Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Rūc visi motori

Sākot ar šo nedēļas nogali, Latvijas
starptautiskā autosporta sezona uzņēmusi augstākos apgriezienus. Līdz ar
Haralda Šlēgelmilha debiju International
Formula Master
seriālā un Jāņa Horelika atgriešanos Somijas TouringCar sērijā kaujā devušies visi
Latvijas sportisti, kuru plānos ir aizvadīt pilnu starptautisko sezonu.
Šlēgelmilhs aizvadīs
pirmo vasaras sezonas čempionāta F-Master
sacīksti, atzīstami veicot pēdējos izmēģinājumus pirms sezonas starta. Horeliks
startēs Somijas salonautomobiļu čempionātā, kurā pērn, nestartējot vienā posmā,
izcīnīja kopvērtējuma trešo vietu. Lai arī tehniski seriāls progresējis jaunu,
spēcīgu mašīnu dēļ, Jānim arī šogad ir izredzes uz medaļu.Tikmēr aizvadītajā
nedēļas nogalē Vācijā, Ošerslēbenas trasē notika gan Karlīnes Štālas pārstāvētā
Vācijas F-3 čempionāta, gan Otto Birznieka ADAC
F-Masters
čempionāta posmi. Lai arī latvieši nesasniedza cerētos
rezultātus, sniegums bija daudzsološs.
Karlīnei, par spīti nelāgām vēsmām komandā (Racing
Experience
komandas šefam Hauzeram sāk izpausties tēva jūtas, kura divi
dēli ir Karlīnes komandas biedri/konkurenti) un pamatīgai temperatūrai, Štāla
veica pirmo braucienu, bet otrajā izstājās ar kārtējo sajūga defektu.
Izstāšanās brīdī viņa sacentās par devīto vietu, un sportiste guvusi
pārliecību, ka šajā čempionātā var cīnīties par punktiem, kurus piešķir
vadošajam astoņniekam.
Bijām testos!
Birznieks sezonu sāka
piesardzīgi, taču ar katru izbraukšanu trasē viņa apļu laiki un pozīcijas
uzlabojās – debijas braucieni noslēgti 15. vietā, taču vēl ir vieta progresam.
Pirms došanās uz Ošerslēbenu Otto pastāstīja sīkāk, kas notiek formulu sacīkšu
izmēģinājumos. Pirms sezonas sākuma visos līmeņos – sākot no nacionāliem
seriāliem līdz pat F-1 – to tik vien dzird: testi, testi, testi… Ko tas
nozīmē?„No 12. līdz 28.
aprīlim veicu izmēģinājumus Beļģijas slavenajā Spā trasē, Vācijas
Nirburgringas, Ošerslēbenas un Lauzicas ovāla trasē, no kurām trijās notiks
čempionāta posmi. Pēc braukšanas testiem devos uz Austriju uz fiziskās sagatavotības
pārbaudi un treniņiem," pēdējo nedēļu dienaskārtību komentē Otto Birznieks. „Spā trasē bijām vienīgie, kas veica
izmēģinājumus ar formulu, pārējie bija ar salonauto. Tāpēc par rezultātiem
nevar spriest. Uz Beļģiju devāmies vairāk pārbaudīt formulu nevis, lai brauktu
uz robežas un uzrādītu labus laikus, jo mašīna tikai iepriekšējā naktī tika
salikta. Spā komplekss patika, un pagaidām tā ir mana mīļākā trase, it sevišķi Eau rouge līkums. Laika apstākļi bija
slikti – visu laiku lija un brīžiem pat sniga. Pēc testiem Spā devāmies uz
slaveno F-1 Nirburgringas trasi. Tur notika čempionāta oficiālie izmēģinājumi. Programma
bija īsa – trasē pavadījām tikai pusi dienas. Iesākām ar labiem rezultātiem.
Mani komandas biedri Kevins Frīzahers uzrādīja labāko apļa laiku, Deniss
Vollemairs – otro apļa laiku, bet es biju ceturtais. Vēl nebiju īsti pieradis pie
riepām, jo ar Dunlop sausā laika
riepām vēl nekad nebiju braucis. Pēc neilgas pauzes izbraucām atkal un visi uzrādījām
vēl labākus apļa laikus, lai arī pozīcijas saglabājās tās pašas."

Atklājas problēmas

„Pusdienas
pārtraukumā izdomājām labu taktiku – vēl vienu treniņu pēc pusdienas
pārtraukuma nobraucām ar vecajām riepām un nākamajā treniņu sesijā montējam
jaunas riepas. Viss ritēja gludi, līdz brīdim, kad vienā no maniem pēdējiem
apļiem formulai saplīsa aizmugurējā kreisā riteņa piekare. Līdz ar to mana
treniņu diena bija beigusies, jo neviens no šasijas firmas Dallara pārstāvjiem nebija trasē, lai šo defektu novērstu. Plīsa
neparasta detaļa, kuras nomaiņa prasīja speciālus instrumentus. Līdz ar to ar
jaunām riepām es pabraukt nedabūju un nācās šajos izmēģinājumos noslīdēt uz
devīto vietu. Deniss uzrādīja labāko laiku, Kevins bija otrais. Viņi abi bija
apmēram 1,5 sekundes ātrāki par mani. Domāju, ka rezultātus veidoja iespēja
braukt ar jaunajām riepām. Turklāt viņi kilometrāžas ziņā nobrauca vairāk."

