Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā
Žurnāls: Nr. 326 Personība

Latvijas Ūdens motosporta federācija

Prezidents Atis Slakteris. Par Latvijas Ūdens motosporta federācijas (LŪMSF) prezidentu ievēlēts 2013. gadā, šogad pārvēlēts uz nākamo termiņu. 1980. gadā Atis Slakteris absolvējis Latvijas Lauksaimniecības akadēmiju mehanizācijas specialitātē.No 2000. līdz 2002. gadam bijis Latvijas zemkopības ministrs. 2004. gada martā kļuvis par Latvijas aizsardzības ministru, 2006. gada 8. aprīlī atkārtoti ieņēmis aizsardzības ministra amatu. 2006. gada oktobrī ievēlēts 9. Saeimā. No 2007. līdz 2009. gadam ieņēmis Latvijas finanšu ministra amatu.Kopš 1997. gada zemnieku saimniecības Mālnieki īpašnieks, kur kopā ar dēlu Uvi Slakteri nodarbojas ar graudaugu, pākšaugu un eļļas augu sēklu audzēšanu.

Ātrumlaivu sportā pārstāvētas trīs Slakteru dzimtas paaudzes. Atis Slakteris 1987. gadā S-500 klasē labojis pasaules rekordu. Viņa dēls Uvis Slakteris startē prestižajā F2 ātrumlaivu klasē. Tajā Uvis 2016. gadā izcīnījis Eiropas čempiona, bet 2009. gadā pasaules vicečempiona titulu. Ata Slaktera mazdēls Nils startē Formula Future klasē, kā arī zaļajā un dabai draudzīgajā GT15 laivu klasē. 2016. gadā Nils izcīnīja Latvijas čempiona titulu GT15 klasē.

Padomju laikā Atis Slakteris, lasot žurnālu Katera i Jahti, uzzināja par 24 stundu sacensībām ātrumlaivām, kas norisinās Francijas pilsētā Ruānā. Sapni par dalību šajās sacensībās viņam izdevās īstenot 2012. gadā.

PĀRSTĀVNIECĪBA STARPTAUTISKAJĀS ORGANIZĀCIJĀS

LŪMSF ir pārstāvēta Starptautiskajā Ūdens motosporta federācijā kopš tās dibināšanas 1991. gadā. Starptautiskajā Ūdens motosporta federācijas Formula Future komitejā 2016. gadā ievēlēts LŪMSF viceprezidents Dmitrijs Šillers, savukārt ģenerālsekretāre Ieva Tauniņa jau otro termiņu pēc kārtas darbojas Līdztiesības komitejā, kuras darbs ir vērsts uz sportistu piesaisti ūdens motosportam, neatkarīgi no to rases, sociālā statusa, dzimuma, vecuma un cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.

KĀDĒĻ IZVĒLĒTIES ŪDENS MOTOSPORTU?

Formula Futureir ūdens motosporta klase, kurā var startēt jaunieši no 6 līdz 18 gadu vecumam. Tajā visiem sportistiem ir vienāds inventārs, tādēļ panākumu atslēga ir paša sportista meistarība. Drošības apsvērumu dēļ ar bērniem no 6 līdz 14 gadu vecumam laivā kopā brauc pilots koordinators.Formula Future projekts aizsākts 2008. gadā Bauskā ar vienu specializēto gumijas motorlaivu. Šobrīd Formula Future komandas trenējas Bauskā un Alūksnē, piesaistot aptuveni 40 dalībnieku, un šim skaitam ir tendence ik gadu pieaugt. Laivas un to ekipējums ir sagādāts arī Liepājai un Jūrmalai, lai ieviestu Future Formula tradīcijas arī šajās pilsētās.

„Tas ir fantastisks piemērs, kā radīt jauniešos interesi par šo sporta veidu. Bērniem ir iespēja iemācīties vadīt laivu, apgūt drošības noteikumus, kā arī attīstīt komandas garu,” stāsta Latvijas Ūdens motosporta federācijas ģenerālsekretāre Ieva Tauniņa.

