Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Eirorallijs tuvojas Latvijai

Februāra sākumā Kurzemes pusē tiks aizvadīts Eiropas rallija čempionāta pirmais posms Rally Liepāja — līdz šim vērienīgākais autosporta pasākums Latvijā. Ceturto gadu pēc kārtas Latvijas rallija līdzjutēji sagaidīs Eiropas labākos rallija braucējus.

PIRMOREIZ STARTERA GODĀ

2016. gads būs ceturtais gads pēc kārtas, kad ziemā notiekošais Rally Liepāja iekļauts FIA Eiropas rallija čempionāta kalendārā. Pirmās trīs reizes tas bija otrais ERČ posms, bet līdz ar Austrijas neiekļaušanu 2016. gada kalendārā tieši Liepājas un Kuldīgas novadā notiekošajam rallijam būs gods uzsākt 64. FIA Eiropas rallija čempionāta sezonu.

Iepriekš uzvarētāja laurus Latvijas ceļos plūkušas somu pilotu Jari Ketomā (2013, Ford Fiesta RRC) un Esapeka Lapi (2014, Škoda Fabia R5) vadītās ekipāžas, bet pērn ziemā sarīkotajās sacensībās uzvarētāja kausu izcīnīja īrs Kreigs Brīns (Peugeot 2018 T16 R5), kurš startēja ar stūrmani Skotu Martinu no Lielbritānijas. Turpinot iesākto tradīciju, Brīna vadītais Peugeot 2018 T16 tiek izmantots visos Rally Liepāja 2016. gada vizuālajos materiālos. Savukārt par rallija saukli izvēlēts This Winter Rocks, kas sasaucas gan ar jaunuzcelto koncertzāli Lielais Dzintars, gan senajām Liepājas pilsētas muzikālajām saknēm, kurām jaunu skanējumu piešķirs Kurzemes novadā rūcošie rallija spēkrati.

Gaidāmajā sacīkstē 6. un 7. februārī paredzēti 13 ātrumposmi. Pirmajā sacensību dienā cīņa notiks Kuldīgas apkārtnes ceļos, bet svētdien jau Liepājā. Ievērojot tradīcijas, katra rallija diena atsevišķi būs Latvijas rallija čempionāta otrais un trešais posms. It kā ātrumposmu maz, taču to kopējā kilometrāža atbilst Latvijas čempionāta ralliju garumam.

KAS IR EIROPAS RALLIJA ČEMPIONĀTS?

Līdzjutēju vidū tiek diskutēts par to, kāda līmeņa sacensības ir Eiropas rallija čempionāts. Vieni saka, ka tas ir labākais rallija seriāls tuvākajā apkārtnē, kurš, atšķirībā no pasaules čempionāta, nav tik komercializēts un mākslīgs, bet ir demokrātiskāks. Tādā veidā seriālā ienāk talanti, kuriem lēciens uz pasaules čempionātu ir pārāk dārgs. Citi saka — kāda jēga no šāda seriāla, ja tas neražo pasaules čempionāta braucējus, abi čempionāti ir kā divas dažādas pasaules. Turklāt izmantojamās tehnikas dažādība esot gluži kā rasols — katrs brauc, ar ko vēlas, un noteikumi to visu saliek pa kaut kādām klasēm. Turklāt pašu sacensību kvalitāte brīžiem esot ļoti provinciāla.

Droši vien taisnība ir kaut kur pa vidu. Taču kopš Eiropas čempionāta nonākšanas Eurosport pārziņā seriāls ir ieguvis zināmu kvalitāti un respektu pasaules rallija sabiedrībā. Un galu galā, ja mēs ar šāda pasākuma palīdzību varam savos ceļos redzēt 20—30 augstākā līmeņa rallija mašīnas un pa kādai ļoti svarīgai ekipāžai, kāpēc lai Latvija šajā pasākumā neiesaistītos? Vēl viens pluss — Latvijas sportisti var tiešā cīņā samērot spēkus ar Eiropas vidējo rallistu un, kā rāda iepriekšējie gadi, konstatēt, ka mūsējie nav peļami. Turklāt Eiropas čempionāta ienākšana Latvijā radījusi arī Latvijas braucēju un komandu vēlmi iziet starptautiskā sabiedrībā — līdz Ralfa Sirmača pērnā gada Eiropas junioru vicečempiona gūšanas sezonai mūsējie uz ārzemju cīņām īpaši nerāvās.

Īsāk sakot — kāpēc ne?

