Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Kā zvaigznei iedot paātrinājumu

Ierasts par Latvijas rallija aktivitātēm runāt
čempionāta prestižākās N4 klases
kontekstā, garāmejot pieminot arī Ivara Vasaraudža kārtējo braucienu ar A+ klases Mitsubishi Lancer WRC automašīnu. Taču šoreiz, šķiet, aiz Aivja
Egles N4 klasē nodrošinātā
čempiontitula palikusi nopietna drāma mazajā 2WD klasē. Rallijā Kurzeme
2009
pēdējā ātrumposmā izstājās galvenais klases favorīts Zigurds Kalniņš.

 

 

Pietrūka trīs kilometru

Vienas ass piedziņas 2WD klasē sezonā ir trīs vadošās ekipāžas
– Zigurds Kalniņš/Ģirts Dombrovskis, Jānis Fārenhorsts/Ingars Smaižis un Ivo
Priedītis/Mārtiņš Vitkovskis. To likteņi līdzšinējos posmos bijuši visai
līdzīgi – katram pa kādai uzvarai, katrs pa reizei nav finišējis. Tomēr
nepameta sajūta, ka favorīti tomēr ir Kalniņš un Dombrovskis. Viņi, lai arī
gados jauni, tomēr ir ļoti pieredzējuši un titulēti sportisti – Fārenhorstam un
Priedītim jāveic vēl daudzi ātrumposmu kilometri, lai tiktu Kalniņam/Dombrovskim
līdzi.

Zigurds bija Kurzemes
rallija pārliecinošā vadībā, kad trīs kilometrus pirms rallija finiša viņa Renault Clio plīsa pusass stienis un ekipāža palika trases malā.
Fārenhorsts droši tika līdz finišam, saņemot 11 punktus par uzvaru latviešu
iekšējā vērtējumā, un nu izvirzījies vadībā ar astoņu punktu pārsvaru. Kalniņam
šie astoņi punkti ir katastrofāli – tos atgūt var palīdzēt tikai brīnums.

 

ZAZ uz
200 km/h…

Saruna ar Zigurdu
atgādināja vecu anekdoti: „Kā
likt automašīnai ZAZ virzīties ar
ātrumu 200 km/h? Iestumjot ar kāju no Ararata kalna."

Kalniņš skaidro, ka
pēdējā posmā pēc mēneša – rallija Latvija
2009/Kuldīgas rudens
– viņš brauks ar pilnu jaudu un apziņu, ka zaudēt
vairs nav ko.

„Ar grūtībām atgūstos
no Liepājas neveiksmes," atzinās Autostils
Rally Team
komandas braucējs. „Mūsu
cīņu par čempiona titulu var glābt vienīgi veiksme, varbūt kāds taktisks triks,
kā arī brauciens ar pilnu gāzi pēdējā sacīkstē. Kopumā Kurzemē veicās ļoti
labi, bijām ieguvuši milzīgu ātrumu, jo ļoti palīdzēja pirms šā rallija veiktā
Dienvidigaunijas sacīkste. Bija tādas pašas sajūtas kā tajā laikā, kad ar VAZ 2108 braucu rallijsprintā –
neatlaižot gāzi! Igaunijas sacīkstē izdevās uzvarēt milzīgā konkurencē. Ar
vienu vietējo speciālistu cīnījāmies sekundi sekundē. Pirms pēdējā, 28 km garā
ātrumposma, viņš man bija par 0,7 sekundēm priekšā, bet finišā par šīm pašām
0,7 sekundēm uzvaru guvām mēs! Lieliska sacīkste un ļoti laba pieredze."

Pusasu plīsumā ir
grūti meklēt kādu noteiktu iemeslu vai zīmi, metāls nogurst un plīst – tā arī visa
gudrība. „Esmu dzirdējis versijas,
ka pusasi aizlauzu uz tramplīna, taču nedomāju, ka jāmeklē sakarības. Kādā
brīdī tā neizturēja, un viss. Varēja, protams, plīsums notikt treniņā pie
mājām, varējām paklausīt iekšējai balsij, kas pirms sacīkstes ziņoja, ka
pusasis jāmaina. Plānojām šo darbu veikt, taču, tā kā vietējiem piegādātājiem
šīs detaļas nebija, nolēmām pagaidām nepasūtīt. Gadās!"

