Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Folkreiss jubilejas priekšvakarā

Jaunais Latvijas autosporta veids folkreiss Sporta rindās pirmo reizi pieminēts
aptuveni pirms gada, kad tautas autosporta disciplīna vēl bija tikai uz papīra,
turklāt zviedru valodā. Tikai pēc tam jau Latvijas noteikumi, krosa tipa sporta
izsludināšana, bet pirms Jāņiem pirmās sacīkstes. Sestdien Raunā jubileja –
desmitā sacīkste!

 

 

Tā sauktajā vasaras
sezonā tika aizvadītas astoņas sacensības. Pāris pēdējās gan ar vasaru bija
minimāli saistītas, jo norisinājās katastrofālos laikapstākļos, pamatīgos
dubļos. Taču no oktobra diez vai iespējams sagaidīt ko labāku. Toties pēdējā
cīņā Ropažos jauns dalībnieku rekords – vienā sacīkstē uz starta 18 sportisti,
bet kopumā vasaras sezonā uz starta bija izgājuši 32 dalībnieki. Sākums labs,
ņemot vērā, ka jaunajam sporta veidam tobrīd bija tikai četru mēnešu ilgs mūžs
kopš pirmās sacīkstes.

 

Ziemā smagnējs ieskrējiens

 

Lielas cerības saistījās
ar ziemu, kas šogad izdevusies autosportam perfekta. Tāpēc sarūgtinoši, ka uz
LAF Folkreisa ziemas kausa pirmo posmu sapulcējās tikai desmit sportisti, tātad
gandrīz divreiz mazāk nekā iepriekšējā tikšanās reizē. Tomēr tam bija
attaisnojums – lielākā daļa gaidīto, bet neatbraukušo sportistu nebija paguvuši
tikt galā ar tehnikas sagatavošanu. Tie, kuri vasarā startēja regulāri, bija
izsmēluši tehnikas un finansiālos spēkus (astoņas sacīkstes četros mēnešos nav bieža
parādība Latvijas autosportā). Savukārt rudens pusē pirmo reizi folkreisu pamēģinājušie
bija guvuši pieredzi un gatavoja tehniku jau ar gudru ziņu.

Cits skats uz dzīvi
saistībā ar 16. janvāra Raunas sacīksti – dažas dienas pirms cīņām potenciālo
dalībnieku skaits sasniedz 16. Turklāt jubileju – desmito sacensību – sports
svinēs kā pienākas: ieejas maksas skatītājiem nebūs, taču meitenes – būs!
Folkreisā debitēs pirmā daiļā dzimuma pārstāve Evija Vītola. Viņa ir Edgara
Vītola – spēcīga kartingista, šosejnieka un folkreisista – jaunākā māsa.

Folkreisa ziemas
kausā trīs vērtējumi: individuālais, komandu un junioru ieskaitē. Junioru cīņās
startē dalībnieki, kuri dzimuši 1989. gadā un vēlāk. Arī Evija iekļaujas
junioru vērtējumā. Viņas starts iespējams, pateicoties tam, ka brālis ar
motociklu traumējis roku un izsists no autosporta uz vairākām sacīkstēm.

Vēl viens spēcīgs
debitants – braucējs no Liepājas puses – Sandis Džeriņš. Viņš folkreisā
debitēja Ziemas kausa pirmajā posmā Ropažos, demonstrējot apbrīnas vērtu
sniegumu. Sacīkstes beigu daļā viņš savā kvalifikācijas grupā iemantoja
favorīta statusu. Lai arī Sandis un arī sacīkstē startējušais tēvs Kaspars
Džeriņš nosolījās taupīt naudu un no Liepājas uz Vidzemi nebraukt, vilinājums
bijis nopietns – arī viņi gatavojas.

 

Beidzot apturēta Vidzeme

 

Pirmajā posmā uzvaru
guva jelgavnieks Artūrs Bāriņš. Deviņās sacīkstēs šis bija pirmais gadījums,
kad atņemta uzvara vidzemniekiem. Ceļš uz uzvaru nebija viegls – kvalifikācijas
cīņas bija nežēlīgas, principiālāko sāncensi atrodot raunieša Artūra Vecgaiļa
personā. Šī dueļa turpinājumu ar nepacietību gaida Raunā, taču galvenais
sacensību tiesnesis solījies pievērst īpašu uzmanību abu braukšanai trasē.

Komandu cīņās
interesants duelis veidojas starp Raunas bruģakmens
(Vecgailis, Mārtiņš Lapsa, Armands Zariņš) un Folkreisa Fabriku (Juris Sirko, Mareks Dainis, Andris Stulpiņš). Pagaidām
vadībā bruģinieki, turklāt otrais
posms notiks pašu sagatavotā trasē – trijotnei vajadzētu būt īpaši spēcīgai,
lai arī Mārtiņš Lapsa kā rīkotājs atzīst, ka trases taupīšanas nolūkos pašiem
nemaz neiznāks patrenēties.

