Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Valša solī ar olimpisko kustību

Bērnībā mamma lika daudz sportot, veda uz dažādām nodarbībām peldēšanā, mākslas vingrošanā, dejošanā. Man vienmēr paticis sportot un piedalīties dažādās aktivitātēs. Droši vien tāpēc, mācoties 5. klasē, sāku nopietni trenēties volejbolā. Tas ir ietekmējis arī augstskolas izvēli,” tā par savu ceļu uz profesiju stāsta Rīgas Austrumu vidusskolas sporta skolotāja Irina Tihomirova.

“1986. gadā absolvēju Fizkultūras institūtu pedagoģijas studiju programmā,” sarunu turpina Irina Tihomirova. “Likumsakarīgi sāku strādāt skolā par fizkultūras skolotāju. Darba apstākļi bija dažādi. No pirmās darba dienas nācās strādāt radoši, ar izdomu, jo skolai nebija sporta zāles. Ieguvusi pirmo pieredzi, sapratu, ka esmu gatava pārmaiņām. Bija vēlme strādāt centra rajonā. Tas sakrita ar laiku, kad Rīgas 24. pamatskola meklēja sporta skolotāju, un tā nonācu šajā skolā, kur nostrādāju 30 gadus. Pēc divu skolu reorganizācijas nu strādāju Rīgas Austrumu vidusskolā.”

— Vai jums ir sava recepte, kā iemācīt bērnus mīlēt sportu?

— Receptes var atrast kulinārijas grāmatā, kur viss sadalīts noteiktās devās. Bet mīlestību var attīstīt un veidot, mainot skolēnu attieksmi, domas par sportu un aktīvu dzīvesveidu. Jāņem vērā daudzas svarīgas komponentes. Būtiska ir sporta skolotāja sadarbība ar vecākiem, klašu audzinātājiem, priekšmetu skolotājiem, skolas administrāciju, ka arī pašiem audzēkņiem. Jārada bērnos izpratne par kustību nozīmīgumu ikdienas dzīvē un sporta stundu vērtību. Nodarbībām jābūt radošām un interesantām, jārada pozitīvs noskaņojums. Visbeidzot nedrīkst skopoties ar uzslavām par paveikto.

— Jūsu īpašais paņēmiens, kā bērnus rosināt aktivitātēm?

— Ņemt vērā katra skolēna dotības, veselības stāvokli, intereses. Svarīgi ir laicīgi uzslavēt par padarīto darbu. Iemācīt gūt prieku no fiziskām aktivitātēm.

— Kad jūs sakāt — šī stunda man izdevās! Kas liecina par to?

— Stunda ir izdevusies, ja ir bijusi atgriezeniskā saite. Kad bērni ar mirdzošām acīm saka paldies un jautā: “Vai nākamreiz spēlēsim vēlreiz šo spēli?!”

— Kā tiekat galā ar skolas sportistiem, kas reizēm sporta stundās ir augstprātīgi, jo prot vairāk nekā citi?

— Cenšos skaidrot, ka viņu pieredze ir svarīga un ka viņi var palīdzēt klasesbiedriem. Vienlaikus cienu viņu sportiskos panākumus. Apspriežam rakstura īpašības, kas veido cildenu personību un kas ne.

— Ko darāt ar nepaklausīgiem dauzoņām un lielajiem sliņķiem?

— Cenšos iesaistīt interesantās, radošās darbībās, pārslēgt uz citām aktivitātēm, aizraut ar daudzveidību.

— Kas darbā sagādā gandarījumu?

— Kad tuvojos tam, kas bija plānots. Galvenais sākt stundu ar pozitīvu noskaņojumu, smaidu un labvēlīgu attieksmi. Tas notiek neapzināti, bet strādā ļoti precīzi. Bērni to sajūt uzreiz.

— Kā pilnveidojat sevi?

— Piedalos tālākizglītības kursos, semināros un meistarklasēs. Ar savu pieredzi dalos starptautiskās konferencēs. Organizēju un vadu kursus, meistarklases, pasākumus un sacensības. Vadu dažādus projektus. Piemēram, Vienoti Olimpiskajā kustībā! Pildu senatora pienākumus Latvijas Olimpiskajā akadēmijā, popularizēju olimpisko kustību.

— Vai ar saviem sportiskajiem vaļaspriekiem ieinteresējat arī skolēnus?

— 20 gadus vadīju Rīgas 24. pamatskolas sporta klubu ANTEY. Vairāki kluba padomes skolēni savu turpmāko dzīvi saistījuši ar sportu. Piemēram, Anastasija Tetereva ir vadoša aerobikas trenere, Artūrs Saulīte — sporta skolotājs, Sergejs Saulīte taekvondo kluba Čin-Gu prezidents un vecākais treneris, docents Dr. paed. LSPA.

— Vai jūtama saikne starp skolēnu sporta stundās un Latvijas atlētu startu pasaules līmeņa sacensībās?

— Ir daudz skolēnu, kuri tad, kad notiek sacensības pasaules, Eiropas vai Latvijas mērogā, sagatavo prezentācijas, īsu informāciju par Latvijas sportistu panākumiem.

Kā Latvijas Olimpiskās akadēmijas senāta locekle popularizēju olimpisko kustību un iepazīstinu bērnus ar kustības vēsturi un mērķiem. Saviem audzēkņiem esmu organizējusi vairākus pasākumus, piemēram, ekskursiju uz Tukuma ledus halli Tukumā pēc smukuma, lai popularizētu ziemas sporta veidus, asfalta zīmējumu konkursu Olimpiskais talismans. Iepazīstinu skolēnus ar olimpiskajām idejām, palīdzu dzīvot līdzi Latvijas sportistu startiem olimpiskajās spēlēs.

Regulāri skolā organizējam tikšanās ar slaveniem sportistiem. Pie mums ciemos bijuši olimpieši Raimonds Bergmanis, Jānis Lūsis, Uļjana Semjonova, Inese Jaunzeme, Ivans Klementjevs, Pāvels Seļivanovs, Vsevolods Zeļonijs un citi.

— Kā sadarbojaties ar pašvaldību?

— Piedalos pilsētas un rajona pasākumos, darba grupās, konferencēs un konkursos. Iesaistos dažādos projektos.

— Jūsu aizraušanās ārpus sporta?

— Man ļoti patīk dejošana un fotografēšana. Ik pa laikam nožēloju, ka man tam atliek ļoti maz laika un nevaru nodarboties ar to vairāk. Maijā skolā 1.—6. klašu audzēkņiem organizējām festivālu Ziedu valsis.

 

Irina TIHOMIROVA

Rīgas Austrumu vidusskolas sporta skolotāja

Dzimusi: 1965. gadā Rīgā

Izglītība: Latvijas Valsts fiziskās kultūras institūts; Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija — maģistra grāds sporta pedagoģijā, sertifikāts par pedagoģijas doktora studiju programmas apguvi

Darba pieredze: Rīgas 23. vidusskola, Rīgas 24. pamatskola, kopš 2014. gada Rīgas Austrumu vidusskola

Sporta aktivitātes: peldēšana, koriģējošā vingrošana, dejas

Vaļasprieki: foto, dejas

Ģimenes stāvoklis: šķīrusies, ir dēls