Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Azartists ar pārliecību

Rīdzinieks Maksimilians Tučkovs vēl tikai mācīsies devītajā klasē, bet pērn viņš jau kļuva par Eiropas jauniešu čempionu un nule Alūksnē izcīnīja pasaules meistarsacīkšu zeltu motorlaivu JT-250 klasē. Savukārt liepājnieks Mārtiņš Morozs uzvarēja čempionāta otrajā posmā Formula-4S un nostiprinājās vadībā sezonas kopvērtējumā.

TĒVA MEISTARDARBS

Tučkovu uzvārds Latvijas ūdensmotosportā ir vairāk nekā pazīstams. Kad deviņu gadu vecumā ar to sāka nodarboties Maksimilians, viņa tēvs Genādijs Tučkovs startēja Formula-2 vienā komandā ar Uvi Slakteri. „Noteikti tas bija tēva iespaidā, jau maziņš braukāju līdzi uz sacensībām,” atzīst Maksimilians. „Turklāt tā nebija mana pirmā aizraušanās ar kādu tehnisko sporta veidu. Jau trīs gadu vecumā vecāki man uzdāvināja maziņu krosa motociklu.” Tēvs savulaik treniņos ņēmis mazo Maksi pat pilota kabīnē un ļāvis viņam pastūrēt laivu. Sacensībās var sākt piedalīties no desmit gadu vecuma, un Maksimilians arī šajā vecumā jau bijis tuvu līderiem.
”Sākumā Maksimilians brauca ar Jāņa Millera būvēto koka laivu,” stāsta Genādijs. „Vēlāk Pērnavā izmēģinājām igauņu ražoto plastikāta korpusu, bet viņi mums tādu solīja uzbūvēt tikai gada laikā. Nekas cits neatlika, kā pašam ķerties pie darba. Uzbūvēju laivu, kura trīs gadu laikā krietni vien pārveidota. Vienmēr jau ir ko uzlabot, lai panāktu lielāku ātrumu. Bet tagad mēs jau domājam par Formulu-4S. Arī šo laivu gribu pats būvēt.”

LAIVAS UN UZVARAS STABILITĀTE

Maksimilians Tučkovs pasaules čempionātā Alūksnē uzvarēja pārliecinoši, finišējot pirmais visos četros braucienos. Turklāt ieskaitīti tiek trīs labākie braucieni, līdz ar to pēdējais starts jau bija čempiona godā. Mazs satraukums bijis tikai kvalifikācijā, kad noteica starta pozīciju pirmajam braucienam. Maksimilians: „Es kaut ko sajaucu un nobraucu nevis divus, bet tikai vienu ātrumapli, varbūt biju par daudz satraucies. Tad nu kādu brīdi domāju, vai rezultāts būs pietiekami labs, bet tik un tā bija otrais labākais laiks. Jau pirmajā braucienā uzreiz pēc starta izdevās apsteigt ungāru un iegūt vadību, tālāk viss bija kā pēc notīm. Pa priekšu jau braukt vieglāk, citi mazāk traucē.”
Tučkova laiva ir ļoti stabila arī palielos viļņos — priekšgals mazāk lēkā. Tas panākts, visu laiku eksperimentējot un pārbūvējot. Tēvs uzskata, ka stabilitātes pamatā ir nevis izsvarojums, bet laivas saskarsmes virsma ar ūdeni. Tai jābūt ideālai — iegrimei ne par dziļu, ne par seklu, tad arī laiva viļņos nelēkās. „Man jau lieli viļņi pat labāk patīk, nav nekādu problēmu braukt, daudziem citiem gan tas sagādā grūtības,” piebilst čempions. „Pēc dabas esmu visai azartisks, taču sacensībās cenšos savaldīties. Ja mani kāds nokaitina, tad gan varu uzvilkties ne pa jokam un arī sastrādāt muļķības, bet cenšos līdz tam nenonākt.”
Azarta jauniešu sacensībās tiešām netrūkst — kad pie pirmās bojas gandrīz visas 20 laivas nonāk reizē, ir ko redzēt. Pašam braucējam tad bieži vien jāizvēlas tā vienīgā pareizā trajektorija, lai neizraisītu avāriju. Alūksnē kopumā gan to nebija daudz, tikai kādi divi negadījumi.
Laivai kopā ar pilotu jāsver — minimāli — 160 kilogrami, tas nav tik daudz, lai būtu smagas sekas sadursmēs. Ātrums taisnē sasniedz 70 kilometrus stundā, vidējais ātrums labākajiem aplī ir ap 60 km/h. Mūsdienu dzinēji ir labi un izturīgi — kubatūra līdz 250 cm³, rūpnieciski ražotais 95 markas benzīns. Vairums sportistu startē ar Yamaha dzinējiem, arī Tučkovs. „Es pat īsti nezinu, cik laiva degvielu patērē. Samērā maz — mēs parasti uz vienu braucienu ielejam kādus piecus litrus, un vairāk par pusi paliek pāri.”

