Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Magnēts uz ūdens

Latvijā ik
sezonu notiek ne vien Baltijas, bet arī Eiropas vai pasaules mēroga sacensības
ūdensmotosportā. Jūlija vidū Alūksnē aizvadīts Eiropas čempionāta otrais posms
formulas R-1000 klasē, vienlaikus notika arī Baltijas valstu meistarsacīkstes
pārējās laivu klasēs. Alūksne ir kā magnēts, kas pievelk sportistus un
skatītājus, jo te māk rīkot svētkus.

 

Puikas laivās

Ūdensmotosportā ir
daudzas un dažādas laivu klases, kuras var sadalīt trijās lielās – motorlaivas,
skuteri un gliseri -, vēl atsevišķi jāizdala formulas un to modifikācijas.
Lielākā masveidība vienmēr ir motorlaivu konkurencē. Alūksnē jauniešu JT-250
klasē vien startēja 21 sportists, kas ir tuvu pasaulē atļautajam maksimumam
vienā braucienā – 24 laivas. Latvieši, igauņi un lietuvieši, brauca pat viena
meitene no Krievijas.

Ar JT-250 motorlaivām
startē no 10 līdz 16 gadu vecumam, un tieši šajā klasē jaunie sportisti apgūst
braukšanas ābeci. Laivas ir vieglas, gana izturīgas un arī ātras, mūsdienu
dzinēji kalpo ilgi un uzticami, tāpēc braucienu laikā reti gadās tehniskas
ķibeles. Ja nu vienīgi cīņas karstumā kāda sadursme vai kļūda pie pagrieziena
bojas.

Šoreiz triju
braucienu summā pirmo vietu izcīnīja Henrijs Fatkins no Igaunijas, mājinieks
Ivo Egle palika otrais, savukārt šāgada pasaules čempions jauniešiem Toms
Smilškalns (Bauskas Mēmeles Sports) finišēja trešais. Toms un viņa
galvenais padomdevējs Jānis Millers šo rezultātu neuztvēra kā neveiksmi, jo
baltieši jūlija sākumā Tallinā pierādīja savu pārākumu, pasaules čempionātā
aizņemot visu goda pjedestālu.

Millera zelta
finieris

„Pasaulei mums
izdevās labi sagatavoties, atrast pareizo dzenskrūvi, pilots labi nobrauca un
tā arī tikām pie čempiona titula," vērtē vecmeistars Jānis Millers. Pats
braucis 32 gadus, bijis PSRS izlases dalībnieks, daudzu sacensību uzvarētājs.
Deviņus gadus Jānis Millers strādā ar talantīgākajiem jauniešiem Bauskā un
Jelgavā, p ats būvē laivas un tās izmēģina, pasaules čempionātā visi trīs pirmo
vietu ieguvēji braukuši ar viņa laivām.

„Visi galvenokārt brauc
ar stiklšķiedras un citu moderno materiālu laivām, bet es būvēju no finiera,"
Millers paver ūdensmotosporta virtuves durvis. „Vienas laivas radīšana bieži vien aizņem pat pusgadu, finiera
laivas ir grūtāk kopt, taču rezultāts ir, tādēļ es turos pie šīs pārbaudītās
metodes." Millera kungs atzīst, ka tagad ar japāņu dzinējiem nav nekādu
problēmu, ielej tikai benzīnu, pielej eļļu un brauc. Jauniešiem labs laivas
korpuss maksā aptuveni tūkstoš latu, vēl jāpērk dzenskrūves, pats dzinējs,
tomēr tās nav astronomiskas summas. „Laivas
kalpo ilgi, tāpat dzinēji, tie lielākie laikam ir ceļošanas izdevumi, braukšana
uz sacensībām. Pašas laivas kopā ar visu dzinēju nav nemaz tik smagas, nedaudz
pāri 90 kilogramiem, tāpēc pārvadāšana īpašas problēmas nesagādā," rezumē Jānis
Millers.

Čempiona žests                            

Lielo motorlaivu
S-550 klasē pasaules čempions Lauris Gūtmanis gan arī Alūksnē bija
pirmais. Liepājnieks pat bija tik cēlsirdīgs, ka pirms pirmā brauciena
nepiedalījās izlozē par labāku starta vietu un bija ar mieru ieņemt vietu pašās
beigās. Turklāt Lauris startēja ne vien motorlaivu, bet arī skuteru klasē.

Liepājā un Bauskā
ūdensmotosports turpina attīstīties, par spīti visām ekonomiskajām ķibelēm.
Labas komandas ir Jūrmalā, Jelgavā un Alūksnē. Par to gandarīts ir Latvijas
Ūdensmotosporta federācijas valdes priekšsēdētājs un Alūksnes posma galvenais
tiesnesis Modris Kalnciems: „Desmit
gadus Latvijā īstenojam īpašu jaunatnes programmu, un tā nes augļus, tikai
jāmeklē puikām tālākas attīstības iespējas – vai nu tā būtu motorlaivu S-550
klase, vai Formula 4."

