Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Nezaudēt baiļu izjūtu

Par spīti autosportā
valdošajai neveselīgajai ekonomiskajai situācijai, Latvijas sportisti pilda
sākotnēji izvēlētos plānus: pasaules autorallija čempionātā startē Andis
Neikšāns, bet Eiropas autokrosa čempionātam gatavojas Autocross Team Latvia autokrosa komanda. Ar īpatnēju dalībnieku
sastāvu un uz skumjām cerībām balstītu programmu.

 

Lai citi neatslābst

Lielā mērā šo sezonu Eiropas autokrosa čempionātā latvieši aizvadīs ar
mērķi tikt līdzi seriāla notikumiem un neļaut konkurentiem aizmirst, ka ar
latviešiem vienmēr jārēķinās. Šobrīd neviens Latvijas autokrosa braucējs nav gatavs
aizvadīt visus desmit šāgada čempionāta posmus. Tajā pašā laikā labā ziņa –
visās desmit sacīkstēs kāds tomēr varētu startēt.

Sezona sportistu prātos šobrīd tiek dalīta trijās daļās. Pirmā –
Portugāles un Spānijas posmi, ar ko šajā un nākamajā nedēļas nogalē sākas
čempionāts. Otrā – čempionāta trešais posms Bauskā un pāris sacīkstes Vācijā un
Čehijā pēc tā. Trešā – atlikusī sezona, otrā riņķa pieci posmi.

Protams, viss atkarīgs no līdzekļiem, taču apņemšanās startēt ir
daudziem.

Jaunā cerība

Interesantākā, liekas, ir ziņa par D-3A
bagiju klases braucēja Dāvja Aupes startu šajā sezonā. Viņa audžutēvs un
menedžeris Guntis Kļaviņš apstiprināja, ka Krievijas sportists Igors
Plotņikovs, kurš līdz šim startēja savas valsts D-1 čempionātā, no viņa
iegādājies D-3A klases bagiju.
Attiecīgi, latvieši Plotņikova tehniskos procesus ņēmuši savā paspārnē,
aprūpējot un transportējot bagiju uz sacīkstēm. Līdz ar to izdevies projektam
pieslēgt arī Dāvi, kurš, sākot ar Latvijas posmu, varētu ienākt čempionātā. „Šobrīd reāli plānojam startēt Mūsā un sekojošajos
posmos Čehijā un Vācijā. Tālākajos posmos viss atkarīgs no krievu braucēja
plāniem – ja viņš turpina, mēs, visticamāk, arī. Domāju, ka viņam nav iemesla
pārdomāt, ja reiz tiek iegādāta mašīna," saka Guntis.

„Viss notiek ļoti
pēkšņi, jo, ja nebūtu sadarbības ar krievu sportistu, diez vai sanāktu īpaši
laba sezona," skaidro Dāvis Aupe. „Taču domāju, ka
Bauskas posmam būsim gatavi un varēšu ķerties pie lietas. Plānojam veikt visu
sezonu, sākot no Latvijas posma, bet par galveno mērķi izvirzu pēc iespējas
vairāk mācīties. Man ir jāsaprot Eiropas trases, jāiepazīst Eiropas braucēji un
viņu braukšanas stils. Protams, gribēsim arī pēc iespējas labākus rezultātus,
taču galvenais ir mācīties."

Ierindā pārējie

Jāpiebilst, ka, sākot ar Latvijas posmu, savu šāgada sezonu sāks arī leģendārais
D-1 braucējs Aldis Zēbergs, kurš gan
nav tieši pateicis, ka startēs visos posmos, taču nojaušams, ka programma būs
visai pilnīga. „Bauskā noteikti
braukšu, braukšu vēl pa kādam posmam. Diez vai visu sezonu, bet gatavojos. Man
gan ir problēma – tik vecai mašīnai kā manējā grūti atrast detaļas! Vajag
virzuļus, bet nevaru dabūt!"

D-3A bagiju braucēja Anatolija
Abramova plāni sākotnēji saistījās ar Portugāles, Spānijas, Latvijas, Francijas
un Itālijas posmiem. Taču Portugāles un Spānijas brauciens pēdējā brīdī tika
atcelts finansiālu apsvērumu dēļ. Tikmēr runā, ka arī pērnais Baltijas D-3A čempionāta bronzas medaļnieks Juris
Kuļikovskis plāno aizvadīt ne tikai Latvijas posmu, bet arī tam sekojošās pāris
sacīkstes. Oficiālā versija gan ir klasiska: „Mēs
vēl neko nezinām!".