2016. gadā jūlijā Alūksnes ezerā pirmo reizi mūsu reģionā tika rīkots Future Formula pasaules čempionāts, kuru organizēja LŪMSF sadarbībā ar Alūksnes novada pašvaldību un Alūksnes ūdens motosporta klubu Nord Ost, par ko tika saņemtas pozitīvas atsauksmes gan no komisāriem, gan komandām. Latvija komandu vērtējumā izcīnīja pasaules čempionāta sudraba medaļu.

Čempionāta ietvaros manevrēšanā un paralēlajā slalomā sacentās aptuveni 70 dalībnieku no Vācijas, Čehijas, Krievijas, Portugāles, Polijas, Lietuvas, Igaunijas, Slovākijas, Ungārijas un Latvijas. LŪMSF plāno tuvākajā desmitgadē attīstīt Future Formula projektu Latvijas reģionos, radot iespēju tiem jauniešiem, kuri nepāriet uz klasisko laivu klasēm, palikt ūdens motosportā, kļūstot par tiesnešiem, treneriem, palīgiem vai mehāniķiem.

LAIVU KLASES

Sacensības ūdens motosportā norisinās jauniešu (JT250, GT15), V veida (GT30, T550), S veida (Formula 4, Formula 2, S550), skuteru (OSY400, O125, O350, O500) un gliseru (FR1000, RN2000) laivu klasēs.

Laivu klases GT15un GT30 aprīkotas ar dabai draudzīgiem motoriem. Jaunie motori ir četrtaktu, un tie nesadegušo eļļu neizmet ūdenī. Tiem ir krietni augstāki kvalitātes rādītāji.

Formula 2ir viena no vizuāli baudāmākajām klasēm. Ar šīm laivām pilots var pat pārsniegt175 km/h. Sportisti sacensībās konkurē ar 2,0 litru ar zaļajām divtaktu motorlaivām. Lai piedalītos Formula 2 sacensībās, dalībniekam jābūt vismaz 18 gadus vecam un jāsaņem starptautiskā superlicence.

Kapsulu laivu klases Formula 4 konstruēšanai tiek izmantotas jaunākās tehnoloģijas un jaunākie materiāli, lai trieciena gadījumā maksimāli pasargātu pilotu. Formula 4 darbojas ar zaļajiem četrtaktu motoriem, kas ir draudzīgi videi un kalpo ilgāk. Gan LŪMSF, gan Starptautiskā Ūdens motosporta federācija atbalsta zaļo domāšanu kā vienu no stratēģiskajiem sporta attīstības virzieniem.

Komandu vērtējumā šogad cīnīsies Mēmeles sports, UPB Eergy, ART Racing, Nord Ost, Jūrmala, Paisums, Motorsport77. Komandu ieskaitē tiek vērtētas divas jauniešu laivas un piecas laivas no pārējām klasēm.

Pagaidām Latvijai diemžēl nav pārstāvniecības Formula 1klasē, jo tas finansiāli ir ļoti dārgs sporta veids. Pēdējo reizi — 2008. gadā — šajā līgā brauca Uvis Slakteris.

Dienas gaismu ir ieraudzījis jauns projekts — Latvijā uzbūvēta F1 tipa divvietīgā ātrumlaiva. Pasaulē šādas laivas tiek izmantotas gan mācībām, gan izklaides un korporatīvajos pasākumos. Šī ātrumlaiva ir būvēta Liepājā pēc komandas W4racing iniciatīvas. W4racing komandas mērķis ir popularizēt un veicināt ūdens motosporta attīstību Latvijā, sniegt jaunajiem pilotiem iespēju mācīties un īstenot ikkatra ūdens motosportista sapni — kļūt par F1 pasaules čempionu.

LŪMSF ir atbildīga arī par ūdensmočiem. Šogad Krista Uzare ir saņēmusi sezonas starptautisko superlicenci un piedalīsies Eiropas čempionātā un visos pasaules čempionāta posmos.

