Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Rūks, drīz rūks!

Kā dīkstāvi aizvadīja autosportisti — tuvi un tāli, profesionāļi un amatieri? Visi kā viens atzīst — braukšanas vēlme nemazinās, ātruma atkarība aug. Šobrīd ir sajūta, ka pavisam drīz trasēs atgriezīsies dzīvība.

LATVIJĀ DĪKSTĀVES REKORDI

Tie Latvijas autosporta veidi, kuru sacensības norisinās uz jebkura veida seguma — asfalta, grunts, ledus, sniega — piedzīvojuši vēl neredzētu dīkstāvi, jo bezsniega ziemas dēļ nenotika arī ziemas seriāli vai to posmi. Ja neskaita sprinta sacensības, kuru specifika ļāva startēt aukstajā gadalaikā arī bez sniega seguma, pauze rekordliela. Autokrosi, rallijkrosi, folkreisi, ralliji nav notikuši kopš pērnā rudens. Taču nebija vēl kolektīvi beiguši pukoties par nenotikušajām ledus sacensībām, kad iestājās vēl pirms pusgada neiedomājamā vīruskrīze. Brīvās Latvijas laikā motori tik ilgi vēl nav klusējuši, atsevišķos gadījumos sacensības varbūt bija jāatceļ juku laikos starp PSRS un brīvvalsts izveidi.

Skaidrs, ka jebkuram sportistam un cilvēkam ar spilgtu hobiju šāda pauze ir sāpīga. Taču tā deva arī iespēju sakopt savu sporta saimniecību. Liela daļa privāto braucēju veikuši nopietnus tehnikas uzlabojumus, un, spriežot pēc trasēs aizvadītiem slepeniem treniņiem, automobiļi ir lieliski sagatavoti. Tautas un pusprofesionālajā līmenī tas ne vienmēr bija izdevies — uz pirmajām vasaras sacensībām parasti kāds nepaspēja, kāds atbrauca ar pēdējā brīža tehnikas gatavošanas risinājumiem, kas bieži vien noslēdzās ar smagiem un dārgiem mašīnu defektiem.

Dīkstāve, iespējams, nedaudz palīdzējusi Latvijas vadošajam rallijkrosa braucējam Jānim Baumanim. Lai gan oficiālais pasaules rallijkrosa čempionāta dalībnieku izziņošanas termiņš bija noslēdzies, Jāņa vārda sarakstos un komandu pieteikumos nebija. Līdzjutēji izteica dažādus minējums, kas un kāpēc tā notiek, radās bažas, ka šāgada čempionāts varētu sākties bez Baumaņa. Tomēr izrādījās otrādi — pēdējā brīdī latvietim radās iespēja uzsākt šķietami lielisku sadarbību ar zviedru komandu JC Raceteknik. Kļuvis par komandas biedru Eiropas čempionam Robinam Larsonam, Baumanis varēs sēsties vienā no labākajām pasaules rallijkrosa mašīnām EKS Audi S1. Kopā ar Larsonu abi startēs zem KYB Team JC komandas karoga, aizvadot pilnu pasaules čempionātu. Tas ir labākais iespējamais iznākums starpsezonā, kas Jānim izvērtās mokoši gara.

Baumanis šogad pasaules čempionātā būs vienīgais Latvijas pārstāvis, jo Reinis Nitišs, šogad neatradis pilnas sezonas iespējas, rallijkrosu faktiski pametis, plānojot sākt aktīvu dalību rallija sacensībās.

Abiem dīkstāve gan traucē iesākt karjeras jauno ēru. Jānis ilgstoši netiek pie nopietniem treniņiem ar Audi, bet Reinis, lai gan jau aizvadījis vairākas rallija sacensības, tomēr nevar iesākt konkrētu rallija karjeras attīstības programmu. Rallijkrosa ziņā ir gaisma tuneļa galā — pasaules čempionātam jau publicēts atjaunotais sacensību kalendārs, pirmo posmu paredzot augusta beigās Zviedrijā. Starp citu, sūri grūti kalendārā nonākušais Latvijas posms, saglabājot iepriekš paredzēto datumu septembra otrajā pusē, kļuvis par otro pasaules čempionātā. Seriālā paredzēti astoņi posmi, taču, tāpat kā daudzi sporta notikumi, plānotais kalendārs ir ļoti trausls.

