Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Drīkstam cerēt!

Šajā nedēļas nogalē Bauskā, sporta kompleksā Mūsa notiks lielākais gada autosporta
notikums Latvijā – Eiropas autokrosa čempionāta posms. Šā gada sacīkste sola
sagraut visus līdzšinējos dalībnieku skaita rekordus – pieteikušies 73
dalībnieki, no kuriem 24 būs D-3A bagiju klasē, 17 braucēji salonautomobiļu D-1
klasē, 13 piloti D-3 lielo bagiju kategorijā, plus 19 braucēji Nacionālajā
klasē. Visās klasēs arī Latvijas pārstāvji, kuru sniegums ļauj cerēt uz
pjedestālu arī šogad!

Pirmais pilots Boks

Par trim lielāko
panākumu favorītiem no Latvijas puses jāizceļ D-3A braucēju Jāni Boku, kurš
pērn Bauskā izcīnīja savu pirmo pjedestālu Eiropas čempionātā, kā arī D-1
braucējus Aldi Zēbergu un Jāni Bogdanoviču.

Boka galvenais
uzdevumus fantastiskajā 24 mašīnu konkurencē būs tika A finālā – to desmit
braucēju vidū, kuri dalīs uzvaru. Tieši kvalifikācijas var izrādīties
skarbākais pārbaudījums, jo uz desmit fināla vietām pretendējošie darīs visu,
lai tiktu galvenajā braucienā, kā arī visu, lai bīstamākie konkurenti tajā
netiktu. Nav šaubu – Boku savās mājās, sevišķi pēc pagājušā gada otrās vietas,
vaktēs cītīgi.

Jānim šobrīd svarīgi
atbrīvoties no stabilitātes trūkuma un sīkumainām neveiksmēm, kuras iznīcināja,
piemēram, pirmos divus čempionāta posmus Portugālē. Divās tālajās sacīkstēs
kopumā izdevās sasniegt tikai trīs punktus. Jaunā mašīna ir spēcīga, braucējs –
meistarīgs, tomēr kļūmes atņem pārāk daudz.

Ir, kam Boku piesegt,
ja gadījumā Latvijas līderis pazūd no favorītu pulka. Nākamais spēku samēra ziņā
aiz Jāņa ir Arūns Matulēns. Baušķenieka starts Baltijas čempionātā ar jauno
tehniku bija daudzsološs un, jācer, avāriju devu Arūns arī izsmēla jau sezonas
sākumā. Baltijas sacīkstē Priekulē Matulēns apmeta kūleni jau laika kontrolē,
bet otrs vāks tika izpildīts fināla
startā, kad viņš sadūrās ar Lietuvas braucēju un abi auto pacēlās spārnos. Ja
aizmirstam šo murgaino sacīksti, Matulēns ir gan ātrs, turklāt var izrādīties
stabilāks par Boku. Ja par stabilitāti – Armands Hohfelds nav aprīkots ar
labāko tehniku, taču, ja tā iztur, viņš cauri trakuļu burzmai var tikt
visveiksmīgāk mežonīgās pieredzes dēļ. Vēl bez šīs trijotnes klasē startēs
Guntis Kļaviņš, Oskars Justaments, Oskars Kļaviņš un beidzot atgriezīsies arī
Anatolijs Abramovs. Kādam no viņiem iekļūt finālā būs grūti, taču ne
neiespējami.

D-1 NEZ dueļa turpinājums

Aizvadītajā nedēļas
nogalē Igaunijā startēja NEZ rallijkrosa čempionāts, kurā D-1 klasē startēja
Bogdanovičs un Zēbergs. Abi brauks arī Bauskā. Šobrīd neprognozējams ir abu
iekšējā dueļa iznākums. Igaunijā ātrāks šķita Jānis, stabilāks un mierīgāks –
Aldis. Bogdanoviča ātrums rallijkrosa trasē nenozīmē, ka viņš būs ātrāks arī
Bauskas autokrosa aplī. Taču pasludināt Zēbergu par šī posma Latvijas pirmo
pilotu neņemos.

