Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Latvijas autosporta gada plusi un mīnusi

2011. gads Latvijas autosportā vērtējams ar pluszīmi, jo gandrīz visas plānotās sacensības notika — stabilitāte un seriālu rīkotāju manevri bija pietiekami prasmīgi, lai noturētos vismaz iepriekšējā līmenī un pat progresētu šajos finansiāli sarežģītajos apstākļos.

Saprotams, finanses ietekmē gan šo sporta veidu, gan tā dalībniekus un rīkotājus kā individuāli, tā arī kopumā. Tomēr šis gads bijis stabils, drīzāk ar bažām jāraugās nākamās sezonas virzienā.

Latvijas Automobiļu federācijā ir septiņas komisijas, kuras apkalpo gandrīz divdesmit dažādas autosporta disciplīnas.

 

LAF LIELAIS NOTIKUMS: Žans Tods

Latvijas Automobiļu federācija šogad piedzīvojusi vairākus svarīgus notikumus, tomēr spilgtākais, šķiet, ir FIA prezidenta Žana Toda vizīte Latvijā. LAF nepilnu divdesmit pastāvēšanas gadu laikā Starptautiskās Automobiļu federācijas prezidents mūsu valstī viesojās pirmo reizi. Skaidrs, ka šāda politiska vizīte nenesīs acīmredzamus un tūlītējus rezultātus. Iesākumam pietiks ar to, ka Tods tagad zina, kur atrodas mazā, varbūt nedaudz dīvainā, taču entuziasma pilnā valstiņa. Un patīkami, ka FIA prezidents aizbrauca, iedvesmots un apmierināts ar Rīgā piedzīvoto.

LAF PLUSS: OKartes Autosporta akadēmija

LAF šogad baudīja sava bijušā prezidenta Dainara Damberga augļus jaunatnes autosporta attīstībā. Dambergs kopā ar domubiedriem izveidoja LMT OKartes Autosporta akadēmiju (OAA), kuras uzdevums ir starp visiem Latvijas autosporta jauniešiem atrast vislabāko gan ātruma, gan cilvēcisko īpašību ziņā. Debijas sezonā tas izrādījās Mārcis Ķenavs, lai gan konkurence bija mežonīga. LAF sadarbojās ar OAA, pretī iegūstot pirmām kārtām apjausmu, cik Latvijas autosportā ir jauniešu un cik spēcīgi viņi ir. Jauniešu ir vismaz 50, no kuriem liela daļa ir ļoti spēcīgi un motivēti.

LAF MĪNUSS: starptautiskie ilgtermiņa projekti

Šķiet, visa Latvijas autosporta šāgada mīnuss — praktiski izsīkuši mūsu jauno autosportistu centieni iekarot pasaules autosporta arēnas. Haralds Šlēgelmilhs un Karlīne Štāla palikuši bez nopietna finansējuma. Lai gan ik pa brīdim viņi gūst iespēju sēsties ātrās mašīnās, sapņi par F-1 ir beigušies. Brāļu Neikšānu pasaules rallija čempionāta centieni ir apsveicami, bet pagaidām arī viņu nākotne WRC nav apstiprināta.

 

RALLIJA NOTIKUMS: Neikšāns/Dzirkals uzvar Somijas WRC posmā

LAF Rallija komisija gadu var noslēgt ar apziņu, ka pēdējos gados izaudzināts spēcīgs dalībnieku sastāvs. Viena ekipāža — Andis Neikšāns/Pēteris Dzirkals — šogad uzvarēja pasaules rallija čempionāta Somijas posma N4 klasē.

RALLIJA PLUSS: Latvijas rallijs ir populārs ārzemēs

Šogad turpinājās lieliska sadarbība ar ārvalstu sportistiem, kuri atzīst, ka mūsu valsts čempionāts ir viens no kvalitatīvākajiem reģionā. Startē ne tikai krievi, ukraiņi un baltieši — cīņai gatavi ir arī rallija līdervalsts — Somijas — pārstāvji.

