Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Ziemeļos svētdienas būs karstas

Nākamo divu nedēļu nogales Skandināvijā būs
karstas – Dānijā un Norvēģijā tiksies NEZ rallijkrosa čempionāta
dalībnieki, lai sadalītu sezonas čempiontitulus. Šonedēļ ceturtais seriāla
posms Dānijā, Nisumas trasē, bet nākamnedēļ Norvēģijā pēdējais posms Kristiansanas
trasē. Uz tituliem gan salonautomobiļu, gan kroskartu cīņās pretendē arī
Latvijas sportisti, turklāt ir nelielas cerības noturēties vadībā arī valstu
vērtējumā.

NEZ 1600:
Latviešu šovs
Visam vajadzētu būt kārtībā,
un NEZ 1600 klasē čempiontitulam
jāatceļo uz Latviju. Seriāla vadībā ir Jānis Aleksejevs un Reinis Safonovs,
kuri ir galvenie titula pretendenti. Abi ir praktiski vienādās pozīcijās, un
uzvarēt var jebkurš. Viņu atrāviens no sekotājiem ir pieklājīgs, un latviešu
dubultuzvara var izjukt tikai tādā gadījumā, ja kādu piemeklē nopietnas
tehnikas problēmas – tiešā cīņā trasē zaudēt ir grūti. Jo vairāk tāpēc, ka
trešajā vietā šobrīd ir Krievijas sportiste Tatjana Jeļisejeva, kura neizceļas
ar īpašu braukšanas stabilitāti un tikpat labi spēj gūt gan panākumus, gan
palikt pēdējā. Pēc neveiksmīgiem posmiem Latvijā un Lietuvā krietni no
trijnieka atpalicis lietuvietis Ernests Staponkus, kurš pirms sezonas tika
uzskatīts par galveno mūsu sportistu draudu. Taču pēdējos posmos, ja viņš
startēs, zināmu ietekmi uz rezultātiem Staponkus var atstāt. NEZ 2000:
noteikti bez latviešiem
Liekas, NEZ 2000 klasē šoreiz medaļnieku pulkā
nebūs neviena Latvijas sportista. Pēc iznīcinātiem diviem motoriem Ropažos un
Lietuvā uz starta nebūs regulārā čempionāta dalībnieka Uģa Pauriņa, savukārt
veiksmīgi debitējušais Māris Ločmelis pēdējā brīdī no došanās uz Skandināvijas
posmiem atteicās.Šī klase šogad
piederēs Lietuvas braucējiem. Lai arī pieteikumu sarakstā joprojām nav Vaida Navicka
vārda, domājams, ka viņš startēs un cīnīsies ar tautieti Arvidu Galini par
uzvaru kopvērtējumā. Abi šobrīd uz viena zara punktu skaita ziņā. Arī trešais
ir kaimiņš – Ramūns Macijausks dosies uz tālajām zemēm pēc bronzas.

NEZ Open:
Krūmiņam būs grūti

Klase, kurā Baltijas
sportistiem klāsies visgrūtāk, ir NEZ
Open –
aizmugures piedziņas mašīnu kategorija ir ziemeļnieku
specialitāte. Ilgonis Krūmiņš gan centīsies turēties pretī, cik vien iespējams.
Situācija dramatiska un intriģējoša – Krūmiņš pēc trim posmiem ir
čempionāta līderis, bet sāncenši, galvenokārt Norvēģijas sportisti,
ziemeļvalstu trasēs būs īpaši spēcīgi! Tikpat labi Ilgonis, uz sezonas
finālposmiem dodoties kā līderis, mājās var atbraukt bez medaļas. Šāds
scenārijs ir iespējams, jo Krūmiņam būs jācīnās ne tikai ar tiešajiem
čempionāta konkurentiem, bet arī tiem stipriniekiem, kas uz starta izies tikai
savās māju sacīkstēs.