Lai arī valda
uzskats, ka Latvijā D-1 klase zaudējusi kādreizējo asumu, negribētos šī dueta
izredzes norakstīt attiecībā pret Eiropas čempionāta līderiem. Šobrīd D-1
dominē lietuvieši Aurēlijs Simaška un Pauļus Pleskovs un Nerjuss Naujokaitis,
kā arī krievs Aleksandrs Kvašņins. Jānis Boks, kurš ir viens no retajiem
latviešiem, kurš šo kompāniju redzēja darbībā Portugālē, saka: „Neradās iespaids, ka favorīti D-1 ir
pārcilvēki un nav uzvarami. Drīzāk pretēji – steidzami nepieciešams Zēbergs vai
kāds cits no latviešiem, lai augtu konkurences līmenis." Šāds vērtējums vieš
cerības…

D-3 tūrisms

13 dalībnieku
konkurencē viens braucējs ar Latvijas karogu – leģendārais Aleksejs Jaluņins.
Taču, lai cik nesmuki nebūtu pārmest tik pieredzējušam braucējam, jāatzīst, ka
Alekseja pēdējo gadu sniegums Bauskā līdzinās tūrisma izbraucienam. Pēc aktīvo
sporta gaitu beigām tehnika labāka nav kļuvusi. No otras puses – ja Latvijā ir
braucējs un ir bagijs, atbilstošs klases vajadzībām, kāpēc nebraukt? Pastāv
taču arī sportiskā veiksme!

Vēsture atkārtojas, taciņa – cita?

Par Latvijas ziedu
laikiem Eiropas autokrosā tiek uzskatīti deviņdesmitie gadi un kulminācija
2000. gadā, kad D-1 klasē čempionāts noslēdzās ar mūsējo sagrābtām visām trim
medaļām, arī ceturtā vieta tika latvietim – Uģis Traubergs, Andris Dambis, Ivo
Traubergs un Aldis Zēbergs. Pēc šiem panākumiem starptautiskā krosa dzīvi
apturēja Traubergi un Dambis, bet Zēbergam turpmākajās cīņās pievienojās
deviņdesmito gadu zvaigzne Gints Bujāns, kļūstot par 2001. gada Eiropas
vicečempionu. Taču drīz Zēbergs palika viens, citi latvieši viņam pievienojās
Bauskas un nu jau likvidētajā Lietuvas posmā.

2006. gadā pirmo
paplašināto Eiropas autokrosa sezonu aizvadīja Jānis Boks. Lai arī apmeklēti ne
visi posmi, pjedestāls Bauskā un labs sniegums citās sacīkstēs iebīdīja Boku
kopvērtējuma desmitniekā, kas bija pirmais šāds panākums mazo bagiju klasē kopš
deviņdesmito gadu pirmās puses.

Pēdējos gados bagiju
sports Latvijā ieguvis izcilu uzrāvienu – esam pārliecinoši līderi Baltijā un
arvien vairāk braucēju raugās Eiropas virzienā. Vai varam būt čempioni? Jā.
Neticiet? 1995. gadā Andrim Dambim un Haraldam Šagbazjanam arī neviens
neticēja, kad parādījās projekts „Latvietis
– Eiropas čempions!" Jāpiebilst, ka arī līdz 2000. gada panākumiem latvieši
gāja desmit gadus, bet bagiju klase Latvijā vēl pirms septiņiem gadiem bija
mirusi, valstī sacensības nenotika. Visam savs laiks.

