Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Jānis Boks pirms latviešu Eiropas

Maija otrajā pusē sporta kompleksā Mūsa pie Bauskas norisināsies Eiropas autokrosa čempionāta trešais posms. Galvenā Latvijas cerība — SuperBuggy klases braucējs Jānis Boks. Lai gan pirmajās divās sacīkstēs Portugālē un Francijā sasniegtas pozīcijas ārpus pirmā desmitnieka, Jānis ir pārliecināts, ka var cīnīties par vietu uz pjedestāla gan mājas trasē, gan jebkurā nākamajā čempionāta posmā.

Jānis Boks bagiju braucēja karjeru sāka 2001. gadā D-3A (kopš šā gada Eiropā — Buggy 1600) klasē. Taču pērn sezonas otrajā pusē tika pabeigts darbs pie jaunās D-3 (šogad SuperBuggy) mašīnas. Čehijas vairākkārtējā Eiropas čempiona Ladislava Hanāka darbnīcā būvētais bagijs izrādījās lielisks — sezonas nogalē tika sasniegti teicami rezultāti, tajā skaitā otrā vieta Francijas posmā.

REMONTPAVASARIS

Turpinot uzlabot tehniku, ar cerībām tika gaidīts 2011. gads un sezonas sākums. Kopumā viss kārtībā — pirmā posma laika kontroles braucienos sasniegta otrā vieta, kas viesa cerības tālākām cīņām. Taču to iznīcināja ātrumkārbas defekts — pazuda pirmais pārnesums, kas Portugāles trasē atsevišķos līkumos bija īpaši nepieciešams. Līdz ar to turpmākā sacīkste bija tikt līdz finišam, nevis reāla cīņa.
Pēc nedēļas nākamajam posmam Francijā bija jāorganizē steidzams ātrumkārbas remonts. Talkā nāca bagija būvētāji čehi, kuri, kā viņiem šķita, nedēļas laikā saveda ātrumkārbu kārtībā — Francijā tika konstatēts, ka pirmais ātrums ir, taču nu bija pazudis otrais. Savukārt šajā trasē tieši šī pārnesuma trūkums rezultātus bojāja dramatiski. Rezultātā vājš sniegums laika kontrolē, neveiksmīga pirmā kvalifikācija. Šāda situācija ir iznīcinoša — lai arī naktī no sestdienas uz svētdienu komandas mehāniķis Vladimirs Rimaido ātrumkārbu saremontēja saviem spēkiem, nokļūšana rezultātu tabulas vidū faktiski izslēdza sportistu no favorītu pulka.
„Šādā situācijā esmu bijis pietiekami bieži, lai saprastu, ka sacīkste no vidus kļūst par loteriju,” saka Jānis Boks. „Lai sasniegtu labu rezultātu svētdienas vakara A finālā, visam jābūt kārtībā jau sestdienas pusdienlaika laika kontrolē. Uzrādot kontrolē vadošos rezultātus braucienos, varu startēt no pirmās rindas. Ja starts ir labs, neiekļūstu burzmā, kurā notiek nežēlīga cīņa par pozīcijām, kur neviens nevienu nežēlo. Tādā veidā gūstu labu starta vietu arī nākamajos braucienos, tieku A finālā un cīnos par pjedestālu. Taču līdz ar neveiksmi Francijas posma laika kontrolē jau no paša sākuma nonācu burzmā pie nežēlīgajiem, bet no tās izkļūt var tikai tad, ja paveicas.”

ĪSTĀS APDZĪŠANAS

30 dalībnieku konkurencē Boks gan pamanījās sasniegt 15. pozīciju, kas kopumā nav peļami. Pēc nežēlīgas cīņas nedēļas nogales garumā Jānis izsprāga trešajā kvalifikācijas braucienā. „Startēju no pēdējām pozīcijām, bet brauciena laikā apdzinu gandrīz visus un finišēju otrais. Liekas, tas bija viens no labākajiem braucieniem manā mūžā — visas apdzīšanas bija īstas, nebija tā, ka kāds priekšā izstātos vai avarētu. Vienkārši braucu un visus dzinu. Ideāla sajūta, sapratu, ka es kā sportists un mana mašīna var ļoti daudz. Tikai jāatbrīvojas no mazajām neveiksmēm, kas visu bojā.”
„Esmu pārliecināts, ka mans ātrums un bagija sniegums ļauj būt trijniekā, to pierāda arī pagājušā gada nogales rezultāti. Tomēr mašīnu joprojām apgūstu. Pašlaik problēmas sagādā starts — pirmajos posmos izmēģināju dažādas starta metodes, bet jūtu, ka no līnijas neaizbraucu tik veiksmīgi, cik vēlētos. Tas rada risku pirmajos pagriezienos iekļūt nevajadzīgās kontaktcīņās.”
Kopumā jāatzīst, ka Jāņa Boka un viņa Laivu Centra komandas darbība ar katru sezonu kļūst arvien profesionālāka. Bagijs uzbūvēts Čehijā, čehi arī veic nopietnākos remontdarbus. Savukārt motors tradicionāli tiek gatavots pie holandiešu speciālistiem. Arī starp Francijas un Portugāles posmiem šķietami bez vajadzības tika pārbūvēts motors. Holandieši konstatēja sava motora defektu kādam citam Boka klasē braucošajam dalībniekam. Tā kā Jāņa mašīnas motors ir identisks, speciālisti drošības apsvērumu dēļ pārjauca arī latvieša tehniku. Tas liecina par atbildību un cieņu pret sportistu.

