Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Tautieši, izkaisītie pasaulē

Šogad, tāpat kā iepriekšējās sezonās, Latvijas autosportisti dodas cīņā dažādos starptautiskajos seriālos. Uzkrītoši, ka latviešu pārstāvniecība aug augstākā līmeņa sacensībās, turklāt mūsu sportisti nereti uzņemas līderu lomu. Kurš uz kurieni?

RALLIJKROSĀ — AR SALAUZTĀM SIRDĪM, BET IZSALKUŠI

Pērn šķietami smagi nošūpojās pasaules rallijkrosa čempionāts un arī latviešu pārstāvniecība tajā. Seriālu pameta vairāki ražotāji, kuriem sekoja arī ražotāju iegādātās zvaigznes — Sebastjēns Lēbs un vēl dažs. Kamēr uz pasaules autosporta vēstures fona šo var uzskatīt par beigu sākumu, speciālisti ražotāju kapitulācijā pat saskata daudz pozitīva.

Autoražotāji allaž bijusi kutelīga tēma pasaules autosportā. No vienas puses, katrs čempionāts par viņu dalību ir sajūsmā, jo tas apliecina seriāla svarīgumu lielajā autosporta čempionātu klāstā. Turklāt skaidrs, ka ražotāji nāk ar lielu naudu, bet lielai naudai seko spožas sporta zvaigznes, kas vēl vairāk pastiprina seriāla svarīgumu. Taču, no otras puses, nekad neatnāk tik daudz ražotāju, lai nosegtu visu čempionāta dalībnieku sarakstu. Tajā pašā rallijkrosā pēdējos gados bija situācija, kad pirmās sešas vietas (pa diviem Audi, Peugeot un Volkswagen braucējiem) katrā posmā bija gandrīz skaidras, nianses izspēlēja vien sportiskās veiksmes un negadījumi. Savukārt aiz šī sešnieka ir lērums nosacīto privātbraucēju, kuri pārstāv lieliskas profesionālas komandas, taču, nebaudot ražotāju tiešu uzmanību, zaudē izšķirošās sekunžu desmitdaļas un netiek pie gardā kumosa — pjedestāla. Kādā brīdī izveidojas divi scenāriji. Vai nu privātkomandām klūst neinteresanti un tās seriālu pamet, vai nu — pilnīgi pretēji — neinteresanti kļūst tieši ražotājiem, kuri nesaskata lielu mārketinga jēgu no saviem panākumiem. Vienkāršojot pērno situāciju, var teikt, ka realizējies otrais scenārijs. Tam gan fonā ir arī daudz citu nianšu — gaidāmā čempionāta elektrifikācija kā viena no tām. Kā atzīst eksperti, čempionātam ir jāsastāv vai nu tikai no oficiālo rūpnīcu mašīnām, vai jāiztiek pilnībā bez tām, lai viena seriāla ietvaros nav divu dažādu spēku līmeņu. Starp citu, F-1 šādā situācijā dzīvo jau gadiem, kur Mercedes un Ferrari radījuši situāciju, kad uzvarēt kādam citam ir liela veiksme vai reti sakrītošu apstākļu izmantošana. Par to laimīgi nav nedz rīkotāji, nedz komandas, nedz līdzjutēji, nedz arī paši ražotāji.

Rallijkrosa pritvātkomandas uzelpo un berzē rokas — ceļš brīvs, beidzot būs iespēja realizēties! Viena no šādām komandām ir austriešu Team STARD, kuras pirmais pilots ir Jānis Baumanis. Jānis pērn kopvērtējumā bija devītais, bet pirmais vai viens no pirmajiem tā sauktajiem privātbraucējiem. Austriešiem (un latviešiem) šī ir laba iespēja un izredzes. Tomēr čempionāts pēc depresīvā rudens ir labi atguvies, un startam pieteiktas vairākas spēcīgas komandas. Piemēram, leģendārā Team Hansen atrada spēkus būt uz starta arī pēc Peugeot aizmugures zaudēšanas. Ražotājs prom, bet komanda ar savām prasmēm paliek — salaiza brūces, sakopo budžetu un — varu saderēt — posmos cīnīsies par uzvarām. Un tādas izsalkušas komandas ar salauztām sirdīm būs ļoti bīstamas!