Leģendārā

Sporta komplekss Mūsa darbojas jau vairāk nekā 20 gadu.
1984. gadā notika pirmās Vissavienības autokrosa sacensības – cīņa par žurnāla Tehnika Molodjoži balvu. Izveidotās
trases un arī sacensību organizāciju augsti novērtēja sacensību dalībnieki,
skatītāju tūkstoši un auto un motosporta atbildīgās personas. Kopš 1985. gada
10. marta, kad notika pirmais PSRS čempionāts autohipodromā, sporta kompleksā Mūsa notikuši Latvijas, PSRS bruņoto
spēku un PSRS čempionāti motokrosā un autokrosā dažādās mašīnu klasēs. Taču
sporta kompleksā notika sacensības ne tikai auto un motosportā. Astoņdesmito
gadu vidū katru gadu notika vismaz piecas šaušanas sacensības. Spēkiem mērojās
gan invalīdi savās spartakiādēs, gan zēni BMX velotrasē. Notika kolhoza Uzvara spartakiādes vieglatlētikā,
ugunsdzēsēju sportā, auto daudzcīņā. Ziemā notika Latvijas čempionāti un Motokov firmas balvas izcīņas
skijoringā. Šajos gados notikušas vairāk nekā 150 dažāda mēroga sacensības 15
sporta veidos.

1986. gadā sporta
kompleksu Mūsa sāka iepazīt arī
Eiropas autokrosisti. Pirms pirmajām starptautiskajām autokrosa sacensībām Draudzības kauss tika uzbūvētas jaunas
ēkas tiesnešiem, televīzijai un viesiem, pārveidota autokrosa trase. No 1990.
gada līdz šim brīdim katru gadu notiek gan Eiropas kausa, gan Eiropas
čempionāta sacensības autokrosā.

1992. gadā tika
izveidota rallijkrosa trase, kurā notika liela daļa Latvijas rallijkrosa īsās vēstures
sacīkšu.

Pirms dažiem gadiem ilggadīgais trases
saimnieks Pēteris Neikšāns nodeva kompleksu Edgara Maišeļa rīcībā. Līdz ar
jaunu saimnieku trase atguva otro elpu un izzuda noguruma vaibsti, kas šīs
desmitgades sākumā arvien vairāk nomāca leģendāro trasi.

 

 

 

 

Eiropas autokrosa čempionāta 3. posms

Svarīgāko notikumu programma

Sestdiena, 26. maijs

14:00  Oficiālie treniņbraucieni

17:00  1. kvalifikācijas braucienu sērija

Svētdiena, 27. maijs

11:00  Sacensība atklāšana

11:40  2. kvalifikācijas braucienu sērija

13:30  3. kvalifikācijas braucienu sērija

15:40  Fināli

19:00  Apbalvošana

 

Automašīnu klases
Eiropas čempionāta Divīzija 1.

Salonautomobiļi (17 dalībnieki, Zēbergs, Bogdanovičs)

Eiropas čempionāta Divīzija 3A. Bagiji ar motora darba tilpumu līdz 1600 kub.
cm (24 dalībnieki, Boks, Matulēns, Hohfelds, Justaments, Kļaviņš, Abramovs,
Eglītis)

Eiropas čempionāta Divīzija 3. Bagiji ar motora darba tilpumu līdz 4000 kub.
cm (13 dalībnieki, Jaluņins)

Nacionālā klase. Latvijas čempionāta 1600, 2000 Super un Open
klašu apvienota papildus sacensība Eiropas čempionāta posmam (latvieši,
lietuvieši)

 

2006. gada Eiropas čempioni (uzvarētāji 2006.
gada Bauskas posmā)

D-1      Helmuts Vilds (Vācija) (Helmuts Vilds
(Vācija))

D-3A   Petrs Tureks (Čehija) (Ladislavs Hanāks
(Čehija))

D-3      Petrs Bartošs (Čehija) (Deniss Engels
(Vācija))

 