 

Jaunā mašīna jānopelna

Speciālisti Kalniņam
pievērš uzmanību, jo viņa karjera veidojusies mērķtiecīgi, ar daudziem
panākumiem, sportistam neapšaubāmi ir spilgts talants, bet viņa komanda – gan
ģimene, gan sportā pieredzējuši atbalstītāji – saskata Zigurda potenciālu arī
starptautiskajā arēnā. Cenšoties nepieminēt kopējo dižbēdu, Kalniņš saka: „Ļoti ceru, ka šovasar izplānotais Baltijas
čempionāts nākamgad tik tiešām spēs eksistēt, darboties un pulcēt lielu
konkurenci. Ja tā, tas būs lielisks izaicinājums katram sportistam un brīnišķīga
izrāde skatītājiem. Šāds seriāls noteikti ir nepieciešams, sen bija laiks.
Objektīvi vērtējot, Latvijā mūsu klasē ir maza konkurence, Igaunijā tā ir
krietni lielāka, bet, saliekot Baltijas valstīm spēkus kopā, veidosies
čempionāts, kurš tiešām noteiks labāko. Ar vai bez Baltijas, taču nākamgad
raugos Igaunijas čempionāta virzienā ar jaunu mašīnu. Jaunais auto, kuru jau
esmu redzējis, gan jānopelna – šīs sezonas mērķis bija čempiona tituls, bet
pagaidām uzdevums nav izpildīts."

 

Pieredze var noderēt

Pāris dienas pirms
Kurzemes rallija starta rallija Latvija
rīkotāji paziņoja, ka sacīkste būs. Rallija Latvija
organizators Jānis Krastiņš šodien apstiprināja, ka rallijs notiks un ka tā
nosaukums būs Rallijs Latvija –
Kuldīgas rudens
. „Šķiet,
šis bija jautājums, ko pēdējo triju mēnešu laikā man uzdeva visbiežāk: vai
rallijs Latvija notiks?"
saka Krastiņš. „Nu es varu
apstiprināt, ka tas notiks, un pēc nosaukuma jūs sapratāt – kur." Rallija
organizatori šogad ir atteikušies no tāliem pārbraucieniem, un rallijs Latvija būs salīdzinoši kompakts. „Ņemot vērā, ka mūsu galvenos sponsorus pārdeva
par diviem latiem, par ko ralliju sarīkot nevar, projektu Parex rallija Latvija pagaidām esam
iesaldējuši. Nevis izbeiguši, bet apstādinājuši," uzsver Krastiņš. RLV bija noslēgts sadarbības
līgums ar Parex, taču
bankas problēmu dēļ rallijs šogad ir zaudējis gan savu nosaukumu, gan
finansējumu. Rallijs Latvija
būs pēdējais, sestais, Latvijas čempionāta posms un risināsies 3. un 4.
oktobrī.

Pēc visa spriežot,
rallija maršruts tā dalībniekiem šobrīd ir svešs, praktiski visi Kuldīgas puses
ceļos būs debitanti, varbūt izņemot kādu vietējo matadoru. Šis apstāklis var
spēlēt par labu pieredzējušākajiem Kalniņam/Dombrovskim, kuri gadu laikā
iemācījušies ātrāk pielāgoties nezināmiem apstākļiem. Tomēr matemātika var būt
nepielūdzama – Fārenhorsts/Smaižis demonstrē pārāk spēcīgu stabilitāti, lai
viņus kāds kopvērtējumā vienkārši apbrauktu. Nedomāju, ka Jānis un Ingars
pieļaus situāciju, ka ar šādu kopvērtējuma punktu pārsvaru viņi sāktu braukt pa
grāvjiem. Viņi ir pārāk labi, kaut arī jauni!

 

Fārenhorsts prožektoru gaismā

Talsiniekam Jānim
Fārenhorstam šī sezona izvēršas lieliska, īsta zvaigžņu stunda gada garumā. Vēl
pērn viņš tika uzskatīts par debitantu, kuram varbūt vēl nedaudz pietrūka
pozitīvo ambīciju lēkt acīs – ja
ne ar sportiskajiem rezultātiem, tad vismaz servisa parkā. Šogad Jānis kombinācijā
ar stūrmani Ingaru Smaiži var pārsteigt konkurentus visnepatīkamākajā veidā –
nozagt titulu.

Jānis rallijā nav
nokļuvis nejauši – pie visa, kā bieži gadās, vainīgs tēvs Aigars. Seniors sāka
sporta gaitas autokrosā, kļūdams pat par Baltijas vicečempionu. Pēc krosa Fārenhorsts
sāka startēt rallijā, taču pirmajās sezonās ieguva drīzāk skarbu pieredzi ar
regulāru izstāšanos sēriju, kaut arī demonstrēja spēcīgu potenciālu. Jau tad
Aigars sacīja, ka viņa starti ir vairāk izklaide, bet dēla aktivitātes
autosportā tiks uztvertas daudz nopietnāk.

