Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Pirms jauniem dubļiem

Apvidus
divriteņa cena var atšķirties
vismaz desmitkārtīgi. Tomēr vienā ziņā tie ir līdzīgi
– bez profilaktiskas apkopes arī pats dārgākais velosipēds sāks niķoties kā
neuzticams krakšķis.

Par to, kāds ir
mājās veicamās apkopes minimums, Sportu konsultē Rietumu banka-Rīga
un veikala Veloserviss mehāniķis Valērijs Lukjanovs.
Sāļās smiltis
Starpība,
protams, ir arī apkopes ziņā. Velosipēds par 200 latiem prasīs vairāk uzmanības nekā tāds, par kuru
izdoti 1200. "Lētākam detaļas
nodilst daudz ātrāk. Šajā ziņā runa ir par principiāli atšķirīgām apkopēm. Ritenim
no lētā gala tā būs regulāra nepieciešamība, bet elites klases agregātiem
vispār var nebūt aktuāla. Tādam uzmanība jāvelta neliela, jo detaļas gatavotas
no augstas izturības materiāliem un ar stingru mērķi, lai dubļi daudz
nekaitētu." Savukārt tā saukto lielveikalu riteņu gultņu aizsardzība pret
tiem naidīgo smilšu vai mitruma piekļuvi ir tikpat smieklīga kā īpašā akcijas
cena.Lai arī apvidnieks
paredzēts smagiem bezceļa apstākļiem, pēc kārtējās trases veikšanas dubļi
jānotīra. Vislabāk saņemties un netīrumus nomazgāt uzreiz, – kamēr dubļi nav
piekaltuši, to izdarīt daudz vieglāk. "Ideāli būtu tīrīšanu veikt ar
lupatu vai slotiņu. Protams, pēc pamatīgiem MTB mačiem līkņāt ar ūdensspainīti
negribas. Jāskalo, bet ne ar liela spiediena strūklu.Vai augstspiediena
strūkla var izskalot smēri no ritošajām daļām? To atkal norāda velo cena.
Lētākajiem tā arī notiks. Dārgākiem ir speciāls nodrošinājums gan pret dubļiem,
gan ūdeni. Tiesa, nekādi cenas apmēri neglābs no jūras ūdens īpaši kaitīgās
iedarbības. Pēc pludmales apmeklējuma ritenis vienmēr jānotīra. Nemaz nav
jābrauc pa ūdeni, – sāļas ir arī pludmales smiltis."
Lupata, birste,
mašīnīte

Apkopjot riteni,
vislielāko uzmanību prasa transmisija vai, šaurākā skatījumā, ķēde. Vispirms tā
jānotīra. Ar ko? "Var izmantot dažādus līdzekļus. Pats lētākais variants,
vismaz pagaidām, dīzeļdegviela vai benzīns liek rēķināties ar smaku. Spiedīgos
sadzīves apstākļos tā var būt pietiekami kodīga, lai priekšroku dotu speciālam
ķēdes tīrīšanas šķidrumam (cena no latiem pieciem par puslitru). Vēl viens
pluss – tas nekaitē ne rokām, ne dabai."Tīra ar rokā
paņemtu lupatu, aptverot ķēdi, kuru griež piedziņai pretējā virzienā. Lupatu var
izlaist caur zobratiem, neaizmirstot
arī par spriegotāja skritulīšiem. Ērtākam procesam var noderēt statīvs. Nopērkams
arī transmisijas tīrīšani domāts īpašu birstīšu komplekts"Ja kādam
nepatīk smērēt rokas, ķēdi griežot caur lupatiņu, tas par nepilniem 20 latiem
var iegādāties speciālu tīrāmo mašīnīti. Veloveikalos nopērkami arī īpaši
aerosoli ķēdes tīrīšanai. Lietošanā tie prasa vismazāko piepūli – apsmidzina
ķēdi, brīdi pagaida un tad noskalo ar ūdeni. Ļoti vienkārši. Aerosols maksā
aptuveni tikpat cik šķidrums."
Ķēdes eļļainais
vaigs

