Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Rezerve nākotnei

Jaunnedēļ (17. novembrī) Austrijas pilsētā
Īglsā sākas Eiropas kausu izcīņas pirmais posms bobslejā. Kā allaž – piedalās
arī Latvijas pārstāvji. Mūsu sportistiem uzvaras nav pašmērķis, bet augstas
vietas labākajiem dod iespēju nākotnē startēt jaunā kvalitātē – Pasaules
kausa izcīņā, pasaules meistarsacīkstēs un olimpiskajās spēlēs. Saruna ar
Latvijas junioru izlases galveno treneri, olimpieti Gati Gūtu  Tu ar jaunajiem strādā jau trešo gadu. Kas
mainījies šajā laikā?
– Mūsu galvenais
uzdevums ir gatavot sportistus galvenajai komandai. Viss tiek pakļauts šim
mērķim. Domāju, ka pērnajā sezonā mēs krietni pastrādājām – pirmo reizi
startējām ar diviem četriniekiem, trim divniekiem. Sezonas sākumā mūsu rindās
krietni progresēja pilots Edgars Maskalāns un vienā posmā pat iekļuva
trijniekā. Vēlāk viņš visai veiksmīgi iekļāvās pirmajā komandā.Savukārt Mihails
Arhipovs pēc rezervista statusa pirmajā komandā Eiropā divas reizes nokļuva uz
pjedestāla.Sportistiem, kas
pasaules kausā brauc otrā desmita beigās, šādas uzvaras bieži vien sniedz
psiholoģisko pārliecību par savām spējām. Eiropas kausu izcīņa jau sen vairs
nav rezervistu braukāšana, arī šeit meistarīgu boslejistu ir gana, kas tiecas
uz savu valstu pirmajām komandām.– Kā izskatās šajā sezonā?
– Arī mums, tāpat kā
visiem, finanšu stāvoklis nav no spožākajiem. Galvenās komandas interesēs šo to
vajadzēs ziedot. Pirmos posmus mēs brauksim ar vienu četrinieku un diviem
divniekiem. Vienu posmu pat izlaidīsim, jo uzturēties treniņnometnēs nav pārāk
ekonomiski. Pēc jaunā gada skatīsimies. Katrā ziņā – galvenais starts būs
pasaules junioru čempionātā, kas janvāra vidū notiks Kēnigzē. Ceram startēt ar
diviem četriniekiem un divniekiem. Kas jauns pilotu nometnē?– Mūsu bosbsleja
nometnē patlaban līderis ir Jānis Miņins, otrais – Edgars Maskalāns, kurš
izskatās nedaudz pārliecinošāks nekā Mihails Arhipovs. Līdz ar to Eiropas
kausus sāksim ar Mihailu un Normundu Kotānu, kurš strauji progresējis. Pašreiz
vēroju, kurš varētu būt ceturtais.Pilotu izvēlēšanās
nav viegla, jo līdzās fiziskajiem dotumiem ļoti svarīga ir psiholoģiskā
gatavība uzņemties atbildību par komandas veikumu. Ir zēni, kuri skaidri un
gaiši pasaka, ka grib tikai stumt. Daudz nepārspīlēšu, ja teikšu, ka par pilotu
jāpiedzimst, jo trases, kamanu izjūtu bieži vien nevar uztrenēt kā fizisko
spēku.Atceros, kad es,
Ventspils puika, sāku, tad par lomu sadalījumu neko nezināju, taču uzreiz
pieteicos par pilotu. Varbūt tāpēc arī paliku bobslejā, jo līdz kārtīgam
stūmējam laikam nenobriestu.Pašreiz skatos,
vēroju un kādu jau uzrunāšu, jo pa abām izlasēm kopā vismaz četrus pilotus jau
vajadzētu.

– Vai no pavasara iesaukuma kāds ir jūsu
komandā?

– Neteikšu, ka mums
bija lielas iespējas izvēlēties, taču trīs puiši komandā ir. Kad tiksim līdz
ledum, tad pa īstam varēsim vērtēt, vai būs lietaskoki. Puiši – Uģis
Žaļins, Jānis Strenga, Edgars Susejs – darbojas cītīgi un tālākais ir viņu
rokās. Bobslejisti patiešām trenējas ļoti smagi, un vieta jebkurā izlasē
jāizcīna sūrā ikdienas darbā. Varbūt sporta spēļu komandās kāds var pabumboties
un palikt komandā, bet mums visu rāda nežēlīgais hronometrs.

Tagad pat: pilotu un
stūmēju starta elementu testos (saruna notika Daugavas stadiona manēžā un
starta estakādē bobslejistu pēdējās pārbaudes laikā), desmitdaļas visu saliek
pa plauktiņiem.

Kopumā redzu, ka vīri
pastrādājuši dūšīgi. Par pirmo komandu neņemos spriest, bet liekas, ka Intars Dambis, Oskars Melbārdis ir ļoti spēcīgi un
ātri, tāpat arī pārējie. Tā kā pirmās komandas treneris Sandis Prūsis meklēja
rezerves stūmēju, tad esam spiesti šķirties no Pāvela Tulubjeva, kas bija labi
iespēlēts mūsu sastāvā, bet brauks uz Pasaules kausu posmu.

Tāds liktenis: jo
labāk strādāsim, jo vairāk sportistu atdosim. Tas arī ir mūsu mērķis.

Juris BĒRZIŅŠ-SOMS