SITUĀCIJA

No Baltijas valstīm Latvija ir visaktīvākā un panākumiem bagātākā šajā sporta veidā. Šogad sacensību sezona ūdens motosportā sāksies Aizkrauklē(Daugavas akvatorijā), kalendārā paredzētas sacensības arī Jūrmalā (Lielupes akvatorijā), Jēkabpilī (Daugavas akvatorijā) — pilsētas svētku ietvaros, Jelgavā (Lielupes akvatorijā pie Pasta salas), Alūksnē (Alūksnes ezerā pie Pilssalas) un Liepājā (Tirdzniecības kanālā) — paralēli Eiropas rallija čempionāta noslēguma posmam Rally Liepāja.

„Esmu gandarīts, ka spējam būt pasaules labāko skaitā ne tikai ar sportiskiem rezultātiem, bet arī ar organizatoriskiem sasniegumiem. Latvijā organizētās sacensības vienmēr izpelnās dalībnieku un tiesnešu atzinību, kā arī vēlmi, lai Latvija atkārtoti uzņemtos sacensību organizēšanu. Es lepojos, ka mūs apskauž pat daudzas lielvalstis, jo tikai retā valstī ir tik daudz labā kvalitātē organizētu nacionālā čempionāta posmu. Mums to ir vairāk, kā Igaunijā un Lietuvā kopā ņemot. Tāpat pasaulē ir tikai dažas double seater ātrumlaivas, bet mums no šā gada ir pašiem sava Latvijā būvēta, mācībām un izklaides braucieniem paredzētā F1 tipa divvietīgā ātrumlaiva,” uzskata LŪMSF prezidents Atis Slakteris.

Kopš 2013. gada pastiprināta uzmanība tiek pievērsta drošības jautājumiem sacensību laikā. LŪMSF treniņos un sacensībās atbilstoši starptautiskajiem standartiem nodrošina augstākās klases glābšanas laivu, kas ir vienīgā Latvijā. „Viena no būtiskākajām īpašībām, kas šo glābšanas laivu atšķir no citām, ir tā, ka šajā laivā pilotu no ūdens var ievilkt guļus stāvoklī — nav jāceļ pāri bortam, kas var būt traumatiski. Šī laiva ir mūsu lielais lepnums,” stāsta LŪMSF ģenerālsekretāre.

Domājot par līdztiesības aspektiem, LŪMSF savā īpašumā ieguvusi jaunu drošības laivu, kurā var iebraukt ar ratiņkrēslu. Šobrīd norit sarunas ar paralimpieti Daigu Dadzīti par iespēju 2018. gadā izvērst projektu, kas dotu iespēju cilvēkiem ar īpašām vajadzībām iepazīties ar šo sporta veidu.

Jauniešu klasē sportistu vidū ir pozitīvi vērtējams dzimumu līdzsvars, ko šobrīd nevar attiecināt uz pieaugušo konkurenci, jo te ambiciozāki ir vīrieši. Ilgtermiņā cerību par dzimumu līdzsvara izlīdzināšanos pieaugušo konkurencē dod projekta Formula Future rezultāti. „Projekts Formula Future ir draudzīga platforma, lai sāktu nodarboties ar šo sporta veidu neatkarīgi no dzimuma. Tās meitenes, kuras ir iesākušas savas sporta gaitas ūdens motosportā, šobrīd brauc ar ļoti labiem rezultātiem, pagājušajā gadā pat izcīnot vicečempioņu titulus Jauniešu klasē. Pieaugušo konkurencē brauc ūdens motosporta dinastijas Milleru ģimenes pārstāve trešajā paaudzē — Ieva Millere,” atklāj Ieva Tauniņa.

2014. gadā Monako Zvaigžņu zālē (Salle des Etoiles) sezonas pasaules čempionu apbalvošanas Gala ceremonijas ietvaros Alūksnes ezeram kā ūdens motosporta sacensību vietai tika pasniegta vides ilgtspējas galvenā balva. Alūksne kā starptautiska līmeņa ātrumlaivu sacensību vieta ir datējama jau ar 1958. gadu. Īpaša uzmanība šeit tiek pievērsta vides un ūdens tīrības uzturēšanai, gan treniņu, gan sacensību laikā rūpējoties par to, lai atkritumi nenonāktu apkārtējā vidē. Dalībkomandām tiek ierādīta īpaši aprīkota telpa, kur savākt izlietoto degvielu un eļļu. Sacensību laikā darbojas arī speciāls dienests, kas ir atbildīgs par atkritumu savākšanu un šķirošanu.

