Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

BMX Mašīna Amerikā

Ievadījis Amerikas orbītā Māri Štrombergu un Kristapu Konrādu, Latvijā
uz laiku atgriezies Ivo Lakučs. Arī tāpēc, lai sagatavotos Olimpiskās
solidaritātes starptautiskās treneru izglītības programmas pabeigšanai Lozannā,
kur viņam būs jāreprezentē savs projekts par BMX sportistu izaugsmes
stratēģiju.

 

– Pēc trim mēnešiem Amerikas BMX, tu nonāci Eiropas čempionāta pirmajā
posmā Zvollē. Kā latvieši šosezon izskatās Eiropā?

– Šajā trasē nebija iespējams novērtēt sportistu patieso spēku samēru.
Tas nebija pilnvērtīgs BMX. Āra trasēs būs citi ātrumi. Zvollē bija viena
vienīga mīcīšanās un mocīšanās. Pērn trase bija okei, tāpēc arī nolēmām, ka Māris un Kristaps pa ceļam uz Ameriku
tajā iegriezīsies.

– Tomēr ir taču jaušams, kurš šeit Latvijā ieņems Štromberga vietu?

– Ceru, ka Artūrs Matisons izveseļosies. Zvollē kā līderis iezīmējās
Edžus Treimanis. Divas trešās vietas – tas ir labs sasniegums, kas turklāt
liecina par stabilitāti. Egons, kā mēs viņu saucam, jau bija olimpiskās
komandas rezervists. Bet citi arī cīnīsies. Ir viņiem vēl daudz, kur pielikt.
Holandē mūsējie arī izskatījās mazliet par daudz uztraukušies.

– Varbūt tāpēc, ka Štrombergs pēc diviem braucieniem atteicās turpināt?

– Šo lēmumu mēs pieņēmām kopīgi. Ja Māris šosezon cīnītos par Eiropas
čempiona titulu, mēs brauktu. Bet mums svarīgākas bija ASV Nacionālās
riteņbraukšanas līgas (NBL) sacensības nākamās nedēļas nogalē Floridā. Māris
tajās guva dubultuzvaru un kļuva par pārliecinošu līderi, attālinoties no savas
komandas biedra, trīskārtējā pasaules čempiona Keila Beneta. Tātad mūsu izvēle
bija pareiza.

– Kādas ir galvenās Amerikas mācības?

– Bija jāpierod pie lielākas konkurences nekā Eiropā. Sevišķi Amerikas
Riteņbraukšanas asociācijas (ABA) čempionātā. Tagad Māris abās līgās no 14
sacīkstēm sešās ir uzvarējis, trijās bijis otrais. Abu Amerikas līgu mačos
deviņi pjedestāli – tas nav slikti.

Māris joprojām ir spēcīgs pirmajā taisnē, un uz to arī spiežam.

Free Agent Bicycles vienība, kura pārstāvat, ir izvirzījusi
jums konkrētu mērķi?

– Nav strikti noformulēts, ka mums obligāti jāizcīna tādas un tādas
vietas. Jo labāki mēs būsim, jo mūs vairāk cienīs.

– Bet jums pašiem taču ir kāds uzdevums šosezon?

– Pārāk nesaspringstot, aizvadīt pēcolimpisko sezonu. Mazliet
atslābināties, lai rastos motivācija cīņai nākamajā olimpiskajā trasē. Protams,
Mārim arī šosezon ir iekšējs mērķis uzvarēt katrā mačā. Bet, ja tādēļ pārmērīgi
jāriskē, tad tas tiek atcelts. Galvenais – palikt uz kājām un iemācīties braukt
tā, kā to dara amerikāņi.

– Kā viņi to dara?

– Tur nav tādu trako jauno kā Eiropā, kas, lai sevi apliecinātu, liek
citiem sānos. Amerikā pavisam vienkārši – astotnieks nostājas pie barjeras un
velk pirmajā taisnē, cik kuram iekšā. Sakārtojas virāžā un gaida iespēju tikt
garām, bet saudzējot sevi un citus. Jo zina, ka pēc nedēļas atkal būs iespēja
savu sniegumu uzlabot. Eiropas čempionātā ir tikai 14 kārtas, ASV pa abām līgām
kopā sanāk 44 mači – no janvāra līdz novembra pirmajai nedēļai.

Galvenais ir noturēties līmenī un būt konkurētspējīgam līgu finālos.
Piemēram, NBL ieskaita tikai astoņas labākās sacīkstēs, toties finālmačā dod
dubultpunktus. Savukārt ABA sērijas mačos ir nevis viens, bet trīs fināli,
kuros gūtos punktus skaita kopā. Kam mazāk, tas uzvarējis. Var nefinišēt ne
reizi pirmais, bet kļūt par uzvarētāju. Sezonas sākumā tā par vienu punktu
Māri, kurš divas reizes finišēja pirmais, apsteidza Donijs Robinsons – Pekinā
viņš bija trešais.

