Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Autosporta sezonas pasaules gals

Pasaules autosporta
svarīgākie seriāli strauji tuvojas beigām – F-1 čempions jau zināms, drīz
uzzināsim pasaules rallija čempionāta uzvarētāju un trešā pasaules čempionāta
salonautomobiļu meistarsacīkšu gada labāko braucēju. Jaunumi – FIA sankcionēti
pasaules čempionāti drīz būs četri, savukārt salonmašīnu seriālā Eiropas līmenī
sacīksti aizvadījis arī Jānis Horeliks.

Horeliks Eiropā pa vidu
Jāņa
Horelika starts Mudžello trasē, Itālijā, salonautomobiļu Eiropas kausa izcīņā (ETCC)
ir atzīstams. No 26 dalībniekiem Super
2000 kategorijā kvalifikācijā
latvietis uzrādīja 16. rezultātu, turklāt abi braucieni viņam izdevās labāk par
kvalifikācijā uzlikto latiņu. Pirmajā braucienā Jānis sasniedza 11. vietu un
pēdējo apli sāka vadošajā desmitniekā. Taču 19 apļu distanci neturēja mašīnas
bremzes. Otrajā braucienā Horeliks, startējot no pirmajā sacīkstē izcīnītās 11.
vietas, uz brīdi nonāca pat devītajā vietā. Taču sacensības vidū ātrums zuda,
un finišā braucējs palika 14. vietā – 50 kilometru brauciens mašīnai bija pārāk
garš. Taču kopumā Jāņa sniegums ir lielisks. Lai arī braucējs neizvairījās no
kontaktcīņas, uzbrukuma un aizstāvēšanās, viņš abos braucienos palika trasē un
ieraudzīja rūtaino finiša karogu, kas bija pārāk smags uzdevums pat dažam
favorītam.

Par
Eiropas kausa ieguvēju Super 2000
klasē kļuva dānis Mikels Nikjērs, kurš panākumus nodrošināja ar stabiliem
startiem. Pirmajā braucienā viņš guva otro vietu, izmantojot dažu priekšā
braucošo kļūdas un agresiju, un piekāpās vienīgi zviedram Tomasam Engstrēmam.
Otrajā braucienā, lai arī startēja no septītās vietas (apgrieztā astoņnieka
formula), Nikjērs sasniedza uzvaru. Engstrēmam, kurš otro sacīksti pabeidza
ceturtajā vietā, abu braucienu summā otrā vieta Eiropas kausā, bet trešais –
dānis Kristians Polsens. Interesanti, ka labākie salonautomobiļu
privātbraucēji, lai arī ar rūpnīcas atbalstu gatavotām mašīnām, Eiropā slēpjas
tieši Skandināvijas galā! Mums tas ir izdevīgi – Horeliks pievērsis uzmanību
tieši Somijas čempionātam. Šajā ziņā pārsteidza briti, kuru pašslavētajā BTCC
čempionātā šogad arī ieviesti Super 2000 klases tehniskie noteikumi – viņus
līderu vidū gandrīz nemanīja.

Tas pats, tikai pasaulē

Šomēnes
beigsies Horelika pārstāvētās Super 2000
klases pasaules čempionāts WTCC. Atlikusi viena nedēļas nogale Makau ielu trasē
novembra vidū. Neapšaubāmi, līdzjutēji šo sacīksti – divus pēdējos sezonas
braucienus – gaida ar nepacietību. Daudzās avārijas un čempiontitula sadale
bija galvenā intriga iepriekšējos divos gados, kopš Makau iekļauta WTCC
kalendārā.

Arī
šogad Makau posms noteiks pasaules čempionu. Pirms pēdējiem diviem sezonas
braucieniem uz pasaules čempiona titulu teorētiski  pretendē pieci braucēji – iepriekšējo triju
gadu (2004. gada Eiropas čempions, 2005. un 2006. gada pasaules čempions)
uzvarētājs Endijs Priols (BMW),
francūzis Ivans Millers (SEAT),
brazīlis Augusto Farfuss (BMW),
anglis Džeimss Tompsons (Alfa Romeo)
un vācietis Jorgs Millers (BMW).
Divvaldībā ir Priols un Ivans Millers, kuri sakrājuši 81 punktu. Iespējams,
neveiksmju sēriju pārvarēs arī Farfuss, taču atņemt desmit punktu pārsvaru
abiem līderiem būs grūti. Farfusam neveiksmīgas bija iepriekšējās nedēļas
nogales, kad konkurentu dēļ viņa BMW
sašķīda pret trašu apmalēm. Pirms tam Farfuss tika dēvēts par vienīgo
pretendentu uz titulu. Ar to šis čempionāts ir zīmīgs – blīvie kopvērtējuma
rezultāti un neprognozējamie spēku samēri visu var izmainīt vienas dienas
laikā.

Džeimsa
Tompsona un Jorga Millera izredzes uz titulu ir teorētiskas. Viņiem attiecīgi
69 un 66 punkti. Ja viņi būtu kopvērtējuma trijniekā un līderis ar 81 punktu
būtu tikai viens, Makau sacīkste būtu tā vieta, kur šādu deficītu var likvidēt.
Taču diez vai dāvanas iedzinējiem pasniegs uzreiz trīs vadošie braucēji.

