Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Riga Baja kā blīkšķis klusumā

Tūlīt pēc Jāņiem Madonas apkārtnē notika
rallijreida sacensības Riga Baja, kas
bija gan Latvijas, gan – kas interesanti! – Krievijas čempionāta posms.
Sacensība izdevās par spīti zināmam klusumam Latvijas rallijreidā. Šobrīd
liekas, ka šis autosporta veids nostājies gaidīšanas režīmā.

 

 

Reids nav miris!

Pēdējā laikā Latvijas
rallijreidam radusies virkne problēmu: savulaik pazuda reida lēto automašīnu
pulks, jo ar UAZ un Ņiva nebija iespējams turēt līdzi gan
ātruma, gan izturības ziņā starptautiskā līmenī sagatavotām mašīnām. Taču
šobrīd traumas guvis arī dārgais spārns – sportisti nonākuši vai nu laika, vai
finanšu grūtībās, un daudzas mašīnas garāžās klusē.

Uzņēmīgi ļaudis
atvēzējās sarīkot Riga Baja sacensību
par spīti tam, ka līdz šai sacīkstei Latvijas čempionāta posmos startēja
minimāls dalībnieku skaits. Un par spīti kopējai skepsei un finanšu problēmām
sacīkste izdevās godam. Cik zināms, Krievijas puse jau šobrīd paziņojusi, ka
vēlas līdzīgu sadarbību arī nākamgad.

To, ka reids izdevās,
atzina arī šīs sacīkstes otrās vietas ieguvējs LAF prezidents Jānis Naglis,
kurš piekāpās krievam Borisam Gadasinam: „Rallijreida
Riga Baja sarīkošana ir fantastiska
veiksme. Ja Krievijas rallijreida izšķirošais posms notiek Latvijā, tad vēl
lielāku atzinību šādām sacensībām ir grūti iedomāties. Riga Baja ir pašmāju autosporta entuziastu milzīga darba rezultāts.
Tas noteikti ir Roberta Elbakjana diplomātijas nopelns, jo jāmāk uzrunāt
kaimiņvalsts sportistus un organizatorus, kā arī pārliecināt viņus par šāda
projekta īstenošanu. Ja uz Latvijā notiekošajiem rallijiem izdodas uzaicināt pa
kādam sportistam no Baltijas un tālākām valstīm, tad kopīga Latvijas un
Krievijas čempionāta posma norise mūsu valstī ar 19 ekipāžām no kaimiņvalsts ir
īpašs notikums."

Šāds notikums 4×4
sporta sabiedrībai bija nepieciešams, lai redzētu, ka viss nav beidzies un
potenciāls ir, vienīgi jāatrod veids un iespējas to izmantot. Šobrīd Latvijas
rallijreida čempionāts lielā mērā parazitē uz rallija rēķina – lielākā daļa
posmu notiek klasisko ralliju ietvaros. Taču vēl pirms pāris gadiem sportisti
dzinās cauri dubļiem, pa vietām, kurās pēdējos gadu desmitos staigājušas tikai
stirnas un seski.

 

Trūkst starptautisko piemēru

Iespējams, situāciju
Latvijas rallijreidā nedaudz posta arī tas, ka jau kādu laiku nav spilgtu
Latvijas sportistu startu ārzemēs. Kopš Dakaras rallijreida pārcelšanās uz
Dienvidameriku, pirmkārt, mazinājusies pasākuma burvība, otrkārt, augušas
izmaksas, kas latviešus attur no šī pasākuma. Komandas pat oficiāli
paziņojušas, ka nestartēs Dakaras rallijreidā, kamēr tas nenotiks Āfrikā.
Daudzi gan smīkņā, ka tas ir labs veids, kā pateikt, ka nav naudas tik lieliem
autosporta projektiem.

