Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Aprīļa beigu Jaungada svinības

Latvijas autosporta
gads allaž veidojas pēc labākajiem izklaides industrijas principiem – ziemā
līdzjutējiem tiek pasniegta demo versija
atsevišķu disciplīnu ziemas sacīkšu veidā, un tā vien prasās piebilst, ka pilnu
versiju iespējams iegūt vasarā. Lai gan daži seriāli jau sākuši 2010. gadu,
īstā sezona tā pa īstam ies vaļā tikai aprīļa beigās. Turpināsies rallija tipa
sacīkšu čempionāti, sāksies cīņas slēgtajās trasēs.

 

 

Centrālie notikumi

 

Latvijas autosporta ikgadējie centrālie notikumi arī šogad
turpinās iesāktās tradīcijas. Maija vidū notiks rallijs Talsi 2010, ko rīkotāji atkal sola kā rallija čempionu sacīkstes.
Pērn šis triks izdevās, jo vienās sacīkstēs uz starta pulcējās uzreiz piecu
valstu N4 klases nacionālie čempioni –
Baltijas valstu labākajiem tika piesaistīti arī Lielbritānijas un Somijas
sportisti. Starp citu, labs pierādījums, ka unificēti, starptautiski
atpazīstami tehniskie noteikumi kādā klasē rada plašas iespējas piesaistīt
ārvalstu sportistus. Šī ir problēma, kāpēc neizdodas sadarbība ar citu valstu
braucējiem šosejā un krosā, lai gan situācija uzlabojas.

Maijā jau tradicionāli – arī Eiropas autokrosa
čempionāta posms Mūsas trasē pie Bauskas. Atceroties pērnās sezonas drāmu, kad
savu auto pašmāju līdzjutēju priekšā iznīcināja Jānis Bogdanovičs, Mūsas posms arī
šogad šķitīs intriģējošs tiem līdzjutējiem, kuri medī iespaidīgus skatus. Lai
gan Ford Focus joprojām nav atjaunots,
teorētiski pastāv iespējas uz starta redzēt arī Jāni. Savukārt startam tradicionāli
gatavs ir Aldis Zēbergs, bet īpašu uzmanību piesaista bagiju klases. Galvenā
ziņa – pērn Mūsā sensacionālu ceturto vietu guvušais Juris Kuļikovskis
gatavojas pāriet uz lielo bagiju D-3
klasi, bet viņa vietu D-3A ieņems
jaunākais brālis Andris Kuļikovskis. Komplektā ar citiem Latvijas stipriniekiem
latviešu sastāvs var gūt lieliskus panākumus.

Piesardzīgi, bet ar cerībām vērtējams jauns rallijreida
pasākums Riga Baja, kas plānots jūnija
beigās Rīgā un Madonas apkārtnē. Sacīkstes tiek veidotas ar starptautisku
garšu, turklāt paredzētas arī kā Krievijas čempionāta posms. Tomēr bažas raisa
fakts, ka Latvijā rallijreids līdz ar Dakaras projekta apstāšanos ir uz
iznīkšanas robežas. Pēc kalendāra aizvadīti jau divi Latvijas čempionāta posmi,
taču punktu skaitīšana īsti nav sākusies – nav, kam punktus piešķirt… Tāpēc
starptautiska pasākuma rīkošana ir drosmīgs risinājums. Tomēr varbūt tieši šādas
sacīkstes sapurinās rallijreida sabiedrību.

Ja visi svētie stāvēs klāt, jūlijā Biķernieku kompleksajā
sporta bāzē notiks NEZ rallijkrosa
čempionāta posms. Pērn finansiālu apsvērumu dēļ sacīkstes nācās atcelt, tomēr
rīkotāji šobrīd ir kaujinieciski noskaņoti un gatavi darīt visu, lai lielais
rallijkross nonāktu Latvijas centrā. NEZ
jeb Ziemeļeiropas zonas seriāla ieskaite plānota arī rallijos Kurzeme 2010 un Latvija 2010, kas notiks – attiecīgi – augustā un septembrī.

