Uģis Gross turpina rakstīt vēsturi

Šajās nedēļās notiek vēsturisks brīdis
Latvijas ātrumlaivu sporta dzīvē – F-1 pasaules čempionātā vienu sacīksti jau
aizvadījis un viena vēl priekšā Latvijas sportistam Uģim Grosam. Lai arī
Latvijas karogs šajā sporta veidā jau plīvojis, Uģis ir pirmais latvietis, kas
stājies uz starta prestižajā čempionātā.
Debija tūkstošgades sākumā
Līdz šim zem Latvijas
karoga startējuši divi sportisti, taču neviens no viņiem nav bijis latvietis –
lietuvietis Arturs Taranda un krievs Viktors Kuņičs, kuru gan latviešu
līdzjutēji tik ļoti iemīļoja, ka sarkanbaltsarkanais Viktora rokā šķita
pašsaprotama aina. Ar Kuņiču tad arī saistās lielākie Latvijas panākumi
ātrumlaivu F-1 čempionātā. 2001. gadā Viktors izcīnīja uzvaru Itālijas posmā,
bija otrais Austrijas sacīkstē un trešais F-1 posmā Rīgā. Diemžēl šis gads bija
traģisks – sezonas pēdējā sacensībā, cīnoties par pasaules čempionāta bronzu,
Kuņičs iekļuva avārijā un pēc vairākām dienām slimnīcā mira.
Līdz traģēdijai un
pēc tās Latvijas F-1 plānu virzītāji bija brāļi Agris un Modris Kalnciemi, viņi
arī Latvijas Ūdens motosporta federācijas (LŪMSF) līderi – gan toreiz, gan
tagad. 2000. gadā viņu Kalnciems Racing Team vienība spēra drosmīgu soli, debitējot F-1 čempionātā. Sākums
bija daudzsološs, lai arī vienība startēja tikai piecos čempionāta posmos.
Krievu piloti Kuņičs (jau toreiz zem Latvijas karoga) un Staņislavs
Kurcenovskis sagādāja pa kādam punktam komandas krājumā.
Laimes un nelaimes gads
2001. gadā Kalnciems Racing Team tika pārdēvēta par
Vivid Racing Team – svešzemju ļaudīm
vieglāk izlokāms nosaukums nekā debijas sezonā. Rezultāti sākotnēji bija
svārstīgi, Kuņiča pūles dažbrīd apturēja tehniskas likstas un sadursmes. Taču
slavas virsotnē Vivid un Kuņiča
savienība nonāca tā gada vasaras vidū Rīgā, kad Daugavas ūdeņi sagādāja
Viktoram un komandai trešo vietu. Tas bija pirmais augstais panākums, to ar
asarām acīs sagaidīja daudzi līdzjutēji. Ja kāds līdz tam nebija ticējis
Latvijas iespējām F-1, tas tika labots. Turklāt divus posmus vēlāk Viktors un Vivid atved arī uzvaru – līdz šim
vienīgo Latvijas un arī brāļu Kalnciemu komandas kontā F-1 čempionātā. Kuņiču
Latvijā iemīļoja arvien vairāk. Lai kādus braucējus Vivid izliktu viņam blakus atsevišķos posmos, viņš bija galvastiesu
pārāks. Un tieši tāpēc viņa bojāeja pirms sešiem gadiem bija tik sāpīga.
Nostāties uz kājām neizdodas
Nākamajā sezonā Vivid centās atgūties no šoka un
turpināt darbību. Viktora zaudējums pamatīgi iedragāja gan sporta veida
popularitāti Latvijā, kas bija sasniegusi vēl nebijušus augstumus, gan latviešu
interesi par F-1 čempionātu. Talkā Vivid
nāca Velden kompānija, bet komandas
sastāvā par pamatbraucēju tika pieņemts soms Sami Selio. Sākums nebija slikts –
pirmajā posmā otrā vieta. Taču sadarbība izvērtās katastrofāla – nākamajos
astoņos posmos Selio tika līdz finišam tikai reizi, bet pēdējā posmā soms nemaz
nestartēja.
Līdz ar to Latvijas
karogs tika nolaists no F-1 čempionāta masta. Kalnciemi gan solīja, ka latvieši
atgriezīsies F-1, taču likās, ka brāļi un viņu sabiedrotie tādā veidā vairāk
mierināja sevi, nevis runāja par reāliem plāniem.
