Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā
Žurnāls: Nr. 245 Čempions

Čempiona karpa par 30 tūkstošiem

„Sēdēt dīvānā, grauzt čipšus un piedalīties rallijā nevar,” par savu dzīvesveidu un tā izmaksām bez aplinkiem stāsta Latvijas rallijsprinta čempions Arvis Arums.

ATNĀCU, IERAUDZĪJU UN…

Arvim patīk braukt. Ātri braukt. Viss sācies pēc autovadītāja apliecības iegūšanas, ko Ceļu policija par šo grēku uz kādu laiku pat atņēmusi. Trakojis pa ielām ar leģendāro 1984. gada Audi-80 Quattro — varam tikai iztēloties, kā šī Konkordijas universitātes absolventa pilotētais auģiks, riepu kaukoņas pavadīts, krustojumos drāzās ar sāniem pa priekšu.
Sportā Arumu bērnībā ievilka tēvs, kurš ņēmis puiku līdzi uz svaru zāli. Vēlāk patrenējies tenisā, tad sekojuši septiņi gadi kalnu slēpošanā pie Jāņa Ciaguna. „Visu Padomju Savienību izbraukāju,” nopietno aizraušanos ar ziemas sportu ieskicē Arums.
Ritot laika ratam, Arvis piekritis rallija organizatora Aigara Bites aicinājumam pārbaudīt meistarību sacensībās. Ziema, sniegs un ledus — amatieru mači uz ezera Liepājas pusē. Un ar pirmo šāvienu tieši desmitniekā — Arums jau savās debijas sacīkstēs svinējis uzvaru.

DIVKĀRTĒJS ČEMPIONS

2003. gadā, ierauts sacensību virpulī, Arums spieda pedāli grīdā un nopietni pievērsās rallijam. „Standarta rallijs, amatieru rallijs, minirallijs un tagad ir rallijsprints. Tā ir loģiskā ķēde, kā attīstīties,” Arums uzskaita, iecienītās disciplīnas iespējas. Sākumā varēja braukt ar standarta auto, bet, par braucēju drošību rūpējoties, prasības kļuvušas daudz dzelžainākas un varētu teikt — profesionālākas.
Arvis gardi nosmejas — sākumā uz mačiem mašīna vesta nevis ar treileri, bet braukts ar pašu sacensību auto.
Pēc trim gadiem ar pliku fanātismu (rallijā viņam nekad nav bijis trenera!) un bružāšanos pa autosporta vidi Arums bija uzkrājis zināmu pieredzi. Kopā ar stūrmani Arni Krasovski viņš ieguva pirmo čempiona titulu, triumfējot 4WD klasē.
Apetīte rodas ēdot, bet, pārejot uz visprestižāko 4WD+ klasi, līdz nākamajam — otrajam — titulam bija tāls ceļš jālīkumo, līdz pat šai vasarai. Tātad 2011. gada čempiona kauss Arumam atnāca priekšlaicīgi. Un pat nedaudz negaidīti. Par panākumu uzzinājis no draugiem iesūtītajās īsziņās pēc finiša. „Bija aizvadīti tikai pieci no septiņiem posmiem. Paši nebijām neko rēķinājuši… Domāju, patiešām jau!?” smejoties patīkamo pārsteigumu atceras Arums.
Kā panākuma atslēgu viņš ar sarkanu līniju pasvītro veiksmi. Tās pietrūcis iepriekšējās sezonās: „Divos vai trijos posmos auto salūst, un viss ir beidzies.”

SUBARU UZ EMOCIJĀM

Tomēr lielākā panākumu atslēga meklējama citur. Tā ir 1997. gadā ražotā un speciāli rallijam advancētā Subaru Impreza, kuru Arums uz emocijām pirms pieciem gadiem noskatīja Anglijā un nopirka par 20 000 latu. „Kad iegādājos mašīnu, nebija sevišķi daudz zināšanu. Pats ikdienā braucu ar tādu Subaru,” nostrādājušas gan tīri cilvēciskas, gan populāras simpātijas, „Tikai pēc divām sezonām, satiekot pareizos cilvēkus, sapratu prioritārās lietas.” Citiem vārdiem, Arums ar šodienas zināšanām to nebūtu pircis nekādā gadījumā.
Nav jau tā, ka Aruma britu imprezai būtu stūre labajā pusē. „Mašīna šobrīd ir kā 2010. gadā ražota, ievietotas gandrīz visas jaunākās tehnoloģijas,” sportists norāda, ka tehniskajam progresam aktīvi jāseko līdzi. Citādi par augstiem mērķiem Latvijas čempionātā jāaizmirst.

