Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Angļu tīnis ar latviešu karogu

Nākamā gada FIA rallija akadēmijā Latviju pārstāvēs anglis Toms Keivs, kurš jau vairākas sezonas pasaules rallija sacensībās startē ar Latvijas Automobiļu federācijas izdotu licenci. Tātad ar Latvijas karogu uz mašīnas sāniem lielākajā daļā aizvadīto sacīkšu. Kāpēc anglis, un vispār — kas viņš tāds ir?

Rudais angļu tīnis
18 gadus vecais Toms Keivs ārēji izskatās pēc tipiska brita — rudiem matiem, vasarraibumiem. Kopumā lādzīgs, labi audzināts angļu sportists, kurš pēdējos gados paveicis pamatīgu darbu, lai jau šobrīd — vecumā, kad pasaulē daudzi vēl tikai sēžas pie pirmās rallija mašīnas stūres, būtu ar ievērojamu pieredzi, lieliskiem autosporta kontaktiem un pat uzvaru WRC posmā (savā klasē) kabatā. To visu veicina klasisks angļu bizness — viņa tēvam pieder viesnīcu tīkls Lielbritānijā.
Latvijā Keivs ieradās pirms četriem gadiem, kad 14 gadu vecumā sāka startēt Latvijas standartautomobiļu sacensībās. Izrādījās, ka Latvija piedāvā vienu no labākajām iespējām jau agrā jaunībā sākt rallija braucēja karjeru. Latvijas autosporta hierarhija izveidota tā, ka gados jaunie braucēji tiek pie starta rallijā arī bez autovadītāja apliecības, kas liekas neiedomājami, ņemot vērā, ka šajā autosporta veidā jāaizvada pārbraucienu distance pa koplietošanas ceļiem. Mūsu valstī šādu situāciju risina vienkārši — jaunais braucējs var startēt ātrumposmos, kas ir ceļu satiksmei slēgta trase, un autovadītāja apliecība nav vajadzīga. Savukārt pārbraucienos mašīnas vadīšanu kopējā ceļu satiksmē veic stūrmanis, kurš, kā likums, ir gados vecāks, pieredzējis, un, protams, autovadītāja apliecību kabatā.
Sistēma darbojas
Pirms vairākiem gadiem Keivs bija gatavs parakstīties uz šādiem nosacījumiem, pretī saņemot lielisku iespēju krietni agrāk par pasaules vienaudžiem sākt rallista karjeru, šāda iespēja bija vēl vienīgi Jaunzēlandē. Nav dzirdēts, ka pa šo laiku kaut kas būtu mainījies. Šo trumpi pilnībā izmantoja LAF speciālisti, noslēdzot ar Keivu vienošanos, ka noteiktu laiku, arī sasniedzot „normālu” vecumu un iegūstot autovadītāja apliecību, viņš turpinās startēt ar Latvijas karogu un LAF licenci. Vienošanās paredz arī dalību Latvijas čempionāta atsevišķos posmos un citus nosacījumus. Latvijas puse šādā veidā savukārt iegūst popularitāti, reklamē šādas sistēmas iespējamību valstī un piesaista starptautisku interesi mūsu rallija čempionātam.
Šai akcijai ir sekotāji. Pirmām kārtām Keivam pa pēdām ieradās vesela jūra britu sportistu, kuri spēra pirmos soļus līdzīgā programmā — aizvadīja standartauto sacīkstes, dažs arī pa kādam rallija braucienam. Tiesa, tik nopietns produkts kā Keivs vairs neuzradās, lai gan pāris jaunekļu tika atzīti pat par asākiem un talantīgākiem nekā Toms. Taču sportistiem un viņu komandām pietrūcis stratēģijas, lai attīstītos tikpat strauji un pareizajā virzienā.
Jaunākais LAF ieguvums šajā programmā ir krievs Vasilijs Grjazins — vēl viens tīnis, ar kuru LAF rallija komisijai ir vienošanās par attiecīgo licenci un mums tik tuvā krāsu salikuma karogu uz auto. Grjazins juniors un viņa komanda zina, uz ko nāk — sportista tēvs Staņislavs Grjazins aizvadījis daudzas sacīkstes Latvijas čempionātā un lai zina sacensību līmeni un kvalitāti. Starp citu, par Latvijas rallija līmeņa un kvalitātes nopietnību Eiropas autosporta pasaule sen ir informēta. Arī Grjazins, kura gatavošanās lielajai karjerai ir ļoti nopietna un tiek slavēta, aizvadījis vairākas standartauto sacensības un veicis debijas sacīkstes rallijā. Zinot, ka jaunietis ir ātrs, bet Krievijai steidzami nepieciešama jauna zvaigzne pēc Novikova īpatnējās un īsās WRC karjeras, Grjazinam ir visas iespējas reiz braukt pāri tām pašām starta estakādēm, kuras šķērsos Lēbs, Latvala un citi pasaules rallija dūži.

