Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Kurš pārlēks pāri krīzei?

Nedēļas nogalē
sporta kompleksā Mūsa pie Bauskas notiks viens no Latvijas autosporta
spilgtākajiem ikgadējiem pasākumiem – Eiropas autokrosa čempionāta posms. Gan
organizatori, gan sportisti šogad ir smagā situācijā, jo augošajā posmu
rīkotāju sāncensībā un ārvalstu sportistu konkurencē latviešiem jācenšas
nezaudēt pozīcijas finanšu problēmu dēļ. Kuram no astoņiem mūsējiem izdosies
pārlēkt pāri krīzei?

 

Rekordu sacīkste

Pirms Eiropas čempionāta sezonas sākuma nebija skaidrs, cik sāpīgi
vispārējā situācija būs iedragājusi seriāla pozīcijas. Izrādījās – necik, jo
pieteikumu skaits uz Latvijas posmu ir grandiozs un pārsitis iepriekšējos
rekordus. D-1 salonautomobiļu klasē startuam gatavojas 17 dalībnieki, D-3A
klasē – 27 (!), D-3 klasē – 19, bet satelītsacīkstē, kuras lomu pildīs bagiju
B600 klase, vismaz 12 dalībnieki.

Palielinājusies arī valstu pārstāvniecība, un rīkotāji smejas, ka
nonākuši pamatīgas problēmas priekšā – tā kā 16 valstu liela pārstāvniecība vēl
nav piedzīvota, jāmeklē veids, kā trases tribīnēm piestiprināt divus trūkstošos
karogu mastus, kas pamatīgi izjauc līdzšinējo kārtību.

Astoņi ar
sarkanbaltsarkano

Eiropas čempionāta trijās klasēs atzīstama Latvijas pārstāvniecība – uz
starta gatavojas stāties astoņi dalībnieki. D-1 klasē Latvijas divi ierastie
kaujinieki Aldis Zēbergs un Jānis Bogdanovičs, D-3 lielāko bagiju klasē gatavs
cīņām Aleksejs Jaluņins, bet D-3A klasē uzreiz pieci Latvijas braucēji – jaunie
talanti Māris Līcis un Dāvis Aupe, spēcīgais Juris Kuļikovskis, bijušais
Latvijas čempions Armands Hohfelds un Anatolijs Abramovs.

Lielākā intriga, liekas, būs Jāņa Bogdanoviča starts D-1 klasē. Intriga
ir skarba – izturēs vai neizturēs Jāņa mašīna, kura ar katru sacīksti iegūst
arvien nopietnāku potenciālu, bet tas paliek neizmantots pārsteidzošu problēmu
dēļ.

Bogdanovičs šogad bija vienīgais no Latvijas braucējiem, kurš vēlējās
sākt čempionātu jau no pirmā posma Portugālē. Daudz pieredzējušais Ford Focus tika pārbūvēts līdz
nepazīšanai, praktiski viss, ko bija iespējams uzbūvēt, tika arī sameistarots,
turklāt līdz minimumam samazināts automobiļa svars, kas pēdējos gados bija
problēma. Speciālists Ivo Traubergs uzbūvēja lielisku motoru, un tik vien
atlika, kā to noregulēt. Regulēšanas vieta – Lietuvā, uz stenda, kas nodēvēts
par labāko Baltijā.

0:3 kaimiņu stenda
labā

Taču nonākot Portugālē, Jānis pēc pāris izcili ātriem apļiem palika
skatītājos, jo neizturēja motors. Būdams tālu prom no mājām, Bogdanovičs centās
motoru atdzīvināt, viss bija sagatavots, lai no Latvijas uz nākamā posma
mājvietu, Spāniju, nogādātu virzuli, kas šķita galvenais vainīgais defektā.
Taču vaina izrādījās cita, un motors nebija atjaunojams – satriektais sportists
devās mājās.

Jānis skaidro par tālākajiem notikumiem: „Motoru atkal nogādāju pie Ivo, kurš to uzbūvējis no jauna. Diagnoze –
stendā motors nebija pareizi noregulēts. Taču šobrīd man nav citas izejas, kā arī
pirms Bauskas posma motoru regulēt Lietuvā. Ceru, ka šis nebūs stāsts par
uzkāpšanu uz tā paša grābekļa."

Interesanti, ka, uzzinot Bogdanoviča problēmas ar motoru pēc attiecīgā
kaimiņvalsts stenda apmeklēšanas pieri rauca otrs D-1 braucējs Aldis Zēbergs,
kurš sacīja, ka viņam jau pērn bijušas problēmas ar motoru pēc šā stenda
apmeklējuma. Turklāt, risinot sarunu tālāk, nonācām pie vēl vienas sakritības –
šajā stendā motoru savai Mitsubishi
mašīnai regulē arī pasaules rallija čempionātā startējošā Anda Neikšāna
komanda. Jāatgādina, ka Portugāles rallijs aprīļa sākumā Andim noslēdzās ar…
motora defektu. Pārāk daudz problēmu, lai to visu nosauktu par sakritību. Vēl
viena piebilde – uz Portugāles un Spānijas autokrosa posmiem devās arī Lietuvas
sportists Pauļus Pleskovs. Viņš startēja ar vārgu rezerves motoru, jo jau pirms
sezonas bija nokāvis divus motorus. Uzminiet, kur motori tika regulēti?