Ja Amerikā vēl brauktu astoņi labākie eiropieši un četri vai pieci
austrālieši, tad katru nedēļas nogali ASV būtu pasaules čempionāts. Tāda tur
konkurence.

– Iepriekšējās kārtas uzvarētājam neesot tiesības izvēlēties celiņu…

– Jā, katrā braucienā it kā viss sākas no jauna. Vietu pie barjeras
izlozē dators. Eiropā lielākoties izdevīgākais ir ārējais celiņš, cenšoties būt
ātrākais, tu visu laiku centies iegūt tiesības to izvēlēties. Tāds ir UCI
princips, kurš saglabāsies arī olimpiskajās spēlēs. Amerikā tu iemācies izkļūt
no jebkuras situācijas, domāt taktiskāk. Tas palīdzēs sagatavoties arī pasaules
čempionātam. Sekmīgs starts tajā faktiski ir mūsu galvenais mērķis.

Klīst runas, ka tu arī startēšot pasaules čempionātā?!

– Tās ir labas runas. Ja sagatavošos, kā esmu plānojis. Es vairs negribu
būt vecais Ivo, gribu būt pavisam cits – jauns Ivo. Tagad beidzot esmu daudz uz
sportu no malas paskatījies, līdz šim tam nebija laika, pašam bija jāstartē.
Ceru, ka varēšu pakāpties vienu soli augstāk.

– Līdz šim tev pasaules čempionātos elites grupā augstākā vieta ir otrā!

– Pērn es biju devītais. Jau piecos pasaules čempionātos esmu palicis
devītais, piecus centimetrus pirms fināla.

– Viena no četrām Pasaules kausa kārtām notiek Amerikā. Piedalīsieties?

– Māris piedalīsies. Trase atrodas stundas brauciena attālumā no mājām.
Mēs pat speciāli tajā trenēsimies. Tā arī būs vienīgā reize, kad brauksim
superkrosu.

– Kā amerikāņi pret jums izturas?

– Respekts ir. Trīskārtējais pasaules čempions, mūsu komandas biedrs
Keils Benets Māri pat sauc par Mašīnu. "Tam jaunajam, tai Mašīnai es vairs
nevaru turēt līdzi," viņš saka.

Dainis CAUNE

 

Arī Amerikā pirmais. Māris Štrombergs arī ASV NBL sacīkstēs startē ar
pirmo numuru un pasaules čempiona kreklā. ABA, kura vēl pērn darbojās autonomi
no UCI, Mārim ir 61. numurs

Foto: Free Agent Bicycles

 

Trases. Jaunas, atjaunotas…

Latvijas Riteņbraukšanas federācijas viceprezidents Jānis Siliņš:

BMX sacīkšu sezona Latvijā startēs 2. maijā Ventspilī – vienīgajā
vietā Latvijā, kur patlaban trase ir pilnīgā kārtībā. Diemžēl neesmu
pārliecināts, vai Latvijas čempionāts varēs sākties kā plānots – 23. maijā ar
trases atklāšanu Rīgā. Lai saņemtu būvatļauju darbu uzsākšanai
Mežaparkā, domē joprojām prasa papīru pēc papīra. Tā drīz to kaudze būs lielāka
par Štromberga un pārējo mūsu BMX līderu jauniešos celto aizrautības vilni. Bet
vēl ceram, vēl trasi varam paspēt uzbūvēt laikus.

Rudenī sākās SCO Centrs trases pārbūve Valmierā. Pa ziemu
grunts nosēdusies un tagad kā plānots tiek pabeigta reljefa izveide. Trase būs
papildināta ar vēl vienu atsevišķu Pro sekciju, to atklāsim 6. jūnijā ar
Latvijas čempionāta otrās kārtas sacensībām.

Līdz 8. augustam un čempionāta piektajam posmam jābūt pilnībā atjaunotai
Jelgavas trasei, par ko tagad rūpējas olimpiskā centra Zemgale
būvnieki.

Sarežģītāka situācija ir Cēsīs. Uplandos uz privātās zemes būvētā
trase vairs nefunkcionē. Jaunas būvei atrasta vieta pie Priekuļu tehnikuma.
Jāslēdz līgumi, jāmeklē finansējums un jācer uz jaunā Priekuļu novada atbalstu.

Interesanti, ka Tartu top pirmā trase Igaunijā. To plānots atklāt
19. jūlijā, kad tur notiks mūsu riteņbraukšanas Prezidenta kausa izcīņa.