Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Dzīve pēc rekordu gada

Vecpils autotrasē 14. janvārī aizvadīts LAF folkreisa Ziemas kausa un LAF krosa komisijas autokrosa kausa pirmais posms. Sākusies sezona pēc folkreisam veiksmīgā 2016. gada, kas šajā tautas disciplīnā sagrāva dalībnieku skaita rekordus. Kā folkreiss jutīsies šogad?

LABAIS 2016. GADS

Sens autosporta novērojums vēsta, ka tautas sporta disciplīnas vislabāk jūtas tad, kad valstī ir švaki ar finansēm. Vai tas, ka 2016. gadā folkreiss laboja gan viena posma dalībnieku skaita rekordu, gan visas sezonas rādītājus, liecina, ka esam lielu problēmu priekšā, — rādīs laiks un algas konts. Taču jā — pērn folkreiss aizvadīja savu septīto un līdz šim labāko gadu Latvijā.

Visā gadā kopumā desmit folkreisa sacīkstēs startēja 92 dalībnieki. Savukārt vienā no posmiem — LAF folkreisa Vasaras kausa izcīņas otrajās sacīkstēs Vecpilī — cīņā par vienīgo uzvaru devās 51 dalībnieks. Autosportam tas ir daudz. Sezonas sākumā sacīkstes ar 35 dalībniekiem tika uzskatītas par lieliskām, bet gada beigās, ja nebija 40 sportistu, posma vērtējums bija nu tā.

Meklējot skaidrojumu, kāpēc šis tautas sporta veids guvis tādu uzrāvienu, tiešas atbildes nav. Nebija nekādu īpašu reklāmas akciju vai mārketinga triku. Šķiet, vīriem vienkārši gribas braukt un cīnīties.

Viens no skaidrojumiem, ka folkreiss varētu būt šo to ieguvis no vispārējās rallijkrosa ažiotāžas. Lai arī grūti salīdzināt pasaules rallijkrosa čempionāta Ford Fiesta ar Latvijas folkreisa Opel Astra, sajūtas un ideju iespējams izbaudīt. Gan vienā, gan otrā pasākumā mašīnas startē barā, var gan pabakstīt konkurentu, gan pats norauties pa sāniem. Gan vienā, gan otrā disciplīnā var izmēģināt spēkus stratēģijā, jo ir Džokera aplis. Gan vienā, gan otrā apvienoti daudzi rezultātus veidojoši elementi — starta reakcija, braukšanas stratēģija, uzbrukums un aizstāvēšanās… Var būt, ka vainīgs rallijkross.

Tomēr reālāks šķiet skaidrojums, ka folkreiss pilda savu primāro uzdevumu: saistīt amatieru un standarta automašīnu sportu ar lielo autosportu. Folkreiss Latvijā ir lētākais veids, kā stāties uz starta, sēžot ar drošības karkasu aprīkotā mašīnā. Viss pārējais ir krietni dārgāk — radniecīgie autokross un rallijkross, rallijs un rallijsprints, autošoseja… Un pavisam labā ziņa ir tā, ka no folkreisa sportisti mēdz spert soļus tālāk arī uz lielajiem sporta veidiem.

Vēl pērnā gada rezultātus var skaidrot ar folkreisa imidža nostabilizēšanos. Kad šim sportam 2009. gadā Latvijā tika dots starts, pirmās sezonas bija visai skarbas. Kontakti, sasistas mašīnas un avāriju dēļ sabojāti rezultāti bija ikdiena. Sportistiem, kuri plānoja ienākt autosportā, tas nelikās pievilcīgi — pēc sacensībām locīt bleķus, lai nākamajā cīņā mašīna pēc kaut kā atkal izskatītos. Šobrīd braukšana kļuvusi ievērojami kulturālāka. Protams, kontaktu sportā bez avārijām nevar iztikt, taču sports kļuvis sportiskāks.

KAS ĪSTI IR FOLKREISS?

Folkreisa pamatnoteikumi nemainās — tautas sports ar zemām izmaksām, ko kontrolē ar obligātu mašīnu pārdošanu par 950 eiro, ja tai ir pircējs. Tas nozīmē, ka jebkurš — konkurents, skatītājs — var iegādāties jebkuru sacensībās startējošo auto par 950 eiro. Mašīnas īpašnieks nedrīkst atteikties no šī darījuma, pretējā gadījumā draud diskvalifikācija un soda sankcijas. Šāds nosacījums liek mašīnu būvētājiem un braucējiem ievērojami apdomāt ieguldījumus tehnikas būvniecībā. Tā rezultātā mašīnas saglabā savu tehnisko vienkāršību, pieejamību, konkurences līdzvērtību, kā arī veicina tehnisko radošumu, inženieriem cenšoties uzbūvēt lētus, taču efektīvus risinājumus cīņām par uzvaru.

