Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Uz Somiju sakostiem zobiem

Vai tieši šis gads ir labākais, kad Latvijas
autorallija čempionāta posmu pirmo reizi rīkot ārpus Baltijas – Somijā? Loģika,
zinot apkārt notiekošo, diktē citu scenāriju, bet sportistu pulkā domas dalās.
Neapšaubāmi, tiem, kuri aizbrauks, šī būs unikāla pieredze, jo Somija ir
rallija kā sporta veida spēcīgākā karaliste. Taču tie, kuri nevar un negrib tik
tālu doties, nav sajūsmā. Jebkurā gadījumā nedēļas nogalē šī sacīkste notiek ar
13 Latvijas ekipāžām uz starta. Novembris izrādās tik sens
Par Latvijas rallija
čempionāta kalendāra galējo versiju kļuva novembra beigās pieņemtais variants,
kas paredzēja trīs ziemas posmus – Lietuvā, Gulbenē un Somijā, kā arī trīs
vasaras sacīkstes – Talsos, Liepājā – un pēdējo posmu – rallijs Latvija, kuram ģeogrāfisko piederību tā
īsti nevar nosaukt, viss atkarīgs no rīkotāju sarūpētajiem pārsteigumiem. Nav
šaubu – jau novembrī daudziem bija skaidrs, ka Latvijas ekonomika straujā tempā
dodas bezdibeņa virzienā. Tāpēc jau tobrīd ideja par Somijas iekļaušanu
kalendārā izraisīja asas debates. Taču argumentiem pret bija sportiski un saprotami argumenti par. Pirmkārt, ja Baltijā būtu švaka ziema, kā iepriekšējos gados,
nenotikuši Utenas un Gulbenes ralliji būtu sagrāvuši Latvijas čempionātu, līdz ar
to Somija kalpotu kā labs situācijas glābiņš. Otrkārt, katra sevi cienoša
rallija braucēja sapnis ir pabraukt Somijas ceļos, jo tā ir rallija visīstākā
specifika ar savām niansēm un sarežģītību.

 

Daudz argumentu pret Somiju

Negatīvais, kas
jāpiemin, – sapulcē, kurā tika diskutēts par došanos uz Somiju, aktīvi par šo
ideju iestājās ar tādi sportisti, kurus šogad neviens sporta mašīnas salonā tā
īsti nav redzējis. Turklāt ekonomiskā katastrofa ieradās tik strauji, ka
neviens neapvainotos, ja Somijas ralliju pēdējā brīdī izsvītrotu no kalendāra.
Šis izbrauciens sportistiem maksās dārgi – četrciparu skaitli ar palielu pirmo
ciparu latu. Vadošās ekipāžas min skaitļus ap četriem tūkstošiem. Jāņem vērā,
ka Joensū rallija rīkotāji mūsējos negaida atplestām rokām, un, būsim
objektīvi, viņiem ir pilnīgivienalga, cik to latviešu būs un kādas ir viņu
vēlmītes. Arī mūsējiem, tāpat kā jebkuram Somijas čempionāta posma dalībniekam,
jāiegādājas rīkotāja noteiktas riepas par noteiktu cenu. Savukārt pavisam
nelāgi ir ar Latvijas kausa 2WD Super
klasi, kura pēc savas būtības neatbilst nekādiem somu rallija noteikumiem.
Tehniski visai brīvā klase ļauj mašīnas svara ekonomijas nolūkos izmantot
plastmasas virsbūves detaļas – logus, spārnus, durvis utt. Savukārt ar šādiem
rotaļu automobiļiem Somijā nedrīkst pārvietoties pa koplietošanas ceļiem, līdz
ar to nav iespējas veikt attālumus no ātrumposma līdz ātrumposmam. Par to, ko
šī problēma izraisa sportiskā ziņā, nedaudz vēlāk.

Iespējams, piespiedu kārtā

Turklāt lielais
arguments – švaka ziema Baltijā – veiksmīgā kārtā atkrita līdz ar lieliskiem
pirmajiem posmiem, kas, jau atkal, būtu vēl viens iemesls atteikties no dārgās
Somijas.

Tikmēr loģiski
saprotamas ir ļaužu runas, ka šajos laikos ķēpāt kalendāru nav prāta darbs. Lai
notiktu pilnvērtīgs Latvijas čempionāts, jānotiek vismaz pieciem posmiem,
pretējā gadījumā čempiontituli netiek izcīnīti. Divi posmi veiksmīgi aiz
muguras, tūlīt trešā sacīkste un tad vasaras posmu trio. Taču šajos apstākļos
tikai retais var dot garantiju, ka rīkotāji būs spējīgi pacelt lielbudžeta pasākumus, kādi ir vasaras sezonas ralliji. No
atlikušajiem vasaras posmiem pilnīgi pārliecināti par izdošanos ir Talsu
rallija rīkotāji, savukārt tik spēcīgas pārliecības nav ne par Kurzemi, ne par Latviju, kura rīkotāji, starp citu, pērn parakstīja sadarbības
līgumu ar zināmās nepatikšanās nonākušo Parex.
Līdz ar to čempionāta ļaunākais scenārijs vēsta, ka vasarā var notikt tikai
viens posms, savukārt savu kārtu sagaidītu Lietuvas rallijs Aukštaitija, kas jau bez minētajiem
posmiem sākotnēji tika paredzēts kā rezervists. Šāds scenārijs diktē – lai
neizjuktu Latvijas čempionāts, Somijas sacīkste ir izšķirīga.

