbraukšanas savienība) par senākiem grēkiem joprojām
neatļauj piedalīties sacensībās. Tagad komandas līdera un kapteiņa godā iecelts
Rikardo Riko, kurš pērn Giro d  Italia kopvērtējumā ieguva sesto vietu.
Šosezon esmu viņa gregari, un,
atbilstoši līgumam, man par Riko komfortu pirmsfiniša stadijā jāgādā visās
sacensībās. Februāra beigās braucam uz Kaliforniju, lai piedalītos ļoti
prestižā daudzdienu velobraucienā. Būs atkal jāstrādā Riko interesēs. Tā nav
čīkstēšana, bet pienākumu sadale." Lai cik arī dīvaini liktos, profesionālās
riteņbraukšanas prestižāko sacensību skaits Eiropā strauji samazinās. Paliek
trīs vaļi – Francijas tūre, Giro d'Italia
un Vuelta Espana, bet pārējie sāk
iznīkt, jo riteņbraukšanas centrs no Eiropas pārvietojas uz Āziju, uz naftas valstīm,
kur Eiropas labākajām komandām par piedalīšanos vien sola iespaidīgus
honorārus.  

Arvien lielāku
popularitāti eiropiešu vidū iegūst sacensības Honkongā, Malaizijā, Ķīnā,
Argentīnā. Turklāt Eiropas profesionālo riteņbraucēju tirgu joprojām vajā dopinga
skandāli.

Divi duči un kvartets

Saunier Duval-Scott komandā ir 28 sportisti, kuri veido trīs
virknējumus. Spāņvalodīgie bāzējas Spānijas pilsētā Santanderā, kas ir
Kantabrijas provincē. Itālieši, kuriem pievienots arī Raivis Belohvoščiks,
atpūšas Bergamo, netālu no Raivja īres mājas. Tā ir Lombardija. Ir arī trešais
kodols, kas kā čigānu tabors lielākos atrodas kustībā. Tiesa, bāzēšanās vietās
komanda sastopama visai reti. Nav taču jēgas Raivim mitināties kroņa mītnē, ja
blakus ir pašam sava māja. Katra komanda trenējas savrup atkarībā no
dislokācijas vietas. Tagad Saunier Duval-Scott
vīri sākuši sezonas garo ceļojumu. Vienlaikus ar Belohvoščika virknējumu, kas startēja
Katarā, daļa sastāva brauca Austrālijā, bet vēl citi – Malaizijā. Divas pēdējās
sacensības bija Pro Tour ieskaitē.  

Melnais un baltais darbs

Raivis Belohvoščiks
jau vairākus gadus ir viens no Eiropas labākajiem gregari. Ko tas nozīmē? Viņš trasē ir ne tikai dispečers, bet arī
savas komandas līderu uzraugs un atbalstītājs, kurš cenšas komandas spīdeklim
pavērt spraugu pelotonā, lai viņam rastos iespējami ērtāka pozīcija, izšķirošo
spurtu sākot. Lasītāji, iespējams, vaicās, kāpēc rīdziniekam tik zemas vietas
daudzdienu braucienu atsevišķos posmos? Ko gan var prasīt no gregari, kurš līdz distances pēdējiem
kilometriem piekusis daudz vairāk nekā aprūpējamais komandas favorīts. Daudzi
pazīstami un atzīti spurta meistari pēc panākuma steidz teikt paldies saviem gregari. Šādu pateicību daudzkārt
saņēmis arī Raivis, kurš ilgajos profesionāļa gados iemantojis paliekošu
iesauku zvērs.        

Baltais darbs
daudzdienu velobraucienos Belohvoščikam ir tad, kad atsevišķos posmos paredzēta
solo distance. Šis riteņbraukšanas programmas veids bija, ir un paliek Raivja
jājamzirdziņš. Pasaules junioru un U-23 čempionātos savulaik gūta ceturtā
vieta. Profesionāļos viņš pēdējos  gados pasaules
meistarsacīkstēs nostabilizējies otrā desmita sākumā. Pērn bija 13. rezultāts,
kas Raivi sarūgtināja, jo UCI viņu iekļāva priekšpēdējā starta grupā, lai gan
pēc iepriekšējā gadā paveiktā vajadzēja likt pēdējā, spēcīgākajā grupā. Sliktākais
šajā situācijā bija tas, ka lietus mitējās reizē ar Belohvoščika finišu. Labvēlīgākos
apstākļos viņa vieta finiša protokolā būtu daudz augstāka. Ar pārējo pagājušajā
gadā paveikto Raivis ir apmierināts. Īpaši ar sudraba medaļu Nāciju kausa
izcīņā solo distancē Francijā. Apmierina arī sestā vieta Benilux daudzdienās un sasniegtais finišs vairākos Profi Tour braucienos. Pērnruden
Belohvoščiks profesionāļa gaitās gūto uzvaru skaitu paaugstināja līdz 16. Tā ir
laba vizītkarte, jo ir profesionāļi, kuri ne reizi nav koduši uzvaras saldajā
ābolā.

Formā pēc grafika

Belohvoščiks šosezon
augstāko sportisko formu plāno forsēt divreiz. Pirmo – Giro d'Italia otrās
nedēļas sākumā, otro – pāris nedēļu pirms Pekinas olimpiskajām spēlēm. Komandas
vadība sekmēšot sportistu gatavošanos Pekinai, racionāli izplānojot sacensību
kalendāru, lai būtu ērti apstākļi spāņiem, itāļiem un latvietim. Raivim prieks,
ka viss kārtībā arī mājās. Vecākais dēls Ralfs viņruden sāka skolas gaitas,
jaunākais – Kristiāns viņa pēdās ies nākamruden, bet pastarītei Laurai vēl
daudz ko darīt bērnudārzā. Kad TV rāda riteņbraukšanu, visi sēž pie ekrāna.

Gatis ĶĪSIS