RALLIJA MĪNUSS: sarūk vietējo sportistu skaits

Saprotams, ka valsti ietekmē krīze, tāpēc vietējo sportistu Latvijas čempionātā nav tik daudz, cik kvalitatīvais čempionāts būtu pelnījis. Šis mīnuss sasaucas ar minēto plusu — čempionātu izvelk daudzie ārzemnieki.

 

ŠOSEJAS NOTIKUMS: spilgts NEZ drifta posms

Lai gan drifts nav klasisks šosejas autosporta veids, Latvijā tas ir LAF Šosejas komisijas uzraudzībā. Drifta NEZ Ziemeļeiropas posms izrādījās izcilas sacīkstes — ar daudziem desmitiem sportistu no daudzām valstīm un pilnām Biķernieku kompleksa tribīnēm.

ŠOSEJAS PLUSS: attīstītas drifta tautas klases

Šogad turpināja attīstīties drifts, ieviestas tautas klases, izveidojot hierarhiju šajā sporta veidā — no amatieru cīņām līdz augstvērtīgajam ProDrift vērtējumam, kura pārstāvji lieliski startē arī ārzemēs.

ŠOSEJAS MĪNUSS: pati autošoseja

Kamēr Šosejas komisijas satelīts — drifts — nes panākumus, klasiskā startēšana šosejā pa apli nav tik populāra, cik gribētos. Paradoksāli, ka atzīstamais Dzintara Volgas projekts spēj pulcināt vēsturiskos auto lielākā skaitā nekā mūsdienu automašīnas Latvijas čempionātā.

 

STANDARTAUTO NOTIKUMS: OKartes Autosporta akadēmijas dubultuzvara

Neapšaubāmi, LAF Standartauto komisija var līksmot par OAA iznākumu — uzvarēja rallijsprinta braucējs Mārcis Ķenavs, bet otrais bija supersprinta līderis Kārlis Nebars. Tas nozīmē, ka komisija pilda uzdevumu — dod iespēju startēt īpaši talantīgiem jaunajiem sportistiem.

STANDARTAUTO PLUSS: nelielas pārmaiņas atdzīvina seriālus

LAF Standartauto komisija faktiski pēdējā brīdī izglāba Latvijas ziemas autosprinta čempionātu, kardināli mainot rezultātu noteikšanas sistēmu un ieviešot reģionu principu. Grozījumi šogad ieviesti arī vasaras autosprinta čempionātā — ar mērķi glābt situāciju arī šajā seriālā. Savukārt supersprintā tika izvērtētas izmantotās trases, nākotnē atmetot sportistus biedējošus sporta kompleksus.

STANDARTAUTO MĪNUSS: iespējams, jāreaģē jau laikus

Ziemas sprinta veiksmes stāsts pierāda, ka, koriģējot notikumu gaitu, iespējams uzlabot situāciju ar dalībniekiem. Vasaras sprints, lai gan veica pārmaiņas pirms 2011. gada, līdzšinējā formātā tomēr faktiski iznīka.

 

KROSA NOTIKUMS: Mūsa atkal labāko vidū

Lai gan šogad Eiropas autokrosa čempionāta posmu vērtējumu rezultāti ir dramatiski atšķirīgi, Latvijas posms saglabājis vietu līderu vidū. Iepriekšējo gadu izcilniece, čehu Novapaka, noslīdēja pavisam zemu sportistu komisāru un novērotāju vērtējumā. Mūsas posms dala līderpozīcijas ar abiem Francijas posmiem.

KROSA PLUSS: noturīgs, pat nedaudz pieaudzis dalībnieku skaits

Lai gan LAF Krosa komisijai ir jāreaģē, lai papildinātu Latvijas čempionāta dalībnieku rindas, kopumā komisija ar citu klašu palīdzību ieguvusi sportistu skaita papildinājumus. Viens no pienesējiem — folkreiss — meklē iespējas stabilizēties autosporta hierarhijā.

