Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Pirms diviem gadiem Boks nejokoja

Sezonas viens no spilgtākajiem Latvijas
autosporta notikumiem ir Jāņa Boka augusta pēdējā svētdienā izcīnītā uzvara
Eiropas autokrosa čempionāta posmā Ungārijā D-3A klasē. Tā ir pirmā mūsējo
uzvara šajā klasē kopš 1990. gada, kad cīņās iesaistījās leģendārais
baušķenieks Nikolajs Tions. Boks uzvarēja, līdz šim aizvadot visai bezcerīgu
sezonu.

Bezcerīgā vēsture
Eiropas čempionātā
Jānis Boks pilnvērtīgi debitēja 2006. gadā. Bija veiksmes un neveiksmes, taču
atsevišķi lieliski braucieni nodrošināja stabilu vietu čempionāta kopvērtējuma labāko
desmitniekā. Turklāt veiksmīga pašreklāma bija fantastiskā otrā vieta savās
mājās Bauskā, kad tika zaudēts vienīgi spēcīgajam čeham Ladislavam Hanākam. Tas
bija pirmais latvieša pjedestāls spēcīgajā klasē kopš 1990. gada, kad Tions
vairākkārt kāpa uz pjedestāla. Arī uzvara mūsējiem nebija padevusies 17 gadus –
1990. gadā Nikolajs triumfēja Čehijas posmā, kas līdz šim bija vienīgā mūsu
bagistu uzvara Eiropā.

Latviešiem panākumi,
iespējams, būtu spilgtāki, ja mūsu valstī veidotos spēcīgākas bagiju sporta
tradīcijas, kā tas ir Čehijā, Vācijā, Holandē un citur Eiropā. Mums bagiji
bija, taču to attīstība bija salīdzinoši gausāka – ļoti ilgi mūsējie cīnījās ar
VAZ motoriem, ar kuriem bija interesanti plosīties savās mājās, taču uz Eiropu
braukt īsti nebija jēgas. Pāreja uz spēcīgāku tehniku prasīja finanses, un šī
klase nevis uzziedēja, bet deviņdesmito gadu beigās gāja bojā, nenotika pat
Latvijas čempionāts.

Pēc Tiona, kurš 1990.
gadā sasniedza Eiropas čempionāta trešo vietu, mēģinājumus iekļauties Eiropas
apritē veica cita bagiju krosa leģenda cēsnieks Juris Vaivods. Arī viņa
sniegums bija daudzsološs, Tiona padomi tika likti lietā, taču viss apstājās
brīdī, kad bija kardināli jāmaina tehnika – ar lielo vīli un plakano
skrūvgriezi Eiropā uzvarēt vairs nebija iespējams. Jurim tā arī neizdevās tikt
uz pjedestāla.

Bagiji uzziedēja

Visi latviešu turpmākie
mēģinājumi Eiropas čempionātā bija ļoti fragmentāri, lielākoties aprobežojās ar
startu Vecajā kontinentā vienīgi Latvijas posmā Bauskā. Panākumu nebija, drīzāk
apkārtējo smīni par mūsu sportistu bezcerīgo vilkšanos lielajai Eiropai
nopakaļ. Tikmēr salonmašīnu D-1 klase ražoja vienu pjedestālu pēc otra – Andris
Dambis, Gints Bujāns, Aldis Zēbergs, Jānis Kļaviņš, 2000. gada Eiropas čempions
Uģis Traubergs un viņa brālis Ivo.

Bagiju klase Latvijā
atjaunojās 2001. gadā. Pie lietas ķērās ļaudis, kuri rēķinājās ar
nepieciešamajām izmaksām, lai varētu gūt panākumus Latvijā un Baltijā. Viņu
vidū bija arī jaunais Jānis Boks, kurš ar savas ģimenes uzņēmuma Laivu Centrs palīdzību progresēja ne
tikai kā braucējs – arī tehnika ieguva īstos Eiropas vaibstus. Pēc Latvijas
čempiontituliem Boks ķērās pie Eiropas projekta. Iegādāta mašīna, kuras
tehnoloģijas bija svešas un Latvijā līdz šim neapgūtas. Būrās Boka komanda un
vairāki citi atzīti speciālisti. Sabūra otro vietu Bauskā, pāris top-6 rezultātus citos posmos un devīto
vietu sezonas kopvērtējumā. Taču tā bija tikai debijas sezona. Viss vēl
priekšā.