Iemīto taku
izmēģināja arī juniors. Vispirms sagatavošanās sezonas autokrosā – prakse
pierādījusi, ka dinamiskais sporta veids iemāca braukšanas izjūtu un tehniku (tie,
kuri pirms rallija braukuši krosā, ir spilgti piemēri: abi Neikšāni, Egle, tas
pats Kalniņš). Pēc krosa Jānis Fārenhorsts startēja rallijsprintā, līdz
debitēja lielajā rallijā – vienkāršā, taču strādājošā hierarhija nes spilgtus
rezultātus.

 

Puikas ir ieradušies! Būs vēl?

Galvenais secinājums
pēc visa tā – gan Kalniņš, gan Fārenhorsts ir gados jauni sportisti, ja viņu
komandām izdosies pārdzīvot kopējās finanšu likstas, būs sportisti, kuri varēs
nomainīt pašreizējās prestižāko klašu zvaigznes.

Šī tēma, starp citu,
ir apskatīšanas vērta. Rallija bums pēdējos gados ievedis sportā vairākus
jaunus un talantīgus braucējus. Taču reizē ar finanšu situācijas
pasliktināšanos šī plūsma apstājas. Pirms diviem gadiem uzlecošās zvaigznes varēja saukt un saukt, bet šobrīd pie nākotnes
rallija debesīm spīdekļu kļūst mazāk.

 

Viesturs SAUKĀNS

 

Latvijas rallija čempionāts un kausa izcīņa

Kopvērtējums pēc 5. posma

Latvijas čempionāts

N4

1. Aivis Egle/Mārtiņš
Jerums (SEB Tieto)           47 (nodrošināts Latvijas čempionu
tituls!)

2. Jānis
Vorobjovs/Audrjus Šošs/Guntars Zicāns (SEB
Tieto
)           33

3. Māris Neikšāns/Raivis
Jansons (LMT Rallija komanda)      28

4. Jānis
Feldmanis/Juris Vilmanis (Percauto Racing)  18

5. Andis
Neikšāns/Pēteris Dzirkals (LMT Rallija
komanda
)     15

6. Andis
Grīnbergs/Edgars Svencis (Subaru Rally
Team Latvia
)       8

 

2WD

1. Jānis
Fārenhorsts/Ingars Smaižis (RA Motorsport)   38

2. Ivo
Priedītis/Mārtiņš Vitkovskis (RA
Motorsport
)         31

3. Zigurds
Kalniņš/Ģirts Dombrovskis (LMT Rallija
komanda
)            30

4. Tomass
Klārks/Agija Fostere (ind.)      10

5. Krišjānis
Caune/Aleksandrs Innus (Bensons Racing)         6

6. Ošans Praiss/Kreigs
Perijs (ind.)          6

 

Latvijas kauss

A Plus

1. Roks
Lipeiķis/Renats Vaitkevičs (Ekzotika)    36

2. Mārtiņš
Svilis/Aivis Aizsilnieks (ind.)   36

3. Ivars
Vasaraudzis/Pēteris Spredzis (Skandi Auto
Rallija komanda
)          22

4. Raimonds
Kisiels/Gatis Panavs (Skandi Auto Rallija
komanda
)    19

5. Mārtiņš Tams/Ēriks
Kursišs/Normunds Kokins/Ēriks Kursišs (ind.)           12

6. Sauļus
Girdausks/Pauļus Urbons (ind.)         11

 

2WD Super

1. Aivo Tamms/Gints
Krišjānovs (ind.)     28

2. Kaspars
Īle/Mārtiņš Īle (Auto Īle VW Rally Team)      23

3. Andris Dambis/Ilmārs
Jansons (ind.)  16

4. Normunds
Verbelis/Igors Bartaščenoks (Liepājas
Rallija komanda
)         11

5. Ivo Ķilpis/Artis
Ceriņš (ind.)       11

6. Viesturs
Tilgass/Modris Žeimuts (ind.)            8

 

Komandas

1. SEB Tieto Rally Team    67

2. LMT Rallija komanda      55

3. RA Motorsport      29

4. Skandi Auto Rallija komanda    16

5. Auto Īle VW Rally Team 12

6. Liepājas Rallija komanda          9