Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Atgriešanās pie starta bomja

 

Kopš Latvijas motokrosisti arvien plašāk apgūst pasauli, treniņu un sacensību laiks viņiem sākas siltākās zemēs, vēl pirms pašu mājās pavasaris deldē sniega krājumus. Tomēr ar īstu vērienu zirgspēki tiks laisti brīvē aprīlī, kad notiks pirmās sacensības Latvijā. Drīz gaidāmi gan Latvijas čempionāta un Superkausa izcīņas posmi, gan pārrobežu vēriena sacīkstes, bet vasaras plaukumā līdzjutēju tūkstošus jau ierasti pulcēs pasaules čempionāta posmi Ķegumā.

 

Cerīgi sezonu sagaida Latvijas Motosporta federācijas (LAMSF) Motokrosa komisijas vadītājs Ēriks Pīlādzis. Vēl pirms nedaudz gadiem motokross bija panīcis un dalībnieku skaits kritiski sarucis, bet pašlaik braucēju kļūst arvien vairāk, ko apliecina izņemto licenču skaits. Par svarīgu uzdevumu Pīlādzis uzskata sakārtot motosporta sistēmu, kas nostiprinātu LAMSF lomu kā sporta veida pārraugam licenču izsniegšanā sportistiem un dažādu sacensību organizatoram. LAMSF vēlas, lai tiktu ievēroti likumi un atbildība par sporta veidā notiekošo tiktu apvienota ar tiesībām noteikt visiem saistošus vienotus spēles noteikumus.

Pīlādzis neiebilst pret citu organizāciju aktīvu darbošanos un atzinīgi vērtē Superkausa rīkotāju aktivitātes, kas veicina interesi par motokrosu. Turklāt organizatoru konkurence ceļ sacensību kopējo līmeni, kas ir gan braucēju, gan līdzjutēju interesēs. Latvija motosportā pašlaik ir Baltijas valstu līdere, kas pērnajā sezonā veicināja ārzemju braucēju interesi un pulcēja Latvijas čempionāta sacensībās vidēji vairāk nekā 300 dalībnieku, no kuriem apmēram 50 bija mērojuši ceļu pāri robežām. Latvijas čempionāta kalendārs ir saskaņots ar kolēģiem Baltijas valstīs, lai gribētāji varētu izbraukāt uz visiem posmiem.

Par vitāli svarīgu motokrosa attīstībai Pīlādzis uzskata masveidību, bez kuras sporta veidam nav lemts attīstīties. "Ar sacensību nosaukumu vien piemānīt nevienu nevar, bet sportistu un skatītāju apmeklējums skaidri parāda, vai pasākums kādam ir vajadzīgs, vai nē," atzīst LAMSF komisijas vadītājs.

AMBĪCIJAS UN LIKSTAS PASAULES TRASĒS

Latvijas gada balvu sportā nominācijā Labākais sportists tehniskajos sporta veidos pērn saņēma Matīss Karro, kam diemžēl nepiepildījās cerības visas likstas atstāt uz gadumijas sliekšņa. Iepriekšējā pasaules čempionāta MX1 sezona bija tikai pusē, kad Karro pēc kritiena Zviedrijā no moča tika šķirts līdz sezonas beigām. Trauma neliedza Karro pagarināt līgumu uz vienu gadu ar Lielbritānijas komandu STR KTM, un pēc izveseļošanās viņš šogad ar pilnu sparu sāka gatavoties sezonai. Taču februārī neveiksmīgas piezemēšanās treniņnometnē Beļģijā beidzās ar plaukstas locītavas lūzumu, kas sarežģīja nākotnes plānus. Pasaules čempionāts 2. martā Katarā sākās bez Karro, un visticamāk, ka arī otrajā posmā Taizemē viņš braukt vēl nevarēs.

Līdzīgi kā iepriekš, MX1 un MX2 klasēs pasaules čempionātā startēs komandu MX Moduls un Elkšņi RT braucēji. Elkšņi RT arī jaunajā sezonā līderu lomas paredz Augustam un Robertam Justiem. Brāļi Justi pēc gatavošanās Eiropas siltākās zemēs kā nedaudz citas komandas Latvija Elkšņi Honda dalībnieki plāno startēt visā pasaules čempionāta seriālā. Augusts Justs cīnīsies MX1 klasē, bet Robertam Justam konkurenti būs MX2 klases braucēji. Iespējams, daži Elkšņi RT jaunākie braucēji piedalīsies arī Eiropas čempionāta posmos 85 kubikcentimetru klasē, taču par to vēl pirms sniega nokušanas ir pāragri runāt, jo jāsagādā arī nopietns finansējums.

"MX Moduls sezonas kalendāra pamats būs starts Latvijas čempionāta posmos un Superkausa izcīņā, taču būs arī svarīgi starti prestižās starptautiskās sacīkstēs," ar gada plāniem iepazīstināja komandas menedžeris Valdis Seratinskis. Sagaidāms, ka MX Moduls startēs vairākos pasaules čempionāta posmos, tostarp Ķegumā un Zviedrijā. Komanda vēl raugās Vācijas čempionāta virzienā, kā arī patur prātā Eiropas čempionāta sacīkstes un Baltijas jūras Izaicinājuma kausu, kas sāksies ar posmu Ķegumā. Sezonas atklāšana un pirmā spēku pārbaude sacīkšu noskaņās MX Moduls būs Baltijas jūras mērogā, kad Ķegumā 7. aprīlī sāksies Latvijas motokrosa sezona. Baltijas Izaicinājuma kausā vēlāk aprīlī būs arī viens posms Pakrojā, Lietuvā, un Vīlandē, Igaunijā.

