Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā
Žurnāls: Nr. 296 Čempions

Cauri putekļiem un asarām

Kvadriciklists Edgars Meņģelis šoruden nosvinēja divdesmito dzimšanas dienu. Par spīti tam savu vārdu Latvijas motokrosa vēsturē viņš ir gana trekni ierakstījis, jau 2011. gadā kļūstot par Latvijas čempionu Open klasē, bet šo sezonu noslēdzot ar trešo vietu Eiropas čempionātā un beidzot svinot uzvaru arī čempionāta posmā Ķegumā. Tā ir goda lieta katram latvietim — priekšzīmīgi nobraukt mājās.

Pirms sākam sarunu, Edgaram jautāju: "Dažiem nav skaidrs, vai sacensības ar kvadricikliem var dēvēt par motokrosu?" Viņš paberzē pieri un saka: "Tas ir motokross. Tikai spēkošanās notiek ar kvadriciklu, nevis motociklu. Mēs braucam pa to pašu trasi, pa kuru brauc Karro vai Stupelis. Dažkārt trasē mūs sūta pirmos, lai to pielīdzinātu. Bet ne vienmēr tā gadās."

TRĪS TĒVADĒLI

To, kā pievērsies motosportam, Edgars Meņģelis atceras itin labi. "Labākā drauga Martina Lavrova tēvs nodarbojās ar motosportu. Tas mani iespaidoja, turklāt ar močiem krāmējās arī abi mani brāļi," stāsta Meņģelis. "Šķiet, ka kvadriciklu dzīvē vēl nekad nebiju redzējis, bet tēvam lūdzu, lai man tādu uzdāvina dzimšanas dienā. Man likās, ka uz četriem riteņiem braukšana būs stabilāka. Tētis atbildēja — ja noiesi uz rokām no sētas līdz mājām, nopirkšu."

Edgars bijis nopietns jau bērnībā un tēva teikto uztvēris bez jokiem. Kad puika pēc neskaitāmiem treniņiem demonstrējis spēju uz rokām noiet gandrīz 200 metrus garo distanci pa grantēto ceļu, kuru turklāt klājuši priežu čiekuri, tēvam nekas cits nav atlicis, kā doties uz veikalu pēc četrriteņu braucamā. Turpmākos divus gadus ar mazo kvadriciklu Meņģelis augām dienām vizinājies piemājas trasītē. Laikam ritot, nopelnīto četrriteņu trofeju nomainījis solo motocikls, kam sekojis vēl viens kvadricikls — šoreiz nopietnāks. "Mani brāļi sava prieka pēc vizinājās netālajā trasē ar motocikliem. Kādu dienu viņi paņēma līdzi manu kvadriciklu, un vidējam brālim Kristapam tā lieta aizgāja. Nākamajā gadā viņš sāka braukt Latvijas čempionātā. Vēl pēc gada pievienojās arī vecākais brālis Kaspars. Bet es braukāju līdzi un vēroju viņu sacīkstes," atceras Edgars.

Sacensībās Edgars Meņģelis debitējis 2008. gadā pēc tam, kad vidējais brālis guvis traumu. Smilšainajā trasē no 37 braucējiem Edgars izcīnījis 13. vietu, bet nākamajā nedēļas nogalē ar strauju uzrāvienu jau bijis piektais labākais.

Bet jau 14 gadu vecumā (2009. gadā) Edgars startējis Baltijas čempionāta posmā Open klasē. "Mans brālis atkal guva traumu krītot, tāpēc man radās izdevība startēt viņa vietā. Lai gan Open klasē drīkstēja startēt no 15 gadu vecuma, šmaucoties tiku pie bomja un kopvērtējumā paliku otrais. Toreiz pat leģendārais motokrosa komentētājs Fodža (Ēriks Fogelis) palūdza autogrāfu uz krekla." 2009. gada sezonu Edgars Meņģelis noslēdzis kā Latvijas čempionāta iesācēju klases un Superkausa līderis.

Karjeras otrajā sezonā Meņģelis turpināja braukt Latvijas čempionātā iesācēju (sestdienā) un Open (svētdienā) klasēs. "Nolēmu braukt abās klasēs, lai uzkrātu pieredzi," skaidro kvadriciklists.

KRUSTTĒVS

Trešo sezonu Edgars sāka ar jaunu KTM 505 kvadriciklu. Pēc nopietnas traumas sportu pameta arī Edgara vecākais brālis. "Es paliku vienīgais Meņģelis. Sāku trenēties vairāk, jo vēlējos atlīdzināt un pierādīt sevi gan tēvam, gan brāļiem. Rezultātā vinnēju visus Latvijas čempionāta Open klases posmus un kļuvu par absolūto čempionu."