Zēbergs: Pagājušā gada līmenī"

Kā vienmēr piesardzīgs un kautrīgs savos izteikumos ir Aldis Zēbergs.
Šoreiz piesardzībai ir pamats, jo nav izdevies tikt galā ar leģendārā Toyota Corolla automašīnas motora būvi. „Neizdevās salikt jaunu motoru, jo tā arī nepaspēju
dabūt nepieciešamās motora daļas. Pasūtīju no darbnīcas jaunas detaļas, vecās
iedodot līdzi kā paraugu. Taču jutu, ka nepaspēšu motoru salikt un lūdzos, lai
vismaz laikus ienāk vecās daļas. Labi, ka nebiju izjaucis motoru pārāk tālu –
vismaz ir cerība paspēt līdz nedēļas nogalei visu saskrūvēt. Taču galasecinājums
– mašīna būs palikusi pagājušā gada līmenī."

Zēberga gadījumā gan tas nenozīmē priekšlaicīgu kapitulāciju.
Ventspilnieka trumpis joprojām būs viņa milzīgā pieredze un viltība, ar kādu
viņš, tehniski zaudējot konkurentiem, tomēr pamanās izvilkt lielisku rezultātu.

D-3A bagijos viss
iespējams

Lai arī šogad pēdējo gadu spilgtākā D-3A bagiju klases zvaigzne Jānis
Boks čempionātu izlaiž, cerības latviešiem sasniegt augstus rezultātus vēl
pastāv. Nopietnajā konkurencē ir trīs ļoti spēcīgi jaunās paaudzes braucēji –
Juris Kuļikovskis, Māris Līcis un Dāvis Aupe. Visi trīs pēdējos pāris gados
pierādījuši lielisku ātrumu. Kuļikovski gluži par iesācēju nenosauksi – lai arī
bagiju klasē Juris ienāca tikai pērn, iepriekšējā pieredze un divi Latvijas
čempiontituli salonautomašīnu klasēs ir labs pamats cerībām uz izdošanos. Pērn
Kuļikovskis bagiju debijas sezonā bija vadībā gandrīz katrā Baltijas D-3A
čempionāta posmā, taču sezonu postīja tehnikas izturības problēmas. Šobrīd
bagijs piedzīvo pamatīgu pārbūvi, kas varētu palielināt Jura iespējas startēt
augstākajā līmenī.

Interesanti būs vērot Dāvja Aupes sniegumu. Pērn pirms Latvijas
sacīkstes ogrēnietis bija uz lieliska rezultātu viļņa un tika pasludināts par
jauno cerību, kuram vajadzētu aizstāt Boku situācijā, ja Jānim sacīkste
nevedas. Taču uzmanības nasta izrādījās par lielu – talantīgais sportists
Eiropas čempionāta posmā pēkšņi vairs neprata pareizi izbraukt gandrīz nevienu
līkumu, bet sacīkste beidzās ar kūleņošanu, tiesa, ne Dāvja kļūdu izraisītu. Taču
ir pagājis gads, kas Aupem sportiski nav bijis viegls, ir krājusies pieredze un
mainījies skats uz sportu. Ja reiz zobgalības par psihologa apmeklēšanu pirms
šā gada sacīkstes netiek uztvertas slimīgi, sportists visu ir sapratis un ir uz
pareizā ceļa. Dāvja mīnuss – finansiālās problēmas neļāva pērn aizvadīt pilnvērtīgu
atlikušo sezonu, bet šogad iespēja startēt parādījās visai vēlu. Taču pie
ekstrēmām situācijām Aupe sāk pierast.

Debitants –
favorīts?

Īsts tumšais zirdziņš ir Māris Līcis. Pagājušajā gadā kā debitants Māris
izcīnīja šokējošu Baltijas vicečempiona titulu, sezonas nogalē guva pirmo
uzvaru. Pirms gada LAF Krosa komisija nedeva piekrišanu Līča debijai Eiropā pēc
tikai viena aizvadīta Baltijas posma. Lēmums izrādījās prātīgs, jo tas pats
Aupe pierādīja, ka jaunam braucējam Eiropas starts ir pārāk nopietna nasta. Otrām
kārtām Līcis jau nākamajā Baltijas posmā Igaunijā sarīkoja visai pamatīgu
avāriju.

Taču sezonas laikā Māris kā sportists lieliski izauga, turklāt atklājās,
ka aiz lieliskās un ātrās braukšanas slēpjas ļoti kluss un mierīgs jauneklis,
kas rada iespaidu, ka Līcis ir psiholoģiski nesatricināms. D-3A bagiju klasē šī
ir gandrīz svarīgākā īpašība.

