Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Augstākajā junioru līgā

Latvijas
autosportiste Karlīne Štāla nedēļas nogalē debitēs Vācijas F-3 čempionātā. Šis
ir jauns latvietes karjeras sākums, jo līdz ar pirmo sacensību Racing Experience vienības sastāvā sākas
arī cīņa par Mercedes sporta nodaļas
avansā doto uzticību. Jauns sākums arī tāpēc, ka F-3 čempionāts pēc būtības ir
potenciālo pasaules autosporta zvaigžņu augstākā līga, vēl esot junioru līmenī. Ar Mercedes svētību

Atgādinu, ka ziemā Karlīne Štāla panāca vienošanos ar Mercedes motoru sporta nodaļu – Štāla
iekļauta kompānijas piecu gadu programmā, kuras optimālais rezultāts ir
sportistes nonākšana Eiropas vienā no prestižākajiem salonautomobiļu seriāliem
DTM. Pirmajā gadā Štāla startēs Luksemburgas komandā Racing Experience, kurai nav tieša sakara ar Mercedes. Braucēja atradusi komandu, kurā aizvadīt debijas sezonu
F-3. Mercedes no savas puses šajā
shēmā piedāvā bezmaksas dzinējus, kas nosedz aptuveni trešdaļu no nepieciešamā
budžeta, lai Štāla dabūtu vietu komandas sastāvā.Vācijas F-3 čempionāts eb ATS Formel-3 Cup ir leģendārs seriāls, kas
tiek vērtēts ļoti augstu pat nosacīti konkurējošajās Eiropas industrijās. Vēl
nesen britu žurnāls Autosport
lepojās, ka jaunie Lielbritānijas sportisti ir favorītu pulkā spēcīgajā vācu
sērijā, kas nozīmējot – Lielbritānija turpina piedāvāt jaunos talantus, kuri
vēlāk nonāks F-1. Šāda britu atklāsme, kuri iepriekšējās desmitgadēs bija
pārliecināti, ka viņu autosporta hierarhija ir vislabākā jaunajiem braucējiem,
ir labs sitiens uz pleca vācu rīkotājiem.
Čempionu fabrika
Prakse arī pierādījusi, ka
Vācijas F-3, kurā 2006. gadā startēja arī Haralds Šlēgelmilhs, F-1 piegādājusi daudzus
sportistus: Bernds Šnaiders, Karls Vendlingers, Mihaels Šūmahers, Joss
Verstapens, Jorgs Millers, Jarno Trulli, Niks Haidfelds, Kristijans Albērss un
daudzi citi pazīstami piloti bijuši čempionu godā. Tiesa, 2000. gadā par uzvarētāju
kļuva Džordžo Pantano, un itālis ir pēdējais Vācijas F-3 čempions, kurš nonācis
F-1. Tikmēr vācieši šo defektu attiecībā uz F-1 veido par efektu savas DTM
sērijas stiprināšanā – daudzi čempioni nonāk DTM jau kā zināmi un pazīstami
speciālisti. Līdzīgs ceļš paredzēts arī Štālai.2008. gada čempionātā paredzēti
deviņi posmi, katrā divi 25 minūšu braucieni. Sacensības notiek visās augstākā
līmeņa Vācijas trasēs – Hokenheimā, Nirburgringā, Ošerslēbenā, Lauzicringā un
Zahsensringā, kā arī izbraukuma posms Nīderlandes Asenē.

