Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Eiropas krīze aiz muguras

Autocross Team Latvia sportisti Jānis Bogdanovičs un Jānis Boks
bija nonākuši pamatīgā sportiskajā krīzē, taču šonedēļ Eiropas autokrosa
čempionāta astotajā posmā abi būs uz starta un kopā ar trešo – Aldi
Zēbergu – centīsies atgriezties seriāla līderu pulkā.

Jauns bagijs pāris nedēļās Latvijas autokrosa
pārstāvji gatavi kārtējam varoņdarbam. Lai gan sākotnēji šķita, ka Jānim Bokam
nav izredžu turpināt Eiropas autokrosa čempionātu pēc avārijas Slovākijā,
komanda ir atguvusies pēc neveiksmes. Tepat Latvijā jau sagatavots bagija rāmis,
un vīri darbojas ar mērķi paspēt uz nedēļas nogales čempionāta posmu Ungārijā.
„Sākumā es neredzēju iespēju, kā varētu pagūt sagatavot mašīnu nākamajiem
diviem posmiem," atzīstas Jānis. „Taču mūsu Andis [Boka menedžeris Kivkucāns]
sacīja, ka ir jāmēģina strādāt. Ar lidmašīnu no Holandes tika atsūtītas
nepieciešamās rāmja detaļas. Pārbūve ir pamatīga, jo no vecā rāmja pāri
palikušas pāris caurules – pārējais būs jauns. Šis nebūs pagaidu variants –
jaunais rāmis atbildīs labākajām tehniskajām un drošības prasībām. Ir ideja pasūtīt
rezerves rāmi, bet par to vēl spriedīsim."
Uz jautājumu: cik liela ir iespējamība, ka mašīna būs gatava jau Ungārijas
posmam, Boks atbildēja: „Šis darbs notiek tikai tāpēc, lai tiktu uz Ungāriju.
Tātad mums jābūt gataviem jau šīm sacīkstēm."

Avārija Lučeņecā

Boks iedzīvojās problēmās iepriekšējā Eiropas čempionāta
posmā Slovākijā. Avārijā, par kuru vaina jāuzņemas sacensību organizatoriem,
Latvijas sportists tika cauri ar pamatīgu kājas sasitumu, taču tehnika bija
ievērojami sadragāta, un zem jautājuma zīmes bija Jāņa starts nākamajos divos
posmos Ungārijā un Čehijā.
Avārija notika lielo putekļu dēļ un nebija vienīgais ar trases segumu
saistītais incidents nedēļas nogales sacīkstē. Mediķu palīdzība trasē bija
nepieciešama vairākas reizes. „Trasē valdīja milzīgi putekļi, kas braukšanu
padarīja neiespējamu," sacīja Jānis Boks. Braucu trešajā kvalifikācijā, atrados
ceturtajā vietā. Šādos putekļos līderis redz visu priekšā notiekošo, otrās
vietas īpašnieks redz nedaudz, trešās vietas īpašnieks var nojaust, kas notiek
aiz nākamā pagrieziena, bet visi pārējie piedalās gluži kā loterijā, jo priekšā
nav redzams nekas. Apli iepriekš bija avarējis viens no konkurentiem un palicis
trases vidū, tieši trajektorijā. Pietuvojos notikuma vietai ar ātrumu gandrīz
100 km/h, kad ieraudzīju stāvošo mašīnu. Bremzēju, lai arī bija skaidrs, ka
šajā situācijā tas vairs neko nemaina. Trāpīju stāvošajā bagijā un apstājos arī
es. Zināju, ka aiz manis tādos pašos putekļos brauc vēl sešas mašīnas. Pieredze
lika nekāpt ārā un pat neatsprādzēties tik bīstamā situācijā. Intuīcija bija
pareiza, jo mirkļus vēlāk manā mašīnā ar tikpat lielu ātrumu ietriecās vēl
viens konkurents, kam sekoja nākamais."