Uz FIA akadēmiju
Toma Keiva sadarbība ar LAF veiksmīgi progresē arī šobrīd, lai gan Latvijas autosporta audzēknis arvien vairāk pamet ligzdu un sāk iefiltrēties pasaules rallija sabiedrībā. 2011. gadā Keivs pieteicies dalībai FIA akadēmijā, kurā pārstāvēs Latviju.
FIA akadēmija ir jaunizveidota Starptautiskās Automobiļu federācijas jauno rallija braucēju attīstības programma, kas ir Pirelli Star Drive ideoloģiskā mantiniece. FIA akadēmijā jaunie sportisti aizvadīs sešus pasaules čempionāta posmus, kuru laikā viņiem tiks veidota atsevišķa ieskaite. Akadēmijas dalībnieki startēs ar vienādām M-Sport sagatavotām Ford Fiesta R2 automašīnām, aprīkotām ar Pirelli riepām. Turklāt paralēli sportiskajām aktivitātēm dalībniekiem būs jāaizvada aktīva treniņu un apmācības programma — notiks fiziskās izturības pārbaudes un treniņi, tiks skolota un vērtēta sportistu prasme komunicēt ar mediju pārstāvjiem un sabiedrību.
Diemžēl Latvijā šobrīd nav tāda tīrasiņu rallija braucēja, kurš būtu gatavs iesaistīties šajā programmā — nav finansējuma (nepieciešams līdzekļu daudzums, kas rakstāms ar sešiem cipariem), vērojamas vispārējas problēmas ar jauno braucēju iesaistīšanos rallijā (jau atkal finanses). Tā kā Keivs un viņa komanda saskatīja FIA akadēmijas projektā sev noderīgus elementus, LAF akceptēja, ka Toms ir gana atbilstošs pārstāvēt Latviju.

Keivs gatavs kaujai šonedēļ
Latvijas līdzjutējiem ir iespēja šajā nedēļas nogalē sekot līdzi notikumiem Lielbritānijas rallijā — pasaules čempionāta pēdējā posmā ar 49. numuru startēs arī Keivs. Ar Super 2000 klases Proton Satria Neo automašīnu Toms gan necer uz grandioziem panākumiem, taču daži trumpji ir viņa pusē. Sacīkstes pirmajā dienā Skotijas rallija ceļus pamatīgi izdangās, un Keivs apzinās, ka, startējot 49., būs jābrauc pa pamatīgiem rakumiem. Taču tieši šo elementu Toms ir labi apguvis Latvijā, jo arī mūsu sacīkstēs viņam reti izdevies startēt ar pirmajiem starta numuriem, savukārt mūsu ceļu grunts noturība dažkārt bijusi izcili vāja. Keivs prot braukt pa sliktiem ceļiem, turklāt viņš pirmajai sacīkšu dienai izmantos stratēģiju. Paredzēts braukt piesardzīgi, lai veiktu pirmās dienas distanci, uzsvaru liekot uz rallija turpinājumu — ja viss notiek tā, kā cerēts, jau sestdien Keiva starta pozīcijai jābūt krietni augstākai.
Tāds, lūk, latvietis Keivs!
Viesturs SAUKĀNS