„Rakstot pieteikumu, es ticēju Alūksnei, bet nebiju gaidījusi, ka saņemsim galveno balvu, par kuru cīnās vairākas pasaules valstis,” ar gandarījumu atzīst Ieva Tauniņa.

Savukārt LŪMSF prezidents Atis Slakteris pēc balvas saņemšanas 2014. gadā izteicās: „Esmu gandarīts, ka spējam būt pasaules labāko skaitā vides ilgtspējības jomā. Jo ne tikai Latvijas iedzīvotāji un sportisti, bet arī starptautiskā žūrija Alūksnes ezeru uzskata par vienu no skaistākajām un tīrākajām sacensību vietām pasaulē.”

Šobrīd notiek Alūksnes Pilssalas rekonstrukcija, bet jau nākamgad tur norisināsies Eiropas čempionāts Formula 4 klasē. Pēc attīstības projekta spriežot, tā būs skaista un moderna sacensību norises vieta.

Ar ūdens motosporta tradīcijām bagāta ir arī Bauska, pat spītējot nelielajai akvatorijai — Mūsas upei. Pateicoties Zigmāram Stūrim, Bauskā vēsturiski ir attīstījies ūdensmotosports. Arī šodien entuziasmam ir liels spēks, jo pēdējos divus gadus Latvijas čempioni komandu vērtējumā nāk tieši no Bauskas.

STRATĒĢIJA

Par Formula 4 Eiropas čempionāta norises vietu bija sīva konkurence, bet Latvijas simtgades svinības un Alūksnes ezera apkārtnes skaistums nospēlēja būtisku lomu, lai tieši Latvija iegūtu šo ekskluzīvo iespēju organizēt šīs sacensības. „Esam paredzējuši plašu programmu saistībā gan ar Formula 4 sacensībām, gan ar atpūtu, piemēram, sporta spēles Pilssalā, ekskursijas un kultūras pasākumi Alūksnē,” par plānoto sacensību programmu stāsta LŪMSF ģenerālsekretāre.

Šogad 16. jūlijā Rīgas sporta pasākumu ietvaros norisināsies pasaules čempionāts — 12 stundu izturības sacensības RIB laivu klasē. Šī tradīcija aizsākta 2008. gadā ar Rīgas domes atbalstu. Izturības sacensību specifika — kopējais starts, sacensības 12 stundu garumā, komandā 2—4 piloti, kas maina viens otru ik pēc divām stundām pitstopu laikā.

Rīgas trase ir unikāla, jo tiek izlikta Daugavā starp Vanšu tiltu un Akmens tiltu — iepretim Vecrīgai un Prezidenta pilij. Šeit no 1999. gada līdz 2008. gadam notikušas gan F1, gan F2 klases sacensības.

 

STATISTIKA

Sportisti — 49

Jaunieši līdz 18 gadu vecumam — 24

Treneri — 2

Izplatība — Aizkraukle, Alūksne, Bauska, Jelgava, Jūrmala, Liepāja, Rīga

LIELĀKIE SASNIEGUMI 2016. GADĀ

Formula 2

Uvis Slakteris — 1. vieta Eiropas čempionātā

Formula 4

Nikita Lijcs — 2. vieta pasaules čempionāta kopvērtējumā

T550

Dmitrijs Anikejevs — 1. vieta Eiropas čempionātā

S550

Raimonds Špacs — 2. vieta Eiropas čempionātā

JT250

Niklāvs Parolis — 2. vieta Eiropas čempionātā

Formula Future

Mairis Kļava — 3. vieta pasaules čempionātā

RIB

Dmitrijs Šillers, Andrejs Dudaks, Māriņš Morozs, Toms Smilškalns — 2. vieta pasaules čempionātā

Reinis Musts, Andris Musts, Gints Minigs, Emīls Gulbis — 3. vieta pasaules čempionātā

FR1000

Lotārs Millers — 3. vieta Eiropas čempionāta kopvērtējumā

F350

Andis Ratnieks — 2. vieta Eiropas čempionāta kopvērtējumā

Autori: Līga Vanaga