16 gadu vecumā Edgars oficiāli drīkstēja piedalīties Eiropas čempionātā. Debijai tika izvēlēts Ķeguma posms. "Tovasar ik rītu tukšā dūšā skrēju 10 kilometrus, lai sagatavotos Ķegumam. Pienāca sacensību diena, un kvalifikācijas braucienā sasniedzu labāko apļa laiku. Tobrīd pirmo reizi apjautu, ka mierīgi varu cīnīties arī ar ārzemniekiem." Pirmajā braucienā Edgars finišēja ceturtais, bet uz otro spēkošanos jaunais sportists tā arī neizgāja. "Kaut kāda mistika!" to dienu atceroties, iesaucas Edgars. "Pēc pirmā brauciena motociklu aizveda nomazgāt, bet pēc tam vairs nevarēja pielaist. Bija smagi — domāju, ka jau pirmajā nopietnajā sacensībā parādīšu, uz ko esmu spējīgs, tomēr šī tehniskā ķibele mani nosēdinājamierā."

"Pēc sacensībām Ķegumā mani uzrunāja Franko Fratons, vīrs gados no Itālijas. Izrādījās, viņš būvē Extreme tech amortizatorus un sponsorē ar tiem braucējus. Tolaik tas likās nenormāli. Rēķini, viens amortizatoru komplekts kvadriciklam maksā trīsarpus tūkstošus eiro," aicina iztēloties Meņģelis.

Atšķirībā no krosa motocikliem kvadriciklus speciāli sacensībām neražo. Iesākumā Edgars braucis ar standarta moci bez modifikācijām. "KTM tolaik ražoja kvadriciklu, ar kuru, izstumjot no veikala, varēja cīnīties trasē. Bet, ja gribi braukt nopietnāk, tad tehnika jāpielāgo — jāmaina amortizācija, priekšējais plaukts, stūre, stūres stieņi, sēdeklis, bremžu sistēma un jāpiestrādā pie motora. Vārdu sakot, jāveic virkne modifikāciju," paskaidro sportists.

Pateicoties sadarbībai ar Extreme Tech, Edgars 2011. gadā kļuva par itāļu komandas Errezeta Motor braucēju. "Dzīvoju Venēcijā. Lidmašīnas biļetes un viesnīca bija apmaksāta. Man tikai vajadzēja ierasties uz gonku," atceras Meņģelis. "Es nobraucu piecas vietējā mēroga sacensības un sāku startēt Eiropas čempionātā. Diemžēl neveiksmīgi. Pārāk sasteidzu. Laikam pārāk daudz no sevis gribēju izspiest, rezultātā Eiropas čempionāta posmā Itālijā kritu un zaudēju samaņu. Attapos tikai pēc kāda laika, jau noģērbies, sēžam pie busiņa."

FRANCIJAS PAVĒRSIENS

"Šogad nedēļu pirms sezonas sākuma saņēmu zvanu no francūža Aleksa Monini, kurš pagājušogad bija Eiropas čempionāta uzvarētāja mehāniķis," ieskatu savas karjeras attīstībā turpina Edgars. "Viņš grasījās veidot savu komandu, meklēja braucējus un uzaicināja arī mani. Šo piedāvājumu vajadzēja stingri izvērtēt, jo, pametot Errezeta Motor, nāktos atvadīties arī no labajiem, pārbaudītajiem amortizatoriem. Izvēle nebija viegla, tomēr nolēmu paplašināt savu pieredzes lauku un piekritu piedāvājumam. Sezonas sākumā saskāros ar lielām problēmām. Nevarēju attīstīt ātrumu. Atbraucu uz Latviju — un tas pats, smiltīs ātruma nav! Ne francūži, ne es — neviens nezināja, ko darīt. Sezonas vidū beidzot atradu risinājumu — itāļu amortizatoru dīleri Latvijā, kurš prata palīdzēt." Lai amortizatori kalpotu krosa vajadzībām, nepietiek ar regulēšanu. Edgars saka, ka tā ir vesela inženierzinātne, uzskaitot, bet neatklājot visas nianses, kuras nosaka teicamu rezultātu.

Eiropas čempionātā valda draudzīga atmosfēra. Izņēmums esot Francijas čempionāts, kurā šogad startēja arī Meņģelis. "Pasākumā ir ieguldīta liela nauda. Būtībā tā ir sponsoru cīņa par rezultātu," komentē Edgars. "Pēc aizvadītas sezonas Francijas čempionātā man piedāvāja braukt arī ziemā — lokālajās enduro sacensībās divas stundas pa pludmales smiltīm. Ja tas būtu motokross, piekristu nedomājot," savu kaisli pret krosu apliecina Meņģelis. "Pēdējos četrus gadus oktobrī motociklu nolieku malā, lai trenētos zālē. Nākamajā sezonā mans mērķis ir uzvarēt Eiropas čempionātu, tāpēc negribējās ierasto ritmu sabojāt."

Trešo gadu pēc kārtas savu fizisko formu Edgars Meņģelis uztic fiziskās sagatavotības trenerim Arnim Kalniņam. "Divreiz nedēļā trenējos pie Arņa olimpiskajā sporta centrā Rīga, kur nodarbojos ar vingrošanu un spēka treniņiem. Dažkārt palēkāju arī uz batuta, bet hanteles vispār rokā neņemu. Es strādāju tikai ar savu svaru. Tāpat divreiz nedēļā eju uz baseinu Natālijas Draudziņas ģimnāzijā, bet brīvajās dienās — trešdienā un svētdienā, ja ziema ir sniegota, slēpoju," savu treniņgrafiku izklāsta Edgars.