Jauns sākums
2007. gads. LŪMSF
viceprezidents Modris Kalnciems novembra beigās Sportam skaidroja, ka Latvija tuvākā vai tālākā nākotnē tiešām
varētu būt uz starta F-1. Protams, viņš paskopojās ar informāciju par sarunām,
kuras tobrīd, liekas, ritēja pilnā sparā par Kalnciems Racing Team pilota, Eiropas čempiona Uģa Grosa iespējamo
startu jau šā gada pēdējos divos posmos Apvienotajos Arābu Emirātos. Šobrīd tas
nav svarīgi. Galvenais – Gross bija uz starta Šardžā, turklāt izcīnīja 10.
vietu savā debijas sacīkstē. Kvalifikāciju Uģis aizvadīja piesardzīgi un
sasniedza tikai 23. starta pozīciju, taču sacīkstē latvietis nebija apturams,
un Gross rāpās uz augšu, cik nu tas sarežģītajā trasē bija iespējams.
Uģis Gross Tamoil F1 vienības sastāvā startēs arī
šajā nedēļas nogalē Abu Dabi. Viņa komandas biedrs ir leģendārais itālis
deviņkārtējais pasaules čempions Gvido Kapelīni, kurš arī šogad ir pēdas
attālumā no kārtējā titula. Sadarbība ar slavenību nav nejauša, jo Kapelīni
savulaik palīdzējis Grosam apgūt F-2000 laivu klases gudrības, par ko Uģis
atdarījis ar jaunās pilotu aizsardzības sistēmas crash box testēšanu.
Latvijas F-1 cerībām
jauns sākums. Liekas, vēl šogad Sporta
lappusēs uzzināsit, vai un kāds tām būs turpinājums!
Latvijas
komandu pārstāvju un Latvijas sportistu sniegums F-1 ātrumlaivu čempionātā
/ārvalstu pilotiem
uzrādītas sacīkstes, kuras aizvadītas Latvijas komandu sastāvā, „nestartē" – pilots pieteikts sacīkstei, taču uz
brauciena starta neiziet/
2000. gads
Kalnciems Racing Team (10. vieta komandu čempionātā, sastāvā
Viktors Kuņičs (Krievija, pārst. Latviju), Staņislavs Kurcenovskis (Krievija))
Polija
Kuņičs 8. vieta
Itālija
Kuņičs izstājās
Kurcenovskis izstājās
Austrija
Kuņičs 6. vieta
Kurcenovskis 8. vieta
AAE-1
Kuņičs izstājās
Kurcenovskis izstājās
AAE-2
Kuņičs nestartēja
Kurcenovskis nestartēja
2001. gads
Vivid Racing Team (7. vieta komandu čempionātā, sastāvā Kuņičs, Kurcenovskis,
Masimo Rodžero (Itālija), Franks Šulce (Vācija), Arturs Taranda (Lietuva,
pārst. Latviju)
Malaizija
Kuņičs izstājās
Portugāle
Kuņičs 9. vieta
Ungārija
Kuņičs 13. vieta
Latvija
Kuņičs 3. vieta
Kurcenovskis izstājās
Rodžjero izstājās
Itālija-1
Kuņičs 5. vieta
Rodžjero 6. vieta
Itālija-2
Kuņičs 1. vieta
Rodžjero 12. vieta
Vācija
Kuņičs izstājās
Rodžjero 7. vieta
Šulce 14. vieta
Austrija
Kuņičs 2. vieta
Rodžjero 12. vieta
Taranda 18. vieta
AAE-1
Kuņičs nestartēja
Kurcenovskis 15. vieta
Rodžjero nestartēja
AAE-2
Kuņičs avarēja, gāja bojā
Kurcenovskis 9. vieta
2002. gads
Vivid Velden Racing Team (9. vieta komandu čempionātā, sastāvā
Kurcenovskis, Taranda, Mikaels Vekstroms (Somija), Sami Selio (Somija), Vils
Čemberss (Īrija))
Portugāle
Selio 2. vieta
Itālija
Selio izstājās
Somija
Selio izstājās
Vekstroms 11. vieta
Kurcenovskis izstājās
Taranda nestartēja
Ungārija
Selio 5. vieta
Itālija
Selio izstājās
Vācija
Selio izstājās
Vekstroms 6. vieta
Malaizija
Selio izstājās
Īrija
Selio izstājās
Kurcenovskis izstājās
Čemberss izstājās
AAE-1
Selio izstājās
Vekstroms 11. vieta
Kurcenovskis 12. vieta
AAE-2
Vekstroms 11. vieta
Kurcenovskis 14. vieta
2007. gads
Uģis Gross debitē Tamoil F1 (Itālija) sastāvā
AAE-1
Gross 10. vieta
AAE-2
Gross ?
Viesturs SAUKĀNS