Pirms Bauskas

Latviešu
starptautiskās krosa aktivitātes sākās arī aizvadītajā nedēļā pirms Eiropas
iebraukšanas Latvijā. Laitses trasē Igaunijā notika Ziemeļeiropas zonas
rallijkrosa čempionāta pirmais posms. Diemžēl cerības, ka, nonākot Laitsē pie
Tallinas, būs iespēja sastapties ar Eiropas līmeņa rallijkrosa trasi, sabruka –
sacīkstes notika būvlaukuma vidū, bet trase varēja lepoties vienīgi ar labu
asfaltu – grunts daļa bija kārtīgs autokross ar bedrēm, špūrēm un akmeņiem.
Igauņi solīja Eiropas līmeni…
Sportiski čempionāta sākums samocīts. Tā arī neieradās kārtējo reizi startēt
solījušies somi un citi tālie ārzemnieki – punktus sadalīja baltieši.
1600 klasē Latviju pārstāvēja vienīgi Liene Ozoliņa, jo sākotnējie favorīti tā
arī nav paspējuši sagatavot tehniku sezonas sākumam. Lienes sacīkste bija smaga
un viņa nokļuva B finālā, no kura izkļūt neļāva igauņu jaunie agresori. 1600
klasē uzvaru guva lietuvietis Simons Bieļausks, pērnā gada bronzas medaļnieks.
2000 Super klasē Latvijas braucēji bija favorītu lomā – Uģis Pauriņš un Reinis
Safonovs šķita gatavi dubultuzvarai. Reinis savu izdarīja – pērnā gada
vicečempions guva pārliecinošu uzvaru.
Pauriņam sacīkste pārliecinoši neveiksmīga – trīs riepu plīsumi, ātrumkārbas
defekts, neieslēgti hronometri un gandrīz iznīcināta mašīna. Būdams B fināla
vadībā Uģis pēc riepas plīsuma ielidoja betonā.
Open klasē sacīkstēs bija jāstartē diviem Latvijas braucējiem – Ilgonim
Krūmiņam un Igoram Gabecam. Neviens nebija pabeidzis labot savu tehniku, līdz
ar to bija jāsēžas rezerves variantos. Krūms mēģināja aprast ar Aināra Prinča
Ford Sierra, bet Igors ķērās pie lietas ar veco Porsche. Pēdējo diemžēl pie
sacīkstēm jau sestdien nepielaida tehniskā komisija, taču, cik zināms, pelnīti.
Interesanti, ka igauņi aizsūtīja mājās arī trīs savējos.
Krūmiņš līdz finālam tika kopā ar trijiem žiguļiem. No starta izrāvās vadībā,
taču leģendārie igauņu „piecīši"
bija īpaši uzmācīgi. Tas lika Ilgonim kļūdīties un palikt pēdējā, ceturtajā
vietā.
Interesantu dueli solīja D-1 klases favorīti Jānis Bogdanovičs un Aldis
Zēbergs. Abi latvieši bija spēkos līdzīgi un galvastiesu pārāki pār Lietuvas
D-1 braucējiem. Fināla startā uzvarēja Bogdanovičs, taču viņa mašīna noslāpa
vienā no līkumiem un Zēberga uzvara bija vairāk nekā droša.
Pēc Bogdanoviča apstāšanās Jāņa turpmākais brauciens bija lietuvieša Vitaljus
Plastinina noķeršana – tas izdevās pēdējā apļa beigu daļā. Jānis – otrais
pirmajā posmā.
Nākamais NEZ rallijkrosa čempionāta posms notiks Zviedrijā un jāprognozē, ka
tieši tur čempionāts sāksies pa īstam un kļūs skaidri tie, kuri nolēmuši
cīnīties par visaugstākajām vietām.

Viesturs Saukāns

Šajā nedēļas nogalē Bauskā, sporta kompleksā Mūsa notiks lielākais gada autosporta
notikums Latvijā – Eiropas autokrosa čempionāta posms. Šā gada sacīkste sola
sagraut visus līdzšinējos dalībnieku skaita rekordus – pieteikušies 73
dalībnieki, no kuriem 24 būs D-3A bagiju klasē, 17 braucēji salonautomobiļu D-1
klasē, 13 piloti D-3 lielo bagiju kategorijā, plus 19 braucēji Nacionālajā
klasē. Visās klasēs arī Latvijas pārstāvji, kuru sniegums ļauj cerēt uz
pjedestālu arī šogad!