Interesanti, ka Meņģelis kvadricikla braukšanas tehniku nav apguvis trenera uzraudzībā. "Ļoti daudz esmu iemācījies, piemēram, vērojot trasē brāļus. Bērnībā, pārsvarā ziemā, daudz braukāju ar kvadriciklu, bet, ienākot istabā, spēlēju videospēles, kas saistītas ar motosportu. Uzskatu, ka arī tās ir palīdzējušas. Varbūt neparasti, bet vairāk esmu vērojis tieši solo motociklu braukšanas tehniku, kuru esmu pārnesis trasē ar kvadriciklu."

ĶEGUMA MISTIKA

"Visgrūtākais ir sezonas noslēgums," atzīst sportists. "Tad tiešām sports pieriebjas un gribas to mest pie malas. Bet, sagaidot jauno sezonu, apsēžos un moča un saprotu — ir!" Eiropas 2013. gada čempionātā Meņģelis piedzīvojis virkni ķibeļu, bez kurām nav izticis arī pagājušajā sezonā. "Ja tehnika nebūtu pievīlusi, visticamāk uzvarētu," nosaka Edgars un steidz sevi labot. "Nevinnēju, jo pats kaut ko nebiju izdarījis līdz galam. Arī man ir jāpiedalās tehnikas sagatavošanā," sportists uzskata.

"Šosezon Eiropas čempionāta pirmajā posmā pēc diviem apļiem motors sāka rīstīties," Edgars sāk neveiksmju uzskaiti. "Mistika. Vīri nosēdēja visu nakti pie tehnikas, bet ķibeli neatklāja. Igaunijā posmā pirmajā braucienā mocim nokrita sēdeklis. Visu gonku nācās braukt, stāvot kājās. Nebija forši. Labi, ka sacensībās bija meitenes no LSPA, kuras man izmasēja kājas. Paskaiti, cik vienā aplī man ir jāpieceļas un jāapsēžas. Tas viss notiek ātrumā, karstumā, putekļos un sejā nepārtraukti lido akmeņi. Turklāt ilgst vairāk par pusstundu."

Toties Ķegumā šogad Meņģelis pārliecinoši uzvarējis, tomēr, atcerējies kādu niansi, viņš apklust. "Nemaz tik pārliecinoši nebija. Es nolauzu aizmugurējo dakšu. Arī tas ir jāmāk," Edgars smej. "Cilvēki brīnās, cik vienkārši sadzīvoju ar tehniskām ķibelēm. Asara, protams, nobirst. Smagākajos brīžos vārda tiešā nozīmē piecas minūtes paraudu. Nevar jau noturēties! Bet es nekad neārdos. Tas nav manā dabā."

Augstāk par Eiropas čempionātu Edgaram Meņģelim ar kvadriciklu nav kur lēkt. Tie ir griesti. Nākamajā sezonā Edgars vēlas kļūt par Eiropas čempionu un tad atgriezties pie saknēm. Proti, prieka pēc mēroties spēkiem Latvijas un Baltijas čempionātos. "Man patīk braukt, tas man sagādā prieku," argumentē sportists. "Būtu stulbi šādu talantu, kāds piemīt man, neizmantot." Vienlīdz nozīmīgas sportam Edgaram šobrīd ir studijas Banku augstskolā, kur viņš apgūst uzņēmējdarbību. "Šī gada laikā būtu vēlams izdomāt, ar ko grasos uzņēmējdarbībā nodarboties. Tas ir viens no maniem uzdevumiem," atklāj mērķtiecīgais kvadriciklists.

Sarunas noslēgumā jautāju Edgaram, kam viņš vēlētos teikt paldies par sasniegto. Viņam ilgi nav jādomā. "Protams, ģimenei. Andrim Sproģim, Arnim Kalniņam un visiem tiem neuzskaitāmajiem draugiem, kuri man ir palīdzējuši. Ir bijušas reizes, kad vajadzīga piekabe. Tad apstaigāju savus draugus, klauvējot pie durvīm un lūdzot to pašu piekabi vai mašīnu. Ja nebūtu viņu labās sirds, es netiktu uz sacensībām. Paldies viņiem visiem," sarunu pabeidzot, saka Edgars.

 

Edgars MEŅĢELIS

Students, motokrosists, komanda MX Ādaži

Dzimis: 1994. gada 29. septembrī

Augums, svars: 180 cm, 75 kg

Izglītība: Studē Banku augstskolas 2. kursā uzņēmējdarbības vadību

Sportā: no 6 gadu vecuma

Lielākie panākumi: 3. vieta Eiropas 2014. gada čempionātā, 4. vieta Latvijas izlases sastāvā Eiropas nāciju kausā (2011., 2012. g.), Baltijas čempions (2014.), divkārtējs Latvijas čempions (2011., 2012.)

Vaļasprieki: galda teniss, MX, mūzika

Autori: Ralfs Dravnieks