KROSA MĪNUSS: rallijkross negūst uzrāvienu

Saprotams, ka rallijkross, spriežot pēc Eiropas valstu pieredzes, agri vai vēlu būs viens no vadošajiem krosa sporta veidiem arī Latvijā. Tomēr pašlaik nacionālā līmenī tas negūst panākumus. Iespējams, tā attīstībai nav programmas un darbs notiek haotiski.

 

KARTINGA NOTIKUMS: mierīga sezona

Latvijas kartingā šosezon grūti izcelt spilgtu notikumu — drīzāk jāpriecājas, ka noticis atzīstams Latvijas čempionāts, lai gan dalībnieku skaits vienmēr varētu būt lielāks.

KARTINGA PLUSS: kartingisti nostabilizējas lielajā autosportā

Šogad vērojams, kā kartinga karjeru beigušie speciālisti veiksmīgi iesaistās autosportā. Konstantīns Calko lieliski debitējis šosejā, Renārs Ēķis izrādījies gada labākais folkreisa braucējs, folkreisā atzīmējušies arī Henrijs Grūbe un Lauris Vidžis, rallijā stabilizējas Valts Zvaigzne. Latvijas kartings neražo F-1 pilotus, tomēr vietējam autosportam ir, kur pasmelties jaunos talantus.

KARTINGA MĪNUSS: dalībnieku skaits, meistarības līmenis uz Baltijas fona

Un tomēr nepieciešams atrast veidu, kā Latvijas kartingā ienākt jaunajiem sportistiem. Šobrīd debija kartingā ir komplicēta un dārga, ja jaunā sportista komanda vēlas baudīt pieredzējušu speciālistu padomus. Arī fakts, ka klasiskajās Baltijas čempionāta klasēs igauņi mūs tradicionāli sakauj, palicis nemainīgs.

 

RALLIJREIDA NOTIKUMS: elektriskais OSCar

Spilgtākais notikums LAF Rallijreidu komisijā ir latviešu paziņojums par mūsu ekipāžas atgriešanos 2012. gada Dakaras rallijreidā, kas turklāt notiks ar pasaulē pirmo rallijreidam būvēto elektromobili — Andra Dambja konstruēto OSCar.

RALLIJREIDA PLUSS: mūsējie ārzemēs, ārzemnieki Latvijā

Šāgada rallijreida pluss ir mūsu sportistu labs sniegums starptautiskajās sacensībās, izceļot Alda Vilcāna sniegumu Krievijas čempionātā. Arī RE autokluba un OSC panākumi aiz valsts robežām saglabā Latviju kā valsti, kurā gatavo konkurētspējīgu rallijreida tehniku. Tāpat sumināms apvienotais Krievijas un Latvijas čempionāta posms, kas vasarā notika Latvijā un atzīts par labu esam.

RALLIJREIDA MĪNUSS: Latvijas čempionāta kapitulācija

Ir labi, ja latvieši spēj būvēt mašīnas pasaules līmenī, taču katastrofāli, ja tam fonā iznīcis nacionālais čempionāts. Dalībnieku skaita dēļ šogad tituli palikuši neizspēlēti.

 

TROFIREIDU NOTIKUMS: mūsējie ārzemēs

Lai gan trofireids pat LAF iekšienē šķiet kā nedaudz cita republika apzīmējuma labākajā, romantiskākajā nozīmē, tas nes valsts vārdu pasaulē, jo latvieši lieliski startē ārvalstu sacensībās. Gadu no gada Latvijas sportisti ir līmenī trakajā Lādogas trofireidā.

TROFIREIDU PLUSS: dzīvas tradīcijas

LAF Trofireidu komisijai izdodas saglabāt šā sporta veida tradīcijas un — atkārtošos — romantiku, meklējot arvien interesantākas bezceļu trases. Tas neļauj sarukt dalībnieku skaitam.

TROFIREIDU MĪNUSS: zaudējam kaimiņus, zaudējam kaimiņiem

Trofireids praktiski zaudējis konkurentus Lietuvā, kur šis sporta veids sācis nīkuļot. Tikmēr spēcīgāki kļūst igauņi. Zaudējam Baltijas kvorumu un sportiskās līderpozīcijas reģionā.