Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Autokross gatavojas dubļiem un Dambim

Svētdien Smiltenē,
Tepera trasē, notiks Latvijas autokrosa čempionāta pirmais posms. Lai gan ziema
un ekonomiskais klimats draudēja nomocīt atraktīvo sporta veidu, šāgada
čempionāts piedāvās daudz intriģējošu elementu un interesantu dalībnieku. Trasē
redzēsim piecas klases, kas uzsāks cīņu par Latvijas čempiontituliem, bet uz
starta starp citām zvaigznēm stāsies divkārtējais Eiropas vicečempions,
leģendārais OSCar konstruktors Andris
Dambis.

 

2009. gadā Latvijas autokrosa čempionāts paredzēts piecām klasēm –
vieglo automobiļu konkurencē 1600, 2000
Super
un Open klasēm
pievienojusies bagiju B600
kategorija, kas Smiltenē viesosies pirmo reizi.

1600: jauni čempiontitula pretendenti

Visticamāk, 2009. gadā 1600
klasē redzēsim jaunu Latvijas čempionu. Tas tāpēc, ka pirmajam posmam nav
pieteicies neviens no pērnā gada medaļniekiem un pēdējo gadu čempioniem – 2007.
gada uzvarētājs Oļģerts Vērmanis juniors un 2008. gada labākais – Māris
Stalis -, kā arī pērnais vicečempions Kaspars Īle šoreiz skatītājos. Tas
paver ceļu uz panākumiem viņu tuvākajiem sekotājiem. Šajā kompānijā par galveno
favorītu uzskatāms rīdzinieks Andris Priedītis, kurš jau vairākus gadus ir
līderu pulkā, taču līdz šim nav ticis pie kārotā zelta. Priedītim pērn
neizdevās sezonas sākums, taču čempionāta nogalē Andris kļuva īpaši bīstams!

Tomēr viņam būs konkurenti. Iespējams, savu potenciālu nodemonstrēs
lielvārdnieks Edgars Galvanovskis, kurš savās pirmajās divās krosa sezonās ik
pa brīdim demonstrējis lielisku sniegumu. Klasē ir ļoti daudz nezināmo: cik
spēcīgi ir līdz šim līderu ēnā bijušie Raivis Grigorovičs un Jānis Grīnvalds?
Cik spēcīgs būs Mareks Tauriņš, kurš līdz minimāli veiktajai 2008. gada sezonai
rāvās medaļnieku virzienā? Cik spēcīgs būs debitants Reinis Lilienšteins, kurš
pirms pāris gadiem ziemas kausā uzvarēja bariņu pieredzējušu un titulētu
sportistu? Cik spēcīgs ar pērnā gada klases otro labāko automašīnu (Īles VW Golf III) būs Andis Kļava, kurš
atgriežas krosā pēc astoņu gadu pārtraukuma?

2000
Super
: bez prognozēm!

2000 Super klasē uzvarētāju
noteikt grūti: pārāk daudz spēkos līdzīgu favorītu! Protams, toni vajadzētu
diktēt čempionam Ulvim Bujānam un vicečempionam Mārtiņam Porietim, kuriem pērn
izdevās interesants duelis. Tomēr jau 2008. gada beigās spēkus bija atguvis
Jānis Spīķis – diez vai viņš būs lēnāks par abiem minētajiem. Dzīvi pārdomājuši
būs arī Kristaps un Aldis Kasparoviči, kuri pērn daudz zaudēja mašīnu defektu
dēļ. Ātrāks būs kļuvis pērnais debitants Māris Ločmelis, bet ar spēcīgu tehniku
šosezon debitēs Jānis Berķis – ventspilnieks ar slavenā Alda Zēberga braukšanas
un tehnikas gatavošanas padomu!

Open: garais Andris ar mazo Smart

Vēl nesen šķita, ka 2009. gadā Open
klasē turpināsies Raimonda Jerāna un Jāņa Kozlovska duelis, kas pērn noslēdzās
ar Raimonda uzvaru un Jāņa vicečempiona titulu. Taču pēdējā brīdī čempionātam
pieteikušies nopietni stiprinieki – bijušais vicečempions Roberts Markāns,
bijušais čempions Juris Kuļikovskis un arī leģendārais Andris Dambis! Augumā
garā krosa leģenda centīsies ielocīties mazajā Smart Roadster automobilī, ar kuru Andra dēls Kristaps pirms pāris
gadiem sasniedza NEZ rallijkrosa čempiona titulu. Šāda kompānija klases cīņu
par uzvaru padara īpašu un neprognozējamu. Turklāt bez minētajiem vēl jāņem
vērā, ka stabilitāte un ātrums ir bronzas medaļnieka Normunda Skribja ierocis,
bet līderu kļūdas būs gatavi izmantot Māris Rusmanis un debitants Lauris Šube.