Pēc Nirburgringas
mums bija trīs brīvas dienas, kuras izmantojām nelieliem fitnesa treniņiem. Tad
braucām uz oficiālajiem divu dienu testiem Ošerslēbenā. Laiks bija labs, un lielākoties
spīdēja saule. Pirmajos izbraucienos veicās labi un uzstādījām vienus no
pirmajiem apļa laikiem. Precīzi nevaru pateikt – kurus, jo trasē bija saplīsusi
sistēma un nerādīja, kuras pozīcijas, lai arī apļa laikus fiksēja. Sākoties nākamajai
sesijai, man sākās problēmas.  Nevarēju
braukt pa trajektoriju, kādu es vēlos, biju spiests braukt pa sliedēm, kuras
ievilka braucēju vairākums. Riepu malām nemitīgi atdalījās gumijas gabaliņi un
lidoja uz līkumu ārpusi, izveidojot vienas formulas platuma celiņu, kas bija tīrs.
Bija grūti pierast braukt pa šādu trajektoriju, jo man ir nedaudz citādāks
braukšanas stils, līdz ar to es nedaudz braucu pa trases netīro daļu. Tā
uzlasīju uz riepām daudz nevajadzīgas gumijas, kas radīja vibrāciju. To jutu
stūrējot, iegriešana līkumā kļuva nestabila. Man nācās mainīt braukšanas stilu,
kas aizņēma gandrīz visu dienu. Testu beigās biju tikai ceturtajā rezultātu
saraksta piecniekā."

Progress

„Otro dienu iesākām
labāk, mainot mašīnas regulējumu un uzliekot jaunas riepas. Pirmajā treniņā
uzrādīju pirmā trijnieka laiku. Sākām strauju apļu laiku uzlabošanu – pēc
ceturtās sesijas biju nometis pāris
sekundes no iepriekšējās dienas laikiem. Tomēr kādā brīdī progress apstājās.
Grūti bija saprast – kāpēc, jo zināju, ka varu pabraukt ātrāk, bet ne ar šādu
formulas regulējumu. Sākām meklēt pareizo regulējumu. Salikām visu, tā kā
Kevinam (viņš bija viens no ātrākajiem), bet laiki pasliktinājās. Diena pagāja,
un regulējums tā arī netika atrasts. Vakarā atklājām, ka komandas biedram no
rūpnīcas bija saņemta formula ar cietajām atsperēm, bet man ar mīkstajām. Tāpēc
arī regulējumi pēc viņa mašīnas nenesa augļus. Vēl šo divu dienu laikā Kevins
paspēja avarēt, to izdarot boksu celiņā, braucot ar ātrumu 140 km/h. Tieši
tāpēc ir domāti boksu celiņu ātruma ierobežojumi!

Nākamajai testu
dienai Lauzicā uzlikām cietākas atsperes un visu dienu biju sekundi ātrāks par
komandas biedriem. Taču līdz mirklim, kad man neveicās ar ātrākā apļa
uzstādīšanu. Izbraucu trasē ar jaunām riepām. Tās uzsildīju un sagatavoju trīs
apļus. Ceturtajā (tas skaitās optimālais aplis riepu darbības ziņā) iededza
sarkano luksoforu un pārtrauca treniņus kādas avārijas dēļ. Kad brauciens atsākās,
atkal nācās riepas uzsildīt divus apļus (kopumā šim riepu komplektam jau
septiņi apļi). Trešajā aplī jau biju ieskrējies, kad trasē izkāra dzelteno
karogu, kam vēlāk sekoja sarkanais, un atkal treniņš bija pārtraukts. Tā arī
savu labāko apļa laiku neuzrādīju, jo jaunās riepas jau biju nolietojis. Un
biju otrā desmita sākumā, lai gan varēju sasniegt pirmā piecnieka rezultātu.
Pēc pusdienas pārtraukuma atsākām treniņus un uzlaboju savus apļa laikus, līdz
brīdim, kad atkal sākās problēmas ar aizmugurējo kreiso piekari. To nevarēja
salabot, jo bija nepieciešami materiāli, kas netiek piešķirti komandām. Ar to
arī mani treniņi beidzās un devos uz fitnesa nodarbībām.

Šo testu laikā ļoti
labi pieradu pie mašīnas un domāju, ka sacensībām es un komanda esam gatavi,"
pirms pirmā posma sacīja Otto Birznieks.

Viesturs SAUKĀNS