Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Mācīšanās gadsimts

Tā par šo laiku saka Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas (LSPA) zinātņu prorektors, profesors Juris Grants. Jau trešo gadu akadēmija piedalās Eiropas kopienas sabiedriskās organizācijas Sports un nodarbinātība (EOSE) darbā. Tās mērķis ir sabalansēt nozares profesiju piedāvājumu ar pieprasījumu, mācīties gudri, efektīvi un daudzpusīgi.

„Nostiprināt saikni starp izglītību un nodarbinātību,” uzdevumu precizē profesors Grants. „Projekta pirmais solis — katrā valstī veikt sporta un aktīva brīvā laika organizēšanas nozares darba tirgus izpēti. Cik katrā sporta veidā nepieciešami treneri, instruktori, fizioterapeiti, sporta ārsti, rekreācijas speciālisti un ne tikai. Piemēram, distanču slēpošanā — arī trašu strādnieki, retraku vadītāji, slēpju sagatavošanas meistari. Šis solis sasaucas ar nākamo — profesionālās kartes izveidi.

Trešais solis ir profesionālie deskriptori jeb standartu izstrāde visām profesijām, kas iekļautas profesionālajā kartē. Piemēram, kādas zināšanas un prasmes nepieciešamas slēpju smērētājam. Pēc tam tiek veidota funkcionālā karte, kas aptver visu darbinieku funkciju pārskatu. Piektais solis — kompetenču ietvarstruktūra, sestais — kvalifikāciju un mācību rezultātu rokasgrāmata, septītais un pēdējais — kvalitātes nodrošināšanas process.

Viss kopā veido pamatu nozares mūžizglītības stratēģijai.”

Izklausās ļoti birokrātiski! Darba tirgus izpēte jau nav nekas unikāls. Tā būtu pirmā prasība jebkurai augstskolai, sākot ražot speciālistus. „Šī izpēte ar laiku aptvers visu Eiropas Savienību,” turpina profesors. „Lai arī LSPA mācību programmas ir starptautiski akreditētas, speciālistu ar mūsu diplomu ne visās valstīs ņem pretī. Viņam nereti jāiegūst nacionālo izglītības uzraudzības iestāžu atzinums un reizēm pat nākas mācīties vēl kādos papildkursos. Šā projekta ideja — nojaukt robežas, profesiju standartus unificēt. Lai vienā ES valstī iegūts diploms būtu derīgs arī pārējās.”

Mēs jau nemaz neesam ieinteresēti, lai jaunie speciālisti dodas prom. Mums vairāk derētu, ka augstas klases treneri brauc strādāt pie mums! „Piekrītu. Šis projekts veicina un vienkāršo kustību abos virzienos,” norāda Juris Grants. „Jau tagad mūsu studentiem mēs organizējam prakses ārzemēs. Tā ir savstarpēja bagātināšanās, iepazīšanās ar citām sistēmām, domāšanas veidiem. Šis ir mācīšanās gadsimts. Tas jāņem vērā.

Latvijā vistālāk tikts profesionālo standartu izstrādē. Mums ir sporta skolotāju standarts, dažādu līmeņu treneru un rekreācijas speciālistu standarti. Bet golfs ir pirmais sporta veids, kurā izstrādāts standarts visai Eiropas Savienībai.”

Unifikācija un standartizācija var novest līdz absurdam. PSRS jau bija GOST sistēma… „Eiropas politika ir daudz liberālāka,” mierina profesors. „Visos semināros tiek mudināts akcentēt nacionālo specifiku. Mums ir savas priekšrocības, ko esam saglabājuši no padomju laikiem. Sporta skolu sistēma, par ko daudzas valstis mūs apskauž. Mums vēl ir sporta klubi, specializētās skolas, Murjāņu sporta ģimnāzija, interešu klubi — ne visās valstīs ir tik plašs pieeju lauks sportam.”

Vai šis projekts mainīs LSPA mācību struktūru? „Noteikti nāksies rediģēt mūsu programmas. Jau tagad LSPA students piecarpus gados iegūst maģistra grādu sporta zinātnē un vēl trīs profesijas. Mums jābūt elastīgiem, darba tirgum mainoties, speciālistam jāspēj pārorientēties. Un tirgus mainās nemitīgi, strauji papildinoties arī ar jaunām profesijām. Tāpēc šis ir mācīšanās gadsimts. Cilvēkiem, kas vēlas tajā dzīvot pilnvērtīgi, mūžizglītība ir neizbēgama. Tās stratēģijas, politikas izstrādei arī kalpo šis EOSE projekts.”