Īsumā — profesionālās un pusprofesionālās vienības sola izcilu cīņu pasaules rallijkrosa čempionātā. Pilna sezona šajā karā paredzēta Baumanim, atsevišķi posmi kā GRX braucējam būs arī Reinim Nitišam.

Latvieši tradicionāli ir regulāri braucēji arī Super 1600 klasē. Šobrīd gan nevar precīzi pateikt, kādi plāni katram ir. Ir aizdomas, ka līdzšinējais medaļu cīnītājs Artis Baumanis strādā pie karjeras virziena maiņas, taču pašlaik par oficiāliem plāniem netiek ziņots. Taču latviešiem regulāri vai neregulāri starti Eiropas Super 1600 klasē varētu būt arī šogad.

MĀRTIŅŠ SESKS JAU IESKRĒJIES

Latvijas rallija braucējam Mārtiņam Seskam starptautiskā sezona jau sākusies — kopā ar pieredzējušo stūrmani Krišjāni Cauni abi jau aizvadījuši pirmo posmu pasaules junioru rallija čempionātā. Ekipāžai seriālā paredzēti pieci posmi, un patīkami, ka latvieši ir favorītu pulkā. Mārtiņš demonstrēja, ka ir gatavs cīnīties par uzvaru, ja nebūtu problēmas ar tehniku pirmajā posmā Zviedrijā. Pēc daudzu gadu LMT Autosporta akadēmijas darba sasniegtie augļi kļūst aizvien saldāki, līmenis aug, un Sesks veidojas par ļoti daudzsološu Latvijas rallija ieroci cīņās pasaulē. Liepājnieks dodas uz pasaules čempionātu ar lielu bērnu un jauniešu sacensību pieredzi — čempiontituliem bērnu bagiju autokrosā, kartingā un salonbraukšanā.

AUTOKROSA LĪDERIEM JAUNUMI

Latvijas sportisti gatavojas arī 2019. gada Eiropas autokrosa čempionātam. Galvenās ziņas — Eiropas JuniorBuggy medaļnieks Justs Grencis dodas uz Eiropas čempionāta prestižāko klasi SuperBuggy, bet pieredzējušais Jānis Boks šāgada sezonu pamatā izlaidīs.

Pēdējos trijos gados Eiropas SuperBuggy cīņā Latvijas spožākie braucēji bija tēvs un dēls Ervins un Justs Grenči. Ervins SuperBuggy klasē kļuvis par trīskārtēju Eiropas vicečempionu. Justs JuniorBuggy 2016. un 2018. gadā bija vicečempions, bet 2017. gadā izbaudīja Eiropas čempiona titulu. Šogad abi tiksies vienā klasē. Eiropas SuperBuggy vicečempions Ervins cīņā dosies ar jaunu čehu leģendas Ladislava Hanāka darbnīcas bagiju. Savukārt līdzšinējā tehnika nonāks dēla Justa rīcībā. Līdz ar to 2017. gada Eiropas JuniorBuggy čempions maina klasi, no junioriem uzreiz dodoties un SuperBuggy!

Tikmēr vēl viens spēcīgs Latvijas SuperBuggy braucējs Jānis Boks 2019. gada sezonu Eiropā izlaidīs. Mašīna jau nonākusi jauna īpašnieka rokās Vācijā. Jānis gan pieļauj domu atrast tehniku startam Eiropas čempionāta Latvijas posmā Mūsā.

Vienīgais latvietis, kurš startē Eiropas čempionāta salonmašīnu klasē TouringAX, šobrīd ir Jānis Veģeris. Pērn debitējis, valmierietis sezonas lielāko daļu nomocījās ar jaunā Citroen DS3 tehnikas problēmām. Ar visu to Jānis Eiropas kopvērtējumā ieguva sesto vietu. Šogad starpsezonā turpinās automobiļa uzlabošana un problēmu novēršana jaunam Eiropas cēlienam. Kamēr tiek būvēta Eiropas mašīna, Jānis jau aizvadījis treniņsacīkstes arī Latvijas ziemas autokrosā.