 

Bez straujām kustībām

 

Protams, grūti izvairīties no tēmas par finansiālo situāciju,
un skaidrs, ka tā ietekmē arī autosportu. Taču LAF dažādus autosporta veidus
pārraugošās komisijas šobrīd neveic straujus manevrus, kardināli mainot,
piemēram, noteikumus vai seriālu norises principus. Paredzēti grozījumi dažās
disciplīnās, kuru mērķis ir nezaudēt dalībniekus un nepalielināt izmaksas. Taču
kopumā situācija tiek vērtēta un uzņemta mierīgi.

Rallija, rallijsprinta un rallijreida čempionāti tendences
parādīja jau ziemas posmos, un aptuveni var nojaust, ar ko rēķināties vasarā, bet
slēgto trašu sporta veidi ir atklāsmju priekšā. Ko spēs piedāvāt kross, šoseja,
kartings un citi veidi, tā pašlaik vēl ir mīkla. It kā prognozes pat neliecina
par kaut ko traģisku, taču – kamēr nav sācies pirmā posma pirmais
treniņbrauciens, dalībnieku skaitu un kvalitāti noteikt ir grūti. Autosporta
organizatoru vidē ieviesies teiciens: autosportisti sirdī ir labi cilvēki,
nespēj rīkotājiem pateikt – nē. Līdz ar to pirmssezonas aptaujas allaž
uzrāda nedaudz labāku situāciju nekā pati sezona.

 

Starptautiski –
klusums

 

Šobrīd Latvijas autosportistu sniegums starptautiskajās
sacīkstēs izskatās ne sevišķi iepriecinoši. Dakaras rallijreidā Dienvidamerikā
jau tā nepiedalījās neviens no Latvijas sportistiem, arī turpmākajā sezonā diez
vai tiks paveikti kādi varoņdarbi. Haralda Šlēgelmilha sezonas plāni būs zināmi
līdz aprīļa vidum – tātad drīz. Taču šobrīd par ceļu uz F-1, liekas, varam
vairs nerunāt. Līdzīgi ir arī Karlīnei Štālai – lai gan menedžments darbojas un
meklē risinājumus, nav reālas programmas, ar ko Karlīnei turpmākās karjeras
attīstībā strādāt. Protams, viss apstājies pie finansējuma.

Ļoti iespējams – kādā no pasaules čempionāta posmiem
redzēsim brāļus Māri un Andi Neikšānus. LMT rallija komanda vēsta, ka abi plāno
piedalīties Somijas rallijā. Tomēr šobrīd par pilnas sezonas programmu nevaram
runāt.

Aktīvi uz ārvalstīm turpina rauties Latvijas kartingistu
pulciņš, apmeklējot lielāka un mazāka mēroga sacensības. Fragmentāri pat
sasniegti atzīstami rezultāti.

 

Labāk nebūs, varbūt –
citādāk

 

Skaidrs, ka autosports, tāpat kā daudzi citi sporta veidi,
pārslēdzies izdzīvošanas režīmā. Šā sporta disciplīnu un citu elementu koka
atsevišķi zari noteikti nokaltīs, kāda sakne nopūs, bet koks kopumā darīs visu,
lai varētu zaļot gan šajā vasarā, gan pārciest ziemu un uzziedēt arī nākamajās
sezonās. Taču pat zaļojot jārēķinās, ka augļi var nebūt tik saldi un sulīgi kā
iepriekšējos gados.

Skaidrs arī tas, ka autosportā arvien mazāk ieplūdīs līdzekļi
no malas. Var apsveikt sportistus, kuriem ir iemesls uz mašīnām uzlīmēt kādu
jaunu uzlīmi, taču kopumā sacīkstēs startē tie, kuriem ir personīgais vai
draugu sagādāts nodrošinājums, ko grūti nosaukt par sponsorēšanas un mārketinga
programmu. Taču ik pa desmitgadei Latvijas autosportu šādas situācijas
piemeklējušas, un pieredze rāda – ja sacīkšu kvalitāte un norise nebūs labāka
kā līdz šim, tā vismaz būs citādāka, ienesīs pārmaiņas un radīs jaunas idejas.

 

Viesturs SAUKĀNS