Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Autosporta jaunais gads

Latvijas autosportā gadumija notika, pirms 2011. gads ienāca pagalmā, jo dažs šāgada seriāls startēja jau decembrī. Tāpēc mīts, ka pēc oktobra, kad noslēdzās vasaras autosporta sezona, iestāsies klusums līdz aprīlim, ir maldīgs. Ziemā cīnīsies visi tie, kuri sacensībās var iztikt bez asfalta — rallijs, sprints, kross, folkreiss, bezceļi…

Sprinteri jau cīņā
Nākamā gada autosporta sezonu pirmie sāka Latvijas ziemas autosprinta čempionāta dalībnieki. Agram startam ir iemesls — kardināli mainīts čempionāta formāts. Līdz šim tas bija vairāku posmu seriāls, kas notika dažādās Latvijas trasēs. Taču reizē ar finanšu situācijas pārmaiņām veidojās tendence, ka gan sportisti, gan rīkotāji vairāk ieslīga reģionos, tādā veidā taupot līdzekļus.
Ja uzdevums ir braukt pa ziemas trasi, daudzi zaudēja motivāciju to darīt valsts otrā galā, ja to pašu gandarījumu var sasniegt 30 kilometrus no mājām. Šādiem sportistiem radās reģionālas kausa izcīņas, kas faktiski tiešā konkurencē cīņā par dalībniekiem guva uzvaru pār čempionātu.
Šogad zīmes tika uztvertas un sacensību formāts mainīts. Latvijas čempionāta pirmā daļa notiek, balstoties uz reģionālajiem kausiem. Sportistam, kurš cīnās Latvijas čempionāta ieskaitē, ir iespēja pirmos punktus krāt savā reģionā — Kurzemē, Vidzemē vai Centrā. Kad reģionu kausos aizvadīti vairāki posmi, čempionāta dalībnieki tiksies lielajā finālā 333 trasē, kur, cīnoties jau par lielāku punktu daudzumu, tiks pielikts punkts Latvijas čempionātam. Pirmās tendences liecina, ka šāds formāts ir pievilcīgs — visos reģionos sportistu skaits ir atzīstams, daudz ir arī to, kuri startē čempionāta ieskaitē un gatavojas lielajam finālam.

Pārbaudes rallijsprints Alūksnē
Notikušas arī pirmās aktivitātes rallija sporta veidos — jau janvāra pirmajā normālajā nedēļas nogalē Alūksnes pusē risinājās rallijsprinta sacensības, kuras kalpoja kā labs treniņš gan Latvijas rallijsprinta čempionāta, gan Latvijas rallija čempionāta dalībniekiem. Nav šaubu, ka Alūksnes apkārtnē ziemas ir skaistas un īstas, bet ceļi — izcili atbilstoši rallijam, tāpēc sacīkstes bija nopietna pārbaude kaujas režīmā.
Rallija ziemas pasākumi reizē ar šīm sacīkstēm uzņem apgriezienus. Šonedēļ Igaunijā notiks šīs valsts gada pirmās sacensības, bet vēl pēc nedēļas startēs arī Lietuvas čempionāts. Abi posmi ir aktuāli arī Latvijas sportistiem, jo gan Igaunijas, gan Lietuvas posms, kā arī Gulbenes rallijs februāra vidū šogad veido Baltijas Ziemas kausu rallijā.
Latvijā raļļošana sāksies ar Gulbenes ralliju Sarma 2011, bet rallijsprinta ziema turpināsies Ērgļos februāra beigās. Latvijas rallija čempionāts sāksies Lietuvā, turpināsies Gulbenē, kur šķietami tiks pielikts punkts ziemas ralliju sezonai. Taču marta pirmajā pusē paredzēts ārpus čempionāta brauciens — Cēsu rallijs. Ļoti iespējams, ka arī tas izvērtīsies par ziemīgu pasākumu.