Izglāba drošības
sistēmas

Pēc šīs avārijas Jāņa Boka tehnikai bija nepieciešami lieli remontdarbi: „Varu
būt pateicīgs holandieša Džonija Hakvorta Fast
& Speed
darbnīcai, kura sagatavojusi drošības prasībām perfekti
atbilstošu bagija rāmi, tāpēc pats necietu. Lai izvairītos no iespējamiem kāju
lūzumiem, ko varēja radīt konkurentu triecieni mašīnas purngala daļā, pievilku
kājas sev klāt. Tas nostrādāja, un pamatīgais sasitums zem ceļgala salīdzinoši
ir nieks. Iesaku visiem autosporta braucējiem izmantot tikai augstākā drošības
līmeņa tehniku – sekundēs pēc ietriekšanās stāvošajā mašīnā es sapratu,
cik lielisks ir bijis komandas lēmums iegādāties visdrošāko tehniku. Taču
bagija rāmis ir saliekts, galvenais drošības stienis ir padevies sitienam, lai
arī aizsargājis mani godam. Arī daudzi citi bagija elementi ir iznīcināti." Jānis
Boks arī piebilda, ka izteicis pretenzijas sacensību rīkotājiem un komisāriem par
bīstamo trasi: „Trases seguma īpatnība pieļauj divas galējības. Kad to nolej,
trase pārvēršas slidotavā, jo slapjā virskārta ir ļoti slidena. Tāpēc rīkotāji
izvēlējās trasi laistīt reti. Ja segums izžūst, tas kļūst neticami putekļains,
bet brauciens  – bīstams. Dienas laikā vairākkārt bija dzirdama ātrās
medicīniskās palīdzības sirēna, kas nozīmēja, ka ik pa brīdim kādam bija
nepieciešama palīdzība. To visu atzīmēju rīkotājiem un komisāriem, kuriem
nebija pretargumentu manai sūdzībai. Uzskatu, ja trasē trajektorijā bija
apstājusies mašīna, braucienu vajadzēja apturēt, jo avārija bija neizbēgama. Ja
bagijā neietriektos es, to izdarītu jebkurš cits no sekotājiem!"

Problēmas jau zināmas
Slovākijas trases bīstamību atzīmēja arī šogad Lučeņecā nestartējušais, bet
pērn putekļu problēmas piedzīvojušais Latvijas bagiju braucējs Guntis Kļaviņš.
„Trase ir briesmīga, esmu pārsteigts, ka pēc pagājušā gada problēmām šogad
sacīkste atkal tika iekļauta Eiropas čempionāta kalendārā. Žēl Jāņa, jo viņš
kļuva par upuri absurdai organizācijai!"
Jānis Boks atzīmēja, ka Lučeņecas likstas līdz šim nebija piedzīvojis: „Šajā
trasē esmu startējis vienās sacīkstēs – savā pirmajā startā ārpus Baltijas
pirms trim gadiem. Toreiz pirms sacīkstes bija pamatīgi lijis, tāpēc līdz tik
briesmīgiem putekļiem sacīkstes dienā situācija tā arī nenonāca. Šoreiz
Lučeņeca mani pārsteidza, tāpat kā daudzus citus trasē reti startējušos
braucējus. Savu sūdzību par situāciju pievienoju sūdzībai par iepriekšējā posmā
Vācijā man nepamatoti piešķirto diskvalifikāciju, nonāks FIA rīcībā."

Arī Bogdanovičs
gatavs

Pēdējās dienās pirms izbraukšanas uz Ungāriju noslēgumam pietuvojās arī Jāņa
Bogdanoviča darbi pie Ford Focus
atjaunošanas: „Protams, atsākt braukšanu ar Ungārijas posmu bija mērķis kopš
pārbūves sākuma. Darba bija daudz, taču pagaidām viss risinās labā tempā. Pie
Ivara Kuļikovska un arī manā garāžā paveikts milzīgs darbs. Atklājās gan arī
problēmas ar motoru, kas sākotnēji nebija uzdevumu sarakstā, taču arī šajā
gadījumā speciālisti tika galā.
Tikmēr veiksmīgi noslēgusies Latvijas rallijkrosa komandas cīņa par Ervīna
Ērgļa uzvaras atjaunošanu NEZ rallijkrosa čempionāta trešajā posmā Lietuvā.
Latvijas sportistam atjaunota uzvara D-1 klasē – Ervīns nokļuvis
čempionāta kopvērtējuma līderpozīcijā. Lietuvas posmā Latvijas komanda guvusi
otro vietu, tikai par punktu (50:51) atpaliekot no uzvarētājiem – Lietuvas
sportistiem.
Jāatzīst, ka cīņa par šo lēmumu bija gara un visos virzienos ceļojušas daudzas
vēstules. Lielākoties panākumu procesā nodrošināja lietuviešu sekretariāta
neuzmanīgā rīcība procedūras jautājumos.

Savukārt šonedēļ Smiltenē, Tepera trasē, turpināsies
Latvijas autokrosa čempionāts, kā arī notiks Baltijas D-3A čempionāta
priekšpēdējais posms.

 

Viesturs SAUKĀNS