LAF Folkreisa ziemas
kausa turpinājums pēc Raunas sacīkstes gaidāms Brenguļu autotrasē pie Valmieras
30. janvārī, bet nedēļu vēlāk – 6. februārī – cīņas plānotas Mūsas trasē pie
Bauskas. Vēl divi paredzētie posmi netiek konkrēti plānoti, viss būs atkarīgs
no ziemas noturības.

 

Vīri ar čemodāniem jau klāt

 

Atgādinu, ka viens no
folkreisa saistošākajiem elementiem ir automašīnu pārdošana par fiksēto cenu –
950 eiro. Sistēma – jebkurš klātesošais (skatītājs, konkurents utt.) par minēto
summu var izvēlēties iegādāties jebkuru no trasē braucošajām folkreisa mašīnām.
Savukārt mašīnas īpašnieks no darījuma nedrīkst atteikties. Šāds nosacījums,
lai atturētu sportistus no vēlmes investēt tehnikā mežonīgu naudu – ja nu kāds
nopērk, viss iztērētais aiziet nebūtībā vai – vēl trakāk – konkurenta
rīcībā. Pagaidām gan deviņu sacīkšu laikā neviens šāds darījums nav noticis.
Lielā mērā tas skaidrojams ar latviešu vēlmi pašam visu izdarīt, nevis ņemt jau
gatavu. Latvijā pietiek speciālistu, kuri var mašīnu sagatavot pavisam lēti.
Taču – kad šie būs iztrakojušies pa garāžām, nāks jauna dalībnieku paaudze,
kuri sapratīs, ka eļļainas rokas nav viņu dzīves aicinājums, tāpēc labāk
iegādāties, piemēram, kopvērtējuma līdera automobili un ierasties kaujas
gatavībā uz nākamajām sacīkstēm.

Dzirdēts, ka vīri ar čemodāniem bijuši vismaz divās sacīkstēs,
taču darījumi nav noslēgti, jo vienā gadījumā noskatītais auto piedzīvoja
motora defektu, bet otrā – izrādījās, ka attiecīgais sportists nav ieradies uz
cīņu. Varbūt zināja?

Jāpiebilst, ka, pat,
ja sportista mašīnu nopērk, tā vēl nav traģēdija – viņam ir visas iespējas
nopirkt kāda cita konkurenta automašīnu, jo nauda taču dienas beigās būs!

 

Folkreisa sacensību uzvarētāji

1. s/k 333, Ropaži     Jevgēnijs Bergs (Rencēni, Vidzeme)

2. Tepera trase, Smiltene    Jevgēnijs Bergs (Rencēni, Vidzeme)

3. Rullītis, Jelgava    Juris Sirko (Jūdaži, Vidzeme)

4. Rullītis, Jelgava    Juris Sirko (Jūdaži, Vidzeme)

5. Tepera trase, Smiltene    Juris Sirko (Jūdaži, Vidzeme)

6. Mūsa, Bauska       Edgars Vītols (Carnikava, Vidzeme)

7. Brenguļi, Valmiera           Andris Melngāršs (Valmiera, Vidzeme)

8. s/k 333, Ropaži     Artūrs Vecgailis (Rauna, Vidzeme)

9. s/k 333, Ropaži     Artūrs Bāriņš (Jelgava, Zemgale)

 

Folkreisa kopējais rangs pēc 9 sacīkstēm

(kopā 35 dalībnieki,
rangs tiek veidots neatkarīgi no seriālu kopvērtējumiem)

1. Juris Sirko
(Jūdaži, Vidzeme)     480 punkti

2. Jevgēnijs Bergs
(Rencēni, Vidzeme)     315

3. Edgars Vītols
(Carnikava, Vidzeme)      304

4. Artūrs Bāriņš
(Jelgava, Zemgale)           260

5. Edgars Diļevka
(Sigulda, Vidzeme)       204

6. Andris Stulpiņš
(Jūdaži, Vidzeme)          200

7. Sandis Melngāršs
(Valmiera, Vidzeme)            192

8. Andris Melngāršs
(Valmiera, Vidzeme) 182

9. Vilnis Uzraugs
(Katlakalns, Vidzeme)    146

10. Uldis Andersons
(Saldus, Kurzeme)    140

– Edgars Kudurs
(Cēsis, Vidzeme)          140

Reģioni

1. Vidzeme    1099

2. Zemgale     404

3. Kurzeme    266

4. Latgale       0

 

Viesturs SAUKĀNS