NEREDZAMĀ PUSE

Vienas sacensības izmaksā aptuveni 3000 latu. Turklāt šosezon ekipāža Arvis Arums/Gatis Balgalvis paralēli sprintam startēja arī rallija ieskaitē, kas izmaksas vēl sadārdzināja. sacensībās jāveic mazliet vairāk par 100 km plus pārbraucieni. Pierakstot trasi, un treniņos izmanto treniņu mašīnu, ja sacīkšu auto nekas nav speciāli jāregulē. „Krietni sanāk pabraukāt pa Latvijas ārēm. Tik daudz skaistu vietu gadījies redzēt, kurās bez rallija trasēm nekad nenonāktu,” piebilst Arums. Nauda aiziet ne tikai tehniķu darbam, detaļām un degvielai (sacensībās patēriņš ir 0,7 litri uz kilometru, WRC mašīnām — pat litrs uz kilometru), bet arī nakšņošanai. „Latgalē vienmēr apmetamies pie kāda ezera, iemīļoto karpu ķert naktī neiet, taču no rīta patīkami dienu iekustināt ar veldzējošu peldi vai krosiņu.”
Lielākās izmaksas veido tehnikas remonts. Arums skaidro, ka nav mašīnai kādas konkrētas vājās vietas, kas pastāvīgi lūst. „Nesen salūza tāds zobrats, par kādu neviens neko nebija dzirdējis — kam faktiski bija mūža garantija.” Kūleni viņš nekad nav metis (abi piesitam pie galda), un lielākā avārija piedzīvota ārpus mačiem ceļu satiksmē. „Mana vaina, par to labāk nerunāsim,” Arums nevēlas atcerēties šaušalīgos notikumus. Tehnikas lietās esot dažādi āķi. Reiz pārkarsis motors, karstums motora telpā mazinājies, ieslēdzot pečku. Te lieti noderējis nedegošais kostīms — finišā salona temperatūra uzkāpusi līdz 70 grādu jeb somu pirts augstumiem. „Drošība pirmajā vietā,” saka Arvis Arums un atzīst, „ja ir bailes nosisties, tad rallijā nevajag startēt.”
Kopumā vienas sezonas budžets ir 30 000 latu. Bet, ja braucēja karjera jāsāk no nulles? „Lai brauktu mūsu līmenī, izmaksas jāreizina ar divi,” tas nozīmē bez saviem 60 stabiem rallija sprintā var stāvēt vienīgi pie ratiem (lasiet — zeltu neizcīnīt). Lauvas tiesu finansējuma Arvis gūst no tēva izveidotās firmas Baltic Data, kurā pats strādā par vairumtirdzniecības vadītāju. Citi sponsori? „Diemžēl nav,” Arums vien nosaka. „Bet vienatnē es to nepaceltu.”

ĢIMENE UN KARPAS

Sarunas gaitā Arums starp citu stilā piemin, ka vispār jau makšķerēšanas hobijs ir pirmajā vietā. Tikai tad rallijs. Lai gan sēdēt dīvānā, locīt iekšā čipsus un braukt rallijā nevar, Arums atzīst, ka pašu braukšanas meistarību vairs neslīpē un fizisko kondīciju uztur svaru zālē. Dzīvespriecīgais pilots atkal izplūst smaidā: „Rallijā cīnās par katra kilogramu ekonomiju, tāpēc pasaules vadošie piloti augumā ir kā smukas modeles — 55 un 60 kg. Man sanāk darīt pretējo.” Kādreiz uzpumpējies pāri centneram, tagad Arvim ar saviem 94 kg ir rallijsprinterim ievērības cienīga masa.
Pašā svaru raustīšanā Arumam ir savs mazais rekords. Grūšanā guļus — 155 kg.
Pirms mēneša Arumam atskrēja otrais dēls. Nākamajā dienā bijis Latvijas čempionāta pēdējais posms. Arums, protams, devies uz mačiem. „Kāds augšā laikam izlēma, ka man jābūt pie mammas un puikas.” Mašīna salūzusi jau pašā startā. Dieva roka!
Arums sola turpmāk pievērsties ģimenei un copēt karpas. Pēdējais no minētajiem esot kā otrā dzīve. „Tu nespēj iedomāties — tur katru dienu var atklāt tik daudz jauna!” Lielākais loms svēris 15 kilogramus. Bet sacensībās viņu interesē tikai augstākās raudzes cēlmetāls: „Tagad nākotnē skatos uz ralliju…”
Kristaps ZAĻKALNS

Arvis ARUMS
Rallijsprinteris, Baltic Data vairumtirdzniecības vadītājs
Izglītība: Konkordijas universitātes bakalaura grāds biznesa vadībā
Dzimis: 1978. gada 14. jūlijā
Augums, svars: 182 cm 94 kg
Sportā: kopš 10 gadu vecuma
Autosportā: kopš 2003. gada
Pirmais treneris: tēvs Aivars Arums
Lielākie sasniegumi: Latvijas čempions rallijsprintā 4WD klasē 2006. gadā un 4WD+ klasē 2011. gadā
Citi sporta veidi: kalnu slēpošana
Ģimenes stāvoklis: precējies, divi dēli Nils un Svens
Hobijs: makšķerēšana
Filma: Midnight Run (Pusnakts skrējiens)