Šogad Līcis bez jebkādiem sarežģījumiem gatavojas startam savā pirmajā
Eiropas čempionāta sacīkstē. Turklāt, aizvadot treniņu sacīksti Lietuvā, viņš nodemonstrēja,
ka ir krietni ātrāks par šābrīža labāko (vienīgo) Igaunijas pārstāvi Kristijanu
Rajamē, ar kuru pērn apļu laiki bija līdzīgi.

Tukuma duets

Šoreiz ne favorītu lomā ir divi tukumnieki – bijušais Latvijas čempions
Armands Hohfelds un Anatolijs Abramovs, kuram pēdējā laikā spilgtākā tendence
ir pieteikties sacīkstēm, taču uz tām neierasties.

Hohfeldam, cik var noprast, nav reāla uzdevuma šajā sezonā, un jau
vairākus gadus pēc kārtas klīst baumas, ka Armands braukšanai metīs mieru. Tas
tāpēc, ka tehnika zaudē konkurētspēju, bet līdzekļu šā procesa apturēšanai
praktiski nav. Taču Eiropas posms Bauskā netiks izlaists un, lai arī Hohfelds
nav redzēts īpaši trenējamies, viņš būs uz starta. Viņa galvenais trumpis,
gluži kā Zēbergam D-1, ir pieredze un salīdzinoši labā stabilitāte, ar
piebildi, ka mašīnu moka izturības problēmas. Ja likstu nav, viņš „lēnā garā" var trāpīt arī A fināla braucēju
desmitniekā, vai vismaz būt tuvu tam.

Abramova situācija ir īpatnēja – Anatolijs neslēpj un nenoliedz, ka
jaunās paaudzes latviešu bagisti ir ļoti ātri. Taču, liekas, prātīgums bijis
tas, kas ļāvis divus gadus pēc kārtas Bauskas posmā sasniegt 11. vietu –
augstāko rezultātu no Latvijas braucējiem D-3A klasē. Liekas, uz stabilitāti un
prasmi neiekulties problēmās Abramovam jāliek kārts arī šogad.

Bez Jaluņina
nedrīkst!

Var tikai apbrīnot Alekseja Jaluņina vēlmi par katru cenu būt uz starta
Latvijas posmā – arī šogad veterāns plāno būt kaujas gatavībā un startēt D-3
klasē. Lielajā konkurencē Aleksejam nebūs viegli un cerēt uz īpašiem panākumiem
nav iemesla. Taču pāris reižu tieši piesardzīgums ļauj sakrāt tos
kvalifikācijas punktus, kurus izmētā ātrākie, bet kļūdām bagātākie sportisti.

Līdzjutējiem ieteikums – neatlieciet sacīkstes skatīšanos tikai uz
svētdienu, jo tradicionāli pirmā no trim kvalifikācijas sērijām notiek
sestdienas pēcpusdienā, un ļoti bieži gadījies, ka tieši pirmā sērija sagādā
lielākos pārsteigumus!

 

Eiropas autokrosa
čempionāts, 3. posms

Sporta komplekss
Mūsa, Bauska, Latvija

Pasākuma programma

Sestdiena, 23.
maijs

11.30 – 13.00          Brīvie
treniņi

13.30 – 16.30          Laika
kontrole

17.00  1. kvalifikācijas sērija

 

Svētdiena, 24.
maijs

9.00    Iesildīšanās treniņš

11.00  Sacensību atklāšana

11.40  2. kvalifikācijas sērija

13.30  3. kvalifikācijas sērija

15.30  Finālbraucieni

19.00  Oficiālā apbalvošana

 

Viesturs SAUKĀNS

 

FOTO:

Auto-bogd

Varbūt šoreiz? Jāņa Bogdanoviča
neveiksmju sērija jau liek domāt par lāstu. Mūsas trase pēdējos gados Jānim
bijusi sevišķi neveiksmīga. Varbūt laiks tradīcijas lauzt?

Foto: Zigismunds Zālmanis, Nikon

 

Auto-zebis

Satraukums. Sezonas
atbildīgākais starts savās mājās, Latvijā, Aldim Zēbergam nesola daudz, jo nav
izdevies uzlabot motoru. Taču kā ierocis paliek viņa viltība!

(foto: Viesturs)

 

Auto-licis

Labākais debitants? Māris Līcis pērn
pārsteidza ar lielisku debiju Baltijas bagiju čempionātā. Nedēļas nogalē debija
Eiropā. Atkal pārsteigs?

Foto: Mārtiņš Aiše

 

Auto-kulik

Ovācijas būs
lielākas
. Pērnā gada tehnikas neveiksmes lika Jurim Kuļikovskim atraktīvā veidā
atvadīties no uzvarām. Ja mašīna izturēs, viņam ir iespējas sasniegt augstu
rezultātu Eiropas sacīkstē. Un tad, ticiet, ovācijas būs daudz skaļākas!

(foto: Viesturs)