Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Kam sanācis labāks rūciens?

Latvijas Gada balvas sportā 2007 nomināciju
sarakstā iekļuvis arī motoru sports – auto, moto un viss pārējais, kas rūc un
ātri kustās. No visai nesalīdzināmajām motoru sporta disciplīnām jāizvēlas
labākā nominācijā Labākais/ā tehnisko
sporta veidu sportists/e
. Kurš tas būs?

Trīs lielie vaļi
Skaidrs, ka analīzes
vērti ir lielākie motoru sporta pārstāvji – autosports, motosports un
ātrumlaivu sacīkstes. Šogad tajos visos mums ir veiksmīgas nacionālā līmeņa
sezonas, katram sporta veidam izdevies sagādāt skaļus starptautiskos
rezultātus. Liekas, tieši starptautisko sacensību sasniegumi arī diktēs balvas
ieguvēja likteni. Iespējams, favorīts
šajā trijotnē varētu būt autosports, lai arī tieši šajā sporta veidā sasniegti
minimāli sasniegumi pasaules čempionāta statusa sacīkstēs. Tas tāpēc, ka
pasaules čempionāti autosportā ir krietni neaizsniedzamāki allaž nabadzīgajiem
latviešu privātbraucējiem – nevaram lepoties ne ar F-1, ne WRC, ne WTCC
pilotiem.

No četrriteņiem – Šlēgelmilhs

Tomēr Latvijas
līdzjutēji ar sajūsmu pamanījuši Haralda Šlēgelmilha laušanos F-1 virzienā.
Haralds, kurš pērn kļuva par Hanza
Līzings Gada balvas autosportā
ieguvēju, šogad aizvadīja labu ieskrējiena
sezonu F-3 Euroseries čempionātā,
vienā no braucieniem izcīnot sensacionālu uzvaru. Šlēgelmilhs tikko testējis
arī GP2 sērijas – teorētiski pēdējā soļa pirms F-1 – automašīnu. Karjeras
attīstība ir unikāla, jo vēl pirms, piemēram, pieciem gadiem tika uzskatīts, ka
latvietim tas nebūs iespējams.

Tiem, kas protestētu
pret Šlēgelmilha nosaukšanu par labāko Latvijas motoru sporta pārstāvi, būtu
formāls iemesls sacīt: Haralda pārstāvētie seriāli līdz šim bijuši nosacīti
junioru čempionāti, turklāt vēl nevienam no viņiem nav pasaules statusa – tikai
nacionālās vai Eiropas sacīkstes. Tomēr objektīvi Šlēgelmilhs ir augstākajos
seriālos, kādos jebkurš pasaules autosporta braucējs šajā vecumā var sapņot
nokļūt.

Ir arī citi Latvijas
autosporta sasniegumi. Tā pati Karlīne Štāla kļuva par čempioni Beļģijas F-Renault 1.6 seriālā. Krosā Eiropas
čempionāta posmu uzvaras guva bagiju braucējs Jānis Boks un D-1 klases
pārstāvis Jānis Bogdanovičs. Atzīstama bija Jāņa Horelika cīņa Eiropas
salonautomobiļu kausa izcīņas Super 2000
klasē. Spēcīgs projekts allaž ir Dakaras brauciens, taču, ja objektīvi,
kārtējais finišs neapšaubāmi grūtajā sacensībā nevar būt vērtējams augstāk par
Šlēgelmilha nonākšanu pāris soļu attālumā no F-1 ar tendenci tikt arī tālāk.
Protams, joprojām runājam tieši par četru riteņu sportu – Jāņa Vintera
sasniegtais jau vērtējams motosporta iekšējās cīņās.

Rezumējot: ja
jāizvēlas galvenais pretendents no autosportistu pulka, izvēle apstājas pie
Šlēgelmilha. Ja pirms gada patīkamā satraukuma sērga par Haralda panākumiem
izplatījās un sasniedza kulmināciju autosporta publikas rindās, šogad, lai arī
statistiski panākumi F-3 Euroseries
čempionātā bija minimāli, Šlēgelmilhu pamanīja arī ārpus motoru sporta ietekmes
esošie līdzjutēji.

Pasaule pret tuksnesi

Iespējams, krietni
skarbāka ir Dakaras rezultāta salīdzināšana ar citiem starptautiskajiem
panākumiem motosporta iekšējā cīņā. Nav šaubu, ka Vinters ar saviem izcilajiem
rezultātiem šā gada sākumā Dakaras rallijreidā īsā laikā kļuvis par motosporta
sūtni Latvijā, iespējams, par šobrīd pazīstamāko motobraucēju valstī. Starp
citu, Jāņa atpazīstamība ir elements, kuru citi motosporta līderi var tikai
apskaust. Taču skaudībai jābūt baltajai – katram pašam ir iespēja veidot savu
publisko tēlu. Vinters savas iespējas ir izmantojis, turklāt, kā rāda pēdējās
nedēļas, ar uzviju.

Taču allaž paliek
diskusija – kas ir Dakaras rallijreids motoru sporta hierarhijā. Saprotams, ka
pilnīgas muļķības ir apgalvojums: tas ir tūrisma brauciens (sevišķi
motosportā). Tāpat nevar piekrist spriedumam, ka tas ir pensionāru sports –
aizsūtiet savu vecotēvu uz tuksnesi, redzēsiet, ko viņš teiks! Tajā pašā laikā
Dakara nav pasaules čempionāts, Dakaras rallijreids nav pat Pasaules kausa
posms.