Janvārī brauks arī krosisti un folkreisisti
15. janvārī Raunā, Raunas Bruģakmens trasē, tiks dots starts arī Latvijas Ziemas kausa izcīņai autokrosā un folkreisā. Šīm disciplīnām paredzēti seši Ziemas kausa posmi. Pirmo reizi kopš 2000. gada autokrosa ziemas sacensību dalībnieku rezultāti tiks skaitīti kopā, veidojot Latvijas Ziemas kausa kopvērtējumu. Savukārt folkreisa braucēji jau pirms gada aizvadīja savu pirmo Ziemas kausa izcīņu, kurā uzvarēja jelgavnieks Artūrs Bāriņš.
Autokrosa kausa uzvarētāju grūti prognozēt, jo šobrīd nav nojaušams krosa dalībnieku sastāvs. Taču folkreisā, domājams, dalībnieku pulks salīdzinājumā ar sezonas noslēguma sacīkstēm Ropažos nebūs īpaši mainījies, tāpēc galvenie spēlētāji varētu būt zināmi. Un tie ir: Artūrs Vecgailis, Mārtiņš Lapsa, Jānis Nikels un citi. Taču pateikt to, kurš būs labākais, ir grūti. Iespējas ir daudziem, jo savu līdera posteni pametis Bāriņš, gatavojoties debijai rallijā.
Gan krosa, gan folkreisa dalībnieki sacīkstes aizvadīs pēc folkreisa braukšanas sistēmas — kvalifikācijas braucieni grupās, džokera aplis, punktu skaitīšana un citas nianses. Autokrosa braucēji cīnīsies par uzvaru individuālajā vērtējumā, bet folkreisa sportisti sadalīs ne tikai individuālā, bet arī komandu vērtējuma un junioru ieskaites uzvaras. Šogad junioru vecuma robeža ir 1990. gadā un vēlāk dzimušie sportisti. Starp citu, junioru skaits strauji palielinās, jo ziemā folkreisa cīņās plāno iesaistīties ne tikai esošie, bet arī jauni sportisti. Intriģējošs būs kartinga absolventu Renāra Ēķa, Dāvja Tobiasa un Elisa Dukaļska starts. Visi ir jau pieredzējuši sacīkstēs ar automašīnām, savukārt kartinga fons viņu autosportistu karjerai ir pamatīga ceļamaize. Līdzšinējiem folkreisa junioru vērtējumu līderiem Sandim Džeriņam, Evijai Vītolai un Rihardam Dainim, kuriem pirms folkreisa autosporta pieredze bija minimāla, būs jāpacenšas tikt ar jaunpienācējiem galā.
Seriāla posmi paredzēti dažādos Latvijas reģionos — Raunai sekos Mūsas trase pie Bauskas, Brenguļu trase pie Valmieras, Vecpils trase Liepājas virzienā, kā arī Rīgas Biķernieki un 333.

Arī apvidus auto braucēji
Ziemas sezonu izmantos arī Latvijas rallijreidu čempionāta braucēji. Kopā ar Gulbenes ralliju notiks arī šā vērtējuma pirmais posms. Intriģējoši būs vērot čempionāta dalībnieku sastāvu. Pēc caurkritušā Latvijas čempionāta 2010. gadā sporta veidam, iespējams, izdosies sakoncentrēt spēkus jaunai sezonai.
Nedēļu pēc daudzu kilometru cīņām Gulbenes sniegos apvidus automašīnu braucējiem ir iespēja pulcēties uz Vadoņa kausa izcīņu karuseļrallijā sporta kompleksā Mūsa. Šīs sacensības, kurām nav čempionāta ieskaites statusa, allaž tiek pavadītas brīvā gaisotnē, taču — kad lieta nonāk līdz sportošanai, Mūsas kausi tiek dalīti azartiski.
Ekstrēmākie apvidus automašīnu braucēji ieņem nogaidošu pozīciju — grūti brist pa dubļiem līdz pleciem, ja attiecīgo dubļu peļķi klāj ledus un sniegs. Trofireidu sportisti Latvijas čempionātu sāks aprīļa sākumā. Tiesa gan, var gadīties, ka būs gan sniegs, gan ledus!
Ja neskaita Ziemas kausu krosam un folkreisam, kā arī Latvijas ziemas čempionātu sprintam, citiem autosporta veidiem ziemas sacīkstes ir piesaistītas visa gada čempionātiem. Vienīgi tie, kuriem nepieciešams tīrs asfalts (šoseja, drifts, dragreiss, kartings, vasaras sprints), gaida, kad baltais, nekam nederīgais asfaltu slēpjošais slānis izzudīs.
Viesturs SAUKĀNS