PĀREJAS VECUMA KOMUNIKĀCIJA

Jauniešu klasē nu viss ir sasniegts, un laiks lūkoties uz priekšu. „Gribas pamēģināt ko jaunu, un tā varētu būt Formula-4S. Šajā klasē jau veiksmīgi brauc Mārtiņš Morozs. Tēvs domā tāpat, un būs jāmēģina, tikai šogad vēl augusta beigās Ukrainā notiks Eiropas čempionāts jauniešiem, man tur jāaizstāv pērn iegūtais tituls. Dalībnieki faktiski būs tie paši kas Alūksnē, klāt nāks vēl kāds ukraiņu sportists.”
Maksimilians ar tehniskajiem sporta veidiem uz tu ir jau kopš pašas mazotnes. Regulāri kontaktējas ar citiem sportistiem, ir komunikabls un bez dzimtās krievu valodas brīvi runā arī latviski, tāpat sveša nav angļu valoda. Ikdienā seko līdzi arī motokrosam un motofrīstailam, tā ir viņa pasaule. Genādijs Tučkovs teic, ka dēls ne vienmēr esot ļoti paklausīgs, gadoties arī strīdi. „Tas ikdienā, bet sacensībās es dēlam neko neuzspiežu, ļauju pašam izvēlēties — kas un kā, diskutējam tikai tad, kad viņš man prasa padomu,” skaidro tēvs un treneris. „Es ļauju viņam vaļu, jo katram ir savi ieradumi. Galvenais nelamāt puisi sacensību laikā, pat ja kaut kas nav īsti pareizi. Četrpadsmit gadi jau ir tāds pārejas vecums, un es pat brīnos, cik viegli viņš komunicē ar citiem un atrod kopēju valodu.” Lai nu kas, bet iedomīgs Maksimilians nav, čempiona titulu arī neuzskata par kaut ko ārkārtēju.
Aktīva līdzjutēja ir arī Maksimiliana māte Tatjana. Agrāk sacīkstēs daudz pārdzīvojusi par savu vīru, bet tagad vēl vairāk — par dēlu. Nācies jau arī pieredzēt avārijas. „Pērn pēdējos sezonas mačos pie pirmās bojas saskrējos ar krievu sportistu Artjomu Ņikitinu, manai laivai pārbrauca pāri,” atceras Maksimilians. „Bet nekas traks nebija, un pēcāk bez bailēm atkal sēdos laivā. Par neveiksmēm nedrīkst domāt, tās jāaizmirst, citādi nav vērts neko darīt.”
Alūksnē veikti četri izcili braucieni, taču tā īsti uzelpot varējuši tikai pēc tehniskās komisijas slēdziena. Visu laureātu laivas un dzinējus skrupulozi pārbauda, par mazāko pārkāpumu var arī diskvalificēt. Genādijs: „Mums jau nekā neatļauta nav, bet visādi varēja gadīties. Kādam tehniskajā komisijā vienkārši var likties, ka kaut kas nav lāgā, un viss… Par laimi, viss bija kārtībā, un tikai tad varēja uzelpot. Ja godīgi — pašlaik vēl neesmu visu līdz gadam aptvēris. Vairākus gadus smagi strādājām, eksperimentējām, laiva tagad labi slīd un ir arī rezultāts.”
Māris RĪMENIS, LTV Sports

Maksimilians TUČKOVS
Ūdensmotosportists
Dzimis: 1997. gada 4. jūnijā Rīgā
Augums, svars: 167 cm, 57 kg
Izglītība: Rīgas 10. vidusskolas 9. klases skolnieks
Sportā: ar ūdensmotosportu nodarbojas kopš deviņu gadu vecuma, vairākkārtējs Latvijas un Baltijas čempions JT-250, 2010. gada Eiropas čempions, 2011. gada pasaules čempions
Hobiji: motokross un motofrīstails

PASAULES ČEMPIONĀTS JAUNIEŠIEM JT-250
1. Maksimilians Tučkovs (Latvija)
2. Artjoms Ņikitins (Krievija)
3. Matiass Agurs (Igaunija)

PASAULES ČEMPIONĀTA OTRAIS POSMS FORMULA-4S
1. Mārtiņš Morozs (Latvija)
2. Tobiass Sederlings (Zviedrija)
3. Oskars Samuelsons (Zviedrija)