Sacensības tiek aizvadītas slēgtās trasēs — ziemā ar sniega un ledus segumu, vasarā — grunts un atsevišķos gadījumos arī asfalts.

Populārākais jautājums par folkreisu ir: “Vai tā mašīnu pirkšana tiešām arī notiek?” Jautājums ir saprotams, jo nevienā citā sporta veidā šādas nianses nav. Atbilde — notiek.

PIRKŠANAS PERIPETIJAS

Ar folkreisa noteikumos paredzēto pirkšanu ir tā — kamēr līderiem viss ir kārtībā, neviens neko nepērk, katram ir labs viņa paša kaujas zirgs. Problēmas sākas tajā brīdī, kad kāds no malas — potenciāls jaunais braucējs vai rangā zemāks konkurents — kādu no līdera mašīnām cenšas iegādāties. Tad līderu pulkā (ar to domājot ap 10 dalībniekiem) sākas panika. Cits mēģina savu mašīnu aizstāvēt ar savu draugu palīdzību (ja uz mašīnu piesakās vairāki pircēji, notiek pirkšanas tiesību izloze), cits cenšas reaģēt un iegādāties konkurenta auto — sākas jezga ne pa jokam. Līderu panika ir uzjautrinoša, bet arī saprotama: skaidrs, ka vadošie auto ir sagatavoti vērtīgāki par 950 eiro. Tad nu glābjas, kā var…

Jaunajiem braucējiem, šķiet, saprātīgāk ir ienākt folkreisā tieši ar pirkšanas palīdzību. Ja nopērc automašīnu, kura tikko ir izcīnījusi uzvaru — zini, ka esi nopircis labāko folkreisa mašīnu. Savukārt, ja būvē pats, tas, pirmkārt, ir nesalīdzināmi ilgāk, otrkārt, nezini, cik spēcīga šī mašīna būs sanākusi attiecībā pret konkurentiem, treškārt, ja uzreiz izdodas uzbūvēt konkurētspējīgu auto, visticamāk, tas ir arī dārgāk par 950 eiro.

ŠĀGADA PLĀNI

Šogad folkreisā nemainīgi saglabājas divu seriālu plāns: Ziemas kauss un Vasaras kauss. Ziemas sezonas sākums bija plānots jau decembrī, taču posms Valmieras pusē bija jāatceļ ziemas trūkuma dēļ.

Līdz ar to sezona sāksies ar Vecpils sacīkstēm. Nedaudz mainīta trases konfigurācija būs pirmais no vairākiem gada pārsteigumiem.

Interesants plānots nākamais posms Brenguļos: sacīkste paredzēta diennakts tumšajā laikā, mākslīgā apgaismojuma apstākļos. Gluži kā F-1 tumšajos posmos — treniņi vēl gaismā, bet pirmie braucieni jau tumsā. Sportistiem tas būs izaicinājums, jo apgaismojuma maiņa radīs citādu trases izjūtu pat pieredzējušākajiem braucējiem.

Un vēl viens pārsteigums kalendārā — folkreiss un LAF krosa komisijas autokrosa kausa izcīņa atgriezīs autosportā leģendāro Mūsas trasi, kas pāris gadu bija klusējusi. Pa šo laiku sporta kompleksam mainījušies īpašnieki. Jaunie saimnieki — zviedru kompānija — saglabās tik nozīmīgo vietu motoru sporta aktivitātēm. Komplekss tiek atjaunots un veidots kā korporatīvo pasākumu un ģimenes izklaides vieta. Tomēr arī par īstām sacīkstēm netiek aizmirsts, tāpat netiek izslēgta arī Eiropas autokrosa čempionāta posma atgriešanās Latvijā.

SPORTISKI INTRIĢĒJOŠI

Sportiski sezona nav prognozējama. Pērn katrā posmā uz panākumu pretendēja aptuveni desmit braucēji, nav pamata uzskatīt, ka šogad kaut kas varētu mainīties. 2016. gada vasaras sezonā izveidojās četru vadošo braucēju grupa — Viesturs Plētiens, Emīls Baltaiskalns, Ivo Gabrāns un Jānis Orbidāns. Taču atsevišķos posmos noteikumus mēdza diktēt arī citi braucēji.

Starp citu, par Ziemas kausa ieguvēju kļuva Renārs Ēķis, bet Vasaras kausa dramatiskā pēdējā posma cīņā par uzvarētāju kļuva Plētiens.

Kuri būs šāgada līderi?