Andra Dambja atgriešanās, liekas, ir šīs starpsezonas lielākais
pārsteigums. Andris gan nebija tālu no autokrosa, ar padomu un viedokli
darbojoties LAF Krosa komisijas padomē. Taču sports pēdējā laikā Dambim bija
kļuvis par viņa inženiera ģēnija iespēju poligonu. Pa reizei meistars uzvilka
kombinezonu, startējot ar OSCar
pilota vai stūrmaņa statusā, pērn Dambi bija iespējams sastapt Latvijas rallija
sacīkstēs, kuras gan, kā likums, beidzās neveiksmīgi.

Pirmoreiz kopš
2005. gada

Iepriekšējo Latvijas autokrosa čempionāta sacīksti Andris Dambis veica
2005. gada pēdējā posmā Smiltenē, kad ar Ford
Puma
startēja 2000 Super klasē un
finišēja otrajā vietā. Andrim zināma arī mūsdienu Open klase – 2001. gadā ar Porsche
automobili (tas vēlāk nonāca Igora Gabeca rīcībā) Dambis veica gandrīz pilnu
sezonu, kopvērtējumā sasniedzot piekto vietu. Starp citu, togad Bauskā arī
sasniegta līdz šim pēdējā Andra Dambja uzvara Latvijas čempionāta posmā.
Jāpiebilst, ka ģimenes tradīcijas nākamajos gados turpināja dēli Kristaps un
Kaspars: Kristaps Dambis 2006. gadā kļuva par NEZ rallijkrosa čempionu (ar šo
pašu Smart), bet Kaspars gadu vēlāk
izcīnīja Latvijas autokrosa čempiona titulu 2000
Super
klasē. Kopš tā laika kross bija pamests, jo dēli mācību un darbu dēļ
nevar pilnībā koncentrēties sportam. Turklāt Kristaps, kurš apgūst autosporta
inženieriju Lielbritānijā, kādā brīdī, visticamāk, spēlēs zināmu lomu MML rūpnīcā, kuru iegādājās Valdis
Spredzis un Dambis.

Andris saka: „Tā īsti no krosa neesmu
bijis prom un ļoti labprāt sēdīšos mašīnā un stāšos uz starta. Jo vairāk tāpēc,
ka mašīna ir kaujas gatavībā. Šogad Latvijas čempionātā ir seši posmi – neesmu
drošs, vai laika trūkuma dēļ izdosies veikt visus, taču noteikti centīšos."

Cik zināms, B600 bagiju klases
saimniecības organizatori sākotnēji bija gandrīz pārliecinājuši Dambi īrēt šīs
klases mašīnu. Tomēr, tā kā garāža pilna ar sporta tehniku, Dambis izvēlējās
trasē dzīt kādu no savām mašīnām. Mazais Smart,
starp citu, Ogres Servisa Centra abreviatūras
saglabāšanas nolūkā jau kopš tā uzbūvēšanas ieguvis vārdu OSīC. Liekas, varētu būt kāds lielā OSCar nabaga radinieciņš!

B600: ceļojums nezināmajā

B600 klase pērn
aizvadīja debijas sezonu Latvijā. No Dienvideiropas ieceļojusī tehnika pārbaudīta
un nu sasniegusi Latvijas čempionāta klases statusu. Interesanti, ka visas
mašīnas ir idejiski vienādas, līdz ar to visu izšķirs braucēju meistarība!
Favorītu pulks, spriežot pēc pērnā gada, ir nopietns: jaunie talanti Ģirts
Zīle, Oskars Priede, krosa trasēs rūdītie Ģirts Mūrnieks, Viesturs Tilgass, Aigars
Liškovskis un Liene Ozoliņa un vēl pāris debitantu.

D-12: atpakaļ pie
saknēm!

