Riteņbraucēju olimpiskie apļi pavisam citi
Latvijas komandas Rietumu banka-Rīga sportisti, kas
akceptēja piedāvājumu piedalīties Krievijas federācijas rīkotajā
starptautiskajā daudzdienu velobraucienā pie pašas Ķīnas robežas, apstiprināja,
ka Pekinas spēļu laikā sportistiem nebūs viegli elpot ar pilnu krūti tādā
svelmē. Godīgi sakot, tādam vērtējumam bijām gatavi. Tiesa, baņķieri nostartēja diezgan labi, gūstot
posmos vairākas uzvaras, taču bažas paliek, jo šīs sacensības taču nevar samērot
ar tām, kur notiks cīņa par olimpiskajām godalgām. Un vēl – Raivis Belohvoščiks
un Gatis Smukulis nav to sportistu rada, kas no karstuma baidās.
Nesavtīgie palīgi Vai mūsu olimpieši Pekinai
gatavi? Gatis ļoti labi nobrauca Tour
Alsace daudzdienas Francijā, posmu finišos izcīnot otro, trešo un piekto
vietu. Tas sola labu psiholoģisko komfortu, kuru vairot palīdz arī nesen
parakstītais divu gadu darba līgums ar vienu no pasaules labākajām profesionāļu
komandām – Francijas Ag2RLa Mondiale.
Bēdīgāk ar Raivi Belohvoščiku, kura pārstāvētā Spānijas profesionāļu komanda Saunier Duval Scott dopinga skandāla
dēļ zaudējusi ne tikai treneri, bet arī
komandas galvenos sponsorus no Saunier
Duval. Tagad spāņu internacionāļi sēž
ierakumos, cerot, ka kāds no labajiem onkuļiem viņus uzklausīs. Komanda no
sacensību aprites pagaidām izstājusies, un braucēji atrodas brīvā vaļā. Raivim
nekas cits neatlika, kā Itālijā, Bergamo apkārtnē gatavoties Pekinai
patstāvīgi. Sportists tā rīkojas ne jau pirmo reizi, jo profesionālajā riteņbraukšanā
visu jādara pašam, un treneris ir tikai fakta konstatētājs, kā sportists
individuāli pastrādājis. Par šīm lietām telefonsarunā stāstīja pats Raivis un
noskumis par šodienu nešķita, vien izrādīja bažas par tuvāko vai tālāku
nākotni. Pēc dopinga skandāla spāņu
komandā finansiāli un tehniskā nodrošinājuma ziņā nekas nav mainījies. Raivis
Pekinā ieradās ar trim velosipēdiem – divi domāti solo distancei (Belohvoščika
galvenais darba lauks Pekinā) un viens grupas braucienam. To visu nodrošina
Raivja klubs. Bet ar visām nepieciešamajām rezerves daļām viņu aprūpē Latvijas
Riteņbraukšanas federācija. Latvijas izlases galvenais un ilggadējais mehāniķis
Arkādijs Svece visu jau ir iegādājies.
Kā saka, lai dubults neplīst.
Viss kārtībā arī Gata Smukuļa
komandā, kas viņam palīdzēja nodibināt abpusēji izdevīgus kontaktus ar AG2R La
Mondiale. Solīts, izdarīts. Cepuri nost La Pomme vadības priekšā, kas savā ziņā
ņēma Gata sagatavošanu Pekinai, nodrošinot ar visu jaunāko šosejas
riteņbraukšanas inventāru. Smukulis ir vienīgais Marseļas komandā, kurš
pārstāvēs savu valsti olimpiskajās spēlēs Ķīnā.
Skaidrojošā vārdnīca
Pats nosaukums – distance ar
atsevišķu startu – jau pasaka visu priekšā. Vēl skaidrāk, ja dēvējam to par
solo braucienu. Pekinā sportistiem būs jāveic 47,6 km – divi 23,8 km gari apļi.
Tajā pašā aplī sacentīsies arī elites klases dāmas un kungi, veicot grupas
braucienu, taču tā garums būs 245,4 km (kungi šo apli veiks septiņas reizes,
dāmas brauks par simt kilometriem mazāk)). Starts 280 m augstumā virs jūras
līmeņa, apļa augstākajā punktā sportisti būs sasnieguši 600 m robežu. Tātad –
augstuma starpība 320 m. Pirmajā distances pusē sportisti brauks pret kalnu
(vajadzēs kārtīgu izturību), otrajā – lejup no tā (drosmi un veiklību
līkumotajos nobraucienos), pašā finišā neliels pacēlums..
Vizuāli solo ritenis daudz
neatšķiras no grupas braucienam domāta velosipēda. Tā varētu šķist nezinātājam.
Taču ir daudz būtisku atšķirību. Solo braucamais ir daudz vieglāks, jo
sportistam nedraud sadursmes, kā tas notiek grupas braucienā. Kritieni var būt,
un tā arī notiek, ja šoseja slapja, vai līkumi pārāk asi. Solo velosipēds tiek
speciāli gatavots. Lai būtu vieglāks, aerodinamiskāks, arī sportistu kaskām ir
garantēta laba gaisa aptekamība, dižākās firmas komandu līderu braucamajiem
izgatavo pat pilienveida rāmjus. Parasta lieta – aizmugures spieķriteņa vietā
tiek izmantots no speciāla sakausējuma veidots . Riepas liek šaurākas, kas arī
padara spieķratu vieglāku. Joprojām tiek izmantotas ragstūres, kas braucamā
stūrēšanu sportistam padara komfortablāku, racionālāku. Šajā veloindustrijas
jomā valda konkurence, tāpēc ražotāji turpina meklējumus stūres rata
uzlabošanai. Rūpnīcu konkurence inventāra izgatavošanā ir neizmērojama.