PIESKATA ARĪ MĀRI LĪCI

Abos Eiropas posmos Portugālē un Francijā Buggy 1600 klasē startēja arī Māris Līcis. Latviešu komandas uztur draudzīgas attiecības un mazāk pieredzējušā jēkabpilieša komanda nekautrējas uzdot jautājumus par tēmām, kuras pagaidām nepārvalda, nevis nopietnām sejām cenšas uzbūvēt jaunu divriteni. Rezultātā Boka un Līča tandēms izraisa cieņu.
Tā kā Bokam pirmajā posmā ātrumkārba iznīcināja sacīksti jau pirmajā dienā, tieši Līcis kļuva par Latvijas galveno cerību. Māris pirmo reizi iekļuva Eiropas čempionāta A finālā, sasniedzot desmito vietu. Viņš jau pirmajā posmā nopelnīja tikpat punktus, cik 2010. gadā visā sezonā kopumā! Boks, kurš atzinīgi par Līča komandas darbošanos izsakās jau labu laiku, slavēja braucēju: „Man patīk, kā viņi strādā, viņi ir uz pareizā ceļa. Pieeja sportam ir profesionāla un nopietna. Nemitīgi tiek uzlabota mašīna, daži paņēmieni ir klasiski, daži — eksperimentāli, bet kopumā viss ir kārtībā.
Turklāt šogad pirmajos posmos bija ievērojama Māra izaugsme. Viņš šogad šķiet vairāk nobriedis cīņām, vairs nebrauc taustīdamies vai kur acis rāda, Māris sācis braukt ātrāk, tajā pašā laikā arī domāt un vērtēt notiekošo. Ļoti labi! Taču komanda turpina strādāt pie tehnikas. Viņu lielākā problēma ir motors — tam acīmredzami trūkst jaudas, šajā gadījumā holandieši ir nedaudz nohaltūrējuši. Taču domāju, ka līdz Bauskas posmam viņa bagijs kļūs ātrāks. Starp pirmajiem diviem posmiem mūsu ārzemju speciālisti arī palīdzēja uzlabot Līča bagija balstiekārtu — bagijs kļuvis stabilāks un labāk vadāms.”
Otrais posms Francijā Līcim nebija veiksmīgs. 30 dalībnieku konkurencē savā klasē Māris laika kontrolē finišēja otrajā desmitā, taču sacīkste beidzās sestdienas vakarā, kad pirmās kvalifikācijas sērijas laikā kāds konkurents ietriecās Līča mašīnas aizmugurē, sabojājot motoru.
Lai gan komanda centās meklēt risinājumus, atgriezties trasē svētdien no rīta vairs neizdevās. Latvieši Francijā pat bija līdz trasei dabūjuši sazina kur iegūtu virpu — gatavi darbam! Taču nebija nepieciešamo materiālu, lai plānu realizētu. Boks skaidro, ka patiesībā gan nedaudz vainojams pieredzes trūkums: „Mēs manas karjeras sākumā arī uzrāvāmies uz šādu situāciju. Līča komanda starpsezonā ļoti cītīgi strādāja pie mašīnas svara samazināšanas, līdz ar to smagākās daļas tika aizstātas ar vieglākām. Taču gan mēs savulaik, gan viņi šoreiz pārcentās — mašīnas aizmugures aizsarga materiāls izrādījās par plānu un neizturīgu. Rezultātā ar saņemto sitienu mašīna tika sapostīta. Ko darīt — skarba mācība, bet turpmāk tā tiks ņemta vērā. Galu galā šajā kontaktu sportā daudz nosaka arī veiksme.”

KAS NOTIEK LATVIJĀ?

