Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Kodola kontūras

BMX esam kļuvuši par divu kontinentu faniem. Kopš janvāra Amerikas
iekarošanu sekmīgi turpina olimpiskais čempions Māris Štrombergs un Kristaps
Konrāds. Ne bez latviešu panākumiem sācies Eiropas čempionāts. Diemžēl ciesti
arī pirmie zaudējumi.

 

Būtībā ir arī divi Latvijas izlases treneri – Ivo Lakučs Amerikas galā
un viņa vecākais brālis Olafs, kurš rūpējas par pārējiem. "Izlase gan
šobrīd nepastāv," norāda Olafs Lakučs. "Ir tikai izlases kandidāti,
kam visiem tiek dotas vienādas iespējas. Treniņnometnē Itālijā pirms Eiropas
čempionāta sākuma piedalījās sešpadsmit sportisti – faktiski visi mūsu elites
un junioru braucēji."

Olafs Lakučs tāpat kā Ivo kopā ar BMX ir kopš pašiem pirmsākumiem –
jau 21. gadu. Mazāk kā braucējs, vairāk kā mehāniķis un trases treneris.

– Eiropas čempionāta pirmajās divās kārtās Holandē izcīnītas trīs trešās
vietas un lauzti divi atslēgas kauli. Iepriekš traumas guva Artūrs Matisons un
Artis Žentiņš.

– Sacensības Zvollē tāpat kā pērn notika indorā, un nevarētu teikt,
ka holandieši neprot uzbūvēt trasi manēžā. Tās konfigurācija bija lieliska,
bet, būvdarbiem sākoties, iepriekš sagādāto un trīs mēnešus žāvēto zemi bija
pilnībā izmērcējis negaidīts lietus. Līdz ar to trases segums bija mīksts un
atsevišķās vietās riteņi vienkārši iestiga. Ne tikai Māris Gūtmanis un Rihards
Veide vien lauza atslēgas kaulus, traumas guva arī citu valstu sportisti.

Pirms tam Itālijā trenējāmies Kreaco, kur notiks Eiropas čempionāta
piektās un sestās kārtas sacensības. Diemžēl jaunuzbūvētajā un tehniski visai
sarežģītajā trasē sasitumus guva Matisons. Varbūt sezonas sākumam vajadzēja
izvēlēties mierīgāku un rāmāku trasi, bet vilināja iespēja trenēties un
vienlaikus iepazīt nākamo sacensību arēnu. Tagad jau Artūrs ir atguvies un drīz
atsāks treniņus tajā pašā trasē, jo viņš palika Itālijā, kur viņu savā mājā
laipni uzņem itāļu līderis Manuels Deveki.

Eiropas 2006. gada čempionāta laureāts Artis Žentiņš, kurš pērnajā
sezonā pēc smagiem savainojumiem jau sāka atgūties, ziemas beigās guva nopietnu
ceļgala traumu tepat Rīgā, trenējoties Kleistu slēgtajā trasē.

– Zvollē smilteniete Sandra Aleksejeva Latvijas BMX vēsturē guva pirmo
EČ posma godalgu juniorēm…

– Pērn viņa startēja epizodiski, tikai dažos posmos, jo vairāk cīnījās
ar traumām. Kopš janvāra Sandra ir ierindā un šogad pirmo reizi piedalījās arī
mūsu koptreniņos Itālijā.

– Uzņemts kurss uz Latvijas pārstāvniecību nākamajās olimpiskajās spēlēs
BMX arī dāmu konkurencē?

– Vispirms jāiekaro Eiropa, tad pasaule, kuras čempionāts šogad notiek tālajā
Austrālijā, radot papildu finansiālas grūtības. Patlaban LOV aprūpē ir septiņi
BMX braucēji, A sastāvā – Štrombergs, Matisons un Lakučs, C – Treimanis,
Žentiņš, Veide un Skujiņš. Pārējiem jāmeklē līdzekļi.

– Tomēr kaut kādas komandas kodola kontūras, nerunājot par amerikāņiem,
sāk iezīmēties. Kas būs mūsu līderi Eiropas čempionāta atlikušajās 12 kārtās?