Tikmēr šī sezona
atkal ir salīdzinoši veiksmīga pasaules blakusvāģu čempionātā. Kristers Serģis
pēc atgriešanās sportā aizvadīja spēcīgu braucienu, sasniedzot pasaules
čempionāta bronzu. Vai šis rezultāts konkurē ar Vintera sniegumu Dakarā?
Vērosim!

Žēl, ka šajā strīdā
jau gadiem ilgi neizdodas ielauzties solo motokrosa braucējiem. Lauris
Freibergs aizvada mežonīgu cīņu gan ar traumām, gan sportiskām neveiksmēm, taču
gadu no gada paliek sajūta, ka iznākums varēja būt krietni labāks.

Rezumējot motosporta
gada galvenā varoņa izvēli, tomēr jāpaliek pie Jāņa Vintera kandidatūras – šī
sporta veida un arī pats savu tēlu šogad tieši viņš spodrinājis visvairāk,
tāpēc šoreiz pat nav vietā disciplīnu salīdzināšana. Starp citu, žurnāls Sports jau pirms pusotra gada atzīmēja,
ka, blakusvāģu čempionātam paliekot bez Serģa viņa traumas dēļ, pārējo latviešu
dalība seriālā kļuva minimāli pamanāma – nav sevis popularizēšanas kampaņu.

Rūc arī uz ūdeņiem

Spēcīgu ietekmi uz
motoru sportu atpazīstamību Latvijā pēdējos gadus atstāj arī ūdens motosports
un ātrumlaivu sacīkstes. Lai arī šobrīd jāsaka: pasaules līmeņa ziedu laiki ir
aiz muguras līdz ar Kalnciems RT
komandas F-1 plānu sabrukšanu, tomēr veidojas spilgtas zvaigznes. Uģa Grosa un
Uvja Slaktera brauciens pēc medaļām gan Ziemeļeiropas seriālā, gan Pasaules
kausā nepaliek nepamanīts. Turklāt ikgadējā sacīkste Daugavas ūdeņos pastiprina
šī sporta veida popularitāti.

Tiesa, ātrumlaivu
sports pasaulē saprotamu iemeslu eksistē ļoti nošķirti no auto un moto sporta
aktivitātēm. Vienam darbojoties savā nodabā, neizdodas izcelt savas zvaigznes,
lai cik leģendāras tās arī būtu. Tas atsaucas arī uz ātrumlaivu sporta un to
braucēju popularitāti mūsu valstī – Grosa un Slaktera sniegums šogad ir patiesi
augstvērtīgs, taču panākumu propaganda lielākotiesapstājusies pie pāris
teikumiem sporta ziņās.

Ūdens motosportā šogad
ir arī citi ļoti svarīgi starptautiskie panākumi – mums ir pasaules čempionātu
medaļas, pat visaugstākā kaluma dažādās klasēs. Taču F-2 klase Latvijā šobrīd ir
šī sporta veida virsotnē, tāpēc Grosam un Slakterim vajadzētu būt galvenajiem
šī sporta veida favorītiem.

Izvēle, kurš – Uģis
Gross vai Uvis Slakteris, – būs vieglāka, pavērojot kopējo panākumu statistiku.
Skaidrs, ka abu F-2 klases karjeras attīstās līdzīgā tempā. Taču šogad Uģim
kopumā veicies labāk, viņš arī bija tas, kurš vasarā kāpa uz goda pjedestāla
Rīgas sacīkstē. Viņu tad arī prognozējam kā galveno balvas pretendentu no ūdens
motosporta puses.

Lielais fināls

Tātad: Haralds
Šlēgelmilhs, Jānis Vinters un Uģis Gross. Kurš no viņiem? Liekas, jau minēto apsvērumu
dēļ par favorītiem jāizvirza Haralds un Jānis. Gross, lai cik lielisks
sportists būtu, pārstāv sporta veidu, kurš pasaules un Latvijas motoru sporta
hierarhijā zaudē abiem pārējiem. Šlēgelmilha un Vintera duelis varētu būt
patiesi laba izrāde. Arī šajā gadījumā Vintera pluss neapšaubāmi ir Dakaras
projekta saceltā ažiotāža ap tuksneša cīņām, lai arī jebkurš pasaules
prestižākais motoru sporta izdevums uzreiz ziņotu, ka F-3 Eiropas sērija ir
nesalīdzināmi augstāks līmenis par jebkuru rallijreida sacensību, Pasaules
kausu kopumā un Dakaras sacīksti ieskaitot. Mums gan ir sava -nacionālā –
situācija, un popularitāti veido nevis čempionāta augstvērtīgums, bet gan
publiskā tēla veidotāju veikums vai veiksme. Ja man ir taisnība, par uzvarētāju
šajā duelī būtu pasludināms Jānis Vinters. Haraldu Šlēgelmilhu varētu glābt
kāda pēdējā brīdī nodziedāta dziesma…

Ja nopietni, šā gada
motoru sporta spilgtākie ļaudis tik tiešām varētu būt Vinters un Šlēgelmilhs.
Taču tā ir tikai mūsu versija. Laiks rādīs, cik šī prognoze ir pareiza, vai
visi motoru sporta līdzjutēji un pazinēji šīs vērtības izskaitļojuši līdzīgi.

Viesturs SAUKĀNS