NEZ D-1:
Principa jautājums

Lai arī Latvijas NEZ
komanda allaž bijusi labās attiecībās ar sīvākajiem konkurentiem lietuviešiem,
šī vasara draudzību mazinājusi. Viss sākās Ropažu posmā, kad lietuvieši
mēģināja uzlabot savu sportistu rezultātus, iesniedzot protestus par it kā
pāridarījumiem Staponkum (viņu it kā piespiedis apmest kūleni igaunis Jarmo
Vēsa) un D-1 braucējam Vitaljum Plastininam (protests pret citu lietuvieti).
Bija mēģinājums arī pierādīt, ka Ilgonis Krūmiņš Open klases finālā veicis apdzīšanu dzeltenā karoga zonā (situācija
patiesi bija diskutējama, taču izpētītais video pierādīja, ka Krūma manevrs bijis likuma robežās).
Latvijas galvenais tiesnesis protestus neapmierināja nozieguma sastāva trūkuma dēļ. To apstiprināja arī komisāri, kuru
vidū bija arī Dānijas pārstāvis. Lietuvieši apvainojās un solījās mūsu
sportistus sagaidīt Lietuvas
sacīkstē.

Sagaidīja. Eleganti
tika atņemta D-1 klases uzvara Ervīnam Ērglim par it kā neatbilstību
tehniskajiem noteikumiem, sacīkstes laikā vēl dažas īpatnējas nianses. Tā kā
Ērgļa diskvalifikācija nebija pamatota, bet sacīkstes sekretariāts bija
pieļāvis vēl vairākas kļūdas, Latvijas komanda uzsāka cīņu pret šiem lēmumiem.
Latvijas Automobiļu federācija piecas nedēļas rakstīja vēstules un
paskaidrojumus NEZ Rallijkrosa padomei, līdz pienāca lēmums – Ērgļa uzvara
atjaunota.

Neapšaubāmi, līdz ar
šo situāciju cīņa trasē D-1 kategorijā būs īpaši principiāla. Lietuvieši uz
Dāniju un Norvēģiju gatavojas vilkt spēcīgākās šīs klases mašīnas, ar mērķi
atņemt Ērglim pēc iespējas vairāk punktu. Jāpiebilst, ka Ervīns pēc otrās
vietas Latvijā un uzvaras Lietuvā kļuvis par čempionāta līderi.

Patiesībā nedaudz
tiek gaidīta cīņa pat ar kontaktu palīdzību – ej nu sazini, kāda būs
lietuviešu stratēģija cīņā ar neparocīgo Latvijas sportistu.

Citu latviešu D-1
klasē nebūs. Vai Ērglim izdosies izcīnīt čempiona titulu, nav skaidrs, jo viņš
pieļauj iespēju, ka finansiālu apsvērumu dēļ startēs tikai Dānijā, uz Norvēģiju
nemaz nepārbraucot.

Komandu vērtējumā maz izredžu

NEZ rallijkrosa
vēsture aizsākās 2004. gadā. Šajās sezonās Latvijas sportisti bija sarūpējuši
komandai uzvaras visos čempionātos. Taču šobrīd šķiet, ka ir maz izredžu
panākumu atkārtot arī piekto gadu pēc kārtas. Lietuvas vienība ir ļoti tuvu
mūsējai, pirms izšķirošajiem posmiem piekāpjoties tikai par vienu punktu.

Tā kā lietuvieši jau
vairākas reizes zaudējuši Latvijai, viņu vēlme gūt šo panākumu ir īpaši
sakāpināta, ar ko zināmā mērā varētu būt skaidrojama arī minētā epopeja ar
protestiem Ropažos un Ērgļa diskvalifikāciju Vilkičos. Uz Dāniju tiks nosūtīti
nopietni spēki, lai būtu iespējams atnest pēc iespējas vairāk kopvērtējuma
punktu. Tā kā mūsējo NEZ 2000 klasē
nebūs vispār, bet izredzes uzvarēt NEZ
Open
un NEZ D-1 nav
pārliecinošas, maz cerību, ka Latvijas komandai izdosies noturēties pirmajā
vietā pat ar spēcīgu NEZ 1600 klases
duetu. Tiesa, arī lietuviešiem pārliecinošas cerības nav nevienā klasē – varbūt
vienīgi NEZ 2000. NEZ 1600 cerību
praktiski nav (atkarīgs no tā, vai startēs Staponkus), NEZ Open nebūs neviena Lietuvas braucēja, bet D-1 klasē vēl
jāpiestrādā, lai tiktu garām spēcīgajiem mājiniekiem. Būs interesanti!

NEZ rallijkrosa pašsajūta

Lai arī sezonas
sākums šā gada NEZ rallijkrosa čempionātam nesolīja neko labu dalībnieku skaita
trūkuma dēļ, seriāls izvērties lielisks un interesants. Dānijas posms solās būt
īpaši spilgts. Nedēļas sākumā bija pieteikušies aptuveni 50 salonautomobiļu
braucēji un 12 kroskartu dalībnieki.