BMW pret SEAT

Interesanti,
ka šogad līdz pat pēdējam posmam aktuāla ir arī cīņa par ražotāju
čempiontitulu. Iepriekšējos gados bija ierasts, ka šī intriga zūd jau sezonas
vidū, kad kādam autoražotājam (2006. gadā tas bija BMW) ir liels pārsvars. Šobrīd starp līderiem – BMW un SEAT – ir tikai 10 punktu starpība (vienā braucienā punktu
maksimums ir 18; attiecīgi vienā nedēļas nogalē – 36). Turklāt SEAT pēdējo posmu debija ar dīzeļmotoru
mašīnām nes saldus augļus, un bavārieši pēkšņi var palikt bez čempiontitula.

Tikai
nedaudz pietrūka Chevrolet rūpnīcai –
194 punkti pret līdera BMW 237
punktiem.

Jāpiebilst,
ka no iepriekš minētās braucēju kompānijas Mudžello trasē kopā ar Horeliku
nestartēja neviens – Eiropas kausā drīkst startēt tikai tie sportisti, kuri
sezonas laikā nav aizvadījuši nevienu sacīksti oficiālajā rūpnīcas aprūpētajā
komandā. Tas gan netraucēja Itālijā uz starta redzēt Chevrolet, BMW, SEAT un citus iepriekšējo gadu WTCC čempionāta
modeļus.

Ko izdarījusi FIA?

Starptautiskajai
Automobiļu federācijai izdevies lielisks gads: visos trijos pasaules
čempionātos (F-1, WRC un WTCC) pasaules čempioni noskaidroti īpaši dramatiskā
cīņā. F-1 notika neredzēts kautiņš par uzvaru, kura iznākums nebija
prognozējams līdz pat finiša līnijai. Var pat teikt, ka čempionāts joprojām nav
galā. Tikai 15. novembrī tiks izskatīta McLaren-Mercedes
iesniegtā apelācija par tiesnešu lēmumu nesodīt Williams un BMW-Sauber
komandas par šķietamo pārkāpumu pēdējā posmā Brazīlijā. Abām komandām sacīkstes
laikā fiksēja neatbilstošu degvielas temperatūru, un Williams un BMW izspruka
uz visai slidena komisāru skaidrojuma rēķina. Necenšos aizstāvēt McLaren tiesības uz šā gada pasaules
čempiona titulu, bet jāatzīst, ka skandāls, kas pēdējā posmā izšķir sezonas
uzvarētāju, allaž paliek minimāli sodīts – F-1 bizness neļauj mainīt čempionu
pēc tam, kad visa pasaule televīzijā redzējusi tā noskaidrošanas batālijas. Ja McLaren apelācija brīnumainā kārtā tomēr
liktu Apelācijas tiesai diskvalificēt Niko Rosberga, Roberta Kubicas un Nika
Haidfelda, kā arī Kazuki Nakadžimas Interlagosas rezultātus, Luiss Hamiltons
pakāptos trīs vietas augstāk un kļūtu par čempionu. Taču gan F-1 boss Bernijs
Eklstons, gan FIA prezidents Makss Moslijs apstiprināja speciālistu prognozes –
McLaren apelācija neko nemainīs. Pat
ja divu aukstās degvielas karaļu vaina tiek pierādīta, ir daudzi varianti, kā sodīt
vainīgos, nesvītrojot tos no pēdējā posma rezultātiem. Liekas, pati McLaren vienība to zina vislabāk.

Intriga arī trešā brāļa
nometnē

Par
spīti pasaules rallija čempionāta pēdējo gadu lejupslīdei ražotāju trūkuma dēļ,
kā arī Sebastjēna Lēba nospiedošo dominanci iepriekšējos gados, šīs sezonas
seriāls ir izdevies. Lai arī ir sajūta, ka čempions tomēr arī šogad varētu būt
Lēbs, divus posmus pirms sezonas beigām vadībā ir Markuss Gronholms, bet
francūzis viņam zaudē četrus punktus. Izšķirošs varēja būt iepriekšējās nedēļas
nogales Japānas rallijs – kuram no duelantiem labāk veiktos, tam arī būtu
priekšrocības atlikušajos posmos. Tomēr Gronholms un Lēbs nolēma pasniegt viens
otram dāvanas. Jau pirmajā dienā pēc nelielas avārijas izstājās Markuss, dodot
visas iespējas pārliecinoši kopvērtējuma vadībā izvirzīties Sebam. Taču francūzis atbildi parādā
nepalika – otrajā dienā stūrmaņa kļūdas dēļ pāragri finišēja arī Lēbs. Tas
nozīmē, ka pirms Īrijas un Lielbritānijas posmiem starp favorītiem saglabājas
tie paši četri punkti. Liekas, visu noteiks pēdējais posms.

Ceturtais brālis

Tikmēr
FIA paziņojusi, ka salīdzinoši nelielajā pasaules čempionātu saimē (piemēram,
salīdzinot ar motosportu) gaidāms ģimenes pieaugums. No 2010. gada tagadējā FIA
GT čempionāta spēcīgākā klase GT1 iegūs pasaules čempionāta statusu. FIA GT
sērijai bija visai mistisks statuss, taču tā galvenais rīkotājs Stefans Ratels
jau vairākus gadus centies panākt augstāko statusu, atjaunojot SportsCar pasaules čempionātu.
Interesanti, ka kopā ar GT1 klasi braukusī GT2 kategorija startēs atsevišķā
sērijā ar Eiropas čempionāta statusu.

FIA
skaidro, ka 2010. gadā GT1 mašīnas kļūs smagākas, taču jaudīgākas. Tikmēr spēku
samēri tiks izlīdzināti ar dažādām standarta sistēmām, piemēram, motoru vadības
iekārtām. Mērķis – līdzīgāka cīņa, mazākas izmaksas.