Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Elle arī ārpus Āfrikas

Kas
tad tā vairs par Dakaru!" sacīja ļaudis, kad tika paziņots, ka 2009. gada
Dakaras rallijreids pārceļas uz Dienvidameriku. Taču, kad pasākums startējis,
nav šaubu, ka Argentīnas un Čīles teritorijā notiekošā sacīkste ir lielisks
aizstājējs „
vecajai labajai", turklāt iespējams, ka beigās
šāgada sacīkste kļūs par visu laiku skarbāko Dakaras reidu. Kur mēs atrodamies?!
Jau ar šāgada Dakaras
rallijreida sākumu kļuva skaidrs – rīkotāji ir pacentušies un nekāda pastaiga
sportistiem gluži vis nesanāks. Jāņem vērā kaut vai zemeslodes puse, kurā
nonākusi piedzīvojumus alkstošā Dakaras karavāna. Lai arī līdz šim sacīkste
notika karstākajā no kontinentiem, tā tomēr notika ziemā, ja tā var dēvēt
atrašanos karstā saulē tuksneša vidū. Taču Dienvidamerikā šobrīd ir pats
vasaras vidus un apstākļi nežēlīgi pat pret vietējiem iedzīvotājiem. Nav šaubu,
ka latviešus var apsveikt ar varonību šajā cīņā. Interesanti, ka
pirmās ziņas, kas atnākušas līdz Latvijai, vēsta, ka dažs Rīgas rallijreidu komandas
pārstāvis uzreiz saķēris iesnas. Karstums esot ļoti dīvains, citādāks nekā tas,
pie kura pieraduši eiropieši. Ir apstākļi, kas
šogad komandām tomēr ir vieglāki nekā līdz šim. Āfrikā arī komandu tehniskajam
personālam bieži vien bija jāiejūtas kāpu stūmēju lomā, bet Dienvidamerikā,
vismaz rallijreida sākuma daļā, komandu bāzes varēja pārvietoties pa puslīdz
labiem ceļiem, pirmajās dienās pat pa asfaltētām šosejām, lai nonāktu kārtējā
posma finiša nometnē. Kas attiecas uz
sportistu ērtībām trasē – nekas neesot vienkāršāk kā Āfrikā. Karstums nomoka
organismu, tuksnešu apvidos smiltis ir ļoti sausas un sarežģītas, turklāt ar
katru nākamo dienu parādās arvien vairāk akmeņu, klinšu un citu viltību.
Diemžēl šāgada Dakara jau prasījusi kāda franču motobraucēja dzīvību, bet ļoti
smagu avāriju piedzīvojusi kāda britu automobiļa ekipāža. Raksta tapšanas brīdī
gan pilots, gan stūrmanis cīnījās par izdzīvošanu un, pat ja cilvēkiem izdosies
noturēties naža asmens pareizajā pusē, ārsti neņemas prognozēt viņu turpmākās
dzīves veselības stāvokli.

 

Latvieši turas

Cerībā, ka līdz
žurnāla iznākšanai visi mūsu sportisti – trīs OSCar ekipāžas un motobraucējs Einārs Vinters – būs kaujas
gatavībā, jāatzīst, ka sacīkste uzsākta labi. Vismaz stabili. Eināra sniegums
ir lielisks – nemitīgi vadošā desmitnieka tuvumā, ar stabiliem rezultātiem
starpfinišu laika ņemšanas vietās. Viņa brālis, traumas dēļ mājās palikušais
Jānis, kurš kļuva par Latvijas Dakaras varoni pirms pāris gadiem, arī atzīmēja
Eināra demonstrēto saprātīgo stabilitāti. Jānis Vinters prognozēja, ka brālis
varētu kāpināt tempu pēc brīvdienas, kas paredzēta sestdien. Tajā pašā laikā
viņš cer, ka tempa kāpināšana nebūs pārgalvīga.