Latvijas sportistus
šogad lielās sacīkstēs būs grūti sastapt. Iespējams, Igors Skoks ar pagaidām
nenojaušama sastāva komandu varētu apmeklēt kādu 24 stundu sacīksti, kas
pēdējos gados mūsējiem iepatikušās, tāpēc tiek startēts Francijā un Portugālē.
Andris Dambis pat uzbūvēja tieši šī tipa sacīkstēm paredzētu OSCar, kas ievērojami atšķiras no garo
rallijreidu tehnikas.

Nevar starptautiskās
aktivitātes tieši saistīt ar norisēm Latvijā, taču tas, ka kāds kaut kur brauc,
tomēr uztur interesi par sporta veidu. Tā šobrīd pietrūkst. Aldis Vilcāns cīnās
Krievijas čempionātā, sarūpējot pa kādam labam rezultātam. Taču tas nav gluži
tas pats kā tas, ka visa Latvija seko līdzi Dakarai internetā un televīzijā.
LAF 4×4 komisijas vadītājs Gabriels Žīgurs arī ziņo, ka nav izņemta neviena
starptautiskajām sacensībām paredzēta sportista licence, kas ir rādītājs par
gaidāmajām (negaidāmajām) aktivitātēm starptautiskajā rallijreidā.

 

Tehniski spēcīgi

Toties joma, kurā
joprojām Latvijas rallijreidu komandas ir līmenī, ir tehnikas sagatavošana.
Lielā mērā Krievijas čempionāta posms šeit varēja notikt tāpēc, ka daļu no
seriāla tehnikas gatavo RE Autokluba
speciālisti. Automašīnas Krievijā ir konkurētspējīgas, ja ne labākās, turklāt
tas ne tikai dara godu Latvijas uzņēmumam, bet arī veicina sadarbību ar lielo
valsti. Vārds pa vārdam un Latvijas sacīkstē Krievijas sportistu bija vairāk
nekā vietējo. Uz starta Madonas centrā izgāja 27 ekipāžas, astoņas – no
Latvijas. Krievijas čempionāta pārstāvju pulkā bija arī ekipāžas no Kazahstānas
un Ukrainas.

RE Autoklubs gatavo arī lielu daļu Latvijā braucošo mašīnu, piemēram, Jāņa
Nagļa tehnisko nodrošinājumu veic tieši Roberta Elbakjana kantoris. Rosība
notiek arī Ogres Servisa Centrā, kur
tapušas OSCar automašīnas.

 

Pašmāju sods

Kamēr Latvijas sportisti
pavisam vājinātā sastāvā apmeklējuši Latvijas čempionāta posmus, krievi mums šo
to nozaguši: Riga Baja
uzvarētājekipāža Boriss Gadasins/Vladimirs Demjaņenko posmu pirms Latvijas
čempionāta finiša kļuvuši par Latvijas čempioniem. Uz brīdi radusies
neizpratne, kā tas iespējams, taču, saliekot visus punktus kopā, šī aina
izrādījusies patiesa. Jāņem vērā, ka viens no Latvijas čempionāta posmiem
notika Krievijā, Severnij Ļes
sacīkstes ietvaros. Tā kā uz Pēterburgu devās tikai Vilcāna ekipāža, bet Gadasins
uzvarēja arī šo sacīksti, statistika izrādījās neganta pret Latvijas
sportistiem.

 

Laika jautājums

Cerībā atrast
pozitīvo šā brīža Latvijas rallijreida sacensību virtuvē jāsecina, ka lielā
mērā džipu braukšanas popularitāte Latvijā ir noplakusi, taču tā var
atgriezties. Domājams, dārgo sporta veidu iedragājusi finanšu situācija. Un, ja
kādreiz tai lemts uzlaboties, tad tajā brīdī jaunu elpu iegūs arī rallijreids.
Netiek pieļauta doma, ka latviešu starts 2008. gada Dienvidāfrikas Dakarā bija
pēdējais Latvijas uznāciens sacīkstē ar šādu nosaukumu.

Viesturs SAUKĀNS