Eiropas autokrosa čempionāta Latvijas posmā kopumā startēs deviņi Latvijas braucēji. Salonauto Touring Autocross (bijusī D-1) klasē uz starta izies Aldis Zēbergs, bet no metāllūžņu kaudzes par sporta auto atkal kļuvis Jāņa Bogdanoviča Ford Focus. SuperBuggy klasē vēl bez Boka startēs Juris Kuļikovskis, bet Buggy 1600 klasē pieteicies Līcis, Armands Hohfelds, Andris Kuļikovskis, Oskars Eglītis un Dāvis Aupe. Sastāvs ļoti labs, turklāt bez izdaudzinātā Boka un Līča patīkami var pārsteigt gan salonmašīnu braucēji, gan bagisti — abi Kuļikovski, varbūt vēl kāds.
Tomēr jāatzīst, ka bagiju klašu pārstāvji šobrīd sastopami tikai Eiropas trasēs. Tradicionālā D-3A/Buggy 1600 klase Latvijā ir sarežģītā situācijā. Latvijas puse uzņēmusies rīkot visus piecus Baltijas D-3A kausa posmus, taču pirmajā sacīkstē mūsējie izgāzās — trim igauņiem, kas bija ieradušies uz Smiltenes posmu, pretī nestājās pilnīgi neviens Latvijas sportists! Turklāt jāņem vērā, ka līdz Eiropas čempionāta Latvijas posmam, uz kuru visi gatavojas, citu bagiju sacīkšu nav, tātad treniņš notiks vai nu katram savā nodabā īrējot trases, vai nu… pašā sacīkstē. Un to nu ir grūti dēvēt par puslīdz profesionālu līmeni. Protams, neviens sportists, kurš regulāri nestartē Eiropā, arī necenšas apgalvot, ka būtu augsta ranga profesionālis, un katrs izklaidējas, kā prot. Bet fakts paliek fakts — šobrīd Eiropas čempionāta klašu nacionālā vai reģionālā līmeņa sportistu mums nav.
Vēl pirms četriem pieciem gadiem situācija šķita daudz cerīgāka — D-3A klases Baltijas kausa posmos startēja gandrīz divi desmiti bagiju. Visu sabojāja krīze? Jānis Boks nav par to tik pārliecināts: „Kad mēs sākām Latvijā atdzīvināt D-3A klasi, kurai ir raksturīgi ik pa brīdim izmirt, Latvijā vēl nebija ne krīzes, ne arī tā saukto trekno gadu. Praktiski visi sākām no nulles, ar vienkāršām, līdzīgām mašīnām. Tālāk katrs gāja savu ceļu: mēs iegādājāmies arvien spēcīgāku tehniku, līdz nonācām Eiropas čempionātā. Citi saglabāja līdzšinējās mašīnas, tās ik pa brīdim uzlabojot. Cits nemainīja neko, izbraucot brīvajā brīdī.
Tik atšķirīgiem sportistiem satiekoties kopīgā sacīkstē, vienai daļai kļuva neinteresanti — tie, kuri negribēja dzīvi veltīt startam Eiropā, vairs nevarēja mēroties ar Eiropas līmeņa tehniku. Viņi sāka pamest klasi. Mašīnu kļuva mazāk, naudas problēmas apturēja tos, kuri centās progresēt saviem spēkiem, savukārt tā sauktā Eiropas tehnika sāka vairāk startēt ārvalstīs nekā savās mājās. Galu galā Latvijā un Baltijā nav kam braukt. Nedomāju, ka krīze kā ar nazi nogrieza klases pastāvēšanu. Tā nonāca problēmās evolūcijas dēļ.”

BOKA KOMANDAS PARALĒLĀ PASAULE

Jānis Boks, viņa menedžeris Andis Kivkucāns un pārējā komanda ir arī Latvijas čempionāta B600 bagiju klases ieviesēji un virzītāji. Šie bagiji izmaksu ziņā ir ievērojami lētāki nekā D-3A, tiem ir aizmugures piedziņa un šosejas motociklu motori. Šo klasi Jānis un Andis noskatīja pirms vairākiem gadiem Portugālē un Spānijā, kur tā ir īpaši populāra.
Bija cerība, ka B600 kļūs par kvantitatīvu pasākumu, bet labākie ar laiku varētu pārsēsties D-3A. Taču B600 drīz pēc veiksmīga sākuma nonāca problēmās, jo Latvijas čempionātā sāka trūkt dalībnieku. Lai gan šogad situācija, salīdzinot ar pērnās sezonas nogali, ir uzlabojusies, klase tik tiešām izjūt finansiālās problēmas. „Lai gan šie bagiji ir krietni lētāki un ļoti aizraujoši, tomēr arī tie maksā naudu. Uzturēšanas izmaksas ir demokrātiskas, taču, lai mašīnu iegādātos, vajadzīgs pirmais ieguldījums. Tomēr domāju, ka ar laiku atkopsies gan ekonomika, gan autosports. Šodien katrs meklē iespēju izdzīvot, nopelnīt un atlicināt līdzekļus kādam hobijam.”
Eiropas autokrosa čempionāta Latvijas posms Mūsas trasē notiks 21. un 22. maijā. Uz starta deviņi Latvijas sportisti, karognesējs — Jānis Boks!
Viesturs SAUKĀNS