Riteņbraucēju
biežākās likstas saistās ar ķēdes eļļošanu: vai nu tas netiek darīts vispār vai
arī – pārmērīgi. Sekas abos gadījumos ir vienādi bēdīgas.Ja ķēde spīdina
melni eļļainu vaigu, smērviela ļoti ātri (it sevišķi sausā laikā) piesaista
putekļus un citas smalkas, bet cietas daļiņas, un šī abrazīvā masa zobratu mūžu
sadeldē trīskārtīgi. Ķēde sāk lekt pāri zobratam.Tieši tāpat notiek,
ja ķēdi neeļļo. Atšķirība vien tā, ka izdilst sēžas (ķēdes posmu savienojumu
vietas), un veidojas tas, ko sauc par ķēdes izstiepumu. Līdz ar to it kā
palielinās ķēdes liekuma rādiuss, un tā vairs neguļ cieši uz zobrata, bet gan
paceļas. Tā ātri tiek nodeldēti zobu gali, un ķēde tāpat sāk pārlekt.Tātad galvenais –
nepāršaut pār strīpu! "Zelta griezums būs panākts, ja, pataustot ar
pirkstiem, tie nepaliks eļļaini, tomēr varēs just, ka ķēde nav sausa. Smērvielai
jābūt tikai ķēdes posmu savienojumu vietu iekšpusē," norāda
Lukjanovs. "Smēres ir
dažādas. Jo šķidrāka, jo labāk, pie tādas vismazāk ķeras netīrumi. Ja nekas
cits tiešām nav pieejams, var iztikt ar parasto minerāleļļu. Tomēr tā nedod
priekšrocības, kādas pieejamas, izmantojot tieši velo ķēdei paredzētas
smērvielas. Ķēdes eļļa nopērkama gan šķidrā veidā, gan kā aerosols. Šāda eļļa
pati satek, kur tai jābūt, un būs gana laba jebkuros laika apstākļos. Der arī
trosītēm, kuras arī šad tad ieteicams nedaudz ieeļļot. Maksā piecus latus (300
grami). Tā ka ekonomēt uz labas eļļas rēķina nav prāta darbs. Lieli speciālisti
ķēdi eļļo atbilstoši gaidāmajiem apstākļiem. Viens variants sausam laikam, otrs
lietainam, trešais – kombinēts." Pēc eļļošanas
pedāļus apgriež reizes desmit, lai piepildās sēžas, un pēc tam ieteicams ar
lupatiņu lieko eļļu notīrīt tāpat, kā sākumā ķēdi mazgājot. Visprātīgāk to
darīt ar mazāko pārnesumu – nebūs daudz jāšķiež spēki, griežot pedāļus.
Kad jāmaina ķēde
Jebkura ķēde ar
laiku neizbēgami izstaipās. Precīzāk – izstiepjas nevis visa ķēde, bet gan
posma garums (tādēļ nav iemesla domāt, ka problēmu varētu atrisināt, izņemot
kādu posmu). Ir kritiskā izstiepšanās robeža, kuru sasniedzot, ķēde jāmaina,
citādi tā sabojās visu zobratu sistēmu. Kā šo brīdi nepalaist garām? Tā jāmaina,
kad nobraukti 3000 kilometri, vai vēlāk?"Nav nopietni
apvidus riteņiem ķēdes mūžu lēst pēc nobraukuma kilometriem. Ir pārāk daudz
faktoru, kas ietekmē šo vienādojumu. Dažkārt jauna ķēde jāliek jau pēc divām
trim skarbām dubļu sacīkstēm. Puslīdz korekti ķēdes mūžs kilometrāžā mērāms,
vien minoties pa šoseju (vidēji ap 7000 km).MTB ritenim
rādītājs būs tas, cik daudz paceļas ķēdes posms, to pavelkot uz viena no
lielajiem zobratiem tā priekšpusē. Ja tas padodas tik daudz, ka redzams zobs
visā pilnībā, ķēde jāmaina." Laikus nenomainīta ķēde var pamatīgi
palielināt remonta izmaksas.
Bremžu cena
Vēl uzmanīgāk
jāseko vien bremžu stāvoklim. Jārēķinās, ka vieglprātība var izvērsties par
kārtējo TV raidījuma Degpunktā vadītāja paratēvišķo negadījuma rezumē.Problēmas bieži
rodas tikai tādēļ, ka nepareizi uzstādīts bremžu klucis. Tā leņķis jākoriģē
trijās dimensijās. Darot to no sirds, jāņem vērā arī kompensējošs leņķis, kādā
klucis savēršas bremzējot. Ja neierēķina nepieciešamo korekciju, viens kluča
gals nodils ātrāk. Turklāt bremzes ir salīdzinoši neefektīvas – vajag lielāku
spēku, lai tās bremzētu pilnībā.Valērijs Lukjanovs
teic, ka pietiks arī ja uzstādīs tās paralēli aplocei, un norāda: "Lētam
divritenim bremzes visbiežāk vispār nav iespējams precīzi noregulēt. Tas pats
sakāms par ātrumu pārslēdzējiem: slēgties pārslēdzas, taču, šo kustību novērtējot
kritiski, atliek vien diplomātiski priecāties par plašumu, kas dots vēlēties
labāku transmisijas darbību. Tad jau prātīgāk pirkt riteni bez iespējas
pārslēgt ātrumus. Tāds noteikti kalpos daudz labāk nekā šie lētie MTB
velosipēdi. Puslīdz jēdzīgs apvidnieks daudz lētāk par latiem divsimts nebūs
atrodams."Parastajām V veida
bremzēm to mūžs nosakāms pavisam vienkārši. Uz bremžu kluča ir reljefi izcelta
līnija Wear line jeb latviski: nolietošanās robeža. Ieteicams, protams,
nomaiņu veikt, pirms tā tiek pārkāpta.Disku bremžu apkope,
tāpat kā riteņu astoņnieku taisnošana, amortizatoru profilakse un citi darbi
jau būs veloservisu mehāniķu kompetencē.Didzis CAUNE
Jautājiet, ko
nezināt!www.sporto.lv
Mēs atbildēsimDarbagalds.
Ierīce ērtai ķēdes tīrīšanai
Arsenāls. Komplekts velosipēda tīrīšanai – birstes gan
rāmim, gan riteņiem, gan svaigiem, gan sakultušiem dubļiem
Derēs visas. Speciālās ķēdes eļļas: universālā (no kreisās
puses), slapjam laikam, sausam laikam, šosejai (ar keramikas piedevu)Foto: Juris
Bērziņš-Soms, Sport
Ievēro!
*Velosipēda rāmi tāpat kā auto vēlams ievaskot*Velosipēdam
visbīstamākais ir jūras ūdens*Arī pludmales
smiltis satur sāli*Tikai
augstas kvalitātes velosipēdu drīkst
mazgāt ar ūdensstrūklu*Dubļi ķēdes mūžu samazina vairākkārt*Ideāli ieeļļota ķēde nav lipīga*Regulāri pārbaudi
bremžu kluču stāvokli