Piemēram, ja kādu no velosipēdu svarīgākajām detaļām ražojusi itāļu firma
Compagniolo, tad kāds cits nepieciešams mezgls, ko izgatavo japāņu Shimano,
vienkārši nepas. Tas tiek speciāli darīts. Tās pašas konkurences dēļ. Latvijai
šādu problēmu nekad nav bijis, jo mums ir augstākās starptautiskās klases
velomehāniķis Arkādijs Svece, kurš var visu pievīlēt un papildināt. Taču ar
šādām lietām Pekinā nevajadzēs nodarboties arī viņam, jo Raivja un Gata
inventārs atbilst visaugstākajām prasībām.
Kā tas notiks
Solo distancē 40 olimpieši
(ne vairāk par vienu no katras valsts) dosies ar divu minūšu intervālu. Starta
secību nosaka pēc vietu secības pagājušā gada pasaules meistarsacīkstēs šajā
riteņbraukšanas disciplīnā. Atcerēsimies, pērn planētas meistarsacīkstēs solo
Raivis sasniedza 14. rezultātu. Tātad, ja nekādu brīnumu no UCI puses, kā
dažkārt tas tomēr gadījies, nebūs, Belohvoščiks 47,6 km distancē dosies pēdējā,
spēcīgāko grupā, kur gan var būt vairāku vietu pārbīde, jo kļuvis zināms, ka
traumas dēļ nepiedalīsies austrāliešu meistars Evanss un viens no favorītiem
šveicietis Fabio Kanselara. Runā, ka dopinga problēmu dēļ nevarēs startēt arī
viens no Krievijas izlases labākajiem solistiem. Izlozei ir būtiska nozīme.
Atcerēsimies, pērn Raivis, pieteikts nepareizajā starta grupā, bija pēdējais,
kuram vajadzēja startēt samirkušā šosejā.
Var noiet greizi
Solo distancē Pekinā aiz
katra sportista neitrālā tiesnešu mašīnā brauks sportista treneris, šajā
gadījumā Raivi Belohvoščiku pavadīs treneris Jānis Sniedze. Visādi var
gadīties. Ja iepriekš braucošo sportistu distancē sekotājs panāk, uzmanīgi
jāvēro, lai atpalicējs neiesēstos apdzinējam aizvējā. Ja iesēžas, tad pēc 300
metriem sēdēšana jābeidz, turklāt saņemot sodu (pēc tiesneša ieskatiem).
Parasti tas nepārsniedz 15 sekundes. Ja līderēšana turpinās, seko vēl lielāks
soda laiks, bet, ja braucējs turpina iespītēties, tiek spriests visbargākais
sods – diskvalifikācija. Šāds gadījums, kā atceras Latvijas izlases ilggadējais
treneris Jānis Sniedze, pirms četriem gadiem noticis ar Raivi Belohvoščiku
pasaules čempionātā Hemiltonā. Ko lai
saka, Raivi, jokus pie malas!
Grupas braucienā iznākumu
prognozēt ļoti grūti. Tā ir lotereja, kurā laimīgo lozi var izvilkt sportists,
kam profesionālā karjera nule kā sākusies. Visticamāk, ka veiksme uzsmaidīs
kādam no titulētajiem šosejas vilkiem, bet varbūt tas būs puisis no Smiltenes.
Gatis ĶĪSIS
Raivis Belohvoščiks
Dzimis 1976. gada 20.janvārī Rīgā
Riteņbraukšanā kopš 13 gadu vecuma
Pirmais treneris Pēteris Proškins (SK Baltika),
tagad Jānis Sniedze
Klubs Saunier Duval Scott (Spānija)
Ģimene precējies, trīs bērnu tēvs
Panākumi Sidnejas OS 15.vieta solo, PČ pieaugušajiem
4.v. solo, PČ U-23 4.v.solo, 10.v. grupas brauc., divkārtējs brauciena
Lježa-Bastoņa-_Lježa uzvarētājs (1995. un 1996.g.)
Gatis Smukulis
Dzimis 1987. gada 15. aprīlī Valkā
Pirmais treneris Jānis Akmentiņš, Murjāņos Jānis
Veide
Klubs V.C.La
Pomme (Francija) , nākamsezon AG2R La
Mondiale
Lielākie panākumi uzvaras PK U-23 posmos
Šveicē un Vācijā, uzvaras Francijas kausa izcīņā. Eiropas U-23 čempionātā pērn
un šogad 9.v. solo distancē, divkārtējs Latvijas olimpiādes sudraba laureāts
Svarīgās dienas
Gatis Smukulis un Raivis
Belohvoščiks Pekinā startē 9.08 pl. 6 (pēc Latvijas laika) grupas braucienā,
Raivis Belohvoščiks 13.08. pl. 8.30 solo braucienā