Cerības brūk

Sākās 2007. gads, un
Jānis ar pārliecību gatavojās šā gada čempionātam. Ievērojami uzlabota tehnika,
jau atzīstama Eiropas čempionāta pieredze – visi apstākļi bija savās vietās.
Taču jau pirmie divi posmi Portugālē šokēja. Nemitīgi sīkumi, problēmas un
neveiksmes divos posmos sagādāja vienīgi trīs kopvērtējuma punktus par 15. un
16. pozīciju! Mierinot sevi ar domu, ka vismaz ekskursija sanāca jauka, Wilfried`s/Rīgas Piensaimnieks komandas
braucējs gatavojās trešajam posmam Bauskā. Un atkal neveiksme. Pēc daudzsološas
laika kontroles dzīvi beidza spēcīgais motors. Sekoja ķēdes reakcija: rezerves
motors nav tik jaudīgs, zaudēta iespēja kvalifikācijā startēt no pirmās rindas,
burzmā cīnīties par uzvarām ir bezcerīgi. Ar mokām kvalificējies A finālam,
Boks ieguva septīto vietu. Taču līdz pat uzvarai Ungārijā tas bija augstākais
rezultāts.

Lai arī skaļi
neteica, bija jūtams, ka komanda šo sezonu jau norakstījusi un panikas asaras
pēc kārtējās neveiksmes nomainīja ironisks smaids. Jānis sevi mierināja ar
Andra Dambja teikto, ka autosportā ir sezonas, kad vienkārši nekas nesanāk.
Boks juta, ka visi strādā ar pilnu atdevi, vēl labāk ir grūti kaut ko paveikt,
taču lielisku rezultātu nebija. Domās komanda jau dzīvoja cerību pilnajā 2008.
gadā. Ar piebildi, ka neveiksmes nebūs šķērslis startiem atlikušajos posmos –
vismaz būs pieredze!

Neiespējamā misija

Stratēģija pareiza.
Ungārijā finišējis otrais sestdienas pirmajā kvalifikācijā, Boks bija labākais
abos svētdienas kvalifikācijas braucienos un vēlāk arī finālā. Panākums izcīnīts
24 dalībnieku konkurencē, neizstājoties nevienam no favorītiem. Finālā Jānis
brauca pārliecinoši, pat veidojot atrāvienu no tuvākajiem sekotājiem.

Interesanti, ka šī
sezona nebija veiksmīga vēl krietni pirms tās sākuma. Ziemā, spēlējot florbolu,
Jānis sarāva ceļgala krusteniskās saites. Braukšanu pedāļu mīšanas ziņā tas
ietekmē minimāli, taču daudz tika zaudēts sportiskās sagatavotības jomā. Bija
skaidrs, ka nepieciešama operācija. Sezonas sākumā Boks nolēma, ka tas jādara
pēc Eiropas čempionāta beigām. Veiksmes cerības bija pārāk lielas, tāpēc
operāciju nevajadzēja līdz pirmajam startam vai sezonas gaitā.

Kad Jānis Boks un
viņa tuvākie cilvēki sāka Eiropas iekarošanu, viņu paziņojums par mērķiem šķita
ambiciozs. 2005. gadā Boks sacīja: „Skan
lecīgi un nereāli, taču mūsu mērķis nav iekļūšana A finālā vai pirmā sešnieka
sasniegšana. Mūsu mērķis ir pirmā vieta. Protams, nezinu, vai tas ir iespējams,
un nezinu, vai tāda diena pienāks. Taču mērķis ir tieši šāds."

 

Latvijas sportistu pjedestāli
Eiropas autokrosa čempionāta posmos (kopā 88)

1.
Aldis Zēbergs                                                                                           25
(3 uzvaras)

2.
Uģis Traubergs                                                                                        15
(6 uzvaras)

3.
Andris Dambis                                                                                         12
(7 uzvaras)

4.
Gints Bujāns                                                                                             10
(6 uzvaras)

5.
Nikolajs Tions                                                                                           9
(1 uzvara)

6.
Ivo Traubergs                                                                                            5
(1 uzvara)

7.
Jānis Boks                                                                                                2
(1 uzvara)


Jānis Kļaviņš                                                                                            2


Aleksejs Jaluņins                                                                                   2
(1 uzvara)


Aleksejs Pižovs                                                                                       2

11.
Pēteris Neikšāns                                                                                   1


Vladislavs Šlēgelmilhs                                                                            1


Edvīns Surgofts                                                                                       1


Andris Kārkliņš                                                                                        1