Latvijas
sportistiem tika uzvaras sešās no desmit klasēm Baltijā, igauņiem – trīs un
lietuviešiem – viens panākums. Pašlaik esam labākie šajā reģionā ne tikai
sportiskajā ziņā, bet arī sacensību rīkošanā. Pie mums labprāt brauc kaimiņi un
uzteic vietējās Alūksnes publikas interesi par sacīkstēm. Vēl kāds pārsteigums –
gliseru RN-2000 klasē pēc ilgāka pārtraukuma atkal brauca mājinieku
veterāns Gatis Sniķers, kuram pirmās sacensības Alūksnē bijušas pirms 50
gadiem…

Kauss
pusdienām…

Sportiskajā ziņā
augstāk kotējās Eiropas čempionāta otrā posmā sacensības formulas R-1000 klasē.
Tā ir gliseru klase, kurā startē lielās laivas ar motociklu dzinējiem (tilpums
līdz 1000 cm³). Absolūtais
vairākums brauc ar japāņu Honda vai Yamaha dzinējiem. Galvenie
favorīti ir vācieši, taču Jāņa Millera dēls Lotārs spēja izjaukt triju vāciešu
hegemoniju un ieņemt trešo vietu. „No
minimuma šoreiz izspiedām maksimumu, jo vāciešiem tomēr ir labāka tehnika. Mums
vājāki dzinēji, neesam tik bagāti," atzina Lotārs Millers. „Bija arī sīkas problēmas laivai, vienā
braucienā pat netiku līdz finišam, jo dzinējs sāka strādāt pa tukšo – pārtrūka
ķīļsiksna dzenskrūves asij."

Klasē R-1000 startēja
deviņi piloti, kuriem četras reizes bija jāveic desmit apļu distance (apļa
garums 1330 m). Ieskaitē vērtē trīs labākos rezultātus. Alūksnē pārliecinoši
uzvarēja vācietis Udo Kašube. Viņš jau kvalifikācijā ik aplī bija par sekundēm
četrām ātrāks nekā tuvākie sekotāji un sacīkstēs guva uzvaras trijos
braucienos. Vienā arī Kašubi pievīla tehnika, un pirmais finišēja Lotārs
Millers, savukārt stabilākais ar četrām otrajām vietām braucienos bija vācietis
Peters Heibuhs.

„Vācijā parasti
Eiropas mačos startē kādi 15 braucēji, taču cīņā par pjedestālu diezin vai kas
mainītos, trīs viņu labākie bija arī Alūksnē," skaidro Lotārs Millers. „Baltieši lielākoties brauc ar manis gatavotām
laivām, vācieši – ar savām. Viņu laivas ir nedaudz vieglākas, bet par kvalitāti
grūti spriest. Dzinēji gan vāciešiem labāk sagatavoti."

Šos gliseru klases
braucējus grūti nosaukt par profesionāļiem šā vārda klasiskajā izpratnē. Visi
tomēr strādā kādā pamatdarbā, un sacīkstes ir tikai tāds hobijs. Protams, ir
pieredze un māka, taču maizītei ar braukšanu nenopelnīsi un kausu pusdienu
galdā neuzliksi. Tomēr vīri brauc un dara to azartiski. Lai vai kā, izmaksas ir
zemākas nekā rallijā vai motokrosā. Sezonā vēl paredzēti trīs Eiropas
čempionāta posmi Vācijā, un arī Lotāram Milleram ir vēlme pacīnīties par kādu
no medaļām kopvērtējumā. Viegli gan nebūs, jo netika braukts pirmajā posmā
Čehijā. Darbs dzen darbu, un visu nevar pagūt izdarīt.

Māris RĪMENIS, LTV Sports

 

Eiropas
čempionāta 2. posms. Formula R-1000

1. Udo Kašube
(Vācija, Yamaha)

2. Peters Heibuhs
(Vācija, Honda)

3. Lotārs Millers
(Latvija, Honda)

 

Baltijas valstu
čempionāta Alūksnes posma uzvarētāji

 JT-250. Henrijs Fatkins (Igaunija). T-550. Arts
Raudva (Igaunija). S-550. Lauris Gūtmanis (Latvija). OSY-400.
Mareks Pēba (Igaunija). O-125. Vladimirs Ušakovs

(Latvija).
O-350.
Rolands Kavaļiausks (Lietuva). O-500. Zigfrīds
Bitainis (Latvija). R-1000. Lotārs Millers (Latvija).
RN-2000
. Normunds Sniķers (Latvija). F-2. Uvis Slakteris
(Latvija).

Foto: Māris Rīmenis