Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Feminisms ar paaugstinātu oktānskaitli

Pirms nedēļas Latvijas autosporta lielākajā
notikumā – „
Hansa
Līzings" autosporta čempionu Gala' balvas 2007

pasākumā tika noskaidrots, ka līdzjutēji interneta balsojumā par populārāko
Latvijas autosporta čempionu atzinuši Karlīni Štālu. Daudzi uzskata, ka šo
panākumu diktēja ne tikai svarīgais Beļģijas F-Renault 1.6 čempiontituls, bet arī fakts, ka viņa ir sieviete,
kas autosporta sabiedrībā joprojām skaitās visai īpašs gadījums. Dāmu faktors
autosportā ir skaļa tēma arī ārvalstīs.

Esam daudz rakstījuši
par Karlīnes Štālas īpašo vietu Latvijas autosportā. Viņa bija viena no sava
laika retajām kartingistēm, otru var minēt vienīgi Nelliju Šlēgelmilhu. Nellija
vēlāk pārorientējās uz citiem sporta veidiem, bet Štāla turpināja autosporta
ceļu. Nonākot autosportā, arvien populārāka kļuva spriešana: viņu ātrāk uz
lielo autosportu virzītu panākumi un čempiontituli, vai fakts, ka viņa kā dāma
ir pietiekami unikāla, lai veiktos arī bez sevišķiem sasniegumiem. Īsos vārdos –
prakse pēdējā laikā pierāda, ka bez uzvarām iztikt nevarēs, lai varētu kāpt pa
karjeras trepēm. Taču pasaules vēsture demonstrē, ka atšķirīgs no vairākuma
dzimums diktē noteikumus.

Amerika uzķēra šova iespējas

Visspilgtāk sievietēm
veicies ASV autosporta industrijā. Lai arī Eiropas kontrolētajā F-1 bijusi ne
viena vien dāma, amerikāņi veiksmīgāk mācējuši izmantot šo īpatnību, sasniedzot
ja ne spožus rezultātus, tad gana daudz sponsoru uzmanības. Dāma F-1 pēdējoreiz
mēģināja startēt 1992. gadā, taču pēc Džovannas Amati izgāšanās tikai pēdējos
pāris gados parādījušās Bernija Eklstona un dažu citu stiprinieku idejas dabūt
sievieti F-1.

ASV autosporta
virsotnē – IndyCar un ChampCar – pēdējo desmit gadu laikā uz
starta stājušās vismaz piecas sievietes – Laina Sentdžeimsa, Sāra Fišere,
Danika Patrika, Milka Duno un Ketrīna Lege. Neviena no viņām nenoliedz, ka
karjerā lielu nozīmi spēlējis dzimums, jo šur tur jūtamas priekšrocības. Šādi
eksemplāri ir patikuši komandām, kuras meklē sponsorus, kas visai droši ķeras uz
dāmu faktora. „Kad vienā no
Amerikas sacīkšu sērijām startēju Ford rūpnīcas
komandas sastāvā, labi apzinājos, ka neesmu ātrākā no pieejamajiem pilotiem,"
nesen atzina Sentdžeimsa. „Taču
ne reizi neparādījās runas mani atlaist, lai pieņemtu kādu spēcīgāku braucēju. Tāpēc,
ka tobrīd biju vienīgā dāma, kas tikusi tik augstu. Parādījās sponsoru
meklēšanas joma, kuru līdz šim motoru sports nebija uzskatījis par iespējamu
apgūt: lietas, kas domātas tikai sievietēm – kosmētika un daudz kas cits." ASV
nesen tika veikta aptauja par sieviešu faktoru motoru sportā. Lielais vairākums
respondentu atzina, ka sievietes starts pievērš sacīkstei papildu interesi. Tika
arī atzīts, ka nav svarīgi: viņa ir laba braucēja vai – ne. Bija arī citi
jautājumi, uz kuriem vairākums atbildēja līdzīgi.