KAS STARTĒS?

Skatītājiem allaž lielākās emocijas sagādā jaudīgu pilnpiedziņas mašīnu starts. Rally Liepāja pulcējas labs sastāvs ar jaudīgajām R5 automašīnām. Patīkami, ka to vidū būs arī viens no Latvijas pieredzējušākajiem pilotiem Raimonds Kisiels, kā arī pēdējo gadu titulētākais jaunais rallists Ralfs Sirmacis. Abi brauks ar SRT komandas Škoda Fabia R5 mašīnām. Šajā gadījumā pat otrajā plānā aiziet viņu cīņa ar Eiropas līderiem — intrigu sagādās abu iekšējais duelis.

Ar N4 grupas Mitsubishi Evo IX pilota krēslā šajā rallijā atgriezīsies arī bijušais Latvijas rallija čempions Māris Neikšāns. Nojaušams, ka vajadzētu startēt arī Jānim Vorobjovam, tātad veidojas vēl viena iespēja interesantam duelim. Lai viss būtu kā senajos, labajos laikos, pietrūkst tikai Anda Neikšāna un Aivja Egles. Lai gan… vismaz komandu menedžeru statusā arī viņi būs klāt.

Diemžēl Latvijas sportistu vairākuma vēlme pieteikties sacensībām pēdējā dienā līdz šī numura drukāšanai visai minimāli ļauj noprast Latvijas čempionāta sastāvu. Tāpēc vietējā seriāla sastāvu un spēku samērus varēsim analizēt jau pēc aizvadītajām cīņām. Sportistiem gan ir attaisnojošs iemesls — vēl līdz Liepājas pasākumam jāaizvada Latvijas čempionāta pirmais posms rallijā Sarma 2016. Tajā, starp citu, iesildīšanās vārdā ar škodu startēs Kisiels, stājoties pretī pērnajam LRC1 čempionam Guntim Lielkājim un rallijsprinta zvaigznei Edijam Bergmanim, kurš beidzot pāries uz lielo ralliju, ar to priecējot daudzus līdzjutējus.

STARPTAUTISKĀ EKSOTIKA

Rally Liepājašogad unikālu gaisotni piešķirs ekipāža, kas dalībai rallijā būs mērojusi īpaši tālu ceļu — ar Latvijā populāro Mitsubishi Lancer Evolution X sacensībās piedalīsies Hosē Luiss Hakets Rioss/Ernans Vargass Penja, kuri Liepājā ieradīsies no Dienvidamerikas kontinenta valsts Paragvajas.

Rally Liepājastartēs 2015. gada ERČ kopvērtējuma trešās vietas ieguvējs Latvijas līdzjutējiem pazīstamais krievs Aleksejs Lukjaņuks, kurš kopā ar stūrmani Alekseju Arnautovu pilotēs Ford Fiesta R5. Lukjaņukam šis būs trešais starts Rally Liepāja. 2013. gadā viņam izvērtās intriģējoša cīņa par trešo vietu ar franču leģendu Fransuā Delakūru. Lai gan cerības par goda pjedestālu nepiepildījās (sacensību priekšpēdējā ātrumposma laikā ekipāža izbrauca ārpus trases un automašīnas bojājumu dēļ no rallija izstājās), Lukjaņukam par sacensību gaitā parādīto cīņassparu tika piešķirta prestižā Colin McRae Flat Out Trophy. Savukārt pērn Lukjaņuks otrā ātrumposma laikā piedzīvoja avāriju un dalību sacensībās turpināja pēc Rallijs 2 noteikumiem, finišā uzrādot ātrāko laiku sešos no 11 ātrumposmiem.

Pieteikums saņemts arī no 2015. gada Eiropas čempiona ERC2 ieskaites klasē ungāra Davida Botkas, kurš Liepājā pērn brauca ar Mitsubishi Lancer Evo IX un ierindojās piektajā vietā (ERC2). 2016. gadā Botka startēs spēcīgākajā ieskaites klasē ERC, un ekipāžas rīcībā būs Citroën DS3 R5automašīna.

Janvāra vidū Eiropas cīņām Latvijā pieteikušies astoņu valstu sportisti, tomēr lielākie dalībnieku sastāva prieki gaidāmi pēdējās pieteikumu dienās — provizoriskais starta saraksts tiks publicēts 29. janvāra vakarā.

Līdzjutējiem līdz rallija startam ir laiks sagatavoties. Informācija atrodama www.lvrally.com unwww.autorally.lv.