Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Starptautisks apjukums un Latvijas intereses

Pēdējos mēnešos Starptautiskajā Automobiļu federācijā (FIA) norisinās politiskas un ekonomiskas svārstības, kas tiešā veidā saistītas arī ar Latvijas autosporta plāniem. FIA līdzšinējos Eiropas rallija un Eiropas rallijkrosa čempionātus nodevusi privātkompāniju rīcībā, tādējādi atstājot ar garu degunu federācijas komisijas, kuras uzrauga attiecīgos sporta veidus.

Jaunākais FIA modes kliedziens — nodot savus seriālus promoteriem, kuri tos pārvērš komerciālos produktos un iegūst čempionātu prestižu un popularitāti. Ja rīkotājkompānijas sasniedz mērķus, ideja ir laba un apsveicama. Smīnu izraisa tas, ka FIA vadība nerēķinās pati ar savām komisijām, nostādot to pārstāvjus aizvainotā opozīcijā.

EIROPAS RALLIJKROSAM VAJAG VISU PASAULI

Vasarā FIA vadība rīkotājkompānijas IMG rīcībā nodeva Eiropas rallijkrosa čempionātu. Seriāls pēdējos gados strauji attīstījies un skatītāju vidū kļuvis arvien populārāks. Skaidrs, ka IMG, kura pārvalda arī moto spīdveja Pasaules kausu, padarot to populāru, saskatīja rallijkrosā tādu pašu potenciālu. IMG, starp citu, nav iesācēji motoru sportā — tā līderi ir trīskārtējais F-1 čempions Džekijs Stjuarts, šā brīža Caterham F-1 komandas pilots Heiki Kovalainens un ASV bijusī IndyCar, šobrīd NASCAR skaistule Danika Patrika. IMG plāni ir šā brīža Eiropas rallijkrosa čempionātu izveidot par FIA pasaules rallijkrosa čempionātu, turklāt jau 2014. gadā. Plāns dinamisks un varens. Starp citu, tas, ka šobrīd Super 1600 klasē šajā čempionātā arvien pārliecinošāk panākumiem tuvojas Reinis Nitišs, var izrādīties izcila apstākļu sakritība. Latvijas talantu jau pamanījušas lielās, gandrīz rūpnīcas komandas, un, ja paveiksies, arī Nitišam var atrasties vieta 2014. gada SuperCars pasaules čempionātā.

Tikmēr FIA Off Road komisija, kura pārvalda Eiropas rallijkrosa un Eiropas autokrosa čempionātu, par FIA vadības rīcību ir šokā: „Mums to paziņoja, tad ieradās IMG pārstāvji ar prezentāciju, ka turpmāk viss būs citādāk. Nezinām, kāpēc šobrīd jāiznīcina tas, kas pēdējos gados tik lieliski darbojās.”

Jāpiebilst, ka IMG ir savi plāni arī sportiskā ziņā. Ja līdz šim Eiropas čempionātā startēja katrs, kam nebija slinkums un varēja to atļauties, tad IMG izveidos profesionālu 25 dalībnieku sastāvu, ar minimālām iespējām to mainīt no sacīkstes uz sacīksti zvaigžņu vai organizatoriem nepieciešamu sportistu piesaistīšanai. Faktiski šādā veidā 25 sportisti tiek padarīti par rallijkrosa profesionāļiem, savukārt daudzi desmiti dalībnieku zaudē iespēju tikt uz starta jaudīgajā pilnpiedziņas SuperCars klasē (Super 1600 un TouringCar klases būs pieejamas). Savukārt sacensību posmu norisi paredzēts nomainīt ar Speedway Grand Prix noteikumiem, kurus, saprotams, IMG lieliski pārvalda. Jāpiebilst, ka IMG jau panākuši vienošanos ar enerģijas dzēriena Monter Energy ražotāju par ģenerālatbalstu.

EIROPA UN IRC APVIENOJAS

Līdzīgs stāsts arī rallija kuluāros. FIA ilgstoši grieza zobus, vērojot Intercontinental Rally Challenge (IRC) attīstību — privātais seriāls brīžiem tika uztverts kā konkurents FIA pasaules rallija čempionātam (WRC), kuram jau vairākus gadus ir visai grūti laiki. Tomēr labākā konkurenta likvidēšana ir apvienošanās ar to, kas arī tika izdarīts. FIA nodeva Eurosport Promotions rīcībā FIA Eiropas rallija čempionātu. Eurosport reaģēja nekavējoties, faktiski likvidējot sevis izauklēto IRC, bet nu ķērusies pie Eiropas čempionāta attīstīšanas. Jau atkal lieliska sakritība Latvijas kontekstā — tas viss noticis brīdī, kad Latvijas rīkotāju komanda tikko bija panākusi vienošanos par IRC posma rīkošanu 2013. gada ziemā! Rīkotājs Raimonds Strokšs ar savu komandu sāka pārrunas par IRC sacīksti, bet tās noslēdzās ar Eiropas rallija čempionāta posma rīkošanu.

Nojaušams, ka FIA un Eurosport Promotions plāni nav pārveidot Eiropas čempionātu par pasaules seriālu, kā IMG rallijkrosa gadījumā. Rallijā pasaules čempionāts — WRC — jau eksistē. Taču WRC nepiešams sapurināt un attīstīt, nepieciešams kāds seriāls, kas piegādātu jaunos sportistus, iespējams, ražotājus un komandas. Šo funkciju nākotnē varētu pildīt Eurosport virzītais Eiropas čempionāts.

Jāpiebilst, ka līdz šim Eiropas rallija čempionāts bija visai īpatnējs un ne augstākās kvalitātes pasākums. Šobrīd, cītīgāk pētot tā norisi un mūsu speciālistiem dodoties līdzšinējo Eiropas posmu apskatēs, jāsecina, ka lielā daļā gadījumu Latvijas rallija čempionāta posmi ir krietni augstākā kvalitātē. Tas attiecas gan uz ātrumposmu izveidi, gan tehnoloģisko aprīkojumu, gan kopējo popularitāti. Arī tas, ka Eiropas rallija čempionāta uzvarētāji netiek atplestām rokām sagaidīti WRC, ir rādītājs. Zem Eurosport karoga tas viss, visticamāk, ievērojami mainīsies un Eiropas čempionāts ar Latvijas posmu strauji augs un iemantos popularitāti.

Viss ir skaisti, it īpaši tas, ka Latvijai radusies iespēja rīkot augsta ranga sacensības. Tomēr arī šajā gadījumā FIA kāds ir nodevis čempionātu Eurosport rīcībā, bet tiešā atbildīgā par šo disciplīnu Rallija komisija palikusi ar garu degunu. Ej nu sazini, vai šīs komisijas pārstāvja vizīte Latvijā bija draudzīga pārbaude vai mēģinājums pierādīt, ka Eurosport kļūdās, Latvijā paredzot vienu no posmiem. Privātās sarunās FIA komisijas pārstāvis esot izmetis: „Es braucu šurp, lai pierādītu, ka Latvijā nevar sarīkot Eiropas rallija posmu. Prombraucot jāatzīst, ka nevarēšu kolēģiem palielīties ar panākumiem!”

Skarbs joks vai pretīga ietekmes sfēru dalīšana? Jebkurā gadījumā interesanti vērot notikumus un to, kā sports peld starp komerciju, biznesa plāniem un personīgajām ambīcijām. Apsveicami, ka pēdējos gados bez Latvijas vārda šajos procesos neiztikt!