Lai mērķtiecīgi sagatavotos sezonai, MX Moduls braucēji kopš janvāra beigām trenējas Kalifornijā amerikāņu trenera Sema Hala vadībā. Uz Ameriku krāt prasmes un laikus iegūt trases sajūtas devās MX Moduls komandas pamata četrinieks — Latvijas čempions un Superkausa īpašnieks Dāvis Līvs, Dāvis Ivanovs, 16 gadus vecais Kārlis Sabulis, kā arī Gints Filipsons.

Viens no talantīgākajiem Latvijas jaunajiem braucējiem Pauls Jonass pēc vienošanās ar Beļģijas komandu šosezon startēs 125 kubikcentimetru klasē Eiropas čempionātā. Pasaules junioru čempionāta bronzas medaļniekam jānovēl aizvadīt pilnvērtīgu sezonu, kas Kristera Serģa aizbilstamajam braucējam ļautu nostiprināties Eiropas apritē un kaldināt lielākas ambīcijas nākotnei.

SACĪKSTES IZVĒLAS BRAUCĒJI

Elkšņi RTkomandas vadītājs Filips Kempelis atzīst, ka Latvijas čempionāts un Superkauss viens otru papildina, padarot sacensību sezonu piesātinātāku un spraigāku. Taču braucējiem pievilcīgākas šķiet Superkausa sacīkstes, kur dalībnieki sajūt gan lielāku organizatoru ieinteresētību skatītāju piesaistīšanā, gan centienus izveidot seriālu par visiem interesantu notikumu. Savukārt Latvijas čempionātā pieeja ir formālāka, un līdz ar to ne tik intriģējoša. Sezonas sākuma sacīkstes Elkšņi RT vairāk uztver kā gatavošanos pirmajam lielajam startam 21. aprīlī, kad Valmierā sāksies Superkausa sezona.

Superkausa organizatori uzskata, ka pēc ilgiem gadiem MX Pro klasē būs spēcīgākā konkurence Latvijas motokrosā. Optimismu vairo jau saņemtie komandu pieteikumi un ārzemnieku interese. Šogad piecu posmu Superkauss jau sniegsies ārpus Latvijas robežām, jūlijā aicinot dalībniekus startam Tartu.

RENESANSE BLAKUSVĀĢU KLASĒ

Vēl mēnesis līdz pirmajam startam pasaules čempionātā ir blakusvāģu klases braucējiem, kam sacensību sezona sāksies aprīļa pirmajā dienā Frauenfeldē, Šveicē. Finanšu likstas, kas sarežģīja dzīvi iepriekšējā sezonā, šķiet, izdevies atrisināt Jānim un Laurim Daideriem. Brāļi gatavojas startēt kopā, un atkalapvienošanos piedzīvojis arī Māra Rupeika/Haralda Kurpnieka duets. Savukārt kantētājs Kaspars Stupelis turpinās braukt kopā ar nīderlandieti Etjēnu Baksu. Pasaules čempions Daniels Vilemsens, kurš sezonu pabeidza vienā ekipāžā ar Lauri Daideru, turpmāk blakusvāģī plāno vest Robiju Baksu.

Latvijas motokrosa braucēji šosezon noteikti piedalīsies Eiropas un Pasaules Nāciju motokrosā, turklāt vienlaikus ar Eiropas Nāciju motokrosu junioriem notiks Nāciju sacīkstes sievietēm, kur būs pārstāvēta arī Latvija. Augsta, starptautiska prestiža sacīkstes risināsies arī pašu mājās. Jūlija sākumā Ķegumā notiks pasaules čempionāta posms MX1 un MX2 klasē, kā arī Eiropas čempionāta posms 125 un 250 kubikcentimetru klases braucējiem. Savukārt augustā turpat Zelta Zirga trasē jau 18. gadu pēc kārtas pasaules čempionāta posmā sacentīsies blakusvāģu klases braucēji. Jaunā sezona būs arī sava veida uvertīra 2014. gadam, kad Latvija uzņems Pasaules Nāciju motokrosu, kas vēl nesen šķistu teju vai nesasniedzams sapnis.

Stāvokli savā sporta veidā motokrosa sabiedrība izvērtēs marta vidū LAMSF kongresā, kur tikai pašu federācijas biedru ziņā būs izvēlēties piemērotākos profesionāļus, kas augstāko mērķu labad spētu apvienot dažādas intereses pārstāvošas grupas. LAMSF ir jāatrod sava optimālā loma starp Kaspara Cveiģeļa un Laura Freiberga vadīto Nacionālo motosporta asociāciju, kuras organizētās Superkausa sacensības veiksmīgi pretendē uz labāko profesionālo braucēju piesaistīšanu, un Latvijas Alternatīvā motosporta asociāciju, kas vēlas būt pievilcīga visplašākajam amatieru lokam.

 

LATVIJAS ČEMPIONĀTA UN LATVIJAS KAUSA IZCĪŅAS SEZONAS KALENDĀRS

27.—28. aprīlis Aizpute

18.—19. maijs Ape

8.—9. jūnijs Stelpe

13.—14. jūlijs Viļaka

31. augusts—1. septembris Cēsis

21.—22. septembris Ķegums

 

SUPERKAUSA SEZONAS KALENDĀRS

21. aprīlis Valmiera

12. maijs Kandavas Lielā balva

2. jūnijs Dobele

21. jūlijs Tartu

15. septembris Saldus Lielā balva