Sporta puse

N4
klasi Somijā pārstāvēs septiņas Latvijas ekipāžas, ieskaitot visas vadošās
ekipāžas, izņemot Andi Neikšānu, kurš gatavojas nedēļu vēlāk notiekošajam
pasaules čempionāta posmam – Kipras rallijam. Uz Somiju dodas Aivis Egle, Jānis
Vorobjovs, Jānis Feldmanis, Māris Neikšāns, Raimonds Strokšs, Rolands Mēnesis
un brāļi Andris un Mārtiņš Skakauski, ja vien viņiem būs izdevies atjaunot
mašīnu pēc diviem kūleņiem rallijsprintā Ērgļos. Šāds klases sastāvs nozīmē, ka
ar čempionāta cīņām viss būs kārtībā, galvenie spēlētāji ir ierindā.

Arī Latvijas
čempionāta 2WD klasē kaujas gatavībā
līderi – Ivo Priedītis, Zigurds Kalniņš, Jānis Fārenhorsts, vairāk gan neviena.
A+ klasē turpināsies Mārtiņa Sviļa un
lietuvieša Roka Lipeiķa duelis. Savukārt minētajā 2WD Super klasē visai īpatnēja situācija: minēto apsvērumu dēļ
praktiski neviena mašīna nebija atbilstoša Somijas prasībām. Taču gājienu ar
zirdziņu veica Aivo Tamms, kurš savam VAZ 2105 sarūpējis nepieciešamās detaļas
un kļuva legāls! Tātad viņš vienīgais
no klases dosies uz Somiju pēc 11 punktiem, pārējiem atliek cerēt, ka
konkurentam sacīkste būs par sarežģītu… Situācija īpatnēja.

Tiek spriests, vai
šai klasei neveikt posma pārbraucienu kādā no rallijsprinta sacīkstēm. Taču ko
darīt situācijā, ja Tamms Somijā būs godīgi nopelnījis 11 punktus par formālo
uzvaru?

Labā ziņa – ja notiek
visi seši posmi, sliktāko rezultātu katrai ekipāžai svītro, līdz ar to pastāv
iespēja, ka šis elements šoreiz palīdzēs, nevis traucēs vienlīdzības
noturēšanai.

 

Latvijas rallija čempionāta un kausa izcīņas
kopvērtējums pēc 2 (no 6) posmiem

Latvijas čempionāts

N4

1. Aivis Egle/Mārtiņš
Jerums (SEB Tieto Rallija komanda)       19

2. Andis
Neikšāns/Pēteris Dzirkals (LMT Rallija
komanda
)      11

3. Jānis
Feldmanis/Juris Vilmanis (PercAuto Racing)    11

4. Jānis
Vorobjovs/Audrjus Šošs (SEB Tieto Rallija
komanda
)            8         

5. Andis
Grīnbergs/Edgars Svencis (Subaru Rally
Team Latvia
)         8

6. Māris
Neikšāns/Raivis Jansons (LMT Rallija
komanda
)        6

 

2WD

1. Ivo
Priedītis/Mārtiņš Vitkovskis (RA
Motorsport
)          17

2. Zigurds
Kalniņš/Ģirts Dombrovskis (AutoStils
Rally Team
)   11

3. Jānis
Fārenhorsts/Ingars Smaižis (RA Motorsport)     8

4. Dainis
Ansons/Kristaps Ulmis (ind.)       5

 

Latvijas kauss

A Plus

1. Mārtiņš
Svilis/Aivis Aizsilnieks (ind.)      14

2. Roks
Lipeiķis/Renats Vaitkevičus (Ekzotika)   14

3. Raimonds
Kisiels/Gatis Panavs (Skandi Auto Rallija
komanda
)      11

4. Sauļus
Girdausks/Pauļus Urbons (ind.) 11

5. Mārtiņš Tams/Ēriks
Kursišs (ind.) 5

6. Mārtiņš
Samulis/Edgars Freivalds (ind.)            4

 

2WD Super

1. Ivo Ķilpis/Artis
Ceriņš (ind.)         11

2. Aivo Tamms/Gints
Krišjānovs (ind.)       11

3. Viesturs
Tilgass/Modris Žeimuts (ind.)   8

4. Kaspars
Īle/Mārtiņš Īle (Auto Īle VW Rally Team)        6

 

Komandas

1. SEB Tieto Rally Team    25

2. LMT Rallija komanda     22

3. RA Motorsport      14

4. Skandi Auto Rallija komanda    5

5. Auto Īle VW Rallija komanda     5

 

Viesturs SAUKĀNS

 

FOTO:

 

Favorīts pret. Viens no skaļākajiem Somijas posma idejas
pretiniekiem bija Jānis Vorobjovs, taču tieši viņš kopā ar stūrmani lietuvieti
Audrju Šošu tiek uzskatīts par galveno favorītu Latvijas čempionāta iekšējā
cīņā Joensū rallijā starptautisko sacīkšu pieredzes dēļ

 

(VS foto)