Patīkami šokējoša ir NEZ 2000 klase, kurā pieteikušies 17
dalībnieki, kas NEZ mērogiem ir labs rādītājs. Jāpiebilst, ka tieši 17
dalībnieki šajā klasē fiksēti iepriekšējos trijos posmos kopumā. Klasē joprojām
nav čempionāta līdera Vaida Navicka pieteikuma, turklāt lietuvietis pieteicies
startam šīs nedēļas nogales Lietuvas autokrosa čempionāta posmā. Taču runā, ka
Navicks būvē jaunu mašīnu, un var izrādīties, ka nav svarīgi, vai viņš savu VW Golf III nokauj vai nenokauj Lietuvā,
jo uz ziemeļiem viņš var ierasties ar jauno auto.
12 dalībnieki fiksēti NEZ Open klasē.
11 sportisti NEZ 1600 kategorijā.
Interesanta deviņu mašīnu cīņa briest D-1 klasē – baltiešiem Ervīnam
Ērglim, Kazimieram Gudžjūnam, Algimantam Glikam, Vitaljum Plastininam un
Povilam Sluckam pievienojušies četri dāņi, to vidū sacīkstēs jau redzētie Bruno
Hansens un Deniss Rēmers. Īsta eksotika varētu būt Audi TT Quattro D-1 automašīna.
Kroskartu cīņās sešu dalībnieku sastāvs veidojas 125 kub. cm klasē, kurā viens
no uzvaras dalītājiem būs arī Ralfs Sirmacis. 250 kub. cm klasē pagaidām tikai
divi dalībnieki, to skaitā Jānis Baumanis. Lielākajā – 650 kub. cm klasē –
pagaidām četri sportisti.
Latvijas dalībnieki: NEZ 1600 – Reinis
Safonovs, Jānis Aleksejevs. NEZ Open –
Ilgonis Krūmiņš, Andrejs Lajevskis. D-1 – Ervīns Ērglis. CK 125 – Ralfs Sirmacis. CK 250 – Jānis Baumanis.

Kopumā sezonā uz
starta stājušies astoņu valstu pārstāvji. Liekas, ka čempionāta rīkotāji par
ātru sāka nolaist rokas, uzskatot, ka normālu dalībnieku skaitu un valstu
pārstāvniecību tā arī neizdosies sasniegt. Tas vieš cerības, ka čempionāts
turpinās pastāvēt un turpināsies tā izaugsme.

Uz starta arī kroskartu braucēji

Dānijā un Norvēģijā
notiks arī šogad jaundibinātā NEZ kroskartu čempionāta pēdējie divi posmi.
Šajās cīņās nopietni uzdevumi arī Latvijas sportistiem Sirmacim un Baumanim.

Ralfs Sirmacis
pirmajos posmos Latvijā un Lietuvā (kroskartu čempionātā četri posmi, bet
Somijas sacīkstes) aizvadīja lielisku cīņu, gūstot vienu uzvaru un vienu pirmo
vietu 125 kub. cm klasē. Sirmacis dodas uz Skandināviju cīnīties par čempiona
titulu, lai arī ziemeļvalstīs, sevišķi kroskartu klases dzimtenē Norvēģijā,
cīnīties par uzvaru būs ļoti sarežģīti. Jānis Baumanis 250 kub. cm klasē
pirmajos posmos bijis trijniekā un reāli gatavojas cīnīties par medaļu arī
visas sezonas kopvērtējumā.

NEZ kroskartu
čempionāts tika izveidots ziemā un šogad aizvada savu debijas gadu. Sākums ir
interesants un daudzsološs, par ko liecina norvēģu un zviedru sportistu gatavība
ierasties uz cīņām pirmajos posmos Baltijā. Skaidrs ir viens, jo spēcīgāks
dalībnieku skaita ziņā būs starptautiskais seriāls, jo lielāku popularitāti tas
iemantos arī katrā valstī atsevišķi. Latvijā kroskartu cīņas ir sākuma
pozīcijās, jo klase reāli eksistē divas, trīs sezonas. Līdz ar to pārsteidzoši,
ka mūsējie ir gatavi cīnīties par vadošajām vietām ar ziemeļniekiem, kuri kroskartus
auklē jau ceturtdaļgadsimtu!

 

Viesturs SAUKĀNS