– Artūrs Matisons, Edžus Treimanis, arī Eiropas junioru čempions Toms
Skujiņš, kam sākusies pirmā sezona elites vīru konkurencē. Pirmajos posmos viņam
galvenais uzdevums bija finišēt bez traumām, ko viņš arī izpildīja. Izskatās,
ka šie vīri veidos kodolu. Elitē mums vēl ir Māris Gūtmanis, Uldis Balbeks,
Kaspars Ernstsons un Toms Mankuss, kas arī gatavojas nopietnām cīņām. Fiziski
viņi visi ir spēcīgi, stingri vēl jāpastrādā trasē.

Junioru konkurencē Rihardam Veidem šogad Eiropā jābūt favorītu
trijniekā, jau pērn viņš spēja vienā posmā uzvarēt. Iesākumu mazliet sabojāja
atslēgas kaula lūzums. Holandieši mums ieteica kādu britu lāzerterapijas
speciālistu, kas vairākiem viņu sportistiem kaulus saaudzējis rekordtempā. Gan
Veide, gan Gūtmanis izmantoja viņa pakalpojumus, un ir cerības, ka līdz
nākamajai čempionāta kārtai abi atgriezīsies ierindā.

Vēl mums ir trīs pirmā gada juniori – Kristers Lejiņš, Kristers Taims un
Intars Bitītis, kuriem jāiedzīvojas lielu sacensību atmosfērā.

– Eiropas čempionāta formāts palicis iepriekšējais?

– Jā, septiņas nedēļas nogales, 14 kārtas, vērtē desmit labākās.

– Brauksiet uz visām?

– Federācija uz visu sezonu iedevusi deviņvietīgo Volkswagen Crafter
busu, ar to arī ceļosim.

– Jūsu maršrutā būs arī Pasaules kausa izcīņa superkrosā?

– Pirmā kārta Dānijā – noteikti, jo ar to noslēgsies mūsu tūre pa
nākamajiem četriem Eiropas čempionāta posmiem Čehijā un Itālijā. Otrā PK kārta
Dienvidāfrikā pavisam noteikti nē. Uz Ameriku mēģināsim kādu aizsūtīt, un ceram
neizlaist arī pēdējo kārtu, kas oktobra sākumā notiks Dienvidfrancijā – trasē,
kurā regulāri esam startējuši.

– Šogad mums jāaizstāv trīs ļoti augsti tituli – Eiropas junioru un
pieaugušo zelts, kā arī pasaules čempiona gods…

– Kā zināms, Māris Štrombergs cīnīsies tikai pasaules čempionātā, Eiropā
viņa vieta uz pjedestāla ir brīva. Šī vairāk ir eksperimentu sezona. Mums
svarīgi, lai lielie pavelk uz augšu jauno galu, lai rodas priekšstats, ko kurš
spēj. Pasaules čempionāta laikā Starptautiskā Riteņbraukšanas federācija (UCI)
pieņems lēmumu par atlases kritērijiem Londonas olimpiskajām spēlēm. Tad
varēsim izstrādāt konkrētāku rīcības plānu.

– Pasaules čempionāts notiks Austrālijas ziemā…

– Jā, jūlija beigās Adelaidē – telpās. Tātad kārtējā pilnīgi nezināmā
trase, kas tiks izveidota tikai šīm sacīkstēm.

– Superkrosa trase?

– Nē, domāju, ka tāda pati kā iepriekšējā čempionātā Taijuaņā.
Austrāliešiem trases sanāk, viņi prot sameklēt skaisti mālainu zemi, ar indoriem
Austrālijā nekad nav bijušas nekādas problēmas.

– Adelaidē cīnīsies tikai mūsu amerikāņi – Māris Štrombergs un
Kristaps Konrāds?

– Plānojam, ka pasaules čempionātā, kurā cīnās arī juniori, startēs seši
mūsējie, varbūt pat vairāk, jo vēl trīs meklē līdzekļus.

Dainis CAUNE

Foto: Dainis Caune, Sports

 

Eiropas čempionāta nākamās kārtas

25.-26. aprīlis          Klatovi
(Čehija)

1.-2. maijs   Kreaco (Itālija)