CITI LATVIEŠI ĀRVALSTĪS

Arī daudzsološais Latvijas rallija braucējs Mārtiņš Sesks nevar iesākt sezonu pasaules Junior WRC čempionātā. Maijā beidzot tika sākti izmēģinājumi ar mērķi gatavoties leģendārajam Somijas posmam. Taču arī šī sacīkste jūnija sākumā tika atcelta. Pasaules rallija čempionātā pēc atceltajiem pirmajiem etapiem sekojušie posmi ilgstoši tika turēti pie dzīvības, taču jūnijs atnācis ar atceltiem posmiem Somijā un Jaunzēlandē, bažas ir arī par vairākām citām sacīkstēm. Tādā veidā Mārtiņa Seska programma ir krietni iedragāta.

Stipri iedragāts ir arī Eiropas autokrosa čempionāts. Visai ātri tika zaudēti pirmie trīs no deviņiem paredzētajiem posmiem — Vācijā, kā arī Latvijā un Lietuvā, atņemot mūsu līdzjutējiem vienu no spilgtākajiem gada autosporta notikumiem Mūsas trasē. Šobrīd kalendārā palikuši trīs posmi — Čehijā, Francijā un Itālijā. Interesanti, ka FIA plāno aizvadīt šīs trīs sacīkstes, pasludinot to kombināciju par pilnvērtīgu Eiropas čempionātu.

Žēl, ka šis seriāls šogad izšķīda, jo Eiropas čempionātā bija paredzēti grandiozi noteikumu grozījumi. SuperBuggy un Buggy 1600 klasē visiem jābrauc ar vienādām riepām un degvielu — elementiem, kam ievērojami jāizlīdzina spēku samēri starp sportistiem. Tas daudz sola Latvijas braucējiem, kuri tiek uzskatīti par meistarīgiem, bet ne vienmēr tiek līdzi līderiem tehnikas risinājumos, precīzāk — to finansēšanā. Tāpat šogad bija paredzēts noslēgt TouringAX klases jeb Divīzija-1 mašīnu ēru. Bija plānots sezonas pirmajā pusē aizvadīt Eiropas kausa izcīņu, vēlāk dodot ceļu jaunajai Cross Car klasei. Jā, TouringAX, kura savulaik izveidoja latviešu autokrosa leģendu, diemžēl ir beigusies dalībnieku trūkuma dēļ.

Startam SuperBuggy klasē gatavojas Ervins Grencis, Juris Kuļikovskis, varbūt vēl kāds. Ar Buggy 1600 — Andris Kuļikovskis, šajā klasē debiju aizvadīs arī Justs Grencis. Fragmentāri Eiropas posmus bija paredzēts apmeklēt arī citiem Latvijas braucējiem.

DĪKSTĀVES E-ĪPATNĪBAS

Jau vairākus gadus autosportā tika runāts par e-sporta nonākšanu saulītē, vīrusa izraisītā situācija tam radīja perfektu iespēju realizēties gan Latvijā, gan pasaulē.

Domas dalās, vai tas ir sports vai nav. Domas dalās arī par to, vai šāda braukšanas alternatīva ir vai nav bīstama reālajam autosportam. Vai potenciālais jaunais braukšanas entuziasts gribēs krāmēties ar dzelžiem caurām naktīm garāžā, ja tā vietā var iesēsties krēslā pie stūres un pedāļiem, gūstot gandrīz tās pašas emocijas? Vieni saka — jaunatne tiek vesta prom no reālās dzīves un arī reālā autosporta. Citi apgalvo tieši pretējo — paplosījušies simulatorā, jaunieši gribēs sevi apliecināt realitātē.

Skaidrs, ka nekas nevar aizstāt īstā autosporta smaržas un skaņas. Un nekas arī nevar aizstāt to pašapliecinājuma sajūtu, kad pēc garām dienām un naktīm garāžā vari uzbraukt mašīnu uz piekabes, aizvilkt līdz trasei, satikt konkurentus un kopā ar viņiem nostāties uz starta.

Tajā pašā laikā tehniskais līmenis, kādā nonākušas e-sacensības, ir ļoti augsts. Kaut vai trases, pa kurām notiek braukšana. “Arī es savā būtībā esmu pieskaitāms pie tiem, kuri uzskata — tā ir tikai spēle un nekad nebūs tikpat nopietni uztverama kā reālais autosports,” komentē Eiropas rallijkrosa Super 1600 klasē braukušais Arnis Odiņš. “Tomēr pirms debijas Eiropas čempionātā Zviedrijas posmā šo trasi simulatorā biju izbraucis neskaitāmas reizes. Biju iemācījies, ka, lai pareizi izbrauktu vienu sarežģītu trases vietu, mašīna jānoliek tā, lai konkrētajā brīdī būtu redzams tāls trases malas stabs. Ja tas izdodas, zinu, ka trasi izbraukšu pareizi. Liels bija mans pārsteigums, ka Hēljesas trasē patiešām stāvēja tas stabs, un arī realitātē staba atrašanās vietai bija izšķiroša nozīme trases veikšanā. Jā, tā ir spēle, taču tā ir ļoti reāla.”