Sievišķība sāk traucēt

Taču ir viena
problēma, kas kaitina šīs jezgas vaininieces. Sevišķi spilgti autosporta
sieviešu dumpošanās sākās līdz ar Danikas Patrikas ienākšanu IndyCar un prasmi ik pa reizei
pietuvoties līderiem. „Brīžiem
kaitina, ka tieši manas kļūdas ir tās, kuras visi pamana, ka tieši man pārmet
to, ka esmu bijusi tuvu uzvarai, taču neesmu izmantojusi iespēju," nesen
dusmīgi paziņoja niķīgā Danika, kura pērn nekautrējās pēc avārijas vienam no
kolēģiem arī uzšaut. „Visi skaita tieši manas avārijas un
izslīdēšanas. Taču lielākā daļa manu kolēģu sezonas laikā ne tuvu nav uzvarai,
pat netiekot līdz iespējai to izlaist no rokām. Daudzi no pilotiem dauza
mašīnas, taču daudzi izvēlas braukt lēnāk un necīnīties, lai tikai neapskādētu
komandas auto. Es gribu, lai mani uzskata par tādu pašu braucēju kā visus
pārējos. Atzīstu, ka man ir zināmas priekšrocības darbā ar sponsoriem. Taču,
kad esmu mašīnā, negaidu priekšrocības no citiem, tāpat kā negrasos būt
piekāpīga konkurentu priekšā. Neesmu šajā sportā, lai būtu sieviete. Esmu šajā
sportā, jo gribu uzvarēt."

Dāmu vilnis tuvojas

Arī pārējās
sportistes atzīst, ka sieviešu autobraucēju kvalitāte aug ar katru gadu, un
šobrīd līdz augstākajai sērijai vairs nevar tikt tipiska mājsaimniece, ja viņai
to sagribētos. „Amerikā virsotnēm
tuvojas vesela paaudze jauno braucēju, kuras no mazām dienām vērojušas, kā
braucu es, Sāra vai Danika," saka Sentdžeimsa. „Viņu vecāki ir pārliecinājušies, ka šis sporta veids ir tik
demokrātisks, ka nešķiro sportistus pēc dzimumiem. Reiz kāds izdevums centās
salīdzināt, kura ir labāka sportiste – Kurņikova vai Danika. Taču Kurņikova ir
cīnījusies tikai pret sievietēm, kamēr Danika ir apbrauksi simtiem puišu, ja
skaitām visus čempionātus, kuros viņa startējusi!"

Sentdžeimsa arī
atzīmēja, ka ar laiku situācija mainīsies. „Ja sieviešu autosportā kļūs vairāk, mazināsies fakta unikalitāte,
un neviens par to nejūsmināsies. Tas, protams, padarīs viņu ceļu pie sponsoriem
sarežģītāku, taču čempionāts iegūs arvien spēcīgākas un talantīgākas
sportistes, kuras būs pierādījušas, ka patiešām ir ātras braucējas."

Karlīne un viņas vienaudzes – pirmā un pēdējā
iespēja?

Tātad prognozes
liecina, ka sievietes autosportā drīzumā kļūs par ikdienu. Tas nozīmē, ka tām,
kuras šobrīd sākušas pelnīt panākumus autosporta junioru sērijās un sapņo par
ko vairāk, ir pēdējais brīdis pasniegt sevi kā kaut ko unikālu. Karlīne Štāla
ir šo sportistu pulkā, var pat uzskatīt, ka viņa ir viena no pirmajām pasaulē,
kura dzimuma priekšrocības apvieno ar panākumiem vērā ņemamos seriālos.
Iespējams, pēc pieciem gadiem Latvijā būs vien divas, trīs, varbūt vairāk
(notikumi Latvijas kartinga čempionātā liek par to domāt) meitenes, kurām būs
spēcīga finansiālā aizmugure. Taču viņām nebūs iespēja tā žilbināt publiku, kā
to tikko paveikusi Karlīne. Tāpēc, ka viņas būs vairākas un ne pirmās. Tajā
pašā laikā tiks pievērsta līdzjutēju papildu uzmanība šim čempionātam. Vēl ilgi
būs ziņkārīgie, kuri gribēs redzēt
viņai neiet
. Tas pats ASV pētījums atklāj, ka līdz ar sieviešu ienākšanu
autosporta trasēs, dāmas arvien biežāk parādās tribīnēs un pie televizoru ekrāniem.
Sentdžeimsa sacīja, ka kāds humoru mīlošs komandas menedžeris viņai reiz
teicis: „Sievietes veido tikai
piekto daļu no motoru sporta līdzjutējiem. Tātad mums tev jāmaksā tikai piektā
daļa no tā, ko tu prasi!" Laina, kura ASV veicina sieviešu ienākšanu šajā
sportā, sacīja: „Pienāks brīdis,
kad dāmu savā komandā ne katrs varēs atļauties, jo viņa būs tik talantīga
sportiste, ka tikai labākajai komandai būs tiesības viņu noalgot!"

Viesturs SAUKĀNS