Automobiļu ekipāžas –
Māris Saukāns/Didzis Zariņš, Jānis Āzis/Ainārs Princis un Andris Feldmanis/Krists
Feldmanis – sacīksti sāka savu spēju robežās, turoties ap trešā desmita
pozīcijām. Protams, izskanējuši līdzjutēju jautājumi par to, vai šīs pozīcijas
nebūtu laiks uzlabot, ja mērķis ir sasniegt ko vairāk par līdz šim Dakaras
rallijreidos paveikto. Taču pretargumenti ir. Pirmkārt, lai kādi būtu mērķi
finišā, tas ir jāsasniedz, un pirmajās dienās izstājušos autobraucēju skaits ir
pietiekami iespaidīgs. Otrkārt, iespējams, braucēji varētu no sevis izmocīt arī
labākus rezultātus, taču jau minētajā karstumā krietni vairāk jāstrādā pie tā,
lai mašīnām saglabātu puslīdz normālu darba temperatūru. OSCar ir saskāries ar dzesēšanas problēmām – tik karsts šobrīd
ir Dienvidamerikas vidienē! No vienas puses, lielisku darbu pirmajās dienās
veic tēva un dēla Feldmaņu ekipāža, kura vecajiem
bukiem
Saukānam un Āzim nedēļas sākumā braši brauca pa priekšu. Taču šis
rezultāts panākts, spīdzinot automašīnu. Komanda ziņoja dzimtenei, ka Feldmaņu
mašīna ātrumposmus finišē ar spīdošām visām iespējamām brīdinājuma lampiņām.

Jācer, ka zina, ko dara!

Andra un Krista
Feldmaņu temps ir labs. Varbūt tas pat ir pārsteidzoši, ka ekipāža, būdama
debitante Dakaras rallijreidā (kāpas gan ir pačamdītas dažās citās tuksnešu
sacīkstēs), darbojas tik pārliecinoši, tomēr vieš arī zināmas bažas – vai
vīri pratīs ievērot viedo padomus, ka Dakaras rallijreidā jābrauc tieši tik
ātri, lai tas būtu droši? Andris ir labs pilots, bijis Latvijas rallijreidu
čempions patiesi atzīstamā konkurencē. Taču nav šaubu, ka viņš ir no dullo
sportistu pulka, spicais! Un blakus
tikpat ugunīgs juniors. Tiesa, arī Māris Saukāns, lai arī ārēji allaž
demonstrējis mieru un izpratni par to, kā vajag, tomēr dažkārt demonstrējis
emociju izvirdumus braukšanas laikā. Taču Dakarā, šoreiz ar to domājot
Senegālas galvaspilsētu, viņš ir paciemojies!
Atkal pretarguments – Jānis Āzis šajā sakarā šķiet vēsākais no kompānijas
un viņš Dakarā ir bijis biežāk…

Līderi pierāda – nav viegli

Ļoti neprognozējamas
cīņas risinās par šīs sacīkstes uzvaru. Iepriekšējos gados bija favorītu grupas
gan starp moto, gan auto braucējiem, taču arī to vidū bija izteiktāki favorīti
uz uzvaru. Jaunā Dakara sākusies ar visai mainīgiem rezultātiem sarakstu augšgalā,
turklāt vairāki līderi jau paspējuši piedzīvot problēmas, it īpaši motobraucēju
cīņās.

Arī automobiļu
konkurencē ir interesanti – labs sniegums katarietim Nasiram al Atijaham,
kurš līdz otrdienai bija uzvarējis divus no četriem ātrumposmiem, braucot ar BMW, kas iepriekšējos gados pie
panākumiem tika ļoti fragmentāri. Protams, bija gaidāms, ka īpaši ātrs būs arī
Karloss Sainss un viņa Volkswagen –
savienība, kas uz Dienvidameriku devusies tikai uzvarēt. Taču uzvarētajos
ātrumposmos spāņu leģenda bijis vairāk nekā lielisks. Tajā pašā laikā šķietami
galvenais favorīts, Mitsubishi
līderis Stefans Petransels, nonācis līderu ēnā. Ar prognozēm nepārsteidzieties!

Atcerieties
Petransela pēdējo gadu stratēģiju – viņš lieliski pratis iemidzināt
konkurentus ar atrašanos pirmajā desmitniekā, taču šķietami arvien vairāk
atpaliekot. Paiet nedēļa, un viņš ir uzvarētājs…

Katrā gadījumā
ražotāju komandu – Volkswagen, BMW,
Mitsubishi, KTM
un citu -sniegums liek domāt, ka tik tiešām arī viņiem
trase un apstākļi ir sveši. Jā, viņi ir ātrākie, taču ne tik pārliecinoši kā
Āfrikā, kas gadu gaitā bija iepazīta līdz pēdējai niansei. Tas nozīmē, ka
nākamā nedēļa mums sola lielisku intrigu un izdevības Latvijas sportistiem.

 

Viesturs Saukāns

 

FOTO

Nebūs viegli!
Pieņēmums, ka Dakaras rallijreida pārcelšana no Āfrikas uz Dienvidameriku
atņems cīņas un izdzīvošanas garšu, izrādījies pilnīgi nepareizs. Tiek
pierādīts, ka elle ir pārvietojama

Foto: Mitsubishi Motorsport