Šogad pēc vairāku gadu pārtraukuma atjaunots Latvijas čempionāta statuss
Smiltenē bieži redzētajiem GAZ klases
automobiļiem. Klase iepriekšējos gados aizvadīja Virši-A kausa izcīņas seriālus, kuros gan lielākoties uzvarēja
Igaunijas sportisti. Taču svaru kausi nākamajās sezonās var svērties par labu
Latvijas sportistiem – līdz ar Latvijas čempionāta atdzimšanu Igaunijā šīs
klases čempionāts sāk izsīkt.

Ārpus čempionāta ieskaites – kā papildklase – Smiltenē uz starta stāsies
arī VAZ klasika. Cīņā dosies 12
dalībnieki ar aizmugures piedziņas žiguļiem.

 

Latvijas čempionāta
klases

1600 – priekšpiedziņa,
motora darba tilpums nepārsniedz 1600 kub. cm

2000 Super – priekšpiedziņa,
motora darba tilpums nepārsniedz 2000 kub. cm

Open – aizmugures
piedziņa, neierobežots motora darba tilpums, jaudu izlīdzina ar mašīnas
minimālā svara nosacījumiem

B600 – aizmugures
piedziņa, viena ražotāja bagiji, motora darba tilpums nepārsniedz 600 kub. cm

D-12 – GAZ 51 un GAZ 52
kravas automašīnas, motora darba tilpums līdz 4000 kub. cm

 

Latvijas čempionāta
un sacensību norise

Latvijas autokrosa čempionāts paredzēts sešos posmos, visi rezultāti
tiks ieskaitīti kopvērtējumā. Punktus sacensību posmos piešķir 16 katras klases
labākajiem braucējiem pēc sistēmas 20-17-15-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1.

Latvijas čempionāta posmā katram sportistam jāveic trīs kvalifikācijas
braucieni un, ja viņš kvalificējies, A fināls, kurā nosaka sacīkšu uzvarētāju
attiecīgajā klasē. Sākot ar 2009. gadu, kvalifikācijas rezultātus nosaka,
summējot visu trīs braucienu rezultātus (līdz šim summēja divus labākos
rezultātus). Ja sportistu skaits klasē pārsniedz 10, klases dalībnieki tiek
sadalīti divās grupās un sportistiem cīņa par vietu A finālā kļūst sarežģītāka.
Ja finālam kvalificējušos skaits pārsniedz 14, tad A finālā vietas
nodrošinājuši astoņi labākie dalībnieki, bet vēl divus nosaka B fināla
braucienā. A finālā startē ne vairāk par desmit automašīnām.

Sportista ceļš pēc uzvaras sacensību dienā: brīvie treniņi – laika
kontrole – 3 kvalifikācijas braucieni – (B fināls) – A fināls – apbalvošana.

 

Latvijas čempionāts
vieglajām automašīnām un bagijiem

1. posms        26. aprīlis       s/k Teperis,
Smiltene

2. posms        31. maijs        Brenguļu autotrase, Valmiera

3. posms        5. jūlijs s/k Teperis,
Smiltene

4. posms        1. augusts      Priekules autotrase

5. posms        12. septembris          s/k Mūsa, Bauska

6. posms        11. oktobris    Brenguļu autotrase, Valmiera

 

Latvijas čempionāts
D-12

1. posms        26. aprīlis       s/k Teperis,
Smiltene

2. posms        6. jūnijs           Varstu, Igaunija

3. posms        13. jūnijs         Priekules autotrase

4. posms        5. jūlijs s/k Teperis,
Smiltene

5. posms        23. augusts    s/k Teperis,
Smiltene

6. posms        12. septembris          Varstu, Igaunija

 

Viesturs SAUKĀNS

 

FOTO:

 

Auto-2000Super

Naidīgie divi
litri.
Salonautomobiļiem lielākā drāma solās risināties 2000 Super klasē, jo uz čempiona titulu pretendē trīs četri
sportisti

(Foto VS)

 

Auto-B600

Čempionāta statuss. Pēc veiksmīgas
izmēģinājuma sezonas 2008. gadā bagiju B600
klase ieguvusi Latvijas čempionāta statusu un sezonas beigās kronēs savu pirmo
čempionu.

(Foto VS)

 

Auto-Dambis.

Atgriežas. Divkārtējais
Eiropas autokrosa vicečempions Andris Dambis pēc vairāku gadu pārtraukuma atgriežas
autokrosā. Viņš apzināti nenāk ar solījumiem uzvarēt – Open klasē tas nebūs viegli.

(Foto   )