 

LAF FOLKREISA ZIEMAS KAUSS

1. posms, 14. janvāris — Vecpils, Vecpils autotrase

2. posms, 28. janvāris — Valmiera, Brenguļu autotrase (nakts)

3. posms, 11. februāris — Kalna pagasts, Pilskalnu autotrase

4. posms, 25. februāris — Mūsa Raceland

5. posms, 5. marts — Smiltene, Tepera autotrase

LAF FOLKREISA VASARAS KAUSS

1. posms, 14. maijs — Bauska, Mūsa Raceland

2. posms, 11. jūnijs — Valmiera, Brenguļu autotrase

3. posms, 8. jūlijs — Kalna pagasts, Pilskalnu autotrase

4. posms, 22. jūlijs — Vecpils, Vecpils autotrase

5. posms, 19. augusts — Vecpils, Vecpils autotrase

6. posms, 9. septembris — Valmiera, Brenguļu autotrase

 

LAF FOLKREISA POSMU UZVARAS

(Pēc 2016. gada. * — šobrīd aktīvie braucēji)

1. Artūrs Bāriņš 9

— Renārs Ēķis 9*

3. Rūdolfs Bogens 7

4. Edijs Sloka 5

5. Artūrs Vecgailis 4

— Ivo Gabrāns 4*

7. Rihards Dainis 3*

— Ritvars Kārkliņš 3*

— Raivis Riekstiņš 3*

— Jānis Nikels 3

— Guntars Gabrāns 3

— Juris Sirko 3

— Agris Upītis 3

— Jānis Orbidāns 3*

— Sandis Džeriņš 3

16. Mārtiņš Starks 2*

— Ermīns Vācietis 2

— Lauris Vidžis 2

— Jevgēnijs Bergs 2

20. Jānis Kļava 1

— Ivars Kerns 1*

— Dāvis Tobiass 1

— Uldis Andersons 1

— Roberts Plūme 1

— Edgars Vītols 1

— Edijs Ošs 1

— Andris Melngāršs 1

— Sandis Baltaiskalns 1*

— Mārtiņš Spīķis 1*

— Andis Dreimanis 1*

— Edvīns Vansovičs 1*

— Matīss Pelēnis 1*

— Viesturs Plētiens 1*

 

LAF FOLKREISA SERIĀLU LAUREĀTI

2016.

Ziemas kauss: Renārs Ēķis

Juniors: Matīss Pelēnis

Komanda: Autocross.lv folkreisa komanda (Ēķis, Plētiens, Saukāns)

Vasaras kauss:Viesturs Plētiens

Juniors: Dāvis Emīls Ūdris

Komanda: Autocross.lv folkreisa komanda (Plētiens, Ēķis, Saukāns, Aseriņš)

Rangs:Emīls Baltaiskalns

2015.

Ziemas kauss:Ermīns Vācietis

Juniors: Ivo Gabrāns

Komanda: Štīm Rally Team (Vācietis, Tobiass, Bahmanis)

Vasaras kauss:Edijs Sloka

Juniors: Mārtiņš Spīķis

Komanda: Carlife Autosport Team (M. Spīķis, Ločmelis, I. Spīķis, Jn. Spīķis)

Rangs:Mārtiņš Spīķis

2014.

Ziemas kauss:Rihards Dainis

Juniors: Renārs Ēķis

Komanda: Štīm Rally Team (Vācietis, Tobiass, Bahmanis)

Vasaras kauss:Guntars Gabrāns

Juniors: Ivo Gabrāns

Komanda: Kavita V (I. Gabrāns, G. Gabrāns, Kļava)

Rangs:Ivo Gabrāns

2013.

Ziemas kauss:Mārtiņš Starks

Juniors: Renārs Ēķis

Komanda: Autocross.lv folkreisa komanda (Ēķis, Bendziks, Saukāns, Kārkliņš)

Vasaras kauss:Mārtiņš Starks

Juniors: Ivo Gabrāns

Komanda: Streamline Racing (Starks, Kučinskis, I. Gabrāns)

Rangs:Mārtiņš Starks

2012.

Ziemas kauss:Mārtiņš Starks

Juniors: Rihards Dainis

Komanda: Streamline Racing (Starks, Vansovičs, K. Lapsa)

Vasaras kauss:Rūdolfs Bogens

Juniors: Ivo Gabrāns

Komanda: Autosporta Nākotne (Bogens, S. Džeriņš, R. Dainis)

Rangs:Rūdolfs Bogens

2011.

Ziemas kauss:Jānis Nikels

Juniors: Dāvis Tobiass

Komanda: Folkreisa Fabrika (R. Dainis, Nikels, M. Dainis)

Vasaras kauss:Renārs Ēķis

Juniors: Rihards Dainis

Komanda: Autocross.lv folkreisa komanda (Ēķis, Vītola, Bendziks, Matulēns)

Rangs:Renārs Ēķis

2010.

Ziemas kauss:Artūrs Bāriņš

Juniors: Sandis Džeriņš

Komanda: Raunas Bruģakmens (Vecgailis, Zariņš, M. Lapsa)

Vasaras kauss:Artūrs Bāriņš

Juniors: Sandis Džeriņš

Komanda: Folkreisa Fabrika (R. Dainis, Nikels, M. Dainis)

Rangs:Artūrs Bāriņš

2009.

Rangs:Juris Sirko