Arī Baltijas D-3A vicečempions
Māris Līcis ar komandu neizslēdz iespēju pēc Latvijas posma apmeklēt arī kādu
citu Eiropas čempionāta sacīksti, kas gan ir atkarīgs no dažādiem apstākļiem.
Viens no tiem – cik spēcīgs būs Baltijas čempionāts. Prognozes neliecina, ka
bagiju čempionāts pašu mājās būs sevišķi spīdošs dalībnieku skaita dēļ, līdz ar
to – kā atzīst Līča komanda – nav jēgas cīnīties Baltijā ar pieciem
konkurentiem, ja var aizbraukt uz pāris Eiropas posmiem un cīnīties ar četrdesmit!

Bīstamākais –
Bogdanovičs!

Tomēr šobrīd par reālāko programmu uzskatāms D-1 klases braucēja Jāņa Bogdanoviča plāns. Viņa brālis un
menedžeris Juris Bogdanovičs skaidro: „Mēs sāksim Eiropas
autokrosa čempionātu D-1 klasē jau ar
pirmajiem posmiem Portugālē un Spānijā un darīsim visu, lai veiktu visus pirmā
riņķa posmus, kaut arī par pēdējām līdzekļu paliekām. Ja šis čempionāta pirmais
riņķis būs sagādājis pietiekami daudz punktu un rezultātu, lai būtu jēga sezonu
turpināt, darīsim visu, lai cīņu turpinātu, jo labu rezultātu gadījumā arī
atbalstītājiem varētu būt interesanti pārskatīt palīdzību mūsu komandai.
Protams, krīze nav gājusi secen arī mums, esam zaudējuši lielāko atbalstītāju.
Taču rokas vēl nenolaižam."

Jāpiebilst, ka atbalstītāja Hanza
Līzings
zaudēšana pēdējā brīdī norāvusi arī plānoto mašīnas maiņu –
bijis noskatīts dāņa Mortena Jespersena Peugeot
automobilis. Taču pirkums tā arī netika veikts. Jānis Bogdanovičs šo sezonu
plāno aizvadīt ar līdzšinējo Ford Focus
automašīnu. Tā piedzīvojusi kardinālu pārbūvi. „Pārmainīts
praktiski viss," stāstu sāk Jānis. „Motoru sarūpēja un
sagatavoja Ivo Traubergs. No pērnā gada motora pāri palika tikai tā galva, jo
viss pārējais nebija izmantojams. Ivo motoru sagatavoja, bet uz stenda to pārbaudījām
Lietuvā. Kas interesanti, šis stends – viens no labākajiem Baltijā – fiziski
atrodas Lietuvas parlamenta garāžās. Stenda saimnieks šīs telpas īrē. Precīzu
jaudu gan nenoteicām, taču parametri ir labi. Ievērojami mainīta arī mašīnas
piekare – Ivars Kuļikovskis un viņa komanda cītīgi pastrādāja. Krietni
pārbūvēta mašīnas aizmugure, kas bija ļoti smaga un braukšanas ziņa vāja,
novecojusi. Šis bija pirmais Focus,
ko būvēja igauņu speciālists Valdurs Reinsalu, tāpēc mašīnas aizmugure nebija
tāda, kādas pierasts gatavot šobrīd. Mašīna tikusi arī pie Reiger amortizatoriem, kas ir ļoti svarīgi, jo līdz šim
amortizācija bija slikta, mašīna bija krietni par cietu. Pārtaisītas pusasis.
Praktiski pārbūvēta transmisija, cītīgi piestrādāts pie visu veidu stieņiem –
tie ir stiprāki un biezāki. Lai arī tas nedaudz palielināja svaru, kopumā mašīna
zaudējusi vismaz 30 kilogramus, varbūt vairāk. Īsumā – pārbūvēts ir viss, kas
līdz šim sagādāja problēmas sacensībās. Ja tagad kaut kas nespēs turēt, tad šī
mašīna būs izsmēlusi savas un to gatavotāju iespējas."