Jauna komanda

Racing Experience nav jauna komanda motoru sportā, taču Vācijas F-3
aizvadīs pirmo gadu. Tas Karlīnei daudz nesola, jo, lai arī vienībā ir
profesionālu inženieru sastāvs, tā tomēr ir debitante un nevar visu zināt tik
sīki, cik čempionāta vadošās vienības. Taču Štālai varētu būt izdevīga šāda
situācija izaugsmes ziņā – komanda būs ieinteresēta savu braucēju sniegtajā
informācijā, tā pati attīstoties un ļaujot sportistiem eksperimentēt, meklēt
risinājumus un piedāvāt idejas. Turklāt debijas gadā no Štālas netiek prasītas
uzvaras – drīzāk disciplīna, vēlme mācīties un progresēt, apgūt tehniku, lai vairāk
varētu demonstrēt 2009. gadā un vēlāk. Čempionātā tiek izmantotas Dallara rūpnīcas šasijas, lielākoties
jaunākās modifikācijas F307 versijā.
Taču, tāpat kā savulaik Šlēgelmilhs, vairāki sportisti startēs vecāku modeļu
mašīnām, cīnoties ne tikai par absolūtā čempionāta punktiem, bet uzvarētāja
kausu arī vecāko, līdz ar to lētāko mašīnu pilotiem. Motoru klāsts visnotaļ
plašs – vairumā Opel, OPC un Mercedes Benz dzinēji, pa kādam Volkswagen,
Mugen
un Renault pārstāvim. Ļoti
iespējams, ka tuvākajos gados kritīs ilgstošā Opel valdīšana šajā čempionātā. Pamatīgas ambīcijas ir Mercedes kompānijai, taču vēl graujošāks
solās būt Volkswagen uzbrukums
Eiropas F-3 čempionātiem – kompānija, kas pērn atgriezās F-3, draud padarīt
čempionātiem paredzēto motoru ražošanu par sīvu cīņu ar konkurentiem. Uz to Mercedes jau sniedza atbildi – sudraba bultu pārstāvji negatavojas
uzķerties uz šādas sāncensības provokāciju, drīzāk Mercedes varētu pamest F-3 motoru ražošanu, ja konkurence to
sadārdzinās.

Vairāki vērtējumi

Karlīne startēs trīs pilotu
komandā – viņas partneri būs Racing
Experience
komandas šefa Kristiana Hauzera dēli Deivids un Garijs. Šefs
publiski sola, ka radniecība ar dažiem komandas braucējiem koruptīvas situācijas neveidošot.

Vācijas F-3 čempionātā uz starta gatavojas
stāties vismaz 31 automobilis. Karlīne Štāla sev izvirzījusi uzdevumu pirmajā
gadā nonākt šai plejādei aptuveni pa vidu. Uzdevums, startējot debitantkomandā,
nebūs viegli izpildāms, taču ar kaut ko ir jāsāk. Čempionātā notikusi arī
ikgadējā braucēju rotācija – šā gada sezonu uzsāks 17 debitanti, kas cīnīsies
arī par Rookie titulu, kuru savulaik
sagrāba arī Šlēgelmilhs.

Dalībnieku vidū, turklāt tāpat kā
Štāla, arī debitantu statusā, čempionātā startēs vēl divas meitenes – šveiciete
Rahela Freja un holandiete Šērlija van der Lofa. Lai cik ļoti motoru sports
censtos pierast pie domas, ka sievietes autosportā ir normāla parādība, šis
trio jau piesaistījis čempionāta organizatoru un līdzjutēju interesi. Nav
šaubu, ka kaut kur slepenībā tiks sekots līdzi, kurai – Karlīnei, Rahelai vai
Šērlijai – veiksies labāk. Zinot, ka Eiropas autosports visai cītīgi
interesējas par sieviešu kārtas zvaigznēm, Karlīnei Štālai arī šis čempionāts būs svarīgs.

 

ATS Formel 3 Cup čempionāta
2008. gada sacensību kalendārs

1. posms – 25.-27. aprīlis,
Hokenheima, Vācija

2. posms – 9.-11. maijs,
Ošerslēbena, Vācija

3. posms – 21.-24. maijs, Nirburgringa,
Vācija

4. posms – 13.-15. jūnijs,
Hokenheima, Vācija

5. posms – 1.-3. augusts, Asene,
Nīderlande

6. posms – 15.-17. augusts, Nirburgringa,
Vācija

7. posms – 5.-7. septembris,
Lauzica, Vācija

8. posms – 19.-21. septembris,
Zahsensringa, Vācija

9. posms – 10.-12. oktobris,
Ošerslēbena, Vācija

 

Viesturs SAUKĀNS