Ļoti labi uzzīmēta ir arī Biķernieku rallijkrosa trase, taču par to gan braucēji atzīst, ka mašīnas uzvedība un saķere ne tuvu nav trāpīta, salīdzinot ar realitāti.

E-SPORTS GRAUJ ĪSTĀS KARJERAS

Spēļu autosports šopavasar kļuvis par reālu sportu, ar reālu publicitāti un visskaļākajiem iespējamiem uzvārdiem. F-1 aizvada savu e-čempionātu, tāpat arī NASCAR, IndyCar un pasaules rallijkross. Izcilākajiem izturības braucējiem pavisam drīz priekšā 24 stundu Lemānas elektroniskā versija…

Tikai spēle? Šis laiks sarūpējis arī nopietnus, karjerai izšķirošus incidentus. NASCAR braucējs Buba Voless pēc sadursmes ar konkurentu e-sacīkstē sakreņķējās, visiem tiešraidē paziņojot: “Tieši tādu notikumu dēļ es šo mēslu neuztveru nopietni, visiem labu vakaru!” Braucējs izgāja no spēles, bet sekoja pārsteigums — viņa reālās karjeras galvenais sponsors Blue-Emu nekavējoties pārtrauca sadarbību ar sportistu, noliekot zem sitiena amerikāņa karjeru. Šoks — par ko?! Par neveiksmīgu datorspēli?

Izrādījās, ka tas nebija pēdējais liela mēroga incidents. Tikai nedēļu vēlāk vēl viens NASCAR braucējs Kails Larsons piedalījās pusprivātās e-sporta sacīkstēs, kurās pulcējās vairāk nekā 60 NASCAR, IndyCar, F-1 un citu seriālu bijušie un esošie braucēji. Spēles uzstādīšanas periodā Larsonam šķita, ka nedarbojas viņa audio sinhronizācija, viņš pārbaudīja mikrofona darbību, izmantojot vārdus, kas tulkojami kā rasistiski. Sociālie mediji uzsprāga sašutumā, un pēc dažām stundām Larsons jau bija brīvs no saistībām ar savu īstās dzīves NASCAR komandu Chip Ganassy Racing. Kā saka — viena kļūda, un esi kļūdījies.

Jaunākais incidents Eiropas autosporta vidē. Vācietis Daniels Abts, tāpat kā vairums citu Formula E pilotu, piedalījās Formula E e-versijas čempionātā. Pēc kāda no posmiem izrādījās, ka kvalifikācijas braucienā startējis nevis viņš, bet kāds profesionāls e-sporta sacīkšu braucējs, uzrādot, protams, ļoti augstvērtīgus rezultātus. Liekas, pietiktu Abtu ar kaunu izslēgt no e-sērijas. Taču viņa reālās dzīves komanda Audi izmeta viņu no sastāva, turklāt Formula E rīkotāji piesprieda Abtam 10 tūkstošu eiro lielu sodu, kas ziedojams labdarībai pēc paša braucēja izvēles.

Pārspīlētas reakcijas vai tomēr pareizi, rūpējoties par čempionātu, komandu un sponsoru imidžu gan dzīvē, gan datorā? Diskutējami. Taču tas parāda, cik lielu lomu pasaules sportā pēkšņi spēlē e-sports.

GAISMA TUNEĻA GALĀ

Pakāpeniski iestājoties ierobežojumu atvieglojumiem Latvijas autosportisti sāk redzēt gaismu tuneļa galā. Pamazām tiek publicēti atjaunotie sacensību kalendāri, jūlijā varētu būt skatāmas pirmās sacensības. Pašlaik rīkotāji iztausta situāciju, ko drīkst un ko nedrīkst. Kā sarīkot sacensības ar šābrīža un gaidāmajiem pulcēšanās ierobežojumiem. Latvijas autosportā reti kurš rīkotājs var finansiāli sarīkot sacensības bez skatītāju piesaistes. Taču rūks, motori drīz rūks!

Viesturs Saukāns
Viesturs Saukāns