Par tālu no
ekvatora

Jānis Bogdanovičs ar trim palīgiem devās ceļā otrdienas rītā, savukārt
Portugālē viņiem pievienosies Jāņa tuvākie cilvēki – sieva Erita un brālis
Juris. Plānots aizvadīt pēc iespējas veiksmīgāk Foškoa sacīksti, pirmdienu pēc
tās veltīt mašīnas remontam, bet pirmdienas vakarā vai otrdien no rīta doties
uz Spāniju, kur nākamās nedēļas nogalē notiks otrais posms. Attālums starp
Foškoa un Alkanisas trasi ir aptuveni 800 kilometru, tāpēc arī šis būs
pietiekami nopietns pārbrauciens. „Zināmā mērā
patīkami, jo, lai arī Alkanisa kartē ir nedaudz zemāk par Foškoa, vienalga
sanāk, ka pēc pirmā posma jau būsim par 600 km tuvāk mājām. Pērn, kad pirmie
posmi abi bija Portugālē, vairāk nekā nedēļu bijām praktiski uz vietas," plāno
Bogdanovičs. „Latviešiem gan
kopumā šīs tālās sacīkstes nav izdevīgas – mums vēl nav īsti beigusies ziema,
patrenēties gandrīz nevar. Mūsā tas nebija iespējams, jo trase ir neizbraucama.
Nav vērts iedzīt mašīnu dubļos, piedzīt to pilnu un nesaprast, cik labi tā
darbojas. Labi, ka radās iespēja pabraukt Tukuma Melnezera trasē – tā bija
apbrīnojami sausa. Starp citu, šo trasi vajadzētu izglābt un tur atgriezt atpakaļ
autokrosu – tā ir lieliska!"

Vēl daži

Latvijas posmā, kas sporta kompleksā Mūsa norisināsies 23. un 24. maijā,
D-3 lielo bagiju klasē tradicionāli
gatavojas startēt veterāns Aleksejs Jaluņins, kurš neizslēdza iespēju, ka
sezonas laikā varētu apmeklēt vēl kādu sacīksti. Tiesa, šāds plāns bija arī
pērn, taču tālāk par Bausku Alekseja bagijs tā arī netika.

Tikmēr šogad Eiropas čempionātā neredzēsim Jāni Boku, kurš ir viens no
pēdējo gadu augstāko Eiropas rezultātu autoriem. Sākotnējais plāns bija izlaist
sezonu, lai gatavotos debijai lielo bagiju D-3 klasē. Boku sacīkstēs varēs
redzēt B600 bagiju cīņās. Šī klase, starp citu, šogad Eiropas čempionāta Latvijas
posmā pildīs satelītsacīkstes funkcijas.

 

Autocross
Team Latvia
sportistu plāns
Eiropas autokrosa čempionātā

/klase, sportists,
plāns/

D-1      Jānis Bogdanovičs   Pirmie 5 posmi, ja tie veiksmīgi, meklēs
iespēju turpināt sezonu

D-1      Aldis Zēbergs            Lielākā daļa sacīkšu, sākot no 3.
posma, Latvijā

D-3A   Dāvis Aupe    Visi posmi, sākot no 3. posma, Latvijā

D-3A   Juris Kuļikovskis       Divas trīs sacīkstes, sākot no 3. posma,
Latvijā

D-3A   Anatlojs Abramovs    Latvijas, Francijas, Itālijas posmi

D-3A   Māris Līcis     Divas, trīs sacīkstes, sākot no 3. posma,
Latvijā

D-3      Aleksejs Jaluņins      Latvijas posms, iespējams vēl kāda
sacīkste

 

Eiropas autokrosa
čempionāta 2009. gada kalendārs

Pirmais riņķis

1. posms        19. aprīlis       Foškoa, Portugāle

2. posms        26. aprīlis       Alkanisa, Spānija

3. posms       24. maijs        Mūsa,
Latvija

4. posms        5. jūlijs Novapaka, Čehija

5. posms        12. jūlijs          Mačenberga, Vācija

Otrais riņķis

6. posms        2. augusts      Lučeņeca, Slovākija

7. posms        30. augusts    Sentiņī de Vēra, Francija

8. posms        6. septembris            Pržerova, Čehija

9. posms        20.septembris           Njirada, Ungārija

10. posms      27. septembris          Madžora, Itālija

Vērtēšana: Sportistu kopvērtējumu veido katra riņķa 4 labākie rezultāti

 

Viesturs SAUKĀNS

 

FOTO

Būs arī Latvijā. Par spīti visām
problēmām Eiropas autokrosa čempionāta posms notiks arī Latvijā – maija otrajā
pusē Mūsā.

Foto: Zigismunds Zālmanis, Nikon

 

Varbūt izdosies. Pēc smagas 2008.
gada sezonas Jānis Bogdanovičs ar dzelteno Ford
Focus
krietni pārbūvējis un darīs visu, lai sagādātu augstus panākumus jau
pirmajos Eiropas čempionāta posmos.

Foto: Zigismunds Zālmanis, Nikon

 

Zēberga noslēpums. Aldis Zēbergs, kā
ierasts, patur plānus noslēpumā, taču nojaušams, ka sezona būs startiem bagāta.

Foto: Zigismunds Zālmanis, Nikon

 

Jaunā cerība. Autocross Team Latvia jaunpienācējs
Dāvis Aupe šosezon aizvadīs mācības kaujas apstākļos.

Foto: Viesturs Saukāns