Arī brāļiem Jurim un Andrim Kuļikovskiem ir plāni Eiropas sezonai. Andris ļoti cītīgi gatavo tehniku Buggy 1600 klasei, sezonai briest arī Juris ar savu SuperBuggy tehniku. Pagaidām precīza Eiropas programma vēl nav skaidra.

Māris Līcis ziņo, ka komanda gatavojas cīņām Eiropā, taču aizvadīto sacensību skaitu diktēs praktiskas lietas — noslodze darbā un brīvais laiks: “Pilnu sezonu nebrauksim, bet tuvākos Eiropas posmus plānojam. Sāksim ar pirmo posmu Vācijā, tālāk vērosim, kā mums ies,” saka Māris.

INTERESANTA MIGRĀCIJA

Atgriežoties pie rallijkrosa, Latvijas sportisti piedalās arī interesantos zemāka līmeņa sacensību projektos. Latvijas rallijkrosa braucējs Roberts Vītols 2019. gadā aizvadīs pilnu Lielbritānijas junioru rallijkrosa čempionāta sezonu, startējot Suzuki Swift klasē.

Vītola šāgada plāns paredz aizvadīt deviņus posmus Lielbritānijas MSA junioru čempionātā, startējot klasē, kurā visi dalībnieki cīnās vienādās Suzuki Swift automašīnās. Pērn 16 gadus vecais braucējs aizvadīja izmēģinājumu sacīksti vienā no posmiem, uzrādot šīs klases mašīnas trases rekordu. Roberts cīnījās par posma uzvaru, līdz izstājās tehnisku problēmu dēļ.

Lielbritānijas MSA junioru rallijkrosa čempionātā paredzēti deviņi posmi sešās nedēļas nogalēs. Čempionāts startēs 24. martā Silverstonā, turpināsies 22. aprīlī Lidenhilā, tad divi posmi jūnija otrajā pusē Pembrijā, bet sezonas nogalē sacīkste Lidenhilā un dubultposmi Pembrijā un Kroftā.

Vītols startam seriālā noslēdzis sadarbības līgumu ar šī seriāla tehnikas gatavotāju kompāniju Peter Gwynne Motorsport Ltd. Šī vienība sagatavo visu seriāla dalībnieku Suzuki Swift automašīnas, nodrošinot praktiski vienādas tehniskās iespējas visiem sportistiem. Mašīnu identiskums ir viens no vilinošajiem elementiem, kāpēc Provento Racing izvēlējās šo seriālu. Tas nodrošina braucēja prasmju objektīvu salīdzinājumu ar konkurentiem, kas attiecīgi ļauj noteikt virzienus, kuros koriģēt un attīstīt braucēja meistarību un iemaņas.

Jaunais, bet pieredzējušais braucējs saka: “Fakts, ka no Latvijas būsim pirmie, kas autosportu iekaros caur Angliju, šķiet īpašs un aizraujošs. Strādāt ar pieredzējušu ārvalstu komandu valstī ar lielu mārketingu un autosporta tradīcijām ir manas komandas dota privilēģija. Lielbritānija un tās autosporta pasaule sniedz lielas iespējas parādīt sevi un, iespējams, ieinteresēt speciālistus un organizācijas turpmākai sadarbībai. Šī iespēja šoziem dod papildu stimulu strādāt un gatavoties, pirmajā posmā uz starta stājoties vislabākajā sportiskajā formā. Pagājušajā gadā septembrī aizvadīju savu debijas sacīksti šajā klasē. Pēc rezultāta, ko sasniedzām, domāju, ka varam cīnīties gan par pjedestāla pozīcijām katrā sacīkstē, gan par čempiona titulu šeit, lielajā Anglijā. Fakts, ka auto būs jāvada, sēžot labajā pusē, mani nebiedē. Domāju, ka tas palīdzēs mācīties, gūt pieredzi un labāk adaptēties pie jebkura tipa auto stūres.”

Provento Racing ziemā iegādājās attiecīgā modeļa Suzuki Swift ielas automašīnu ar stūri labajā pusē, lai varētu arī starp posmiem aizvadīt treniņus un papildināt izjūtas ar šādu auto. Komandas menedžeris Uģis Vītols uzsver dēla Roberta īpašo aizrautību, gatavojoties debijai Lielbritānijas čempionātā: “Nav noslēpums, ka autosportā rezultātu bieži vien nosaka tas, cik spēcīgā vai turīgā komandā braucējs startē. Tas ne vienmēr ļauj uzvarēt mazām privātkomandām un nedod objektīvus rādījumus par katra braucēja reālo meistarību un spējām. Tāpēc mūs uzrunāja šī Lielbritānijas čempionāta Suzuki Swift klase, kurā mašīnas ir, cik viens iespējams, vienādas. Šajā čempionātā uzvarēs stiprākais, talantīgākais un meistarīgākais pilots, bet zaudētājam nebūs daudz iemeslu, kurus minēt kā attaisnojumu. Kāds to sauktu par risku, jo pastāv iespēja neuzvarēt. Mēs to saucam par iespēju sevi parādīt un ieinteresēt Lielbritānijas autosporta ekspertus, kuru trasēs netrūkst.”

“Roberts starpsezonā veicis izcilu mentālo un fizisko sagatavošanās darbu. Viņš sagatavojis savu grafiku treniņiem sporta zālē, pēta un analizē iespējamās cīņas un nianses. Mums kā komandai un vecākiem tas ir jānovērtē, būtu grēks uz šo centību nereaģēt. Pērn Lielbritānijā pamanījām, ka rallijkrosa sabiedrība velta lielu uzmanību šai junioru klasei daudz vairāk nekā citās valstīs. Par viņiem runā, viņus vērtē, jo visi apzinās, ka šajā junioru cīņā veidojas nākamie valsts talanti un Eiropas un pasaules līderi. Jāizmanto iespēja būt šādā sabiedrībā, likt par sevi manīt un veidot turpmākos kontaktus. Ļoti izšķiroša bija pērnā sacīkste, kurā Roberts nekavējoties uzrādīja labus rezultātus, par spīti svešai trasei un atšķirīgai mašīnai. Labot trases rekordu, un dzirdēt leģendāru speciālistu novērtējumu bija ļoti motivējoši!”

Arī cita Latvijas rallijkrosa brigāde mēģinās spēkus ārpus valsts — Kuldīgas puses braucēji Jānis Ikers, Krists un Uldis Valteri un Viktors Ellers šogad pārbaudīs sevi un konkurentus Polijas čempionātā. Šis ir jauns Latvijas krosistu piegājiens plāniem, jo Polija nekad nav bijusi tiešs galamērķis tiem, kuri vēlas startēt ārpus dzimtenes. Šādiem nolūkiem parasti tiek izmantots Igaunijas rallijkrosa čempionāts, ja ar Latvijas seriālu ir par maz. Citos gadījumos jau lielāka programma — Eiropas čempionāts vai kas līdzīgs.

Komanda izvēlējusies Poliju, jo tās sporta tradīciju ziņā ir pirmās īstās ārzemes ārpus Baltijas. Vienība pērn pamēģināja vienu no posmiem Polijas čempionātā, piedzīvotais šķita pievilcīgs, plāni izlemti.

ASFALTA PLĀNI

Tuvojoties vasaras sezonai, arvien vairāk skaidrības būs arī par Latvijas braucēju cīņām asfalta trasēs — autošosejā, driftā un, iespējams, citur.

Skaidrs, ka Latvijas sportisti gadu gaitā atraduši veidu, kā likt par sevi manīt aiz valsts robežām. Var dažādi vērtēt valsts autosporta situāciju šobrīd, tā pieejamību tautas masām un skatāmību. Taču starptautisko seriālu braucēji kalpo kā labi karognesēji, liekot no dīvāna sporta krēslā iesēsties arvien jauniem ātruma kārotājiem.

Viesturs Saukāns
Viesturs Saukāns